• Molnibalage
    #33
    A légellenállás - állnadó cv esetén - a realtív szélesebbsség négyzetével arányos. Tehát egy +10 km magasan 900 km/h-val repülő gépet nem igazán érint a szélprobléma. Az alcsonyan suhanó léghajót meg kinyírja fogyasztásilag. Nem mindegy, hogy 20-as szembeszélnél 130-cal robog - ami valójában 110 földhöz képest - vagy 60-as szélnél 70-nel. A fajlagos fogyasztás a megtett útra nézve kb. a dupája. És 70 km/h-s cél néhány ezer méteren minden, csak nem ritka tudtommal...

    Ott kezdődik, hogy a léghajók nagy része 10 km/h-s szélnél már régen bajba lenne, a nagy léghajók anno ezt kis sem bírták volna. Persze építheder erősebbre, a teherbírás kárára...

    Ha a tervezett útirány esetén erős oldalszél lenne, akkor ráadásul gyak. elfújná a gépet, tehát olyan jelleggel kellene repülni, mint a hajóknál ellenszél esetén hajózni. Cikkcakkban, még nagyobb fogyasztán, mert nem csak szembeszél miatt kisebb a földhöz képest is sebesség, de geomatrikailag is hosszabb az út...