asgh#17
A marketinggel kapcsolatban kering egy alapvető félreértés a köztudatban: a laikusok szerint a markertig arra való, hogy a cég gyárt valamit, a marketing meg lenyomja az emberek torkán. Aki kicsit is foglalkozott a témával, azt viszont tudja, hogy ez mennyire nincs így.
A marketing a termék kitalálásánál kezdődik. A legjobb marketing stratégia mindig az, ha olyan terméket készítünk, ami úgy eltalálja az emberek igényeit, hogy maguktól jönnek be érte a boltba. Ilyenkor a marketing dolga mindössze annyi, hogy tudatják az emberekkel, hogy egyáltalán létezik ilyen termék.
A másik nagyon fontos dolog a marketingben, hogy sohasem az eszköz számít, hanem a szolgáltatás, amit nyújt. A cégek nagy része azért megy csődbe, mert nem értette meg pontosan, hogy mi is a terméke és mi kell valójában a felhasználóinak. Így amikor egy másik cég olyan termékkel áll elő, ami az embereket ténylegesen érdeklő feladatokat jobban, kényelmesebben, hatékonyabban látja el, akkor az előző termék iránti kereslet egyszerűen megszűnik.
Ha pl. az emberek x%-a csak netezik a gépén, akkor annak az x%-nak (és nem mindenkinek ) olyan eszköz kell, ami a netezést, mint legfőbb funkciót a lehető legjobb minőségben nyújtja. Ha pedig az emberek inkább ágyban fekve, metrón, kávézóban, stb. neteznének, akkor inkább tabletet fognak venni, mint asztali PC-t. Egyszerűen azért, mert amire nekik kell, arra jobb a tablet.
Egyáltalán nem arról van tehát szó, hogy a gonosz marketingesek tudatmódosító eszközökkel rávennék az embereket, hogy olyat vegyenek, ami már van, vagy úgy általában nem is kell nekik. Egyszerűen régebben nem voltak olyan termékek, amik jobban ellátták volna azokat a feladatokat, amire az embereknek szükségük volt. Így amikor megjelennek, az új termékek leváltják a régieket.
Ez persze csak a rendszer alapja és mint általában az élet, ez sem működik tökéletesen. Sok a hülye, sok a kapzsi, sok a sznob, stb. Nagy számokban azonban ezek mind marginális tényezők, amiket csak a médiabeli felülreprezentáltságuk miatt érzünk lényegesnek.