• Moondom
    #64
    philcsy 2011. feb. 07. 20:42

    Tudod-e, hogy mitől zakatol a vonat?

    Ahhoz, hogy erre a kérdésre válaszolni tudjunk,
    meg kell vizsgálnunk a vonatot.

    Miből is áll a vonat?

    Van egy mozdony, és van sok (vagy csak egy) kocsi.

    Namármost a mozdony ugyanúgy zakatol, mint a vagonok,
    így elég csak a vagonokat vizsgálnunk, a mozdonyt el is hanyagolhatjuk.

    Ha megnézzük a kocsikat, akkor ugye mindegyik egyforma zakatolás szempontjából, így elég egy kocsit megnézni, a többit elhanyagolhatjuk.

    De miből áll egy vagon?

    Van egy felső (utas, vagy rakodó) rész, és van az alsó rész, azaz az alváz.
    A felső rész ugye nem zakatol, tehát ezt el is feledhetjük, elegendő az alsó részt vizsgálni.

    Az alsó rész felépítését tekintve áll egy alvázból, és a kerekekből.

    Innen az alváz ugye megint nem zakatol, tehát azzal sem kell foglalkoznunk, elég megnézni a kerekeket.

    Kerékből is van azonban egy vagon alatt 4, vagy több pár, amelyek mindegyike
    egyformán viselkedik zakatolás szempontjából, tehát elegendő egy párt megnéznünk, a többivel nem foglalkozunk.

    Egy pár kerék felépítését nézzük meg!
    Áll magából a két kerékből, és van a tengely.
    A tengely viszont nem zakatol, tehát elhanyagolható.

    Marad két darab kerék, ami viszont megint teljesen egyforma, így az egyiket elhagyhatjuk.

    A továbbiakhoz kell egy kis matematika, hiszen nézzük meg a kereket!

    Az kör alakú!

    A kör területét úgy számítjuk ki, hogy (r a négyzeten szorozva Pí-vel).
    A képletből a Pí=3,14, ami nem zakatol, tehát nem foglalkozunk vele tovább.

    Az r az a sugár, ami mivel állandó, így megint csak nem zakatol.

    Mi maradt meg?

    Hát a NÉGYZET!

    És ahogy ez a négyzet billen egyik oldaláról a másikra,

    na
    ATTÓL
    zakatol a vonat kereke!