203
  • CairoJack
    #1
    Aztán jöhet a vibránium. Komolyra fordítva: 10 év egyáltalán nem hosszú táv, ipari szinten kifejezetten rövid táv. Nagyjából mire elkezdenek terjedni az elektomos autók, nem lesz hozzájuk akku.
    Tényleg itt az ideje más akksi technológia után nézni.
  • bundasjezus
    #2
    Az elektromos autók ugyanolyan pályát fognak befutni, mint a biodízeles, bioethanolos, CNG-s, LPG-s és hidrogénes autók. Ezek is világmegváltó technológiáknak voltak kikiáltva nem is olyan régen, ma viszont már csak rétegmodellekként lehet hivatkozni rájuk.

    Lesznek olyan fogyasztói igények amikhez egy elektromos autó lesz a legideálisabb választás (rövid távolságok, városi közlekedés, második, harmadik autó a családban), de senki se ringassa magát abba a hitbe, hogy a közlekedés forradalma zajlik a szemünk előtt.
    Utoljára szerkesztette: bundasjezus, 2017.11.22. 12:48:10
  • kvp
    #3
    Egy kis matek: csak egy orszagban van belole egy lelohelyen 9 millio tonna, evente felhasznalunk 33 ezret, ami 8 ev alatt, tehat 2025-ig a duplajara fog noni. A 9 millio osztva 66, de legyen 70 ezerrel az mennyi is? 136 ev, akkor ha minden hasznalt aksit ujrafeldolgozas helyett a szemettelepre dobunk kozben, ami pont nem igaz, mert a jarmuaksik ujrafeldolgozasa jelenleg is letezo es jovedelmezo ipar. Mindezt ugy nezve, ha a kovetkezo 136 evben nem javul az akkumulator technologia es uj anyagokat se sikerul talalni. Egyelore ezek vannak: https://en.wikipedia.org/wiki/Metal%E2%80%93air_electrochemical_cell
    (kedvencem a vasoxid alapu, de persze akar a vasbol is kifogyhatunk)
  • gforce9
    #4
    Valaki tudja hogy egy elektromos autóban lévő kb fél tonnás akkuból mennyi a lítium súlya? Nekem ez a 33 000 tonna kereslet kicsinek tűnik vagy ha még most igaz is max párszázezer autót jelent évente, minden mástól eltekintve.
    Utoljára szerkesztette: gforce9, 2017.11.22. 15:24:27
  • attes
    #5
    Elon Musk mondta egyszer, hogy a lítium-ion aksikban nagyon kevés lítium van
  • gforce9
    #6
    Most utánakeresve a teslában 60-70 kg líthium van. Ez nem túl sok autót jelent évente.

    https://electrek.co/2016/11/01/breakdown-raw-materials-tesla-batteries-possible-bottleneck/

    Egyébként a kobaltot nevezik meg a problémásabb anyagnak, ha jó veszem ki, de a cikkben lévő előrejelzések a lítiummal kapcsolatban sem túl biztatóak.
  • paragic
    #7
    Itt te vagy az aki tévhitben ringatja magát. A mobil kinyírta a vezetékes telefont, az internet a nyomtatott sajtót, a digitális kamera a hagyományost, stb, azért mert sokkal olcsóbb, kényelmesebb, jobb.
    Lehet tagadni a valóságot. áltatni magunkat, hogy úgysem történik meg, csak azután mindig jön a pofáraesés.
  • gforce9
    #8
    Sorolj olyan dolgokat is amik nem valósultak meg. A lista ugyanolyan hosszú lesz. Ez nem hit kérdés, hanem erőforrások rendelkezésre állásának kérdése.
  • bundasjezus
    #9
    Almát hasonlítottál körtéhez. A te példáidban semmilyen műszaki akadálya nem volt a felsorolt dolgok elterjedésének.

    A realitás talaján állok. A számok pedig azt mondják, hogy az elektromos autó egy olyan termék, ami több pénzért cserébe kevesebbet nyújt, mint a versenytársai. Ezt kár is tagadnod. És nem valószínű hogy ez változni fog a jövőben.
    Utoljára szerkesztette: bundasjezus, 2017.11.22. 17:49:41
  • duke
    #10
    "de senki se ringassa magát abba a hitbe, hogy a közlekedés forradalma zajlik a szemünk előtt."

    Miutan 2030-2040-ig a legtobb orszagban betiltjak a fosszilis energiaval mukodo jarmuveket, ezert nem lesz mas megoldas, mint az elektromos, esetleg uzemanyagcellas auto. Es mar a hataridok elott, elertektelenednek a belsoegesu autok. Kb 2025 utan senki sem fog benzines autot venni, mert elertektelenednek, eladhatatlanok lesznek, es azert minnel hamarabb szabadulni akarnak majd az emberek a belsoegesu autoktol. Ez meg tovabb fogja gyorsitani az elektromos autok terjedeset.
  • bundasjezus
    #11
    Húúú. Azért válasszuk már külön azt, hogy szakmailag dilettáns döntéshozók mivel riogatnak és hogy mi a valóság.

    Kár készpénznek venni a belsőégésű motorok betiltását. Nincs egyelőre alternatívájuk. Ez nem úgy megy, hogy a piac működését felülírva a törvény erejével ellehetetlenítünk valamit azért, hogy helyzetbe hozzunk egy másik, amúgy teljesen életképtelen dolgot. A megújulóknál ugyanezt akarták eljátszani, aztán néhány országban már kezdenek rájönni, hogy ha biztos energiaellátást szeretnének maguknak, akkor a hype helyett a számoknak hisznek.

    Másrészt másfél-két tonnás önsúlyú, tizen-huszon-harminc milliós, környezetszennyező akksikkal hajtott elektromos autók kormánya mögül pofátlanul képmutató dolog a környezetvédelemről beszélni.
  • gforce9
    #12
    Épp arról szól a cikk, hogy nyersanyaghiány lesz. És most, hogy utánaolvastam a cikk tényleg optimista.
  • gforce9
    #13
    "Másrészt másfél-két tonnás önsúlyú, tizen-huszon-harminc milliós, környezetszennyező akksikkal hajtott elektromos autók kormánya mögül pofátlanul képmutató dolog a környezetvédelemről beszélni."

    Arról nem is beszélve, hogy a lítiumbányák kiapadásakor irdatlan mennyiségű üzemet kell ráállítani az újrahasznosításra. Tovább növelve az árat.
  • paragic
    #14
    Az elektromos autó megvalósult. Pont.
    Kell még fejlődnie, de ez meg a szemünk előtt zajlik.
  • tom_pika
    #15
    "Kb 2025 utan senki sem fog benzines autot venni"

    Ugye te nem lenni Magyarországon élni?

    Vagy egyszerűen a magyar családok 90%-ának ellehetetlenítik az autó vásárlást?
  • paragic
    #16
    Te nem a realitás talaján állsz, hanem a múltban élsz.
    A számok rohadtul azt mutatják, hogy az akksik ára csökken évente 10-14-16%-kal.
    Ugaynazért az árért egyre nagyobb hatótávot pakolhatsz be egy kocsiba:
    2011 Nissan Leaf 24 kWh akksival $35 000
    2017 Nissan Leaf 24 kWh akksival $31 000; 30 kWh akksival $34 000
    2018 Nissan Leaf 40 kWh akksival $30 000

    Az elektromos autók ára a mérvadó előrejelzések szerint 5 éven belül alacsonyabb lesz mint a benzineseké és akkor még nem beszéltünk a fenntartás költségeiről.

    Az meg mi, hogy kevesebbet nyújt?
    Gyorsabb, dinamikusabb, biztonságosabb, otthon kvázi van egy saját benzinkutad, a szervízigénye minimális. Nincs olajcsere, kettős tömegű lendkerék, nem lesz hengerfejes stb.
  • paragic
    #17
    Azért nem fog senki új (!) benzines autót venni, mert pénzügyileg bukás lesz egy elektromos autóhoz képest. Drágább, a fenntartása horror, a belvárosokból ki lesz tiltva. Pont ezért gyártani sem fogják már 2025 után.
  • gforce9
    #18
    Hahó, nem számoltad bele a nyersanyagárakat. Persze hogy olcsóbb lett. Egyrészt tömeggyártásban és majd 50 év múlttal persze hogy egyre olcsóbb. De a cikk pont nem erről szól, hogy mi van ha elfogy? Márpedig úgy tűnik nem lesz elég az autók részlegesa kiváltására sem. Full szemellenzős vagy. Ignorálod a korlátokat. Minden technológiának megvannak a korlátai. Az elektromos autónak a nyersanyag a korlátja.
  • gforce9
    #19
    2025 után egy elektromos autó lesz (mai áron számolva) 30m egy benzines meg 10m (alap személygépkocsiról beszélek). Előbbi ára fel fog menni mert nem lesz rá kapacitás az utóbbi a mostani 5m ről 10-re meg a környezetvédelmi előírások szigorodása miatti adók miatt fog megduplázódni.

    Ami környezetbarát az a tömegközlekedés. Nem az elvakult elektromos autóba vetett hit.

    Félreértés ne essék. Biztosan az elektromos autóé lesz a jövő szerintem is. De kurvadrága lesz és nem lesz környezetbarát.
  • molnibalage83
    #20
    Fogadok veled a rekesz Borodi sörben, hogy ez még a leggazdagabb nyugati országokban sem lesz igaz, nemhogy a világ többi felén.
  • bundasjezus
    #21
    Igen, az elektromos autó megvalósult. A 19. század végén, pont úgy mint a a belsőégésű motoros autók. Csak aztán kiderült, hogy az elektromos autó életképtelen és az elmúlt 100+ évben senki se akart foglalkozni vele. Attól, hogy most újra divatba jött, attól még nem vált életképessé. Ugyanazokkal a műszaki problémákkal küzd, mind 100+ éve.
  • bundasjezus
    #22
    Dehogy lesz olcsóbb egy elektromos autó, mint egy belsőégésű motoros autó. Gondolkozz már, ne csak higgy. Szerinted mekkora termelési volumenre lenne ahhoz szükség, hogy egy elektromos autó olcsóbb legyen, mint egy belsőégésű motoros? Szerinted 5 éven belül ez reális? (lásd Tesla Model 3) Még 25 éven belül sem.

    Nem tudom mi nem érthető abban, hogy egy elektromos autó kevesebbet nyújt, mint egy belsőégésű motoros autó.

    Teljesítmény: elektromos autó rövid ideig hatalmas csúcsteljesítmény leadására képes, aztán túlhevül az akku és a motor, ráadásul az akku merülésével egyre kisebb teljesítményt használhatsz fel. Egy belsőégésű motor ezzel szemben amíg egy csepp tüzelőanyag van a tankban, addig képes leadni a csúcsteljesítményét.

    Gyorsulás: a villanymotor nyomatékkarakterisztikája tökéletes. De semmit sem ér, ha 4-5 gyorsulás után felére esik a hatótáv. Belsőégésűeknél nem ideális a karakterisztika. Egyébként küldj fel egymás ellen egy Nissan Leaf-et és egy Trabant 601-et a Hungaroringre és csapass velük padlógázon 10 kört (44 km). A Trabi fog nyerni.

    Biztonság: Láttál te már lítiumot égni? Pariban van a benzinnel. A gázolaj meg nem robban.

    "Otthon kvázi van egy saját benzinkutad": melyikre gondolsz? Amelyiknek a napelemei rá vannak kötve az atomerőművel és fosszilis erőművekkel működő hálózatra? Vagy amelyikhez akkora akkukapacitást kell kiépíteni (szigetüzemmód esetén), hogy egy emberi élet is kevés a megtérüléséhez? Ezzel szemben a belsőégésűt 5 perc alatt teletankolom a kúton.

    Szervizígény: a villanyautó se b*szta meg a fizikát. Ahol termikus és mechanikus igénybevétel van, ott kifáradás és meghibásodás is lesz (szoftver, hardver, inverter, akku, féltengely, gumiabroncs stb.) Ráadásul bizonyos év és megtett km után gazdasági totálkáros az autód az akkuk miatt. Hiába látott kevés szervizt.

    És akkor erre jön még a körülményes és elfogadhatatlan akkutöltés, a hatótáv para (fűtés, rádió, légkondi stb. vs hatótáv).
    Szóval fuss ennek neki mégegyszer.


  • Cat #23
    "egy elektromos autó kevesebbet nyújt, mint egy belsőégésű motoros autó."
    Városokban a 0-70 számít, annál úgyse tudsz gyorsabban menni. Csöndes, és nem szennyez. Ez bőven elég ahhoz, hogy nemsokára csak ilyenek lesznek engedélyezev a belvárosokban.

    "4-5 gyorsulás után felére esik a hatótáv."
    Ez szimplán baromság. Tényleg nem értem miért írsz ilyeneket, amikor rengeteg elektromos autó van már az utakon, BMW i3, Nissan Leaf, Opel Ampera, Tesla stb.

    "Ahol termikus és mechanikus igénybevétel van, ott kifáradás és meghibásodás is lesz "
    Tény, hogy töredék mennyiségű alkatrész van az elektromos autókban, és jóval egyszerűbb szerkezetek, mint a belsőégésűek. Szívják is a fogukat a német autógyártók, mert elveszik az évtizedes technológiai, műszaki előnyük.

    "bizonyos év és megtett km után gazdasági totálkáros az autód az akkuk miatt. Hiába látott kevés szervizt."
    Ez bizonyíthatóan nem igaz, a 10 éves toyota priusok is nagyon drágák még. Nem véletlenül nagyon kedvelt a taxisok körében (a Leaf is).
  • bundasjezus
    #24
    Városban 0-70 között aztán hihetetlenül számít, hogy két lámpa között minél jobban gyorsuljon az autó, igaz? Országúton két kamiont egyszerre előzni...na ott számít. De ezeket egy belsőégésű motoros kocsi is tudja.

    Csöndes... Ültél mostanában modern benzimotoros autóban? Városi sebességnél nem hallani a motor zaját. Se benn, se kívül.

    Nem a városi tempóhoz szükséges gyorsításokról beszélek. 4-5 kemény 0-100-as gyorsulás eléggé megtépázza a hatótávot. Ha kihasználod a villanymotor nyomatékát akkor behorpad az akku. Nem lehet egyszerre d*gni és szűznek is maradni. Ez van. Ha meg spórolsz az akkuval, akkor egy szívódízel Golf dinamikáját élvezheted.

    Darabszámra valóban kevesebb alkatrész van egy elektromos autóban. De ez a kevesebb alkatrész nem jelenti azt, hogy nem lenne bonyolult. Akkufűtés, akkuhűtés, akkumenedzsment, inverter, töltőáramkör, kisfeszültségű kör, nagyfeszültségű kör stb. Youtube-on vannak nagyon frankó videók a Leaf motorjának és elektronikájának szétszereléséről. Leányálom.

    Jaj, az ezerszer megcáfolt Prius legenda. A Prius akkui teljesen más üzemállapotokban működnek mint egy elektromos autó akksijai. A Prius akkuit az akkumenedzsment sosem engedte 80% fölé tölteni és 40 % alá kisütni. Ráadásul nagyságrendekkel kisebb igénybevétele volt mint egy Tesla vagy Leaf akksinak. Nem mindegy hogy az akksi csak kisegítő energiaforrás vagy fő energiaforrás. Alma és a körte esete.
    Utoljára szerkesztette: bundasjezus, 2017.11.22. 23:45:06
  • tom_pika
    #25
    Érdekes lesz -10 fokban a villanyautók fűtése is... persze megy, csak a hatótáv felére esik :-)

    Nagy gáz a sokáig tartó töltés is. Azért a benzin hamarabb becsorog, ezt lássuk be. Persze ha a lábad ki nem teszed a városból ez nem számít. De van aki kiteszi. Sőt olyan helyekre is elautózik, ahol még sokáig nem érik egymást a villanyautó töltőpontok.
  • paragic
    #26
    1. Az ismert lítiumkészletekből 7-800 millió Teslát lehetne legyártani
    2. Az akksik újrahsznosíthatóak
    3. Most kapaszkodj meg, mert valami durvát fogok mondani: akksit nem csak lítiumból lehet gyártani. A lítium-ion akksiknak még úgy 10, legfeljebb 15 évük van hátra, mielőtt leváltja egy új technológia.

    A kőkorszak sem azért ért véget, mert elfogyott a kő.
  • globint
    #27
    10 évig elegendő a lítium.....
    Eszembe jut, az olaj elfogyását jósolták 2000-re.....
    Mostanra meg még mindig van, sőt lassan nem is lesz rá szükség, legalább is akkora mennyiségben, mint ma.
    Szerintem így lesz a lítiummal is. Lesz elegendő még 30 év múlva is, de akkorra már alig lesz rá igény.
    Szóval semmi pánik.
    :)
  • gforce9
    #28
    1. nem tudom milyen számokat használtál, mert ez sehogy se jön ki., másrészt a lítiumot nem csak autókhoz használják fel.

    2. aha... ez az ami még drágábbá fogja tenni

    3. Kíváncsian várom, hogy mi lesz az új anyag. A lítium akku majd 50 éves, azóta havonta jöttek a világmegváltó akku örletek. Eddig semmi. Mire alapozod a kijelentést?

    "A kőkorszak sem azért ért véget, mert elfogyott a kő." Ja itt a kobalt és a lítium fog elfogyni.

  • paragic
    #29
    Ha nem tud olcsóbb lenni az elektromos autó, akkor 16-os hozzászólásomban lévő számok azok mik?
    Egy 30 ezer dolláros Leaf 2 10%-kal olcsóbb egy átlagos amerikai új autónál (33 000 dollár), kb 50%-kal drágább egy alsó kategóriás autónál (22 ezer dollár) és még csak 2017 van.
    VW ID 2019, 4-600 km közötti hatótáv 28 000 $-ért. Hopp egy 7%-os árcsökkenés a hatótáv duplázódása mellett 2 év alatt.

    A litium-ionos akksik tanulási görbéje 2010 előtt évi 10%-os árcsökkenést jelentett, de mióta bejöttek az elektromos autók, 16%-ra nőtt. Évi 16% csökkenés azt jelenti, hogy 4 év alatt megfeleződik az akksik ára.
  • gforce9
    #30
    "Ha nem tud olcsóbb lenni az elektromos autó, akkor 16-os hozzászólásomban lévő számok azok mik?"

    Amíg van nyersanyag és verseny, addig persze, hogy lefelé megy az ár. Ez meg fog változni.
  • tom_pika
    #31
    Könyörgöm nézz körül az autógyártók kínálatában MAGYAR szemmel! Lehet, hogy ment lefelé az ára, de az átlag magyarnak ugyanúgy elérhetetlen. Nem értem ez mitől változna pár éven belül...
    (Amúgy ti mind ki se teszitek a városból a lábatokat, hogy a feltöltés problémáját simán mindenki figyelmen kívül hagyja?)
  • tom_pika
    #32
    Új e-Golf
    11 450 320 Ft-tól

    Tényleg olcsó. Jó nektek, hogy ez olcsó.
    Több, mint duplája a sima Golf induló árának.

    Gazdagok játékszere ez.
    Utoljára szerkesztette: tom_pika, 2017.11.23. 09:47:48
  • M2 #33
    Az átlag magyar semmilyen új autót nem engedhet meg magának, mert 1 millió forintnyi megtakarítása sincs. Hülye érv.

    A legtöbb autót napi ingázásra használják, ez 40-50 km. Ezt egy 5 éves, ma már elavult technológiás elektromos autó is simán hozza.
  • tom_pika
    #34
    "Egy 30 ezer dolláros Leaf 2 10%-kal olcsóbb egy átlagos amerikai új autónál (33 000 dollár)"

    Ebben valami nagy csúsztatás lesz... Nem azért esetleg, mert amúgy az átlagos ameriaki új autó az bazi nagy SUV, 3 literes benzinmotorral?
  • tom_pika
    #35
    Ez miért hülye érv? Magyaroszág meg fog szűnni? Vagy itt majd csag gyalog közlekedhetnek az emberek?

    Mi a francról beszélünk?
  • M2 #36
    Az új Golf 6 millió forint. Az akkor olcsó?
  • tom_pika
    #37
    "A legtöbb autót napi ingázásra használják, ez 40-50 km."

    A legtöbbet igen, de messze nem csak. Abban a pillanatban, hogy messzebre akarsz kimozdulni és nincs benzines autód, mindjárt más a dolgok kinézete.
    De hiába vitázunk, láthatólaga villanyautó pártiak kiragadják a jól mutató előnyöket, és nem léteznek számukra hátrányok (pl csak városban közlekednek). Elbeszélünk egymás mellett.
  • tom_pika
    #38
    Nem.
    De kevesebb, mint fele annyi. Amúgy nem 6 milla.

    Új Golf
    4 949 740 Ft-tól

    (Sajnos nekem az se mindegy, hogy 11,45 vagy 4,95)

  • M2 #39
    Azért próbálj már korrekt lenni és azonos típusnál azonos felszereltségű autókat összehasonlítani.

    Már csak így tudnak nyerni a belsőégésűek, hogy mindenhol kicsit ferdíteni kell a javukra. Például nem a napi használatot hasonlítjuk össze, mert ott elbukna. Bezzeg a tíz kör a Hungaroringen, na az aztán megmutatja egy autó használati értékét Átlag Józsi számára, mert olyan gyakran jár ki tíz kört csapatni.

    Az elektromos autóknak jelenleg egy hátránya van és az a magas bekerülési ár. Ennyi.
    Ha egy árban lennének, nem tudnának eladni több belsőégésű motoros autót. 5-10-15 év és ez lesz a helyzet.
  • NEXUS6
    #40
    Kicsit csúsztatást érzékelek. A Leaf egy max Astra kategóriájú autó, ami viszont kb 11 000 $, vagy euro és nem 22 000!
    A Leaf ára 7 év alatt esett 10 %-ot, de ebből kiindulva primitív valszeg nem a piaci realitásokat tükröző kérdés, de akkor is: a maradék 70%-ot hány év alatt veszíti? 35? Az azért még sem 10!

    A nagy áramerősségű nagy igénybevételű alkatrészek meghibásodása: motor, inverter bizony gazdasági totálkárt jelentenek egy ilyen kocsinál is, nem csak az akksik, azok ára viszont valószínűleg nem fog mozogni annyit.

    Környezetvédelem kérdése. A környezetvédelmi statisztikákat nézve elmondható, hogy egy olyan ország lakossága, ahol a villamosáram előállítása nem levegő szennyező módon történik (atom, vagy megújuló) járhat a legjobban a villanykocsik elterjedésével. Ahol 50% feletti a szénerőművek aránya ott viszont a villanykocsik még rosszabb helyzetet is teremthetnek, mert a szénerőművek aeroszol kibocsájtása rosszabb, mintha a közlekedést belsőégésű motorokkal, akár dízellel akárnánk megoldani. Lengyelországban a villanykocsik elterjedése ugyan kiválthatná a levegő szennyezettségének 20-30 %-áért felelős közlekedési eszközöket, azonban a villamos áram termelő kapacitás jelentős bővítését igényelné.Ha ez szén/fosszsilis erőművekkel történne, akkor cseberből vederbe jutnának és továbbra is maradnának az EU egyik legrosszabb levegőjű országa, vagy még romlana is a helyzet!