• Alvarez999
    #165
    Ez inkább elektronika, nem gépészet, talán azért nem tanultátok. Másodpercenként sokezerszer ki-bekapcsolod a tápfeszültséget, mindig a terheléstől ill. a kívánt fordulatszámtól függő időre. Ezt a szabályzást egy a forgórészre szerelt érzékelőről (enkóder) levett jellel oldod meg. A nyomatékszabályozást egyszerűbb esetben az áramerősség figyelésével végzed, de precíziós megoldásokhoz pl. örvényáramú elven működő nyomatékmérő is használható - ebben az a szép, hogy forgó tengelyen is elég pontosan mér és gyorsításkor vagy lassításkor nem zavar be a motor forgórészének tehetetlensége.

    Az "áramszaggatásos" megoldás azért jobb, mint az áramerősség (vagy feszültség) csökkentése, mert így nem melegszik annyira az elektromotor, na meg azért is, mert amikor kap feszültséget, akkor arra az időre maximális a fluxus, ezért csökkentett teljesítménynél is könnyebben elérhető a kívánt nagy nyomaték.