• asgh
    #60
    Szerintem nem létezik olyan, hogy tanulás, legalábbis a dolog hétköznapi értelmében.
    Az ember nem tanul, hanem _hozzászokik_ dolgokhoz: minél többet csinálja, annál jobban tudja.

    Az iskolai módszertannak, azaz hogy valaki elmagyarázza, te megérted, ő visszakérdezi, te visszamondod valójában semmi értelme, mert amikor helyt kell állnod a gyakorlatban, akkor mindent nulláról kell kezdened és a "tanult" információ 99%-a használhatatlan.
    Azért nehéz a friss diplomásoknak elhelyezkedni a munkaerőpiacon, mert kijönnek egy inkubátorból, ahol megtanultak virtuális problémákra virtuális válaszokat adni, csakhogy a munkaadók nem olyat keresnek, aki "tudja" vagy "tehetséges", hanem olyat, aki "csinált már olyat" azaz _hozzászokott_ a feladathoz.

    Természetesen később, egy adott ponton túl az elméleti tudás segíthet a következő paradigmaszintre lépni, de az ilyen elméleti tudást sokkal hatékonyabban lehetne átadni akkor, amikor az illető valóban fel is tudja használni és azonnal beépül a gondolkodásába.
    Manapság az elméleti tudás csak a vizsgáig marad meg a tanuló fejében, majd esetleg évtizedek múltán, amikor beleszalad egy megoldhatatlannak tűnő problémába feldereng valami, utánaolvas és hopp, megérti, hogy miről hadovált a prof annak idején. Ez iszonyúan idő- és pénzpazarló módszer, sokkal célszerűbb lenne tréning szerűen oktatni és amikor a tanuló hozzászokott a feladathoz, akkor elmagyarázni a dolgok absztrakt működését, mert akkor esetleg meg is érti.
    Ehhez viszont túl kéne lépni a klasszikus "előbb az elmélet, aztán a gyakorlat" mentalitáson és nem szabadna az oktatást generációs alapon szervezni.
    A fiatal felnőttek égnek a tettvágytól, de nem kapnak lehetőséget, pedig a munkakörök nagy részében simán helyt tudnának állni, az idősebb korosztály pedig nem tud továbblépni komolyabb, izgalmasabb, kreatívabb feladatok felé, mert 35-40 évesen már nincs idejük és pénzük, hogy képezzék magukat, pedig lenne rá igényük. Ezért az idősebbek egyre intenzívebb tanulásra kényszerítik a gyerekeiket, nehogy ők is úgy járjanak, mint a szüleik és így a rendszer újratermeli önmagát.
    Holott nem az iskolai, intézményesített tanulás idejét kellene növelni, hanem az oktatási módszertant kellene megváltoztatni és az oktatáshoz való hozzáférést kellene elérhetővé tenni generációktól függetlenül.