• Laci73
    #107
    Picket: hidd el, attól hogy több fiatal kap diplomát, nem ők lesznek okosabbak, nem a társadalom jár jobban, hanem egy olyasmi folyamat indul el, ami végül pontosan őket kezdi ki.

    Mennyit ér ma egy diploma? Nem ez a kérdés. Mennyit ér majd holnap!

    Négy-öt éve még dogmaként kezelt közhely volt, hogy jogi vagy közgáz diplomával biztos fogózkodót kap az ember, és volt státusza is az ilyen hivatásnak. Ma turkálni lehet az egyébként kiváló jogászok és közgazdászok között. Most a trendi az IT és a mérnöki képzés - lesz is majd annyi szakemberünk, mint égen a csillag, akárcsak a szomszédos szlovák, román, ukrán felsőoktatás futószalagjain - kínálnak is majd szépen egymás alá bérekben. Gondoltad volna hogy egy román fejlesztő ötvenezer forintért vállalja el a Te két-háromszázezres munkádat? Majd megtudod! Bár ugyan a globalizáció kikerülhetetlen rossz, de maradjunk inkább a hazai pályán. Egy rémkép: a sok újdiplomás - már aki itthonmarad, tegyük hozzá gyorsan - majd egymást fogja fojtogatni a munkaerő-piacon, nettó százezerért vállalnak majd munkát ("kedvenceim" a jelenleg már megtalálható diplomás telefonos operátorok, és a különféle diplomás kisfőnökök, akik pl. az árufeltöltőket utasítgatják a hipermarketekben - egyszerűen nem igaz) kitúrják az eleddig ott munkát végző középvégzettségűeket, akik pedig a szakiskolát végzetteket/ iskolázatlanokat szorítják ki. Ezért kell sok diplomás? Vagy talán már globális célokat kell szolgáljunk - olcsó munkaerő-utánpótlás külföldre? Amolyan multinacionális gyűjtőkosárként, amibe beletúrhat a multi, ha kell valami? Ráadássul a tömegképzésben igencsk felhígul a tudás - igenis tartom magamat ehhez, mert tapasztalom. Engem már kértek meg arra, hogy írjak egy ismerősöm kölkének szakdolgozatot. Képzelheted. Ezért kell(ene) visszatérni a régi útra, ami nem a kommunista út, hanem a Monarchia óta kialakult ésszerű képzési rendszer. KEVÉS DE JÓ SZAKEMBER. Ezért nem lenne szabad boldog-boldogtalant felvenni, ezért kellene szigorú keretet szabni, ezért kellene a tanulók létszámától függetlenül támogatni az oktatási intézményeket. Állítom továbbra is: az emberek tíz százaléka képes felsőfokon elsajátítani egy képzettséget.