Írd le ide azokat a reklámokat amik idedesítőek vagy dühítőek szerinted...
-
Cat #709 A mozireklám hatékonyabb a tévénél?
A moziban nem úszhatja meg a fogyasztó a film előtt vetített reklámokat. És bármennyire nem szimpatikusak, ezek a hirdetések bizony igen hatásosak.
A mozibajárók idegesítőnek tartják. A szakma csaknem leírta őket. A legújabb amerikai kutatások szerint azonban a mozireklámok - azaz a filmek előtt játszott hirdetések - ugyanazon okból hatásosak, mint amiért az emberek nem rajonganak értük: mert kikerülhetetlenek. És hogy mennyire hatásosak?
A TNS és a Screenvision által végzett felmérés szerint a moziban látott reklámfilmekre 44%-kal nagyobb arányban emlékeztek a nézők, mint a tévében vetített hirdetésekre. A tanulmány egy tavaly novemberben, 2000 new yorki, chicagoi, denveri seattle-i, houstoni és charlotte-i mozilátogató körében elvégzett kutatás alapján készült. Az eredmények szerint a megkérdezett mozibajárók 70%-kal magasabb arányban idézték fel helyesen a mozireklámban hirdetett márkát, mint a tévénézők a tévéreklámban felbukkanó terméket.
Jason Brown, a Screenvision alelnöke elmondta, hogy a tanulmány elsősorban a mozireklámok hatékonyságának bizonyítására készült. "Az eredmények nyilvánvalóvá teszik, hogy a fogyasztók kötődnek a filmvásznon hirdetett márkákhoz. A kötődés pedig ahhoz vezet, hogy adott márka felkerül a figyelembe vett termékek vagy szolgáltatások listájára, majd kialakul a vásárlási szándék, létrejöhet a kipróbálás, végül pedig megteremtődhet a márkahűség."
Brown a mozireklámok hatékonyságát egyfelől a közönség sajátos tudatállapotának, másfelől a filmszínházban látható hirdetések minőségének tulajdonította. "Először is sokkal elkötelezettebbek a nézőink, hiszen felkészültek egy élmény befogadására. Azonkívül a mozivászonra készített hirdetések sokkal jobb minőségűek, és a hirdetők is folyamatosan arra törekszenek, hogy fokozzák a hatást."
Persze nem minden mozilátogató örül a vásznon egyre nagyobb számban feltűnő reklámoknak. Ráadásul rontott a helyzeten, hogy az amerikai terminológia "foglyul ejtett közönség"-ként kezdte emlegetni a mozibajárókat. Így aztán oly sok fogyasztó fejezte ki ellenérzését a filmek előtt lejátszott reklámokkal kapcsolatban, hogy az Egyesült Államokban a kormány képviselői is foglalkozni kezdtek a kérdéssel. Az év elején napvilágott látott kezdeményezések szerint a filmszínházaknak a jövőben fel kellene tüntetniük a reklámok kezdési idejét, majd a film vetítésének tényleges időpontját is.
Brown azonban közleményében védelmére kelt a reklámoknak, hiszen azok nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a mozijegyek elérhetőbb áron vehetők meg, mint más szórakoztató előadásoké. A mozira fordított hirdetési összegek egyébként éves szinten mintegy 400 millióra rúgnak az USÁ-ban, ráadásul a Cinema Advertising Council adatai szerint ez a médium bizonyult a leggyorsabban növekvő reklámeszköznek 2003-ban.