
WikiRedditGun Guide Sailing GuidesHomepageGun Guide 2.0Térkép
HOLLAND oldalon PVP szerveren vannak a magyar játékosok. A klán pedig a KURUC névre hallgat.
Discord link: https://discord.gg/96xkpq8egZ
-
#522
Igen, a szótárak e téren kissé pongyolák, mivel a magyar nép sosem volt tengerjáró fajta, így nekünk nincs külön szavunk a galleonra, mi is csak galleonnak nevezzük. Tehát a szótárak fordítását gályára helytelennek tartom.
Kicsit utánanéztem nektek:
Galleon: 16-17. század tengerjáró hajói voltak. A portugál karakkból és a genovai kokából származtatják, evezői nem voltak. A galleon elnevezés spanyol eredetű (mivel ők kaptak rá nagyon erre a hajótípusra), valószínűleg az arab "halion" szóból származik, ami nagy hajót jelent. Újítása volt, hogy az orrárbocra is került keresztvitorla, vagy orrvitorla. A hajó jellegzetesen 3 árbocos felépítésű volt, későbbiekben megjelentek 4 árbocos változatok is. Csak az első két árboc (elő- és fő-) hordoztak keresztvitorlákat, a többin latin vitorla volt. Valamint az első típus, amelyen kasvitorlákat alkalmaztak.
Hadi és kereskedelmi célokra egyaránt alkalmas típus volt, még a hadi változatok is rendelkeztek némi kereskedelmi képességgel a széles és nagy merülésű test által. Elsőként került rá a sudárvitorla - így már árboconként három vitorlája volt.
További általános jellemzői: rövid orr, merülésnél nagyon széles, felfelé erősen szűkülő törzs. Hosszában erősen ívelt törzse, előbástyája, és túlzóan magas, sokszor többszintes tatépítmény jellemezte. A korábbi galleonoknak csak festett, színes díszítőcsíkjai voltak, amelyek a hatalmas tatépítményen többszintesek voltak. Ezek többnyire egyszerű színes csíkok voltak egyszerű mintákkal, vagy váltakozó színnel. Később jelentek meg a barokkra már jellemző csicsás, giccses faragványok. Törzse szélességéhez képest kimondottan rövid volt, emiatt nagyon billegett a tengeren, de egész jól fordult. Sebessége a korában gyorsnak számított, az újabb hajótípusok megjelenésével azonban már lassúnak tartották, de még sokáig készítettek galleonokat méretes törzse és raktere miatt, ekkor már főként kereskedelmi funkcióra.
Gálya: az ókortól kezdve egészen a 17. századig (!) úsztak a tengereken, a középkor legjelentősebb hajótípusa. Talán a történelem leghosszabb ideig fennmaradó hajója volt (2000 év). Nyílt óceáni hajózásra nem alkalmas, keskeny törzsű, lapos fenekű, kis merülésű, hosszú hajók voltak, melyek fő hajtóereje az evezők voltak (MINDEN GÁLYA EVEZŐSHAJÓ VOLT!). Ugyan volt egy árbocuk egy keresztvitorlával, és a későbbiekben megjelentek a két, sőt három árboccal felszerelt gályák is, de mindvégig kezdetlegesek voltak, és csak az evezők rásegítésére szolgáltak. Nagyon rosszul fordultak a nagy törzshossz miatt, de sebességük sokáig felülmúlta a vitorláshajókét, főleg, mivel ellenszélben is gyorsan haladtak az evezők által. Főként hadihajónak használták, mivel törzse nem volt képes nagyobb mennyiségű és tömegű árú befogadására. Törzsének nagy részét ugyanis az evezősök padjai tették ki, ahol többnyire odaláncolt gályarabok húzták az evezőket. Nagyobb gályáknál 2-3 evezősor is volt, és egy-egy evezőt akár 4-5 ember is mozgatott. A gályarabság intézménye bármily hihetetlen, de csak a 14. századtól indult be igazán, de akkor igen nagy méreteket öltve. A filmekkel ellentétben a gályarabok teljesen meztelenek voltak. Hosszú életűek sem voltak, mert ha a süllyedő hajóval a rabok is mentek a hullámsírba.
Az ókori gályákon döfőorr volt a másik hajó meglékelésére, és íjászok adták a tűzerejét. A középkorban már katapultok, balliszták is helyet kaptak a fedélzeten kialakított kis bástyákon, lőtornyokon. Később ágyúk és a másik hajó evezősorait szétzúzó különleges rombolószerkezetek is megjelentek.
Egy speciálisabb változata volt az 1430-as években megjelent galeasz, amelyet a Genovai Köztársaságban építettek először. Csak a Földközi-tengeren használták, átmenetet képezett az evezőshajók és a vitorlások között. Több árbocos, árbocain latin vitorlákkal szerelt típus volt. Már külön főfedélzete volt, amin nem voltak evezősök, hogy ne akadályozzák a vitorlák kezelését, ők az alsóbb fedélzet(ek)en csücsültek. A hajó nagyszámú ágyút is kapott (60-70). Nyílt óceáni hajózásra ez sem volt alkalmas, és harcban ugyanúgy mint a hagyományos gályákat, csak evezőkkel hajtották. Mivel egy evezőjét 4-7 ember hajtotta, ezért szélesebbre kellett építeni a törzsét. Ezáltal pedig a hosszát is lehetett növelni: a legnagyobb galeaszok elérték a 80 méteres hosszúságot, vízkiszorításuk 1000 tonna körül volt.