109
  • laci 700
    #1
    Miért nem karácsony előtt írták ezt a cikket?:D Akko nem vettünk volna 8.1 Megapixeles fényképezőt... :P Küll tényleg szemcsés a kép ha pl kicsit kevés a fény... De vakuval egész jó.:D
  • wolruf
    #2
    Érdekes cikk és értelmes is. Végre megértettem egy-két dolgot :)
  • samuzsolt
    #3
    vissza kell állítani 6ra és már jó is:D
  • babajaga
    #4
    Ebben tévedsz mert ha 8 megapixel van a lapkán és 6-ra állítod kikapcsolsz egy csomó érzékelődiódát ott sötét lesz a kép tehát a zajosság még csak nő, nem csökken.Az 1/2,5"-os érzékelőre 4,5 megapixelt lehet rátenni hogy egyenletes homogén legyen a kép.Persze ahol gyenge a fény ott a DSLR-el se lesz tökéletes fény nélkül. Azért ez mégis csak fényképezés nem homályképezés. Szobában is lehet használni vakut vagy halogénlámpát, nem szabad egy 100-as égőtől csodát várni.
  • fade2black
    #5
    sok helyre fogom én ezt a cikket linkelni....
  • archkoven
    #6
    Az szerintem eddig is nyilvánvaló kellett hogy legyen mindenkinek, hogy a mai sokmegapixeles gépek olyan nagy felbontású képeket készítenek amiket úgy is le kell "butítani" a felhasználáshoz (számítógép, nyomtatás stb.), tehát nem kell nagy kombájnnak lenni, hogy belássuk, hogy semmi értelme a képpontok számára helyezni a hangsúlyt, a kép elméletileg jobb minősége az utólagos felbontás csökkentés miatt úgy sem érvényesülhet.
  • babajaga
    #7
    Nem jó az okoskodásod. Nézd meg a cikk ábráit az 1/2,5"-os érzékelőre csak úgy tudsz 8 megapixelt tenni ha kisebbnek veszed az érzékelőfelületeket (diódák). De ezt meg kell nagyítani pld 9x13 cm-re.A kis diódák nagyítva sem lesznek akkorák mint egy kétszer akkora átmérőjű dióda amelynek a területe a körből kifolyóan négyszer!akkora területű lesz.Az utóbbi határozottan jobb képpontot ad mint a kicsi. Nem is szabadna a fenti lapkára 4 megapixelnél többet tenni.Az APSC lapkán az elemi érzékelőpontok nagysága sokszorosa a kis kompakténál ezért jobb a képe.
  • babajaga
    #8
    Az 1/2,5"-os érzékelőlapka területe 25 mm2! Az APSC-é 330 mm2!13x nagyobb mint a kisebb lapka!Az én APSC gépemen 6 megapixel van, ha a kisebbre is 6 megapixelt tettek az én képpontom 13x nagyobb területű lesz, persze hogy határozottan jobb lesz a képe, és nagyítható lesz nem fog szétesni a kép.
  • Cat #9
    "Az 1/2,5"-os érzékelőre 4,5 megapixelt lehet rátenni hogy egyenletes homogén legyen a kép."

    Te néha megnézed a cikket is, ami alá bejegyzést irsz? Ugyanis a táblázat szerint az 1/2,5-ösre max. 2,7 MP-t szabad rakni.
  • Gabo
    #10
    Mielőtt valakin kitör a hisztéria a képzaj miatt, javaslom próbálja meg a következőt.
    Készítsen egy képet. Majd nyomtassa ki vagy "hívassa elő" abban a méretben, amiben általában a képeit elő szokta hívatni.
    Az egyszerű emlékfotók lövöldözésével foglalkozó felhasználók többsége ritkán vagy szinte soha nem fog 10x15 cm-esnél nagyobb papírképet készíttetni. Márpedig egy jó minőségű fotónyomtatón kinyomtatott, 10x15-ös és legalább 300 dpi-s képen szerintem nem igazán fogja senki észrevenni a képzajt.

    Ha valaki mégis látni véli a képzajt, és az nem a rossz minőségű nyomtatásból adódik, vagy éppen nagyobb méretű nyomatokat szeretne, esetleg rosszabb fényviszonyok mellett akar fotózni, akkor felejtse el a kompakt gépeket és vegyen DSLR-t + drága obikat. (S most ne jöjjön egyetlen DSLR tulaj se azzal, hogy a kit obi is jó! Aki ennyire érzékeny a képminőségre az úgyse fogja beérni azzal.)

    SZVSZ...
  • babajaga
    #11
    "Ugyanis a táblázat szerint az 1/2,5-ösre max. 2,7 MP-t szabad rakni"

    Tudod én nem a táblázat szerint állítok valamit hanem a gyakorlat szerint. Voltak jól sikerült gépek 1/2,5-es érzékelővel amelyeknél maradtak a 4 mega környékén és szép homogén képe volt, míg amelyikre 5 megapixelt tettek már meredeken romlott a szemcsésség.
  • babajaga
    #12
    Abban igazad van hogy a zajvadászat hisztérikus jelleget öltött mert legtöbbször nagyítóval kigúvadt szemekkel vadásznak sokan a szemcsékre,pedig az APSC-nél is van szemcse csak kevésbé látható.
  • Lame
    #13
    En szerencsere elegedett vagyok a 10 megapixeles kompaktomal.
    Igaz nem is 2/3"-os erzekelo van benne :)

    Egyebkent a kepzaj alapbol meg nem is lenne olyan zavaro. Inkabb amit csinalnak a szurese erdekeben.
    Ami a cikk folytatasban benne is van es ez a legmeggyozobb resze csak ez itt mar kimaradt.

    http://6mpixel.org/en/?page_id=8
  • fade2black
    #14
    hisztérikus a fenét.

    digit gép egyik legnagyob előnye csökken veszik el evvel az MPörülettel: a pikkpakk ISO állítás. Nem fejlődés folyik hanem visszafejlődés.
    pl
    http://www.dpreview.com/reviews/CanonSD800is/page6.asp
    vagy zaj tekintetében kompakt etalon:
    http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf50fd/page11.asp
    de emlegethetnénk az fz30/fz50et, hogy a zaj tekintetéböl katasztrofális fz18at már ne is említsük.

    Amíg 2560* amit a legdurvább moitorok tudnak és 1920*1200 is ritka vmint a legtöbb fotonyomtató 150 max 300dpivel dolgozik, minek 5mpnél több? (Aziscsak, hogy tudjunk vágni) Ellenben egyre több mp növekedésével a zaj egyre szarabb a kép.

    Folyik a visszafejlődés amit egyes hozzánemértők hisztériának hívnak.
  • Akuma
    #15
    Én karácsonyom egy 7.1MPixeles fényképezővel lepett meg, nos esti lámpafénynél vaku nélkül tényleg zajos. Azonban ha vakuzok akkor már éles, ha természetes napfényben vagyok akkor meg kimondottan szép képet csinál. Szupermacro módban 1cm-ről elképesztő részletességig lefényképezi a tárgyakat (persze ide is kell fény)... ez tetszik benne legjobban! Amúgy ha ezt a 7,1MPixelt összezsúfolom egy öreg normál fényképméretre és úgy kinyomtatom, akkor valószínüleg észre sem lehet venni, hogy digitális fényképezővel lett csinálva, max azért mert szebb lett! =)
  • Akuma
    #16
    Róla beszéltem:
  • babajaga
    #17
    A digitgép másik előnye meg hogy ott van egy tág fókuszhatárú zoom makró állás aminél a kis gyújtótávolságú optika miatt olyan nagy a mélységélesség amit DSLR-nél szinte lehetetlen előállítani, és mindezekre nem kell külön költeni kapod a géppel alapból.Persze csak kis érzékelőhöz lehet a fenti együttest elfogadható árban és súlyban megcsinálni.
  • babajaga
    #18
    50 évvel ezelött ha valaki szobában akart sokszor fényképezni, magától értetődően beszerzett egy v két 500 W-os fotóreflektort. Ma félhomályos szobában akar valaki megvilágítás nélkül fényképezni, de minek és hogyan? Csak nem azt hiszik sokan hogy az elektronikus fényképezéshez már fény se kell? Kandúrbandi azon nyavajog hogy szar a gép mert a félhomályos szobában életlen lett a kép, nézem az exifet 1mp-az idő. Hát nekem bitang stabil kezem van de eszembe se jutna ezt kitartani, de nincs a világon olyan stabilizátor ami ezt megfogná, fizikai lehetetlenség.
  • babajaga
    #19
    "Róla beszéltem"

    Az optikán csak nem fémből van a homlokgyűrű?
  • Akuma
    #20
    Alumínium szerintem
  • babajaga
    #21
    Nekem a Pentax kitobija műanyagból van de a szűrőmenet is. Barbár megoldás. Ráadásul nem is kemény műanyagból
  • Akuma
    #22
    Hmmm az érdekes megoldás. Valóban barbár dolognak tűnik. Mellesleg eléggé könnyű fényképezőgép ez a mérete ellenére. Súlyának szerintem több mint 50%-át a 4 aksi adja ki.
  • babajaga
    #23
    Persze hiszen ez a Fuji műanyagból van, csak nagyon kevés kis lemeztartó van benne a panelek rögzítésénél. A Pentax DSLR-emnek viszont rozsdamentes acélváza van, annak komoly a súlya, viszont az is igaz hogy a nehezebb gép kevésbé mozdul be pillanatfelvételnél.
  • user67
    #24
    .."nos esti lámpafénynél vaku nélkül tényleg zajos. Azonban ha vakuzok akkor már éles, ha természetes napfényben vagyok akkor meg kimondottan szép képet csinál. Szupermacro módban 1cm-ről elképesztő részletességig lefényképezi a tárgyakat (persze ide is kell fény)... ez tetszik benne legjobban! Amúgy ha ezt a 7,1MPixelt összezsúfolom egy öreg normál fényképméretre és úgy kinyomtatom, akkor valószínüleg észre sem lehet venni, hogy digitális fényképezővel lett csinálva, max azért mert szebb lett! =)"
    Ezzel maximálisan egyetértek! Nekem is ilyen gépem van :)
  • humaninsect
    #25
    ez azért érdekes: http://6mpixel.org/en/?page_id=8

    mert a fuji fd31 az más formájú érzékelőst is használ, méghozzá ugye a 1/1,7-en vagy mi, nem pedig a legtöbb kompaktban használatos 1/2,5-ön. Sokan azt tartják az etalon kompaktnak

    a topikban linkelt 5700 pl nem superccd-t használ (az a fuji legjobb húzása amúgy a kompakt/bridge gépeknél), teljesen visszalépés a fuji 5600-ról.

    Tök jó lenne ha nem erőltetnék ezt a megapixel harcot, vagy legalább valaki nem erőltetné. Pl a Fuji fd50 még így is veri az átlagos compaktokat zajszint ügyben, de már csak alig, mert annyira megnövelték az érzékelőpontok számát. Milyen durva lenne 12 megapixel helyett már csak akár 8 megapixelen is az fd50. meg is érné átlagos hordható kompaktnak venni, hogy ne kelljen a dslr-t cipelni mindenhova :D
  • T0nk
    #26
    Plusz problémát jelent a jelenlegi ccd-k technológiája is, ami az emberi szemet utánozza. Mindegyik rggb felépítésű, azaz egy pixel négy nényzetből áll, és természetesen a természet nem hajlandó pixelenként egyenletesen elosztani a színeket, csak hogy optimálisan működhessen a szenzor. Jelenlegi technológiával ezt egy prizmával lehetne megoldani, ami három különböző hullámhosszú fényre érzékeny ccd-re irányítaná a fényt. Természetesen kompaktban erről szó sem lehet a méret és a súly miatt. Egyelőre.
    A másik megoldás scifi. Egy olyan szenzort kéne feltalálni, ami képes fogni az egy pixelre eső frekvenciát, és amplitúdót. Tulajdonképpen már feltalálták, úgy hívják antenna, csak sajnos olyan magas frekvencián mint a fény nem bírik működni.
  • kvp
    #27
    En egy regi 2MP-es gepet hasznalok, amin 8 millio szenzor van es normal 35mm-es meretu szenzor. Annyira megegyezik a hagyomanyos filmes geppel, hogy ugyanebben a dobozban es optikaval az olympus gyartott hagyomanyos filmes gepet is, csak a hatlap ter el. A filmes gepben film es tovabbito mechanika van, mig a digitalis gepben lcd kijelzo szenzor es memoriakartya. Igy a ket gep optikai resze megegyezik a fenyerzekeny terulet meretevel egyutt. A fenti sorban a 35 mm-es szenzorra 96 megapixelt irnak, nos ezen van az oreg gepben 8 megapixelnyi szenzor es ebbol lesz 2 megapixelnyi kep. (mehsejtes rgbg matrixa van) Ha a mai kompakt gepeket is a nagyobb meretu szenzorral szerelnek, akkor semmi gond nem lenne csak a meretuk lenne ugyanakkora mint egy filmes gepe es szerintem a 12x8 centi elfogadhato egy kompakt gepnel es ebbe mar belefer minden.
  • babajaga
    #28
    "Ha a mai kompakt gepeket is a nagyobb meretu szenzorral szerelnek"

    Mégis hogy képzeled hogy beteszünk egy nagy szenzort a gépbe? A kompaktok optikájának alap gyújtótávolsága 5-6 mm! Hogyan rajzol ez ki egy nagy képmezőt? A 24x36-os képmező alapoptikája 50 mm!
  • Blasta
    #29
    Mieza marhaság, hogy 6 megapixel alatt pixelesek a képek??????????
    Baszki, aki ilyet állit, az kurvára nem szakértő, má bocs.
    Az egész azon múlik, hogy mekkora kijelzőn nézzük azt a fotót...
  • Blasta
    #30
    "Ebben tévedsz mert ha 8 megapixel van a lapkán és 6-ra állítod kikapcsolsz egy csomó érzékelődiódát ott sötét lesz a kép tehát a zajosság még csak nő, nem csökken."

    Te sem lettél okosabb az elmúlt pár hónap alatt, de legalább a fotózáshoz jobban értesz :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
  • Möci
    #31



    Szerintem sokat kupálódott!!!
    ("Tíz év múlva jó kezdő lesz belőle")


  • babajaga
    #32
    Te aztán csak tudod!
  • fade2black
    #33
    egyrészt a dslr nem digitgép?

    A másik meg, hogy felhívnám a figyelmed a rekeszelésre meg arra, hogy annak ellenére, hogy ilyet állítasz "olyan nagy a mélységélesség amit DSLR-nél szinte lehetetlen előállítani" a legszebb makrok mindmind DSLRel készülnek és még véletlen se kiskompaktal vagy kiskompakt +DCR250el.

    Látszik rendesen, hogy hozzáértő vagy "Te aztán csak tudod!"
  • babajaga
    #34
    Tudod van egy baj, amit mondasz nem igaz. Csináltál te már jó optikájú kompakttal makrót, és ugyanazt a témát DSLR-el? Az 1cm hosszú rovarnál a kompakt 6,7-es rekeszállásában az egész rovar éles lett sőt még elötte és mögötte is a tér. 28mm-es optika fordítógyűrűn 22-es rekeszállásban, mivel annál kisebb nem volt, a rovar szeme és a tora fele lett éles, az expoziciós problámáról nem is beszélek. ( a kompakt nem csodát művelt hanem a 7,8 mm-es gyújtótávolságból ez következik.)
  • T0nk
    #35
    Egyes, leülhet.
  • fade2black
    #36
    Kompaktom és DSLRem is van makroobival igy tökéletesen tisztába vagyok a gyakorlati résszel és a technikai maszlaggal sincs bajom alá DOF= 2 x p2 x N x CoC / f2

    Ezen felül egy pro makrost se ismerek kiskompaktal rohangálni de millioegy pro makrost ismerek DSLRel rohangálni.
    Biztos azért csinálják ezt mert nem értenek hozzá vagy mert nincs pénzük kiskompaktra...

    Ennyit arrol, hogy nem igaz amit mondok az, hogy a legszebb makrok ne DSLRel készülnének.


    Tudod mit ha nem értesz hozzá ne szolj bele itt van pl egy jokis alapozos oldal.

    http://www.miklosrabi.com/
    vagy
    http://manmachine.uw.hu/photos/macro/index.html
    Tipikus hozzánemértő makrosok azért dolgoznak nem gyüszünyi érzékelős DSLRel.
  • babajaga
    #37
    Rekeszelésről írtál olvasd el, az pedig=mélységélesség. Ha megszakadsz akkor is nehézséget okoz DSLR-nél.Én meghagytam kompaktot makró pillanatfelvételekhez. A fordított optika egyből 2:1-et ad. Mi az a kiskompakt? Mert azért az logice hogy nem játékfényképezőgépet vettem kompaktban se. Legalább APO ED AD lencséjűt.
  • babajaga
    #38
    "Tipikus hozzánemértő makrosok azért dolgoznak nem gyüszünyi érzékelős DSLRel"

    Nincs ördögöd, megszökött! A Minolta kompakt 1/2,5"-os pirinyó érzékelője pont makróban teljesít messze a legjobban. Na mit gondolsz miért?
  • fade2black
    #39
    Ha megszakadsz akkor is max kezdő hobbisták makroznak nem DSLRel.

    Ennyi.
  • fade2black
    #40
    várom tőled is a linkek tucatjait ahol az általam linkelt min megütő szintet produkálják avval a Minoltával.

    Csak nem jön össze....