• Gaillard
    #45
    Mondok két érdekes esetet.

    Jó pár évvel ezelőtt a TB alap terhére kis hazánk annyi hallókészüléket vásárolt, hogy azzal az EU az évi igénye fedezhető lett volna. Még hír sem lett belőle.

    Egy másik aktuálisabb.
    A betegszállítás fianszírozott km díja egy évtized óta 60 és 100,-Ft között ingázik. Ehhez hozzá kell tenni, hogy azt nem fizetik, hogy üresen elmész a betegért, hanem csak a beteggel megtett utat. A km díjhoz csupán egy pár száz forintos (200-600) díj volt/vam még szállításonként hozzáadva.
    Ebbe bele kell, hogy férjen
    - egy mentőautó megvásárlása és felszerelése (kéklámpával, eü. eszközökkel, berendezésekkel, pl. hordágy és hordágytartó, vákumágy, a jobbakkban oxigénpalack, redutkor, stb.),
    - gk. üzemeltetés (szervíz, javítás, biztosítás, súlyadó, stb.)
    - ha kíséretes szállítás, akkor egy gkv. és egy betegkísérő v. mentőápoló, esetleg a jobbakban mentőtiszt személyzet
    - egy szakképzett diszpécserszolgálat
    - szakmai felügyelet (oxyológus szakorvossal)
    - fogyó eü. anyagok, gyógyszerek
    - telekommunikáció
    - egyéb (nyomtatványok, számítógépes adatrögzítés, veszélyes hulladék elszállíttatás, munka- és védőruházat, eü. textíliák)

    A fentiekkel remélem kellően érzékeltettem, hogy jóval drágább mulatság, mint a sima taxizás. Na, akkor most vessétek össze a betegszállítás finanszírozását pl. a taxi szolgáltatás áraival vagy az árufuvarozással.
    És a megdöbbentő, hogy ennek ellenére a magán mentőszolgálatok még mindig szállítanak (ha így marad márt tényleg nem sokáig) és néha ölték egymást.

    Miért?
    Mert pld-ul van olyan szolgáltató (közel sem mindegyik), ahol csak azért alkalmaztak embereket, hogy a nem teljesített szállításokról háttér dokumentációt szerezzenek be, hamisítsanak (menetlevél, betegszállítási utalvány) és így fiktív km-eket számoljanak el. A betegszállítást végző dolgozó szemét zsebbe fizetett óránként 200-300,-Ft-os fizetéssel honorálták, a többit meg old meg úgy, ahogy akarod (naná, hogy akár az "alkalmazó" vagy a beteg kárára).
    Az állam (OEP), pedig beleszarik az egészbe, mert ő úgy döntött, hogy van egy költségvetési keret (évi pár milliárd ún. zárt kasszában), amelyet sohanem lép túl és teljesen mindegy neki, hogy milyen színvonalon, milyen háttérrel, mennyire indokoltan (szállítások fajtás és megoszlása), kik által, de még valahogy működjön ez a szolgáltatási ágazat.
    Ebben a rendszerben sem a beteg, sem az ellátást végző dolgozók nem járnak jól.
    Megnézném - hasonló "finanszírozás" mellett - milyen hamburgert kapnánk mondjuk 40,-Ft-ért.

    Sajnos még tudnék számtalan hasonló problémát, jelenséget felsorolni.