47
Supermoto Lifestyle
-
#1 Gondoltam nyitok egy topikot a kedvenc motorkategóriámról, hátha mással is megszerettetem ezt a stílust/sportot/életérzést.
A SUPERMOTO TÖRTÉNELME
Ha a motorosok között felmerül a téma, örök vita dúl a soha el nem dönthető kérdésről, nevezetesen arról, hogy a motorsportnak melyik ágazata az igazi, melyik kíván nagyobb felkészültséget, bátorságot és melyik ág képviselője képes legyőzni a másikat a saját és a másik sportágában.
Ezt a kérdést úgy 25 évvel ezelőtt Amerikában úgy próbálták megválaszolni, hogy először a gyorsaságis versenyzőket hívták meg egy iszonyúan gyors, a salakpályához hasonló, de legalább 1000 m hosszú, döngölt földes oválpályára, aztán a crossosokat csalták a pályaversenyzők a stadionokba, de az igazi megmérettetés egy minden motoros ágat megérintő, minden versenyzőnek más környezetet jelentő, de saját sportágához kissé közelálló versenyzési forma kitalálása lett volna.
A sok próbálkozás után született meg a megoldás: gyorsasági versenyzésre átalakított, méregerős crossmotorral, slick gumikkal és fánkostálnyi féktárcsákon nyolcdugattyús fékekkel, olyan pályán melynek 70-80 %-a aszfalt (gyorsasági) 10-30 %-a föld, melyen legyen 1-2 ugrató vagy asztal (cross) de a kemény föld szakaszon jó ha van gyors, nyújtott forduló (salak) és nem megvetendő, ha a szilárd pályán a tükör simaságú aszfalt időnként, rövid szakaszokban betonra, makadámra vagy bármi más lehetetlen burkolatra (enduro) változik.
És ezután, rövid vajúdási idő múlva, megszületett az új szakág: a SUPERMOTO.
Ez az őrület először Amerikában késztette őrjöngésre a motorversenyzők legjobbjait, később az óceánt átúszva, Franciaországban kötött ki, majd rövid idő múlva, fertőző betegségként terjedt el Nyugat-Európában. Hogy néhány példát említsünk- Franciaországban 10 év alatt 2000-nél több lett a hivatalos licences supermotós versenyzők száma, Svájcban a hat éve hivatalos sportágban 400-ban limitálták a licencek számát, mert több versenyzőt nem tudnak foglalkoztatni és a nézők száma, az esős versenyeket is beleszámítva , átlagosan 6000 fő. Olaszországban 2000-ben írták ki az első kupasorozatot és az idén már regionális bajnokságokat kell kiírni, mert 1000 körül lesz a versenyzők száma .
Hazánkban 2001 volt a sportág hivatalos születési dátuma, és a motocross szakágon belül jött létre. 2002-ben közel 80 versenyző vett részt a bajnoki versenyeken, és a sportág 2003-ra önálló szakággá vált. 2004-ben új dimenziót nyitott a quadok felvétele a versenyzésbe. 2005-ben öt szóló motoros kategóriában és két quad kategóriában vehetnek részt tudásuktól és gépük teljesítményétől függően a versenyzők.
Mi a titok? Látszólag nagyon egyszerű.
A verseny rövid, jól belátható pályán zajlik és nagyon látványos.
A sportág „kortalan”. A kifáradt crossozó ugyanúgy élvezheti, mint a még rutintalan gyorsaságizó.
Viszonylag olcsón lehet versenyezni.
És még egy nagyon fontos szempont - aki egyszer belekóstol, rövid időn belül igazi versenyzőnek érezheti magát.
Bár a gyorsasági versenyzés nagyon közel áll az utcai motorozáshoz, az igazi versenyzéshez nagyon kevesen jutnak el. A gyorsasági motor ára milliókban mérhető, és a versenyzés olyan pályákhoz van kötve, amiből kevés van (legalábbis Magyarországon).
Akinek a cross tetszik, jó edzői segítséggel is csak egy-két év múlva kezdi sejteni, hogy mire is képes az alóla kitörni akaró gép és halálfélelem nélkül gurulhat le a siratófalon.
Ezzel szemben aki supermotózni akar, egy kevés gyakorlás után, már az első versenyen azonos pályán motorozik a menőkkel és a versenyt kisebb-nagyobb nehézségekkel teljesíteni tudja - motorversenyzővé vált.
A legjobbak mögött persze komoly versenyzői múlt áll, bajnokságokat nyertek korábban a motocross vagy a gyorsasági szakágban, de a siker kapuja mindenki előtt nyitva áll. Hazánkban két bajnoki osztályban folyik vetélkedés, a belépők az Open osztályban csiszolódnak, a sportág krémje a Prestige osztály versenyzője.
A két osztály gyakran együtt indul, de külön kerül díjazásra.
A fiatalok a 125 ccm-es osztályban próbálkozhatnak, ahol a KTM hazai importőre motort is biztosít számukra. A gyerekek részére 60- 85 ccm-es motorokkal külön versenyt rendezünk 12-16 éves korosztályig.
A versenyek kétfutamosak, a felnőtteknek kétszer 15 perc+ 2 kör, a fiataloknak kétszer 10 perc+2 kör.
A versenyfutamokat két edzés előzi meg. Az első a pályaismeretet, a második a rajtfelállási sorrend eldöntését szolgálja.
A bajnoki versenysorozat 7 versenyből áll és az ország minden részében bemutatkozik.
A versenyzőknek rendszeres edzéseket és edzőtáborozásokat szervezünk a legképzettebb oktatókkal. -
#2
-
#3 ez ugrott be elsőre
-
#4 [center]
-
#5 pár magyar SMes arc :)
KissJoco44
Foxgirl
rooftop
koph
apraszaki
-
#6 tegyél még Tomekkről is :P
SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!meg arról a srácról akinek balesetben leszakadt a keze, nem ugrik be a neve, talán Balázs? -
#7 koph alias Tomekk :c
balu125
-
#8
-
#9 -
#10 -
#11 Elvileg jövőre ilyennel fogok huligánkodni-e.
-
#12 nagy kedvenc
-
#13 -
#14 +fav
Akkor egyéni kedven:D és egyben ismerősöm is :D
ifj. Kökényesi György (kiskökény) -
#15 jo gep... haver ilynnel nyomja. annyi a gaz ,h mindig meg kell huzkodni a csavarokat... rezonalastol. allitolag a drz meg jobban hullik. -
#16 meg a drz harmat gyenge ehhez képest :) -
gyepesjoint #17 oszitársamnak van egy KTM-je,még tavasszal adta ide egy próbakörre a közeli erdőben,nagyon bivalyak ezek a supermotok,de én személy szerint a robogókért rajongok -
#18 nah ezek már gépek!:) a szívem szakad meg mióta nincs meg a mocim:( -
#19 en ilyet vennek ,ha vennek... Husaberg FS650
-
#20 ne mert mindjárt rosszul leszek:D husaberg-ek közel állnak a szívemhez:)
nekem is az volt csak FE 501-es -
#21 :) jo kis gep -
#22 most ha vennék(ugyis fogok venni):DD fő az optimizmus! még össze kell gyűjteni a kest:DD husa fs lesz!:) -
#23 nekem jobban bejon ,mint a ktm :) -
#24 nekem is közelebb állnak a szívemhez a husaberg gépei, jó gépek a ktm-ek de ha most megdobnának ingyé egy ktm-el:DD gurulnék vele pár kört, eladnám és husaberget vennék!:) -
#25 ennyi :D -
#26 csak a japán cucc :) -
#27 lál szégyen, 1x taposson meg titeket kamion :) -
#28 nekem is volt kiszemeltek közt, sőt ez volt a n1, de mivel túrázok is, inkább hagyom az üzemórát -
gyepesjoint #29 -
#30 én meg ilyennel motoroztam kicsit nemrég,elég durva gép
-
#31 majd 1x... és akkor boldog leszel?
gyökér -
#32 kezdésnek lehetne inkább valami szolidabb és látványosabb?:D mondjuk csapjon agyon egy helikopter leszakadt rotorja! na? -
#33 Volt osztálytársam bátyjának is 640 LC4 e volt, csak neki prestige verzió:] -
#34 Rozenburgos vidit nem tudom hányszor nézem meg 1 nap, de mindig kiráz a hideg :D -
#35 -
#36 -
#37 -
#38 -
#39 ezt nagyon szeretem, csak ne lenne fos minőség
-
#40