21
  • NEXUS6
    #1
    Pedig az, hogy nem akar beindulni pont azért van, mert nincs rá normális tartalom, egyrészt.
    Másrészt a VR szemcsik jelenlegi felbontása, technikai oldalról nem elégséges.
    AAA kategóriás játékok egy nagyobb felbobtású VR rendszeren történő futásához a 4K megjelenítés kapacitásával egyenértékű hardver kell, mind display, mind számítási oldalról. Ezek kb idénre/jövőre talán meglesznek.

    Jelenleg, egy viszonylag jó hardvernek számító GTX 1070-es karit az Elite Dangerous VR-ban a legalacsonyabbnál kicsivel jobb grafikai beállítással két vállra küldi!
    Ennyi.

    Bizonyos szempontból korai volt a VR indítása, lehet, hogy ennek sajna hosszabbtávon nem lesznek jó következményei.
  • petrov144
    #2
    a "The VR" csapat a youtube-n, úgymond házibarkácsban oculussal használt (de nem arra tervezett) játékokat tesztelt, pl FarCry 3, GTA 4, Dying Light.

    Ez mért nem téma vajon a gyártóknál? Vagy annyira hardverigényes, hogy felejtős széles körben?
  • grobs
    #3
    Mert rétegigény. A VR legnagyobb problémája soha sem a felbontás volt hanem az irányítás. Ott vagy egy virtuális valóságban, rohansz mint a veszett mókus, de közben a lábad egy helyben van. Kihajolnál a fal mögül, de a törzsdöntésre nem reagál, leguggolsz, de az eszköz semmit nem csinál.
    A szabadon futó rendszerekhez nem csak több ezer USD értékű HW kell, de még egy komplett szoba is. Nagyon kevesen fognak belevágni ekkora beruházásba.
  • ManoNegra
    #4
    Szimulátorokhoz ideális lesz.
  • grobs
    #5
    Szimulátoroknál a mostani több monitor és, vagy tracking rendszerek is kiválóak és lényegesen olcsóbbak. Ráadásul a szimulátor közösség még az FPS-nél is kisebb.
  • ManoNegra
    #6
    Kíválóak persze, de azért lényegesen nem olcsóbb, én is gondolkodom pont egy ilyen beruházáson, de ami véleményeket olvasok, azok alapján a VR egy teljesen más dimenzió.
  • kvp
    #7
    "Mert rétegigény. A VR legnagyobb problémája soha sem a felbontás volt hanem az irányítás. Ott vagy egy virtuális valóságban, rohansz mint a veszett mókus, de közben a lábad egy helyben van. Kihajolnál a fal mögül, de a törzsdöntésre nem reagál, leguggolsz, de az eszköz semmit nem csinál."

    Azert ez megoldhato lenne, bar kerdes mennyire birnak az emberek. FPS-t alapul veve a kamera allithato a fejmozgas alapjan, a futashoz kell egy 2d-s pedal, amit labbal mozgathatunk, ha ilyen nincs akkor marad az analog kontroller a kezben. Guggolas es kihajolas trivialis a fejmozgas alapjan, ha hirtelen lehuzzuk a fejunket akkor gugolas, ha oldalra dontjuk akkor kihajolas jobbra/balra.

    A jatekoknak viszont jobban fel kell keszulniuk, ugyanis a fejmozgas kvazi 5 analog karossa teszi a jatekokat, tehat kulon kar a nezes iranya, kulon ketto a fej gyorsulasa es dolesszoge es akkor meg ott van a mozgas iranya es fps eseten a jatekos kezeben levo fegyver iranya, amit pc-n legjobban ket egerrel lehetne szimulalni. (kulon kamera es kulon celkereszt) Ha a gyorsulasokat (pl. nyak behuzasa) atalakitjak parancsokka, akkor is marad a mozgasi irany (pedal/kontroller), a fej/kamera iranya (eger), a fegyver/kontroller iranya mint kezelendo analog ertekek.

    A legnagyobb gond sok jatek eseten a megfelelo gyorsulaserzet hianya, tehat ha egy helyben ulunk/fekszunk jatek kozben akkor meg az elfordulasbol eredo gyorsulast sem erzekeljuk, amitol a legtobb ember egy ido utan elszedul.
  • NEXUS6
    #8
    A haladásirányítása kontrollerrel megoldott az irányítás.
    A hajolásra pedig nagyon is jól reagál, a Trinus PSVR pl. gyak kamera nélkül egyszeri kalibrációval a giroszkópokkal leköveti, az előre hátra hajlásnál van gond.

    Más kérdés, hogy a haladásnál, ha egy helyben ülsz és a kép mozog, akkor úgy beszédülsz, hogy emberrel nem találkoztam, aki pár 10 percnél tovább bírna egy FPS-sel így játszani. A célzás hajlás, gugolásnál nincs gond, mert ott a kép és a mozgás szinkronban van, a haladás a szimulátorok kivételével gázos! Senkinek fogalma sincs, hogy a tengeri betegséget hogyan is lehetne kiküszöbölni.

    Szimultorhoz viszont tényleg ideális. A kép mozgása szempontjából sokkal élethűbb, mint a sokmonitoros fejkövetős rendszerek. A VR felbontása viszont borzalmasan szar. Amikor nem tudod leolvasni a műszereket, a km/h kijelzést viszont pl. a War Thunder kirakja balra a picsába, és akkora lóbaszó cimkéket rak a célokra, hogy kitakarják a látóteret, na ez már gáz.

    Az Elite Dangerousnál szépen a felbontáshoz kalibrálták a betűméreteket, kijelzőket. Más kérdés, mint írtam, hogy ott viszont ennél a felbontásnál is megeszi a valszeg a legerősebb hardvert is.
  • AnnieC
    #9
    Oculus DK2-vel és CV1-el is játszottam egyszerre több, mint 1 órát a Quake VR verziójával és nem lettem tőle rosszul. Az első pár percben kellemetlen volt, de hamar hozzászoktam, de nyilván nem ez volt az első VR élményem addigra.
  • kvp
    #10
    A trukk az, hogy a jateknal a kameramozgas es a celzas szinkron. A jatekos mozgasa pedig nem fugg a fej es a jatekos fizikai testenek iranyatol. Ha megcsinaljak rendesen, egymastol fuggetlenre mint a valosagban, akkor viszont elojon a problema es meg kellemetlenebb lesz, amig az ember meg nem tanulja kikapcsolni az egyensulyert felelos jelek es a vizualis ingerek osszekapcsolasat.

    Egyebkent ket megoldas van: Vagy meg kell szokni, hogy az emberrel forog a vilag, de nem erzi (hasonlo mint az urbetegsegnel) vagy kulso hardverrel el kell nyomni az egyensulyszerv mukodeset. (idealis esetben nem elnyomni, hanem stimulalni kellene, mivel akkor meg szinkronban is lesz a ket erzes)
  • Szefmester
    #11
    http://www.virtuix.com/products/

    Neked -és nekem is- ez kellene. Esetleg kicsit komolyabb mozgáskövetéssel, de kezdésnek határozottan jó irány.... lenne, ha támogatnák a cégek is, mert az a játékfelhozatal amit támogat úgy ahogy, és amit direkt rá írtak hát elég karcsú.

    Pedig nem keveset használnám, igaz lényegesen kevesebb órát raknék az Ark-ba ezzel mint enélkül, de löttyed testem nem bírná a pár naponta több órás rohangászást. :D
  • cateran
    #12
    Szvsz a VR jelen allapotaban (ami kvazi ugyanaz, mint 30 evvel ezelott) bukasra van itelve..draga es nehezkes...vagy fel kell fejlodnie vmi Star Trek-szeru holofedelzette vagy SAO-szeru full diving systemme...
  • NEXUS6
    #13
    Hát én azért kb. 20 éve próbáltam már, és azért látok "némi" fejlődést.
    Ez már néhány játéknál kifejezetten eléri az élvezhető szintet. PL Resident Evil 7. Kár hogy kiöregedtem és fosok a horrortól, mint a pelikán XD
  • cateran
    #14
    Nem..a technologia fejlodesevel, persze szebb a kep, nagyobb a felbontas, meg konnyebb a fejes, de alapvetoen ugyanaz, csak pepitaban...finomodott a VR, de fejlodott is? Miben is masabb a hasznalata a 30 evvel ezelottinek es a mostaninak?
    Utoljára szerkesztette: cateran, 2017.05.08. 23:19:03
  • Andrevv
    #15
    Gyorsan fárasztja a szemet és hányingert okoz. Maradok a monitornál :)
  • KisKZ
    #16
    Új (???) technikának???
    Ameddig a technológia hardwer oldalát nem alakítják, könnyedén hordozhatóvá, és személyre szabhatóvá, addig nem lesz rá a hétköznapokban igény.
    Ez a próbálkozás egyszer már végig lett játszva a 90-es években.
  • AnnieC
    #17
    A hordozhatóságon mindegyik komolyabb VR cég dolgozik már, szépen lassan elérjük azt is.
    Hasonlít a 90-es évekbeli variációkra, de mivel minden paramétere jobb, ezért sokkal jobban is használható, mint akkor. Néha elég az, hogy minden paraméter jelentősen javul, hogy egy termék használhatatlanból használhatóvá váljon és elterjedjen.
    Nem tudom mit várnak egyesek, közvetlen a látóidegbe sugárzott csillió pixeles képet egy napszemüveg méretű dologból?
    Nyilván ezek az első lépések a tömeges elterjedés felé és bőven van hova fejlődni minden téren.
    Viszont kétlem, hogy a 90-es években egy megszállott játékos csak úgy tudott volna magának venni többféle VR eszközt és egy kattintással válogathatott volna a különböző VR-ra felkészített programok és játékok között.
    Én amúgy biztos szerencsés vagyok, mert nekem nem fárasztja jobban a szemem, mint a monitor, sokszor játszottam órákon keresztül és semmi bajom nincs tőle. A szemem sose volt teljesen jó, de 20 év alatt minden aktuális kijelzőmre azt mondta valaki, hogy árt a szememnek és azóta is pont ugyanolyan erős szemügveg kell(ene).
  • NEXUS6
    #18
    Abban különbözik, hogy ezek az eszközök már elérték azt a szintet, hogy: OTT VAGY!
    És pontosan ez az amiért ezt virtuális valóságnak hívják.

    Tegyük hozzá, hogy régebben nem volt a számítógép/konzol sem alkalmas erre, de a ma már viszonylag elterjedt felső katetóriás PC, vagy PS4 is megtudja ezeket az eszközöket meghajtani.
    Van hova fejlődni, mert egy megfelelő teljesítményű PC viszonylag drága, és a megjelenítő felbontása/tömege, stb. is hagy kívánni valót maga után. PS4 és a PSVR jó kompromisszumnak tűnik, esetleg az utóbbi PC-n alkalmazva is.

    A lényeg mégegyszer: ezek az eszközök már adnak egy erős jelenlét érzetet, a 90-es 2000-es évek beli próbálkozások meg nem érték el a szintet, vagy gyakorlati alkalmazásra tömeg/ár/stb miatt alkalmatlanok voltak. A mennyiségi fejlődés, most csap át egy új minőségbe.
  • zola2000
    #19
    Ez pont olyan mint a 3D tv, arra is azt mondta mindenki, hogy "jó, a kék-piros 3D is megbukott a 90es években, de ez egy teljesen más színt" aztán mi történt?
  • zola2000
    #20
    Aztán lehet hogy más lenne a véleményem ha kipróbálhatnám valami keletázsiai (japán-korea-kína) stílusú játékkal lehetőleg.

    3D TVt egyszer láttam egy üzletben, annyit éreztem hogy "mintha térhatású lenne, de olyan fura" mindenesetre egyáltalán nem fogott meg.
  • AnnieC
    #21
    Ez nem olyan, mint a 3D TV, ez eléri azt a szintet, hogy úgy érzed, ott vagy. Legjobban úgy tudnám egyszerűen leírni, hogy egy kicsit olyan, mintha felvennél egy szúnyoghálóval bevont búvárszemüveget, amiben nem nagyon látsz oldalra(hogy szimuláljuk a pixelek közötti vékony réseket és a csökkent látóteret). Mindegyik komolyabb VR eszköz tudja követni a fej akármilyen irányú elmozdulását és forgását, amíg az érzékelők látóterében vagy, így akármerre nézel, mindig azt mutatja, amit abban a pozícióban látnod kell. Mivel a két szem egy-egy olyan virtuális kamera képét látja, ami úgy van elhelyezve a virtuális térben, ahogy a két szem a valóságban, ezért a 3D érzet teljesen korrekt tud lenni megfelelő beállítások mellett.
    Van bőven javítanivaló még ezeken az eszközökön, de nekem már a mostani változatok is bármikor nagyobb élményt nyújtanak, mint egy akárhány monitoros rendszer, hiába pixelesebb a kép.