4
  • Tetsuo
    #1
    Jó lenne tudni, hogy bizonyos darabokat hányszor használtak fel.
  • gaszton421
    #2
    Lehet tudni, teljesen nyilvanos adat, a gyositófokozatoknak 4 számjegyű száma van, sok helyen nyomonkovetheto az is hogy eppen melyik fokozat hol található. eddig még csak block 3 verziok repültek újra, ezek csak a rendszer tesztelésére és tapasztalatszerzése szolgáltak, egy sem repült 3x és nemis fog mertjelenlegi is van vagy egy tucatnyi egyszer már repűlt foozat raktáron és az a helyzet hogy még ezek sem fognak mind repülni még egyszer. Az első block 5 már McGregorban van a tesztálláson, a B1046 gyorsító fokozatról van szó és várhatóan áprilisban repül majd először. A helyzet az hogy a spacex-nek az első emberes űrrepülésig 7x indítania kell ezt a verziót mert csak akkor kap rá start engedélyt a NASA-tól is. Ráadásul mivel kissebb munk és anyagi ráfordítással készíthetők fel az újrahasznosított utakra ezért érdekük fűződikezeket használni mihamarébb. úgy gondolom hogy a továbiakban úgy fognak a régiektől megszabadulni hogy nem hozzák vissza őket. Az alábbi oldalakon nyomon követheted az indításokat a fokozatok száma szerint.
    https://www.reddit.com/r/spacex/wiki/cores
    http://space.skyrocket.de/doc_lau/falcon-9.htm
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Falcon_9_and_Falcon_Heavy_launches
  • Sequoyah
    #3
    Azt tudod esetleg, hogy a NASA engedi-e majd ujrahasznositott fokozatok hasznalatat emberes kilovesekhez, vagy ahhoz mindig vadiujat kell hasznalni?
  • gaszton421
    #4
    Egyelőre újat, de nem zárkóznak el tőle, a Dragon teherszállítóváltozatánál már megengedte hogy maga a Dragon most már teljesen újra hasznosított legyen és ey esetben már újrahasznosítoott Falcon 9 első fokozattal lőhették fel, új Dragon teherszállító már nem készül, az ezután indított teherszállító kapszulák már mind korábban használt példányok lesznek, miután elindul a dragon 2-esekkel a személyszállítás azután a személyszállító kapszulákat teherszállítóként hasznosítják újra, (erre már az áldását adta a NASA), a gyorsitórakéták esetében egyesével fog mindig engedélyt adni rá, a korábbi tapaztalatok és ellenőrzések függvényében. egyelőre ez a helyzet. Persze Muskék igyekeznek erős nyomást gyakorolni a NASa-ra hogy általános engedélyt kapjanak, némi stimulációként felvetették hogy esetleg egy teherszállító utat ingyen is vállalnak illetve hogy tartalékba tesznek egy teljes rakétát és dragon kapszulát arra az esetre ha szükség esetén evakuálni kellene az ISS-t a szojuzk technikai problémái esetére.
    Ha tippelnem kéne a NASa engedélye a sikeres Block 5 indítások és ezen belül a sikeres újrahasznositott gyorsítók számától fog függeni, szerintem úgy ahogy 7 sikeres block 5 után mehet élesben az ISS elérése dragon 2 kapszulával, egy mondjuk 10-20 darabos sikeres újrahasznosított széria után belemennek abba is. ez talán soknak tűnik de a Spacex erre az évre kb 30 körüli indítást tervez, ebből a 2 falcon Heavy 3-3 block 5 fokozattal úgyhogy minimum 10-15 block 7 indítás lesz már ebben az évben és a 20-as újrahasznosított széria más a 2019-es évben reális lesz.
    ha beindul a Starlink konstelláció pályára állítása akkor azt a spacex kizérólag újrahasznosított Falcon 9-esekkel tervezik lebonyolítani, tehát a kényesebb kuncsaftok, akik ragaszkodnak az új rakétához fogják jórészt finanszírozni a Spacex űr internetének pályára állítását.