39
  • ZsL
    #1
    Ha ennyire kapós az ötlet, hamarosan annyiféle és olyan sok drón közlekedik, hogy ha nem lesz mindegyikben környezetét figyelő radar, akkor megnő az ütközések gyakorisága. Már ma is lehet akárkinek ilyen "játékszere", és meglepően okos elektronika van bennük. Például ha az akku töltése már csak a visszaútra elég, akkor visszafordul és leszáll az indulási pont (GPS-koordináta) közelében. Ugyanezt teszi, ha megszűnik a távirányító jele. Nemrég mi is kipróbáltunk egy mini kvadrokoptert, habár az csak a rászerelt kamera súlyára volt tesztelve. Lásd: Youtube/ Fedémes 2013.11.12. http://www.youtube.com/watch?v=Kcg9T0sC9hg
  • ZsL
    #2
    Mellesleg a légtérhasználat szempontjából nem lehet közömbös a dolog a hatóság számára, főleg nálunk, ahol a nemzetközi átlagnál is szigorúbbak a szabályok. De a fejlődést nem akadályozhatja meg semmilyen átgondolatlan jogszabály! Nyilvánvaló, hogy a légirányításnak és a vonatkozó előírások kidolgozóinak is fel kell majd nőniük az elbonyolódott helyzet feladataihoz. Hiszen ma már akár házilag is építhet egy drónt, aki eléggé hozzáértő és a gyári alkatrészeket be tudja szerezni, ezért az ütközéses és egyéb balesetek elkerülésére csakis a felhasználók számára rokonszenves és betartható jogszabályokat szabad megalkotni.
  • teddybear
    #3
    Vagy gyorsan ki fog derülni, hogy ez ismét egy hibás ötlet, mint a személyi repülőgép. Ami éppen jónak tűnik elsőre, de aztán annál több a baja.

    A városok légterében nem éppen jó ötlet egy csomó automata vezérlésű drónt elengedni, arról nem is szólva, hogy nincs is kiépítve a fogadóállomások hálózata. Egyelőre a hagyományos szállítási módok jobbnak tűnnek, hiába lassabbak némileg. Arról nem is szólva, hogy egy pizzát még csak-csak el tud vinni egy kis drón, de mit kezd mondjuk egy automata mosógéppel? A hagyományos szállításnak ez nem okoz gondot.

    Ráadásul van olyan hely, ahol szerintem sohasem fogják engedélyezni a drónokat. Kormányzati épületek, kutatóintézetek, katonai objektumok környékén biztosan nem, a háborús övezetekben meg egyszerűen lelövik, mert nem kockáztathatnak.
  • KRTuning
    #4
    Erre az egész drónos ötletre jött a "redneck" hozzáállás: "Gyere fiam, hozd a puskám, megyünk karácsonyi ajándékokra vadászni"
    humor a témára: [URL=http://dashburst.com/best-amazon-delivery-drone-parodies/[/URL]
  • KRTuning
    #5
    http://dashburst.com/best-amazon-delivery-drone-parodies/
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #6
    Gondolom sokkal alacsonyabban repülhetnének majd. Az UPS meg nem annyira idióta, hogy háborús övezetben drónnal kézbesítsen.
  • Szefmester
    #7
    Nem kell háborús övezet oda... elég egy puska meg egy autó aztán mehet a vadászat. A drón lepottyan jelzi a GPS hogy hol van, de mire bárki odaér a drón már le is van csupaszítva és rézdrót mentesítve... Oké hogy ez a módszer nem jobb mint a zsákbamacska mert lehet hogy tévé volt benne és összetörik, de lehet hogy parfüm... vagy tampon... :D
  • wkm
    #8
    Sport fog kialakulni a drón vadászatra.
  • gforce9
    #9
    Csak én nem látom de nincs szó városokról. Nehezen megközelíthető helyekről szól. Egyébként egy városban csak poénból is zavarni fogják a lelkes amatőrök a frekvenciákat, vagy fene tudja hogy fogják szivatni a rendszert. Találékonyak az emberek. :)

    Viszont lakatlan területeken, nehezen megközelíthető helyeken ahol a normál közekedés problémás, ott használható lehet a dolog.
  • kvp
    #10
    A csomagszallito dronok elterjedesenek jelenleg ugyanaz az akadalya amiert az londoni automata dockland light railway villamosokon vezeto helyett biztonsagi or utazik. Egyszeruen ellopnak oket, meg nyugaton is.

    Olcsobb es biztonsagosabb technika lenne egy kis 4 kereku onjaro postas robot, ami kigurulna a cimzetthez es egy elore felszerelt vandalbiztos ladaba atrakna a csomagot. Ezt mar most meg is lehetne valositani es szabalyozas szempontjabol is megengedobbek a kis gurulo jarmuvekkel kapcsolatban. A gond tovabbra is az, hogy ha nincs ember, akkor nagy valoszinuseggel ellopjak a jarmuvet a csomaggal egyutt.
  • noland
    #11
    Volt szerencsém utazni vele és szép, egzotikus környék :)
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #12
    Majd visszalő a drón :D, de valóban erre nem gondoltam.
  • globint
    #13
    Gondolom, nem csak az UPS -nak jutott eszébe, hanem a Dél-Amerikai drogbáróknak is....
  • esemve
    #14
    Jó lehet, hogy a TV-ket és mosógépeket nem ezek fogják szállítani, de a kisebb csomagokat, szerződéseket, pizzát és egyéb kajákat etecera elég gyorsan kihozhatná csúcsforgalomban is. :) Azt persze nem tudom, hogy hogyan veszem át, de biztos kitalálnak majd rá valamit.
  • Molnibalage
    #15
    A nehezen megközelíthető helyek olyna távol vannak, hogy oda sanszosan nem jut el egy kis drón, mert igen korlátozott hatósugrárral bírnak. Vagy nem...?
  • barret
    #16
    Egy belsőégésű motoros robotrepülő elég nagy hatótávolsággal bír.
  • Molnibalage
    #17
    Ez így elég 0 infó. Belső égésű robotrepcsi van a néhány kilóstól a több száz kilósig. Ellenben azok nem képesek lebegésre és hasznos teher kb. 0.
  • flashpointer
    #18
  • Tetsuo
    #19
    A UPS egyelore csak oldja meg az egyedi csomagazonosítást.
    Ugyanis ha nagyon kis idokulonbséggel adják fel a csomagokat, akkor azok egy tracking numbert kapnak.
    Tehát b@ssza meg a k*rva anyját a tulajdonos, az egész vezetoség, a tervezo és kivitelzo mérnokok mellett mindenki, aki miatt késett a csomagom! ;)
  • asgh
    #20
    Egyetértek. Jelenleg ha USA-ból hoz csomagot az UPS, akkor az országba ér kb. 2 nap alatt, aztán csücsül a vámraktárban 1-2 hetet, ami alatt raktározási díjat számol fel az UPS. Volt olyan, hogy egy 40 dolláros csomagért 8000 forintot kellett a postaköltségen felül fizetni.
    A mezei légiposta ugyanúgy kihozza a csomagot 1-2 hét alatt, csak negyede áron, nincs extra tárolási költség és sokszor a vámot is meg lehet úszni. Amíg itt ilyen szintű a szolgáltatásuk, addig teszek rá, hogy az USA-ban drónokkal szállítanak-e, lehúzhatja magát az UPS.
  • Molnibalage
    #21
    Ööööö, ez "picit" nagyobb, mint ami a fenti ötlethez kellene...
  • Omega
    #22
    Ez úgy működhetne, hogy leállítanak egy autót egy-egy körzetben és sok kis drón elviszi a csomagokat a megadott GPS koordinátákra, miután végeztek továbbállhatnak a következő körzethez.
  • Ahoy
    #23
    Persze mint mindig, pesszimisták az emberek ezzel szemben is. Kb 5 év és drónok fognak postázni minden kisebb árut. Biztos lesznek biztonsági rések, drónvadászok stb, de el fog terjedni szépen ez is. Itt nemhiszem, hogy puskával lövöldöznének rá, vagy ha igen, az kb olyan bűntett, mintha lelőnél egy postást, vagy kirabolnál egy UPS kocsit. Lesz rajta live kamera, ha lelövik, már jön is ki a rendőrség.
    Légiforgalmat meg nem fogja zavarni, mert nem ott repülnek ezek. Szabályozás persze kell, ahogy az önjáró autóknál is lesz majd. Ez a folyamat egyszerűen megállíthatatlan, mégha most kétségeink is vannak.
  • teddybear
    #24
    Már a mémgyár is csak viccelődni tud az Amazon drónjain.

    Viszont a természetvédelmi területek felett inkább ne repüljenek át. Egyrészt csak telizajonganák, másrészt a madarak sem bírják a drónokat.

    Különben is az egész drónügy csak egy reklám, amit úgy látszik megkajáltál te is, meg még mások is.
  • ZsL
    #25
    Csak annyira reklám a drón-ügy, mint amennyire ez a madarakkal kapcsolatos cikk az emberi repülőtevékenység ellen. Több mint negyed százada repülök siklóernyővel, és a legvénebb hazai oktatóként mondhatom, hogy a madaraknak megvan a magukhoz való eszük, nem félnek az emberi repüléstől és nem is támadják oktalanul. Természetesen az embernek kell tudnia, hogy mikor hol nem illő repülnie a fészkelési időszakban, mint ahogy az elkerülhetetlenül bekövetkező drónos korszak során sem lehet akárhová küldeni (legalább is nem akármilyen útvonalon) a szállítmányokat. Az eddigi tapasztalat az, hogy a technika önfejlesztő, az emberi szándékoktól független technoevolúció indult be a Földön, és ami lehetséges, az meg is valósul, bármennyire is nem tetszik nekünk, maradi észjárásúaknak. Ami a drónokkal és az emberi személyi légijárművekkel kapcsolatos részletproblémákat illeti, majd megoldódnak! (Hogy veszem át a csomagot? A drón érkezését észlelő trepni kitolódik vagy kihajlik az ablakpárkányon, és azonosítja a csomagot a megrendelő kóddal, majd fogadja, még ha nem is vagyok otthon.) Az embernek eszközeiben, megoldásaiban és személyi közlekedésében is a jelenlegi "homo automobilicusból" át kell fajlődnie "homo aviaticussá", mert a repülés, mint térbeli mozgáslehetőség nemcsak praktikusabb, mint a talajmenti, hanem az emberi élet és lélek kiteljesedése is, és napjaink kibontakozó igénye. A részletproblémákon fennakadó szkeptikus hozzáállás helyett ne feledjük, hogy az elektronika szédületes tempóban fejlődik, és a hamarosan általánossá váló táv- és önirányítás az ember válláról veszi le a szellemi terheket. (Bocs' a képzavaros fogalmazásért!) Száz éve mindenki lehetetlennek tartotta volna, hogy lesz idő, amikor majd minden zsebben hordozható telefon lapul, mert hiszen annyi telefon esetén a központos kisasszonyok belebolondulnának a sok kapcsolgatásba, és a rengeteg vezetéket szerteszét húzkodva a városban lehetetlenné válna a közlekedés! Szerencsére sikerült a problémát egy-két újítás révén megkerülni. Hasonlóképp amikor az 1800-as évek második felében néhány hóbortos automobilokkal kezdett kísérletezni, mindenki abszolút fölöslegesnek vélte, hiszen nagyon jó lovaskocsik voltak már, és senki sem látta előre, hogy mára szinte mindenkinek saját motoros járműve lehet. Ugyanez a helyzet a személyi és a drónos repüléssel, csak nem kell száz év, elég egy-két évtized a korszakváltáshoz. Mert azt sem szabad elfelejteni, hogy két évtized múlva sokkal kevesebben fognak praktikussági okokból (pl. munkahelyre vagy bevásárlás miatt) közlekedni, hiszen a távmunka lesz az általános. Ezért a személyi légijárművek használata inkább szabadidős ténykedés marad, vagyis kevesebb adatforgalmat jelent a repülő eszközök és légijárművek ön- és központi irányítása számára, mint amennyire majd az emberek igényelni fogják...
  • Mekong Delta
    #26
    Majd amikor naponta repkednek mindenfelé a drónok és megszokottá válik, a terroristák pl. észrevétlenül tudnak robbanószerkezeteket eljuttatni egyik helyről a másikra..
  • pixx
    #27
    Én pont azon gondolkodtam, hogy mindenki arról beszél, hogy majd az emberek, hogyan lővik le őket és használják fel meg stb.
    Viszont egy olyan viharban mint, ami az elmúlt 2-3 napban volt, olyankor mi lesza drónokkal, vagy ha vihar van, magassabban repül mint a környező házak.
    Szerintem ezt ott se gondolták végig.
  • teddybear
    #28
    A madarak viselkedése olyan-amilyen. Nem vagyok madárspecialista, de elfogadom más véleményét, főleg ha alá is támasztja felvételekkel.

    Az egész eszmefuttatásod a fogadóállomástól kezd agyamentté válni.
    Az egyszerű kopogtatást, illetve a megszokott csengetés+levélszekrény kombót váltsuk fel egy komplikált, könnyen meghibásodó szerkezettel, mert talán fogok kapni egy-sok csomagot. A drónok meg csak úgy szaporodnak önmaguktól. A működtetési háttér meg semmibe sem fog kerülni?

    Piszok ésszerű, és gazdaságos mondhatom....
  • teddybear
    #29
    Bevallott médiahekk volt az egész, ezt már nyugaton rég kimondták.
  • Zenty
    #30
    Az emberek megfigyelésére van igazán emelet környezet szenyezőek és a chemtrailt már nem csak repülőkből tudják majd spricelni...
  • Kornan
    #31
    Pár hete láttam ezzel kapcsolatban egy TED talk-ot. Itt úgy nevezte a fazon, hogy matternet(anyag hálózat). És először pont nehezen megközelíthető helyekre gondolta, ahol nincs út és ki kell szállítani a gyógyszert, stb...

  • Kornan
    #32
    Bármilyen távolságra használható. Ha lennének ilyen napelemes töltőállomások, akkor ott leszállna és fel tudná magát tölteni és folytatni az utat. Vagy ott várna egy már töltött drón, ami átvenné a csomagot. Én is szkeptikus vagyok, nem hinném , hogy túl nagy sikere lesz, de elviekben működhet szerintem.
  • Kornan
    #33
    Megnéztem újra a linkelt video erre vonatkozó részét és ők úgy oldanák meg, hogy az automata állomásokon ki is cserélné az akut. Az elektromos autóknál is van hasonló rendszer: Tesla battery swap system.
  • teddybear
    #34
    A Tesla-autóknál csak szó van róla, hogy cserélhető akkupakkal fogják megoldani a gyors energiafeltöltést. A mostani modellekben komoly szerelési munka kicserélni a többszáz elemi akkut. Gyakorlatilag el kell távolítani előbb a karosszéria jelentős részét.
  • kvp
    #35
    "A Tesla-autóknál csak szó van róla, hogy cserélhető akkupakkal fogják megoldani a gyors energiafeltöltést."

    Mar szerencsere nem, a modell S ota ez alap es az osszes uj toltoallomason van cserelehetoseg is.

    Viszont a dronos szallitas egyetlen baja az, hogy sokkal tobb energia kell hozza mint egy negykerekes dobozhoz. Varosokon belul pedig vannak utak, tehat gond nelkul megoldhato lenne a mikro es minikonteneres szallitas. (hutogepnek es butornak mini kontener, pizzanak es zoldsegeknek mikro) A lenyeg az lenne, hogy gyujto-szoro uton mozognanak az aruk, mint egy vezetekes halozaton a csomagok. Erre varosban a legjobb egy onjaro kerekes robot. Lakatlanabb teruleten lehet dron is, mint a wifi eseten, de ez sokkal kevesbe hatekony es sokkal kevesbe gazdasagos. Varosban a dronok altal viheto csomagmennyiseg adott legterben sokkal kevesebb mint amennyit egy sima kisteherauto kepes elvinni, sokkal kisebb hely es energia igennyel.
  • teddybear
    #36
    "Mar szerencsere nem, a modell S ota ez alap es az osszes uj toltoallomason van cserelehetoseg is."

    Rosszul tudod. Még mindig csak a konnektor van töltési lehetőségnek. Az akkucellákat egyenlően elosztva részben előre, részben hátra építették be, fixen. Ahhoz, hogy hozzájuk férj el kell távolítani elől-hátul a karosszériát felülről. Láttam fényképen, nem kis szerelési feladat, mert a súlyuk miatt alaposan oda vannak rögzítve.

    Az S modellben csak annyi a változtatás, hogy 3 különböző motorteljesítménnyel és a hozzávaló akkupakkal kapható: 302 LE (225 kW)5,000-8,000 rpm;362 LE (270 kW)6,000-9,500 rpm; 416 LE (310 kW)5,000-8,600 rpm. Az akkupakk mérete meg 65 KW/85KW/85KW.

    Ami a drónokat illeti úgy marhaság, ahogy kitalálták. Médiahekk, és most a kitalálója elégedetten röhög a markába, hogy hány hülyét tudott csinálni.
  • teddybear
    #37
    Bocs, az egész alváza akkuval van kitömve, és ezért is gyulladt ki már néhány. Karambolba megsérült néhány lítiumcella, és egyszerűen kigyulladt mint némelyik teló.
  • ZsL
    #38
    Mindig is voltak fantaszták, kísérletezők és megvalósítók, ezzel sem lesz másképp. Az ötlet jó, még ha médiahekk is jobb híján, mert már nem Verne Gyula korában élünk, és másképp mennek a dolgok. Azonban mégsem változott az, hogy az emberek többsége nem tud kilépni megszokott gondolatköreiből. Ezért nem láttok benne sok fantáziát, mint ahogy valamikor az automobilban, meg a repülésben sem láttak. Csakhogy a világ változik, mégpedig nem az átlagosnál szerényebb fantáziájúak elképzelése szerint, sőt igazából mindegyikünk elképzeléseitől függetlenül. A jövő képéből nem szabad kifelejteni a háztartásokba egyre inkább beépülő elektronikát, de még a 3D-s nyomtatókkal hamarosan (egy évtizeden belül) otthon előállítható termékeket sem. Minek cipelnének drónok mosógépeket, ha azok szállítására nem lesz szükség? A ruházat mosása alighanem megszűnik 20 éven belül, mert palackból fújjuk majd magunkra tetszés szerinti 3D-s sablonon keresztül a gyorsan megszilárduló, rugalmasan testhez simuló, hőszabályzós anyagot, amit este lerántva magunkról már dobhatjuk is a nyomtató újrahasznosítójába... Bármilyen megoldás gazdaságosságát befolyásolhatják ma még előre nem látható változások, ezért egy új ötletnél a gazdaságosságot nem is lehet figyelembe venni. Tulajdonképpen a legkevésbé gazdaságos megoldás az emberiség egész történelme folyamán az volt, amikor Ádámék távoztak az Édenkertből. Az összes többi, ami azóta történt, egész jelentéktelen, pláne ez a drón-ügy. Javaslom, pillantsunk vissza mai nézeteinkre negyed század múlva, és folytassuk akkor az eszmecserét!
  • ZsL
    #39
    Megjegyzem a "palackból fújt ruha" ötlete Lemtől származik, még 1965-ből, de épp az idén nyáron kezdett foglalkozni a gyakorlati megoldásával egy olasz ruhatervező. Nyilván feldobjátok a kérdést többen is, hogy: "A palackokat hogy fogják szállítani a drónok?" Szerintem sehogy, mert arra sem lesz szükség, ugyanis a mai víz-, gáz- és elektromos vezetékhálózatunk mellé (vagy helyett...) lesz egy anyagvezeték-hálózat, amelyre a palackot, nyomtatót, akármit, amire két évtized múlva szüksége lesz az embereknek, rá lehet csatlakoztatni. Mert manapság a legkevésbé gazdaságos éppen a nagy tömegű áruk szállítása (beleértve az embereket is), a szükséges utak kialakításával, karbantartásával és a jelenlegi járművek gyártásával együtt. Ennek szükségessége csökkenni fog a távmunka általánossá válásával, és kiderülhet, hogy a lecsökkent személyi és tárgyi forgalomban a drónok és az önvezérlő személyi repülőeszközök lesznek a gazdaságosabbak.