54
  • Sir Cryalot
    #1
    50-60khz kellett volna, ahogy 1080i helyett 720p50-60

    Érdekes hogy amiben a Sony és a Philips benne vannnak az ugye rendre el van baxarintva. Na de majd az Apple csinál nekünk tévét!
  • Thrawn
    #2
    "beharangozta a digitális korszakot, amelyben a zenéket minőségvesztés nélkül lehet másolni."
    Mondjuk inkább úgy, hogy csaknem minőségvesztés nélkül. Legalábbis az átlag user számára.
  • FoodLFG
    #3
    "30 éves a zenei CD"
    Ezért nem is foglalkozunk vele, nem használjuk. És főleg pénzt nem adunk érte.
  • Zoli007
    #4
    Ugyanmár, mi vagy te, kutya?
  • Sir Cryalot
    #5
    Zoli007- Információelmélet: egyes.
  • TommyGun
    #6
    Teljesen felesleges fikázni a CD-t....Akkor kezdték el fejleszteni amikor még a C64 ki se pattant snekinek sem a fejéből, és a világ fele meg sem született, mégis 30 évig szolgált minket és jól szolgált...a minősége pedig változatlan, a nagy tömegeknek ma is bőven elég egy zenei CD minősége.
  • TommyGun
    #7
    Azt ki is hagytam hogy a DVD audió is pont ezért nem érdekli az emberek 99.8%-át mivel a CD audió minősége most is tökéletesen megfelel bárkinek...
  • Inquisitor
    #8
    Tudja a fene, azért a CD már elég rendesen vág a hangok felső tartományában. Szóval sokaknak igen is visszalépés volt hangminőségben sok csúcskategóriás analóg rögzítés mellett. Minap csináltam Flac-ból (eredetiből, nem ilyen 27x oda és vissza alakított) MP3-at, és még 256VBR mellett is alapból hallhatóan sokkal rosszabb volt egy ezer forintos eldobható fülesen ...
    Az MP3 meg ugye nevével ellentétben Mpeg1 Audio Layer 3, ami azért érdekes mert vagy tíz éve mondta valaki, aki rádióműsorokat csinált, hogy a rossz minőség miatt már régen átálltak sokkal jobb Mpeg2 audiora.
  • Sir Cryalot
    #9
    az mp3 encoder is jobban boldogul ha kap dithert, és az kellett volna 15khz meg 30közé is anno. Egyébként nálad a pont, próbáld csak ki, dithertől jobb lesz az mp3!
  • sanyicks
    #10
    Meg mindenki más számára... persze van aki mást hisz, dehát néhány éve még azt is hitték hogy 40 km/h fölött meghal az ember, vagy hogy a semmiből energiát csinál :)
  • sanyicks
    #11
    Minek ha úgy is loudness war? arra aztán kár többet pazarolni...
  • Sir Cryalot
    #12
    ezt már kimutatták hogy melyik a legjobb formátum tömöríthetőségre és 14 bit 60khz PCM nyert, és erre multichannel miatt igennagy szükség is volna mert az a dTS vagy mineknevezzem nem túl menő meg a hdmi sem.
  • coolbboy83
    #13
    Ami tény, hogy egy USB Pendrive-ról megszólaltattunk egy Mp3 (320kb).... Denon SACD lejátszóm USB portjába dugva.... és szerencsére abban sokkal jobb DAC van mint egy fos alaplapi PC-s szar...
    Meglepő, de a zene életre kelt..... szóval a CD nagyszerű volt, de az idő mindent változtat...
    Természetesen nem volt jobb, mint a CD - de elektronikus zenénél nem jön ez annyira ki....

    A mai tredy droidok, meg egyébként is süketek, és ezt a gyártók is tudják..... ha meg jó cucc kell fizess érte :-)
  • coolbboy83
    #14
    Azért annak aki szereti, még mindig más a feeling egy eredeti albumot kézben fogva, mint a download MP3.... a ciki csak az, hogy nem tudsz válogatni, ha egy előadó 2 száma tetszik.... na ezért jobb és praktikusabb a download (legális verzióban persze)... ha az ember korrekt a zenésszel szemben és tiszteli...... noha egy eredeti albumot aláíratni a zenésszel az jó buli, ha megoldható - viszont mp3 ezt nem teheted meg.... bár ez csak egy különlegessége a dolognak.
  • SlickAdam
    #15
    CD lemez mai napig van nem keves, nem kellene meg nagyon temetni. en rendszeresen veszek albumokat, 3-4 korong pont a napokban fog erkezni. teljesen mas feeling, ha megvan kezzelfoghato formaban is a felvetel. mp3 azert nagyon messze van az audio cd minosegetol. az, hogy az iTunes-on es egyeb helyeken 1 (vagy meg tobb) dollart / eurot elkernek egy dalert, eleg vicces. egyreszt kakkancs quality, masreszt a vegen tobbre jon ki az album.
  • coolbboy83
    #16
    Én pl nem temetem... ráadásul én is veszem őket, pont a feeling az egyik ok... meg ki kell használni azt a lejátszót otthon...

    Egértelműen elmarad az Mp3, ezt mindenki tudja... és a letöltési opció is csak 1 - 1 dalnál éri meg...

    Nálam van itthon CD, SACD, DVD Audio..., ami jó és szeretem azt igyekszem megszerezni..
  • Déta
    #17
    CD-t az ember akkor vesz, amikor XP-t telepít...
  • Thrawn
    #18
    Megoldható, csak nem éri meg. Nem véletlen az a 2352 byte-os szektor az adatlemezek 2048-as szektora helyett. Azzal bukik az egész.
  • SCITEK
    #19
    Nalam a netradio tette parkolopalyara a cdlejattszot. Boseges a valasztek, csak klikkelek es olyan zene szol amit szeretek.

    Bar ha minosegre vagyom, akkor muszaj beizzitani a cd-t, mert hiaba vettem normalis sztereo hangkartyat, kozelebe sincs a cdlejattszonak.
  • Zoli007
    #20
    ??? Shannon-Kotelnikov tétel szerint az max. 30 kHz. Ha hinni lehet a mindenféle teszteknek, én nem hallok 17 kHz felett, de az is már csak zavar, konkrétan mintha az agyamba vágnának. Szóval hol a hiba?
  • SlickAdam
    #21
    20 kHz boven eleg, afelett mar nem hiszem, hogy sokan hallananak, ill. minoseget befolyasolo hangok jelennenek meg a zeneben.
  • sanyicks
    #22
    Azért a többinek is utánanézhettél volna, pl hogy a cd audio bitrátája miért magasabb mint ugyan az wav-ban... hát igen a hibajavítás miatt(circ), annyi a különbség, hogy az adatcd-nél a formátumban van az hibajavítás, az audionál pedig a streamben. Mellesleg a normális ripper programok többször olvasnak minden bitet, itt bukik is az elméleted. Ezért is van az hogy egy pc-s olvasó egy az egyben lejátssza bitre pontosan a cuccot, mert előre olvas, pufferel, míg egy sima játszónál nincs ilyen.
    Ezt könnyen lehet ellenőrizni többször átmásolt lemezek rippelésével, ha jól emléxem a hydrogen audion meg is tették, és meglepő módon ugyan az az md5 hash jön ki, ha rendesen rippeltek.
  • sanyicks
    #23
    placebo. A cd lejátszó mindig rosszabb minőségű mint egy pc, ugyanis már a cd olvasása rosszabb mint ahogy előbb is írtam, nem véletlen van az hogy a pattogó recsegő karcos cd pc-n rippelve hihetetlen módon nem pattog meg recseg.
  • sanyicks
    #24
    44,1 khz-n a legnagyobb frekvencia 22,05 khz.
    De mivel nagy frekvencián gyorsan változik a hullám, nem elegendő a felbontás hogy a színusz alakja megmaradjon.
    440hz
    A kis gumók a minta pontok, ezek a konkrét számok amik bekerülnek az audio streambe, a gumók közti átmenetet (interpolálást) már a dac végzi.
    20000hz
    Nézd csak, hogy azok a hullámok milyen kevés gumóból állnak már, és az alakjuk sem tökélete színusz. Na és akkor most képzeld el hogy elveszed minden második gumót (mivel mint látható ez a minta 96000hz-s mintavétellel készült, a cd pedig 44100-as), akkor már könnyen látható hogy bizonyos helyeken a színuszból nem színusz lesz... hanem akár kimarad és az egyik emelkedő csúcs simán áthidalódik a következő utáni csúcsára.
    Ezért jó a nagyobb frekvenciájú mintavétel, ez az egyetlen értelmes magyarázata. Aki azt mondja hogy de ő 20 khz felett is hall, az simán hazudik, vagy annyira el akarta hinni hogy ő különleges, hogy el is hitte...

    De mint mondtam a loudness war mellett mindez semmit sem ér, amilyen minőségben eleve masterelik a cuccokat, arra egy gramofon is elég...
  • SCITEK
    #25
    Ha te mondod...

    Bar nalam nem egy kategoriaban indul a ket keszulek.



    vs



  • AranyKéz
    #26
    Azért nem tűnik színuszgörbének mert a rajzoló program lineárisan interpolál, nem úgy mint egy normálisabb DAC. A már említett Shannon-Nyquist tétel alapján tökéletesen rekonstruálható minden bandlimited jel (így egy színuszgörbe is) ha a megfelelő rátával van mintavételezve. A gyakorlatban nem tudunk tökéletes bandlimited jelekkel dolgozni, de nagyon jól meg tudjuk közelíteni őket, és különben is teljesen más téma. Mellesleg leemelem a kalapom ha meg tudod különböztetni 44.1kHz-ről felkonvertált anyagnál hogy az most lineáris interpolációval vagy valami jobb módszerrel készült. Nekem 22.05kHz-nél se nagyon megy.

    Ellenben 192kHz-nél már komoly korlátokba ütközik az ADC kialakítása, ami csökkenti az értékes bitek mennyiségét is: http://www.lavryengineering.com/documents/Sampling_Theory.pdf

    Amúgy meg semmit nem ér az egész ha egyből megy szarul kódolt 16kHz-nél levágott joint stereo 128kbps mp3-ba az egész.
  • coolbboy83
    #27
    Nem a 20 Khz feletti hallásról van szó..... hanem a felhang spektrumról, ami kihat az alsóbb frekvenciákra...
    A magasabb frekvenciák, amik megjelennek 96 Khz, vagy akár 192 Khz mintavételezésnél, a zene valóság érzetét növelik ezáltal a CD-vel szemben... és persze a dinamika is hozzájön.

    Azt viszont én is megnézném, hogy az alábbi képen az a PCI kártya hogyan alázná meg a dupla Kitamura Tápos Sony ES kategóriájú lejátszót.... a kép alapján Fixed Pickup Mechanism... :-)

    SEHOGY...
  • gosub
    #28
    A legtöbb házi hifirendszerek hangzásának leggyengébb pontja a hangszóró. Pont.
  • Vamp17
    #29
    Azert ne felejtsuk el, hogy a dolog nem az adat tarolasan mulik, hanem az atalakitason. Senki sem mondta, hogy egy ilyen profi cuccnak nem jobb az digit/analog atalakitoja.

    Mas: Par eve lattam egy magyar sracot valamelyik csatornan a TV-ben, aki azon dolgozott, hogy optikai elven taroljon analog jelet. (ala bakelit, csak tu helyett lezer van.) Errol mit tudtok?
  • Zoli007
    #30
    Lézerlemez
  • moikboy
    #31
    Ezt csak az audacity jeleníti meg így, a hangkártyádból kijövő jelben nincsenek ilyen lineáris szakaszok :D Másrészt pedig még ha lenénnek is, a hangszóró membránjának tehetetlensége mechanikailag elfedné ezeket az artifaktokat, de mégegyszer mondom: ez csak az audacity grafikonjának a pongyolasága.
  • kvp
    #32
    Tenyleg nem linearis lesz hang, hanem az atalakito utani erosito tehetetlensege miatt valtozo modon interpolalodik, de alpbol inkabb lepcsos lesz, szep nagy ugrasokkal es nemi kapcsolasi zajjal, viszont 44 khz-es mintavetelezessel a 22 khz-es jelbol mar csak negyszogjel johet at es az amplitudo is a jel es a mintavetelezesi orajel faziaskulonbsegetol fugg. Csak digitalis jelnel hasznalhato az a szabaly, hogy a mintavetelezesi frekvencia fele a felso hatar. 44 khz-en hullamonkent 8 pontos mintavetelezessel (ami a jo interpolaciohoz kell), mar csak 5.5 khz-es hangot lehet atvinni kulonosebb torzitas nelkul. Ez jo, mert az emberi hallas erre erzekeny.

    Az asztali lejatszo-hangkartya vitahoz csak annyit tennek, hogy a szamitogepek elonyben vannak a lemez olvasasakor mivel digitalis olvasaskor szoftveres hibajavitast is hasznalhatnak. Egy digitalis kimenetes hangkartya es egy digitalsi kimenetes lejatszo kimeno jeleben elvileg nem lehet elteres, mert az olvasasi hibat jelent. A dac tipusa es mukodesi elve nagymertekben tudja befolyasoli a kimeno jel minoseget. En szemely szerint ket tipust tartok jonak, az egyik a hagyomanyos letras dac, ebbol nehez jo minosegut gyartani, de nagyon jol visszaadja a digitalis jelet, viszont analog erositot igenyel. A masik a teljesitmenytranzisztoros nagyfrekvencias kapcsolo uzemu 1 bites dac, ami kepes analog erosito nelkul is megfelelo kimeno teljesitmenyt biztositani, viszont a tobb gigahertz-es kapcsolasi zajt szurni kell a kimeneten. Cserebe nagyon nagy frekvencian is nagyon pontos jelet ad, torzitas nelkul. Mindket tipus megtalalhato mind asztali lejatszokban, mind szamitogepes kartyakban. Ha rajtam all, a hangszoroba epitett 1 bites valtoztatot tartom az elerheto aruak kozzul a legjobb minosegunek. (fizikailag nincs eselye a zajnak es torzulni sem tud a jel a vezeteken athaladva)

    A ket fenti egyseg kozott van az esetleges hangminoseg javito aramkor/szoftver. Ez az ami a meglevo jelbol megprobal valamilyen algoritmussal magasabb frekvenciaju jelet eloallitani. Ez javit ugyan a hangminosegen, mint ahogy a pixeles kep is nyujthato elmosassal, de attol meg nem jon vissza a hianyzo adat, csak kevesbe latszik 'recesnek' a jel.

    Egy hasznalhato hifi rendszer, ami veri a legtobb ma kaphatot:
    -adatforras: cd/dvd olvaso, merevlemez, memoriakartya
    -feldolgozo rendszer: szamitogep
    -hangkartya: tomoritetlen digitalis kimenetu 'hangkartya'
    -erosito: digitalis bemenetu, simitott dc tapot hasznalo, aktiv hangszorok
    -ha van ra penz: optikai csatolas a hangkartya es a hangszorok kozze, tovabba mindenkeppen zajszuros aktiv pfc-s kulso tap az erosito/hangszorokhoz

    ps: Es a legfontosabb: Valamilyen megfelelo minosegben felvett hangfile, tetszoleges formatumban.
  • sanyicks
    #33
    tök mindegy, hogy hogy interpolál, ha nincs minta akkor nem tudja rekonstruálin. 2 db 0 lévő pontból ha meggebedsz sem lesz színusz....
  • Zoli007
    #34
    Az egy speciális eset. Attól eltekintve, elég a kétszeres, de gyakorlatban természetesen kicsivel több kell, a filterek miatt.
  • Zoli007
    #35
    Csak nem gondolod, hogy a digitális jelet kapcsolják a kimenetre? Viszont egy LP filter szépen kisimítja a jelet, és máris jó lesz. Az a több gigahertz nem pár MHz akart lenni?
  • moikboy
    #36
    Nem értem miről beszélsz. A mintavételezés nem úgy történik, hogy azonos időközönként mintákat veszünk a nyers jelből, hanem előtte egy aluláteresztő szűrőn engedjük át, és így viszont érvényes rá a Shannon-Nyquist tétel.
  • sanyicks
    #37
    Ez a felhangozás is egy marhaság, elfelejtheted. Az egyetlen probléma az amit írtam a kicsi felbontás nagy frekvenciáknál, azt se nagyon hallja meg egyébként senki...
    Dinamika meg semmit sem változik minavételi frekvenciától. Az a minta bitmennyiségétől változik. 16bit 96dB, 24bit pedig 144dB (viszont nincs dac ami 120-nál többet tudna).
    Röviden a mintavételi frekvencia a vízszintes felbontás egy hangullámnál, a bitszám pedig a függőleges felbontás.
  • sanyicks
    #38
    Nem tudom mi köze ennek az aluláteresztő szűrőhöz. Ha egy színusz csúcsnál van, és ez épp 2 mintavételezés között történik, akkor olyan mintha ott sem lett volna, a púp helyett egy síkság lesz.
  • sanyicks
    #39
    laserdics, de egyébként lézeres bakelit lejátszó is van... párszázezer pénz.
  • moikboy
    #40
    Igen, ezért szól úgy a feltétel, hogy a maximális frekvencia SZIGORÚAN kisebb (tehát nem kisebb-egyenlő) mint a mintavételi frekvencia fele.

    Bővebben a dolog matematikai hátteréről: