26
  • xyl
    #1
    Csak, hogy trollkodjak: Óriásmakett. Fóliával bevont fémváz. Nem repül az sehová!
  • ostoros
    #2
    Ahogy elnézem, nem trollkodsz, csak az igazat mondod. Most nem tudom, hogy ez a fordítás és a bulvárosodás miatt van-e, na de ilyen szövegek, hogy "a hosszú távú tervek szerint később akár csillagok közötti utakra is bevethető lenne ez a típus" eléggé nevetségesen hangzanak.
  • Alexease
    #3
    Lenyegeben most is csillagok kozott utazgatunk, csak fixen, baromi kozel az egyikhez:)
    Ilyen technikaval, meg ha tizszer ekkora, akkor sem fognak csillagok kozott utazgatni. Lehet nem is lesz/lehet soha olyan, amivel lehetne.
  • NEXUS6
    #4
    Hát ez nyilvánvalóan hülyeség.
  • kvp
    #5
    Ez egy legkori 1:1-es modell. Leszallasi tesztekhez keszult es csak hajtas es vezerles van benne. Az elozo hopper is ilyen volt. Max. 5 km magasra es par kilometer tavolsagra terveztek. A lenyege hogy hogy ne a teljes valtozatot torjek a teszteken. Viszont az gaz, hogy a nasa benazasa miatt fogy el lassan a penzuk...
  • Prof William
    #6
    A 40-50-es évekbeli scifikben ilyennek képzelték el a jövő csillaghajóit. Szinte várom mikor lép ki belőle Flash Gordon és indul megmenteni a világot a gonosz kézarcú idegen lényektől. :)
  • Csatabika
    #7
    Tudtommal a csillagközi utazásról akkor beszélhetünk ha egy eszköz elhagyta az adott csillagrendszer.
    Az emberiségnél per pillanat 2 ilyen eszköz játszik a Voyager 1 és 2.
    Ezeknek cirka 40 évbe telt mire oda jutottak és még az is vita tárgyát képezi, hogy tényleg elérték e a határt.
  • molnibalage83
    #8
    A csillagközi térnek tekintik a lökésfronton túli helyeztet, csak az nem szimmetrikus tudtommal. Csillagközi utazásnál a gravitáció a döntő. Akkor lehet szerintem akkor beszélni arról, ha az eszköz eléri a Naprendszer szökési sebességét és már olyan távol van az eszköz, hogy nem a Nap gravitációs hatása a döntő, hanem azonos mértékű más "közeli" napokéval.
  • NEXUS6
    #9
    :D Nekem is ez ugrott be. :)
  • kvp
    #10
    Ez a csillaghajo nev csak egy befektetokompatibilisebb valtozata a BFR nevnek. Az eredeti neve alapjan egyertelmu, hogy csak egy **** nagy low earth/mars orbit raketa.

    Meg naprendszeren beluli melyuri (bolygokozi) hajoknal is inkabb az ISS fele formaterv az ami a jelenlegi technikai szintunkon nyeronek tunik. Viszont azt, hogy falcon heavy-vel felvisznek kettucat modult es osszekalapaljak oket egy bolygokozi terben is mukodokepes urallomassa (ujrhajova) aztan raraknak az egyik vegere par hajtomuvet nem igazan mozgatna meg a befektetok penzarcajat. Egy ilyen latvanyos kromozott jarmu viszont jo a 'show' celjabol.
  • esztyopa
    #11
    Ez a földművesek/befektetők vakítására szolgáló *Patyomkin-rakéta*/makett/
    Mert ahhoz,hogy *csillaghajó* legyen,tehát a csillagközi térben utazzon egy másik,közeli / pár fényévnyi/ csillaghoz, ahhoz fel kell előbb fedezni az örök-életet !
    A kémiai meghajtású rakéták elméleti,leggyorsabb utazási sebességével is többszáz/ezer év lenne az út.
    Kb.a Jupiternél elfogyna a víz,az élelem,és az oxigén ! Egyszerűen nem férne el a rakettában több !
    De valami igen-igen ütőset találhattak ki a *Muskétások*hogy három?-maximum hat /ha fedésbe vannak/ fúvókával felemelik ezt a monstrumot / ha nem makett /
    A jelenlegi,üzembe állított, legnagyobb hordozórakéták 8 -12 fúvókával repülnek.
    Ez visszaélés azzal,hogy az átlagember nincs képben a rakétatechnika alapjaival.
  • Thrawn
    #12
    A Saturn V első fokozata 5 darab F-1 hajtóművel üzemelt és az a valaha épített legnagyobb hodozórakéta volt.
  • NEXUS6
    #13


    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2019.01.16. 19:26:07
  • Garga Pitic #14
    Nem.
    Ez a Grasshopperhez hasonló tesztrepülések végrehajtására szolgál.
  • T_I
    #15
    Azt értem, hogy tesztrepüléshez készült, fel- és leszálláshoz. Csakhogy a jelenlegi rakétáik 4 rácsos "kormánylapátot" használnak, amelyek közel a rakéta tetejénél helyezkednek el. A lábai sem látszanak összecsukhatónak, kinyithatónak. Az a pár kis hajtómű is nagyon soványka, ez is arra utal, hogy a makett igen kis súlyú. Gyanítom, hogy csak PR értéke van ennek a hírnek és az sem véletlen, hogy most csökkentették a cég létszámát 10 %-kal
  • quatlander
    #16
    Szóval ez egy Porsche, babetta motorral? :D
  • ostoros
    #17
    Talán inkább egy Porsche kinézetű jármű, trabant karosszériával.
  • esztyopa
    #18
    Asszem,hogy itt nem a fúvókák pontos darabszáma a lényeg.Hanem az,hogy
    az illusztráción szereplő monstrum hajtóművei nem lehetnek elégségesek a hatalmas rakéta felemeléséhez./Hacsak-mint jeleztem-nem valami forradalmian új meghajtást fedeztek fel./ Erről viszont nincs hír !
    Utoljára szerkesztette: esztyopa, 2019.01.17. 07:57:21
  • esztyopa
    #19
    Pl. a Heavy Metálnak pontosan 9 hajtóműve van !
  • NEXUS6
    #20
    Dehogynem! Hiszen nagyon úgy tűnik, hogy a május 1-i felvonulások háztartási alufóliából készült űrrakétáinak klónját látjuk, annak meg picsa súlya van, hiszen úttörők is milyen könnyedén mozgatták azokat. ;)
  • kvp
    #21
    "Asszem,hogy itt nem a fúvókák pontos darabszáma a lényeg.Hanem az,hogy
    az illusztráción szereplő monstrum hajtóművei nem lehetnek elégségesek a hatalmas rakéta felemeléséhez./Hacsak-mint jeleztem-nem valami forradalmian új meghajtást fedeztek fel./ Erről viszont nincs hír !"

    Egyreszt ez az 1:1-es modell teljesen ures belul, csak a hajtomuvek es a vezerles van benne. Masreszt ezek a hajtomuvek csak utolso fokozatkent es a raketa leszallasahoz kellenek. Utobbi raadasul csak marsi gravitacioban. Ez nem a teljes raketa, csak a kabin. A fix labak itt rendben vannak, a grasshopper is fix labakkal kezdte a tesztelest, elkerulendo a NASA fele baleseteket, ami a DC-X veget is jelentette.

    Az, hogy a tesztelesnel a 3 kis leszallo hajtomu is eleg hogy felvigye a raketat es nem kell ehhez a falcon heavy-nel nagyobb elso fokozatot alarakni, csak azert van mert a jarmu gyakorlatilag ures belul. A vegleges valtozat foldi gravitacioban majd csak leszallni fog tudni a 3 teljes fokozaton jaro hajtomuvel. Kapszulahoz kepest egyebkent eleg nagyok ezek a hajtomuvek es a foton meg fent sincs rajtuk a vegleges harang. Szep nagy lesz ha alarakjak a fokozatokat is.

    ps: A crew dragonon is vannak hasonlo hajtomuvek (4 darab), a pad abort teszt is azokkal ment, megsem kuldik fel az urbe az elso es a masodik fokozat nelkul.
    https://www.youtube.com/watch?v=1_FXVjf46T8
  • llax
    #22
    Nem 1:1, hanem rövidebb az orbitális pályára szánt járműnél. 55m helyett csak kb. 41m hosszú. Az új acél dizájnban a láb funkciót is ellátó szárnyak maradnak, energiaelnyelő, rugalmasan rögzített talpakkal (a tesztjármű is kap majd hasonlót), viszont a most épülő tesztjárművön tényleg csak láb funkciót töltenek be. Közel sincs kész - de mostanra már "formát kapott" és a cikkben szereplő kép is erősen "kozmetikázott". Azaz annál is csúnyább a valóságban :) Ezen hozzászólás előtt kb. 1 órával készült kép, ezen a linken.

    7 hajtóművel tervezik az orbitális verziót (6 körben, 1 középen), ebből a majdnem üres tartályok mellett csak 3 kell a leszálláshoz. A max. 5km magasságig végzett, csak a leszállás végső fázisnak teszteléséhez bőven elég lesz a 3 darab (és ugyanígy elegendő a feladatra ez a nem túl szépre sikerült tesztjármű is). A most épülő járművet semmi többre nem kívánják használni, mint a Grasshopper-t. Ezt Starhopper-nek becézik, az NSF fórumán Big Falcon Hopper azaz BFH.
    Az eddig beépített hajtóművek csak 1:1 méretű makettek voltak (azóta ki is szerelték azokat), nem lesz nagyobb harang. Sőt, a jelen állás szerint az első szériás kész járműveken nem is lesz vákuumra optimizált (~ugyanaz, csak nagyobb haranggal) hajtómű, hanem csak légköri repülésre optimizáltak fognak rosszabb hatásfokkal működni az űrben is (viszont így vészhelyzetben sokkal több a tartalék hajtómű).

    Az űrbe is feljuttatandó Starship prototípusánál is kezdik a gyártás előkészületeit, de azt már nem szabad ég alatt, "primitív" módszerekkel kívánják "összedobni". (szintén csak kísérleti jármű lesz, de 1:1 méret, 7 hajtóművel és benne sokkal több technikával).

    +1: A Dragon 2-n nem 4 hanem 8 SuperDraco hajtómű van, 4 csoportban. Ha ezekből csak 4 működik szimmetrikusan elosztva, a minimumon akkor is ellátják a(z eredetileg tervezett) feladatukat.
  • T_I
    #23
    Feldöntötte a szél a SpaceX Csillaghajóját
    https://hvg.hu/tudomany/20190125_Feldontotte_a_szel_a_SpaceX_Csillaghajojat#rss
    Sajnos igazunk volt, akik makettnek, kamunak gondolták ezt a "rakétát"
    Utoljára szerkesztette: T_I, 2019.01.25. 11:45:01
  • llax
    #24
    Nem a teljes tesztjármű dőlt el, hanem a külön állványon tárolt "orrkúp", ami kb. egy fotózásig és még egy kicsit volt csak összeállítva az alsó résszel. Vehetjük úgy is, hogy a most összetört része csak a jármű utas/teherterének a makettje. Az "orrkúpból" Musk szerint kb. 2-3 hét egy újat/újra építeni és ennél is kevesebb késedelmet okozhat a teszt megkezdésében.

    A lényegi technikát és a legtöbb anyagot nem az tartalmazza, hanem az alsó, üzemanyagtartályokat és hajtóműveket magában foglaló, sokkal nagyobb falvastagságú alsó része. Azon továbbra is dolgoznak és még lesz is vele sok munka.

    Az alkalmazott anyagvastagságoknak ("fólia") sok köze nincs a következő, már orbitális pálya elérésére is alkalmas tesztjárműéhez. Mert a most épülő Starhopper-nek a felső része valóban csak "makett", a vele tervezett tesztekhez még csak mint "áramvonalazó idom" sincs rá valódi szükség.
  • T_I
    #25
    https://index.hu/techtud/2019/01/25/spacex_starhopper_starship_dragon-2_tervek_elon_musk_retroraketa/
    Derékba tört Elon Musk rakétája, borulnak-e a tervei? (Nem :) )
    Sok jó képpel, videóval
    Utoljára szerkesztette: T_I, 2019.01.27. 18:03:13
  • llax
    #26
    Ezeket a hazai "forrásokat" el kellene már felejteni :) A benne lévő féligazságok és félrefordítások, a cikkíró tájékozatlansága, kiváló "forrást" ad mindenféle konteóhoz. (a cikk tartalmaz sok igazságot, de olyan kérdéseket is megfogalmaztak benne, amikre rég ismert a válasz...)

    A történések idején az összetört, gyak. "funkció nélküli" orrkúp rajta sem volt a tesztjárművön, hanem mellette, egy beton állványon volt, elég hanyagul kikötve. A tesztjármű többi része azóta tovább épült, jelenleg is dolgoznak rajta, azóta már a felső dóm is a helyére került.