• Deus Ex
    #58
    Nem mondtam olyat az úrhajósokra, hogy bénák volnának, ha benned nem alakult ki olyan felelősségtudat, amely alapján a rád bízott technikát akár az életed kockáztatásával is próbálnád menteni, akkor javalsom, olvasd el Tom Wolfe: Az igazak c. könyvét, berepülőpilótákról szól, köztük sok olyanról, aki még akkor is mentette volna a helyzetet, amikor már nem volt továb, vagy olvasd el akár a magyar katonai repülés történetének egyes baleseteit, ahol a katapultálás helyett próbálták a gépet menteni. Ajánlom figyelmedbe a Cserporán Mihály féle katapultálást, aki álló hajtóművű géppel ment felhőalap alá, és úgy kerülte el Ajkát, hogy az utolsó pillanatban katapultáljon, vagy a Mizsei-Katovics, vagy a Soproni Károly, vagy a Reinhard-Bakó katasztrófák történetét. Éppen arról beszéltem, hogy ki mer megszakítani egy sokszázmillió dolláros felszállást..? Ez olyan, mint a tornádó-előrejelzés. Ha téved, lenyakazzák.

    A flegma, sértegető szándékú hozzászólásod érint egy nagyon fontos igazságot: itt a kanapén rengeteg időm van meditálni a történéseken, és a végkifejlet ismeretében kiválasztani a helyes ténykedést. Ott azoknak az embereknek erre csak másodperceik vagy töredékmásodperceik vannak, és ha rosszul döntenek, nincs mód a javításra. Ezért nagyon könnyű parlamenti képviselőnek lenni, és ezért nagyon nehéz pilótának. Pont. De. A repesemény kimenetétől függetlenül meg kell állapítani, hogy az eseményekre ráhatással bírók ténykedése a lehető legjobb volt-e, vagy sem, a tanulságokat le kell vonni, mert ezek később életet mentenek. Ugye ismerős az a mondat, hogy a repülés törvényeit vérrel írták?
    Másrészről az, hogy lett volna idő az SRB-k vészoldására, nem az én agyszüleményem, hanem a vizsgálóbizottság megállapítása.

    A Columbia esetében 62 km magasan, tehát a közvetlen vészhelyzet kialakulásakor a lehetőségek már valóban erősen fogytán voltak, legjobb esély az ütköző habdarab felfedezését követően még a keringési fázisban történő mentés lett volna, ha kihúzzák addik a Columbia készletei, amíg a felgyorsított startelőkészítésű másik űrsikló odaér, ha találtak volna módot az átszállásra - nem volt elegendő űrruha a Columbián -, stb. Nem, az űrállomásra nem juthattak volna el, mert a pályájuk hajlásszöge olyan nagy mértékben tért el, hogy a fedélzeti üzemanyagkészletek nem tettek lehetővé akkora pályamódosítást, és egyébként sem vitték a dokkoló modult.

    Kevéssé közismert, de az eddigi egyetlen megszakított felszállást a Challenger hajtotta végre, mégpedig az időben az RTLS és TAL után következő eljárással az Abort to Orbittal. Az egyik SSME hibásodott meg, de a felszállás kései fázisában, így a kieső tolóerőt a manőverező hajtóművekkel pótolták, így képesek voltak pályára állni.

    A kizárólag full manuális és full automata üzemmódokban annyira nem vagyok biztos, a robotok szoktak tudni egy vagy több kijelölt paramétert tartani, bár ez is puszta találgatás.

    Ha van egy jól kidolgozott üzemeltetési eljárás, akkor nem is kell tudni, miért csökken a tolóerő. Csökkent x%-ot, rendben, akkor ezt és ezt kell tenni. A többi a vizsgálóbozottság dolga.

    Végül pedig ugyanazt tanácsolom neked is, mint itt már néhány embernek, köztük adminisztrátoroknak is: igaz, hogy nem lehet tudni, ki áll egy-egy nick mögött, de ez inkább intsen óvatosságra, mint szabadosságra, mert ha itt nem bírsz magaddal, összetalálkozunk igaziból, és akkor kínos tíz másodpercnek fogsz elébe nézni.