• end3
    #46
    Mind addig amíg, ennyire nincs pénz a gazdaságban, nem fognak a kisvállalkozások szoftver licenceket cserélni. Az életben maradásra kell a pénz. És nem az újabb koncepciók szerint eladott szoftverekre. Valljuk be őszintén, ami sikeres fejlesztés mostanában, - de már évek óta is, - megvalósult a cégeknél, az általában nem a megtermelt hasznokból és jövedelmekből van, hanem pályazati pénzekből és hitelből. Magyarországon a kisvállalkozásoknál, - a termelés és az eladás világában, - gyakorlatban nincs költségként szerepeltetve a szoftver licence. Egyszerűen nem fér bele a kalkulált eladási árba. (Azaz senki nem fizeti meg vevői oldalról a mondjuk, évenkénti szoftvercserét.) De vajon miért is ésszerű, újabb és újabb szoftvercseréket, komoly költségekért végrehajtani? Nem ugyanazon dokumentumokat írják az újabb Office-okon mint az esetleg már megvásárolt 2003-as szoftvereken? Magyarországon csak akkor lenne ésszerű az évenkénti, esetleg kétévenkénti verzió csere, ha kifejezetten alacsony lenne a frissítés ára. Ráadásul, valóban egy csomó új és hasznos funkcióval bővülne az újabb verzió, figyelembe véve a felhasználói visszajeélzéseket. (De pl. METRO? - Egy nehezebben kezelhető rendszert ráerőlteni a felhasználókra, ráadásul drágán?)

    Az MS ezzel azt éri el, hogy folyamatosan tovább fog csökkeni az újabb termékeiből érkező bevétele. (Ne legyen igazam, de előbb-utóbb rákényszerülhet az "erőszakosabb" licenc-zárásokra is. Amelyek még egyértelműbbé teszik a felhasználók számára, milyen kiszolgáltatott helyzetbe kerülhetnek a további, még újabb licenc vásárlásokkal is.)

    Az ember alapvető tulajdonsága, hogy amiért pénzt ad, azt a sajátjának tekinti. Főleg, ha sok pénzt ad valamiért. Ez a szoftver-licenc szerződések által egyoldalúan kikényszerített "bérleti" konstrukció, átlagosan gondolkodó ember számára nem elfogadható. "Ha egy könyvet megvásároltam, annyiszor olvasom el, ahányszor akarom, ha megvettem egy Blu-Ray lemezt, - hozzáteszem, jó drágán, - akkor, azt is annyiszor nézem meg, ahányszor akarom. Sőt kölcsön is adom a felnőt gyerekeimnek megtekintésre, ha ezt kérik."

    Ez a filozófia még évtizedekig meghatározhatja, milyen üzleti modelben érdemes gondolkoni. Az alapvető emberi gondolkodástól idegen konstrukciók, nem lehetnek hosszútávon alapjai semilyen jó üzletnek. Az emberi tulajdonlási és birtoklási vágy örök. És a diktátumokat senki sem szereti. (Azaz még a kifejezett, szerződésben elfogadott, mondjuk "Apple Store"-ból megvásárolt, korlátozott használatú zenéket, szoftvereket sem használják mindíg a szerződések betűje szerint. (Átmásolják, átadják v. készülékkel együtt eladják másnak, stb.)

    Sokszor 100 milliók használnak napi rendszereséggel valamilyen operációs rendszert számítógépen vagy mobil eszközön. Ha valaki megszokta a gépét, a szoftvereit tényleg csak végszükség esetén cseréli egy újabb, még ismeretlenre. Visszaestek a számítógép és vele együtt a Windows eladások. Talán az MS Office sem fogy úgy, mint korábban? Ez hozta el a Win 8-at és az új üzlet modelt. Ez működhetne egy gazdag, folyamatosan fejlődő világban. De az emberiség már nem ilyen világban él. És ezt nem képesek felfogni. Minden 100 ezer forint bevételért nagy harc folyik Magyarországon, piacos körülmények között , de szerintem ugyan így a világ nagyobbik részén is. A multik lehet, hogy a beruházási terveknek megfelelően továbbra is le fogják cserélni 3-5 évenként a hardvert-szoftvert. - Magas árak mellett nem évenként az biztos. Még a gazdag Amerikából sem az "jön le", hogy marhára igyekeznének a váltásokkal. (Ha a megélhetés és a szoftverek között kell választani, nem kérdés, mi kap zöld utat az egész világon.)

    Ebből a szempontból a korábban még pazarlóan gazdag pénzügyi és kormányzati szektor pénzei is fogyóban vannak. Nem többen, de egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, hogy 100-150 ezer forintos MS Office-ra költsenek pénzt. Ésszerű az alternatív olcsóbb vagy ingyenes megoldások alkalmazása. A történelem során azok a pénzkereső koncepciók működtek hosszabb távon is, amelyek a kis haszon, de nagy tömegben eladott termékekre helyezték a hangsúlyt. Hála az MS üzletpolitikájának, lassan is, de folyamatosan emelkedik a Libre Office és az ingyenes szoftvereket felhasználók száma. Jobb "marketinget" saját tönkre tételéhez el sem tudnék képzelni. De az Adobe üzletpolítikája sem sokkal sikeresebb, ahogy a híradásokból és felhasználók hallomásaiból tudni lehet. Meg kellene érteni nekik végre, sok emberhez eljuttatni dolgokat csak olcsón, esetleg ingyenesen lehet. És akkor van lehetőség, - különböző modellek szerint, - hasznokat realizálni.

    Különben a végén még marad a Google és az Android. És akkor ők már tényleg azt tehetnek a felhasználókkal, amit csak akarnak. (Mivel a mobilokat folyamatosam cserélik az emberek nem kérdés, hogy arra a platformra megéri folyamatosan fejleszteni és a felhasználási szabályok folyamatos "gyúrását" is értelemszerűen jobban "elfogadják". - Azaz, inkább ez utóbbival, ki törődik egyáltalán?)

    Sokat eladni és olcsón. Az online értékesíthető, szállítást nem igénylő szoftver-termékeknél még inkább ezerszer bejöhet. De az sem véletlen, hogy az egyetlen, nem eladósodott része a világnak Kína. (De most tényleg, - csak a hasamra ütök, - mondjuk 1 milliárd felhasználó esetén 50 dollár, online megvásárolható Windows-onként kevés pénz lenne? - És akkor megfelelően következetes védelem mellett a "warezolás" is csökkenne és be lehet célozni a következő +1 milliárd felhasználót - Még az is lehet, hogy hasonló ár mellett akár évenként is próbálkozhatnának. A termék már régen ki van fejlesztve, akkor miért a többszörös ár?)