• kvp
    #52
    "Ki skiegészítés még ide: A dízel-elektromos mzodonyok valóban nem hasonlíthatók a hibrid autókra. Itt elsősorban azért alkalmazzák a tengelyeket hajtó eletromotorokat, mivel így egyszerűbb a hajtás átvitele a kerekekre mint tisztán mechanikus úton. Egy mai dízel-elektromos mozdony kb 3-4000 ezer lóerős teljesítményű."

    Ez megnoveli a rendszer hatekonysagat is, mivel a diesel generator mindig a szamara idealis fordulatszamon mehet, tehat az uzemanyag atalakitasa sokkal hatekonyabb mintha mechanikus atvitelt alkalmaznanak. Ezt kiegeszitve egy energiatarolo egyseggel (aksi) a fekezesi energia is visszanyerheto. Ilyen modern diesel elektromos mozdonyokat hasznalnak pl. japanban is. A masik alternativa vasut eseten a vegyes uzemu mukodes, amikor a mozdony kepes az elektromos halozatrol is mukodni, de van benne akkumulator es diesel generator is. Ilyen megoldast hasznaltak az anno 1925-ben gyartott olaj-elektromos ingensoll-rand-alco-ge mozdonyok is. Ezt a regi technikat kiegeszitve egy modern felvezeto alapu pwm vezerlessel nagyon jo hatasfok erheto el tovabba az energia jo resze fekezeskor visszanyerheto. Nem veletlen, hogy az elso hibrid autok az edison fele elektromos inditomotorral felszerelt ford-t modellek mechanikajat kaptak, mivel ezek tekinthetoek az elso hibrid autoknak. (bar igaz, hogy anno az inditomotorral csak kb. 20 km-t lehetett menni es ekkor a vegsebesseg sem volt tul magas) Az t modellekben felhasznalt motorrol csak annyit, hogy anno edison az elektromos autoihoz tervezte, csak olajlampaba valo benzin volt minden tanyan, mig toltoallomas nem, igy a benzines auto terjedt el.

    Autok eseten egy fix fordulatszamon jaro generator, egy energiatarolo, egy vezerloegyseg es a villanymotorok jelentik az optimalis konfiguraciot. A rendszer elonye, hogy amikor halozat kozeleben van (pl. parkol) akkor halozatrol is toltheto az aksi, mig hosszabb utak eseten a motor/generator par kepes energiat eloallitani. A generator energiaforrasa lehet barmi, akar egy kulsoegesu stirling is, mivel ezeknek jobb az energiahatekonysaguk mint a robbanomotoroknak. (mivel nincs hulladekho es letezik beloluk elhanyagolhato kopasu lineris valtozat is, ez a nasa fele stirling generator)

    ps: Azok az emberek akik most ragaszkodnak a benzines autokhoz ugyanazok az emberek akik anno ragaszkodtak a vandorlo vadaszo-gyujtogeto eletformahoz. Alapvetoen nem lehet oket nagyon meggyozni, viszont ha nem fejlodunk akkor elobb utobb elfogynak az eroforrasok.