Írd le ide azokat a reklámokat amik idedesítőek vagy dühítőek szerinted...
  • Cat #707
    ALTERNATÍV MÉDIAHASZNÁLATI TRENDEK A MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓBAN

    A magyar fogyasztók több mint egynegyede reklámkerülő az AdAvoider
    2000 kutatás szerint, 33%-uk elutasítja a reklámokat egy GfK–Szonda–
    TGI-kutatás szerint. Az USA-ban 2904 reklámot látnak a fogyasztók
    naponta, ebből csupán 52-öt észlelnek, 24-et képesek megvizsgálni
    részletesen és csak 4 üzenetre reagálnak valamilyen formában.
    Magyarországon heti adatok szerint 255 tévéspotot látnak, 350
    óriásplakátot, 136 rádióreklámot, 1-6 mozireklámot.

    Amerikában már a háztartások 72,5%-ban képesek lennének
    kiszűrni a reklámokat, a digitális televíziózás megjelenésével
    Magyarországon is meg fognak jelenni a személyes videófelvevők,
    amelynek rettegett márkaneve a TiVo, és akkor nem kell
    egy másfél órás mozifilm kedvéért három órát töltenie a nézőnek
    a tévé képernyője előtt. Ellenben a tévétársaságok
    gondolkodhatnak azon, hogy a nézők hajlandók lesznek-e fizetni
    a televíziózásért, avagy honnan származik majd a jövedelmük.
    Az Egyesült Államok Marketing Szövetségének felmérése szerint a
    menedzserek már most azon gondolkodnak, hogy a tévéreklámból
    kivont költségvetésüket milyen más médiumon
    helyezzék el. Egy szakértő szerint nagyobb fenyegetést jelent a
    televíziós társaságoknak a reklámszűrő berendezések elterjedése,
    mint amit a Napster jelentett a zeneipar számára.


    Az alternatív médiák elterjedését elősegíti a befogadók
    megváltozó életstílusa, különösen a dolgozó, aktív rétegek
    esetében. A munkaidő meghosszabbodott, többet kell
    utazni az embereknek a munkahelyükre, kevesebb időt
    töltenek otthon. A közönség kevesebbet tud otthon
    tévézni, és szívesebben számítógépezik, játszik
    számítógépes játékokkal, gyakrabban találkozik köztéri
    eszközökkel.

    Sok hirdetőnek továbbra is szűk a reklámköltségvetése, sok
    lokális gyártónak és kereskedőnek tulajdonképpen
    szüksége sincs arra, hogy megjelenjen az országos
    sajtóban, televízióban, rádióban, hanem helyi és
    költséghatékony reklámhordozókat vesz inkább igénybe.

    Az alternatív eszközökön keresztül megjelenő személyes
    kommunikáció vonzó, szimpatikus és trendi a fiatalok számára,
    és ők igazán cinikusak a mainstream reklámmal, a nyíltan
    eladni akaró hirdetésekkel szemben.
    A hirdetők felől pedig egyre növekvő kritika övezi a reklámozás
    alapjául szolgáló hatáshierarchia-modelleket (AIDA, Rogers stb.).
    Tényleg ez alapján működnek a reklámok? Ha kiszámoljuk egy
    adott modell működésének a valószínűségét (pl. elérés,
    figyelem, megértés, emlékezés, szándék, cselekedet), a
    befogadónak minden egyes szakaszon keresztül kell mennie,
    hogy a reklám hatásának legyen tulajdonítható a vásárlás. Ha
    azzal a feltételezéssel élünk, hogy minden egyes szakasz
    50%-os valószínűséggel történik meg, annak a valószínűsége,
    hogy a reklám alapján került sor a vásárlásra 1,5625%!!!
    Egy másik probléma, ami minket is elért, az a közönség
    töredezettsége. Az Egyesült Államokban 1995-ben 3 hirdetéssel
    el lehetett érni a 18–49 éves nők 80%-át, míg csupán 5 évvel
    később, 2000-ben 97 közzétételre volt szükség ugyanehhez az
    eredményhez. Megállapíthatjuk, hogy hatalmas a tülekedés a
    fogyasztók figyelméért, és a reklámipar az alternatív
    médiaeszközökhöz fordul a helyzet megoldására.

    A fogyasztók reklámkerülése és az egyre nehezebbé váló
    reklámelérés miatt a hirdetők olyan reklámhordozókat keresnek,
    amelyek elől nem tudnak „elbújni” a nézők, másrészt, hitelesebb
    és szórakoztatóbb új médiumokat vesznek igénybe, melyek sok
    esetben személyes ajánlásként jelennek meg, kizárólagosságot,
    egyediséget sugallnak. Hogyan lehet meghatározni, hogy mit
    nevezünk alternatív médiaeszközöknek? Egy általánosan
    elfogadott definíció szerint különböző, változatos kísérlet arra,
    hogy a vállalat úgy érje el a fogyasztókat, hogy közben tudatosan
    elkerüli a hagyományos reklámhordozókat. Az alternatív eszközök,
    általában újszerű reklámhordozókat jelentenek, maguk a
    reklámhordozók imázsközvetítők is egyben. Alternatív médiának a
    rabul ejtő médiaeszközök és a lopakodó marketing eszköztárának
    bizonyos fokú kombinációját nevezzük. Teljesen tisztán nem
    válnak el egymástól, hanem általában egymásra épülve fejtik ki
    hatásukat. Mindenesetre nem elég csak megfogni, „rabul ejteni” a
    fogyasztót, a kreatív megvalósítást úgy kell végrehajtani, hogy
    örömmel „essen csapdába”, a fogyasztót szórakoztassa az, ha az
    adott üzenettel elérjük.

    Az alternatív eszközök egyik legnagyobb csoportját a „Rabul ejtő”
    médiaeszközök (Captive Media) alkotják, ahol a reklámozók a
    legkülönbözőbb és legváltozatosabb formában kísérlik meg az
    üzenetet eljuttatni a fogyasztóhoz. Ez úgy valósul meg, hogy
    amikor a fogyasztó olyan szituációba kerül, hogy egyszerűen nem
    tudja kikerülni a reklámokat, vagy annyira eredeti formában tárják
    az üzenetet, a márkanevet elé, hogy „kötelező” felfigyelnie rá. Ezek
    közé tartozik pl. a fogantyúra helyezett hirdetés, a villamosok,
    buszok külső felületének átfestése az adott márka színeire, a
    repülőjáraton a videón bemutatott infotainment, és a
    repülőtársaság által adott fedélzeti magazin. Az Egyesült
    Államokban 400 irodának a liftjében helyeztek el 4200
    síkképernyős televíziót, ahol reklámokat közvetítenek. Kísérleti
    jelleggel a New York-i taxikban is elhelyeztek tévéképernyőket.

    A Tesco most teszteli, hogy hatásos-e a reklámot sugárzó televízióképernyők
    elhelyezése magyarországi üzleteiben.
    A szórakozóhelyek mosdóiban elhelyezett poszterek, iskolákban
    kirakott plakátok a kikerülhetetlenség bázisán működnek. Az utcán
    elhelyezett City-light poszterek, óriásplakátok is a rabul ejtő médiák
    körébe tartoznak. Egyszerűen szem előtt vannak, és mindennapi
    életünk, közlekedésünk során nem tudjuk kikerülni ezeket. A
    Balatonon a strand felett elhúzó repülő által vontatott molinó,
    vagy például a falun keresztülhajtó cirkuszi előadást reklámozó
    hangszórós autó (amit természetesen nem most találtak ki) is idetartozik.
    Ezeknek az eszközöknek tulajdonképpen csak a
    megrendelő pénztárcája és a képzelet, no meg a szakmai erkölcsi
    érzéke szab határt.

    Az Egyesült Államokban például az általános és középiskolákban is
    megjelentek ezek az eszközök, amelynek egyik ellentmondásos
    válfaját a Channel One iskolai program jelenti. A Channel One
    csatorna mindennap 12 perces ismeretterjesztő műsort sugároz
    általános iskolásoknak, amelyből 2 perc reklám. A diákoknak
    kötelező részt venni a műsor megtekintésén. Ezt a műsort 8 millió
    iskolás látja mindennap az USA 12 ezer iskolájában. A reklámidő a
    hirdetők számára kétszer annyiba kerül mint a legnézettebb
    hagyományos televízión sugárzott műsorkörnyezetben, ugyanakkor
    a közönség 100%-a végignézi a reklámokat is, nem morzsolódik
    le, a tévét műsor közben nem lehet kikapcsolni, lehalkítani.
    Az iskolák a programban való részvételükért audiovizuális
    eszközöket és számítógépeket kapnak. Bár reklámos szempontból
    azt lehet erre mondani, hogy mindenki nyer az ügyön,
    felmerülhetnek etikai kérdések, például az iskolákban senkit sem
    szabadna arra kötelezni, hogy reklámokat nézzen.