81
Maglev vonatok, mágneses tér lebegteti és hajtja a pálya felett
  • blackgamer
    #1
    Sziasztok!

    Elektromágnes által lebegtetett és mozgatott vonat, azonos pólusok taszítását használja ki.
    Igazából nem újdonság, mert sok éve működik több helyen, de elterjedésükre még várni kell.
    Előnye, hogy nem ér a pályához ezért nincs surlódás és a elekromágneses hajtással "bármekkora" sebesség elérhető.
    Jelenlegi rekord 2003-ban Japan-ban állt be 581 km/óra.

    De készült tanulmány egy futurisztikus Atlanti úceánon átívelő London-New York alagútról is, ahol légüres térben több ezer km/ó-val haladna a szerelvény. (erről majd keresek még infót, Discovery-n láttam régebben)
    Űrhajók fellövésén is gondolkodnak maglev technológiával.


    Legnagyobb hátránya a biztonság. Mivel csak 1 centiméterre lebeg a pályától, maximálisan precízen kell megépíteni a pályát és a vonatot.
    Ahogy én tudom, mindig azt a pályaszakaszt kapcsolják be amin épp közlekedik a szerelvény. De mi történik ha valami hiba miatt nem jön létre a taszítás? belegondolni is rossz.
    A pályát nem keresztezheti semmi, ezért több méter magasságban szokták vezetni. Viszont meredekebb emelkedővel is megbírkózik, amin a mai vonatok már nem tudnak közlekedni.

    Nekem volt lehetőségem ülni egy ilyenen, csak bemutató volt, pár száz méteren körbe, nem gyorsult fel természetesen.
    Leírhatatlan, hangtalan, nem ráz, szóval nagyon bejött.

    Érdekességnek linkelek egy 2001-es hírt, ahol felvetődött egy Berlin-Budapest vonal terve.
    :) megmosolyogtató a gondolat de reméljük egyszer lesz belőle valami

    Ha találtok infót, hírt vagy bármit a témában, akkor linkeljétek. Én is így teszem.

    [center]







  • davos80
    #2
    Nemrég volt valami baleset is ebből,ha jól emlékszem.
  • scs17
    #3
    "De készült tanulmány egy futurisztikus Atlanti úceánon átívelő London-New York alagútról is, ahol légüres térben több ezer km/ó-val haladna a szerelvény. (erről majd keresek még infót, Discovery-n láttam régebben)"

    Oh, azt a műsört én is láttam, jó volt :)
  • passatgt
    #4
    azért volt, mert rajtfelejtették a szervizkocsit vagy mit és nekiment a vonat
  • passatgt
    #5
    transzatlanti csatorna
  • blackgamer
    #6
    igen, sajnos
  • akyyy
    #7
    más balesetről tudtok még? nem azért mer szeressem, csak mi történik akkor ha leér egy vonat? vagy egy nagy szél odafuj valamit aminek nekimegy és kicsit hozzáérinti a falhoz?

    meg azt a műsort ami london newyorkot köti össze, nincs fent vhol?:)
  • gyuri12
    #8
    jóu ez a topig!
    +fav :)
  • Dave John
    #9
    És mi történik akkor ha a mágnesbe csap a villám ?:O
  • spy803
    #10
    Itt hogy van megoldva a "vágányok" közötti váltás? Elmozdítják az egész sínt?
  • blackgamer
    #11
    megjelent dvd-n, biztos elérhető neten is de DC-n vannak részek tv-ből felvett szinkronos
    bár most hogy olvasom, lehet hogy egy másik részben volt
  • blackgamer
    #12
    problémás, asszem mozgatják a sínt, mert zártnak kell lennie a pályának
  • blackgamer
    #13
    Kína saját mágnesvasutat fejleszt

    a "hagyományos" technológia is versenyben van, a TGV 575 kilométer órás sebességgel megdöntötte a sínen guruló vonatok csaknem 17 éves rekordját
  • DJ Skyline
    #14
    állat ez a TGV! ezen a képen hogy porzik utánna a terep :O
  • LeePí17
    #15
    "az nem egy TGV?...de a kanyarokban penge kis gép..de az egyenesben lomha egy állat.."
    xD taxi Rulez :)
  • PyRex
    #16
    pontosan: az egész sínt, az egész pályaszakaszt mozgatják.
  • Szabi1991
    #17
    "Bár a TGV a világ egyik legbiztonságosabb vasútja, már eddigi rövid történetében is előfordult néhány baleset.
    1986. március 17-én bombát helyeztek el egy Párizsból Lyonba tartó szerelvényen. A bomba felrobbant, tíz utas megsérült.
    1988. szeptember 23-án a Grenoble-ból Párizsba tartó szerelvény 110 km/órás sebességgel belerohant egy, a síneken álló 80 tonnás speciális közúti szerelvénybe. A vonatvezető és egy utas meghalt, hatvanan megsérültek. Csak az első motorkocsi siklott ki. Az eddigi legsúlyosabb TGV-baleset tanulságait leszûrték, s a kétszintes Duplex-TGV-hez már ütközéskor gyûrődő, energiaelnyelő zónákat is terveztek.
    1992. december 14-én a Macon-Loché állomáson 270 km/órás sebességgel áthaladó TGV egy sínhiba miatt kisiklott. A 27 könnyû sérült a peronon várakozók közül került ki: a vonat kerekei alól kipattanó zúzalékkövek találták el őket.
    1993. december 21-én a Valenciennes-ből Párizsba tartó TGV a Haute-Picardie állomásnál, a világon eleddig a legnagyobb 294 km/órás sebességgel kisiklott. Egyetlen könnyû sérült volt.
    1995. augusztus 10-én egy szintbeli kereszteződésben ütközött a Párizsból Brestbe tartó TGV. Két könnyû sérült.
    1997. szeptember 25-én a Párizsból Dunkerque-be tartó TGV ütközött egy aszfaltozógéppel. A balesetnek 7 könnyû sérültje volt.
    1997. október 11-én tûz ütött ki a Lyonból Párizsba tartó szerelvény motorkocsijában. Senki sem sérült meg.
    1997. november 19-én a Brestből Párizsba tartó szerelvény ütközött egy szintbeli kereszteződésnél egy pótkocsi-vontatóval. Hat könnyû sérült. "

  • Szabi1991
    #18
  • PyRex
    #19
    Az a durva, hogy (szerencsére) csak könnyű sérültek voltak szinte mindig. Azért 300-zal kisiklik... az komoly!
  • PyRex
    #20
    ez mi? :)
  • Szabi1991
    #21
    elméletileg mágneses vonat :D
  • PyRex
    #22
    érdekes :)
  • PyRex
    #23
    http://www.transrapid.de/
  • PyRex
    #24
    japán maglev - 500km/h
  • PyRex
    #25
    japán rekord: 581km/h
  • PyRex
    #26
    TGV rekord: 574 km/h
  • PyRex
    #27
    tgv félelmetes, sineken ilyen sebesség, tök hihetetlen :) felette meg gondolom repülővel repülnek :))
  • PrasCo
    #28
    Na azért ez a Maglev se kutya... amikor áthúz a sín felett... na meg amikor mutatja a gyorsulást 581-ig, wuh... =)
  • blackgamer
    #29
    nagy előnye a maglev vonatoknak a repülőgépekkel szembe, hogy nem kell felszálllni, leszállni, emelkedni, süllyedni, utasokat annyira átvizsgálni, csomagokat elkülöníteni, stb.
    Magyarországon a belföldi nagyvárosok között is ideális lenne [álmodozik]
  • Albertus
    #30
    Sziasztok!

    Ki tudja, hogy a HDD (winchi) író-olvasó fejeit mi tartja "lebegve"
    a lemez felett?

    A lemez és a fej közé sordort levegő. Nem kell mágneses tér a lebegtetéshez.

    Ki tudja, hogy a japánok taszító mágneses tere állandó mágnesekkel működik-e?

    Igen, működik.

    Mennyi energiát fogyaszt a lebegtetés?

    Semennyit.

    Akkor miért a MAGLEV?

    Mert ők jobban meg tudták kenni a kínai politikusokat.
  • PyRex
    #31
    Gratulálok, hogy Te mennyire okos vagy!!
  • Albertus
    #32
    Szia!

    Indokold!

    A lineáris motornak, így is úgy is fenn kell tartania a mozgás.
    A lineáris motor hatásfoka a rés csökkentésével hatványosan (négyzetesen) növekszik!
    Azaz 1 mm-es rés esetén közel 100-szor kevesebb energia kell mint a 10 mm-es rés esetén.
    Vagyis pl. 0,001 mm-es rés esetén a vontatási munka igény is lényegesen alacsonyabb.
    És a lebegtetést a levegőpárna elvégzi.


  • Albertus
    #33
    De mint említettem, a légpárna helyett, taszító állandómágneses térrel
    is lebegtethető a vonat.
    Surlódás mentesen és ingyen.

    A MAGLEV pedig sok energiát is fogyaszt és még a pálya építési költsége is magasabb, mint a taszító állandómágneses terű mágneses pálya építési költsége.
  • PyRex
    #34
    Biztosan akik már 1976 óta fejlesztik, erre nem gondoltak, igaz? Annyira szeretem, amikor jön valaki és egy fórumban leugatja azokat, akik már évtizedek óta ezzel foglalkoznak :) De biztos igazad van!! :)

    http://www.transrapid.de/cgi-tdb/en/basics.prg

    Egyébként 0,001 mm-es "rést" te mégis hogy a jó francba képzelsz el a gyakorlatban egy mágneses vasútnál...?
  • Albertus
    #35
    Szia!
    Először is: Neveletlen tahó minősíti leugatásnak a többi hozzászólást.

    Nem lehet kérdés, hogy "én hogyan képzelem el", amikor a fizikai
    tényre hívom fel a figyelmet.

    Különben a sínpályához semmi sem ér hozzá, miért ne lehetne tetszőleges pontossággal gyártani, ez csak technológia kérdése.
  • PyRex
    #36
    Azért mert olyan pontossággal gyártani valószínűleg akkora költségekbe kerülne, ami sokszorosa lenne a mostani pályaelemeknek és szerelvényeknek.

    Hát lehet, hogy nem leugattad, de ide jöttél és fölényeskedve beírtad, hogy márpedig ezt te jobban meg tudnád oldani... ^^ Na én ezt meg leugatásnak hívom :)
  • PyRex
    #37
    Ott van a Transrapid oldala, vedd fel velük a kapcsolatot, hátha ráébrednek, hogy milyen balfékek voltak és 30 évig fals irányban fejlesztettek...
  • Albertus
    #38
    Hagyd már el a "leugat" kifejezést!

    Hogy ki fölényeskedik, arról viát lehetne nyitni.

    Az tény hogy a hetvenes években állandómágnesekkel taszító lebegtetést készítettem hobbyból.. persze optikai érzékelővel vezérelt elektromágnesekkel kiegészítve. Mert különben az "UFO"-t a leghalványabb
    lehellet is lelökte a mágneses "párnáról".

    Hogy a MAGLEV fejlesztőinek mi tartott harminc évig, azt nem tudom.

    Csak feltételezem, hogy a négy milliárd dolláros km-enkénti pálya árból a haszon sem lehet aprópénz.
    Főleg, ha kína távolsági gyorsközlekedését ők fogják kiépíteni..

  • PyRex
    #39
    "Hogy a MAGLEV fejlesztőinek mi tartott harminc évig, azt nem tudom."

    Mondom én! Hiszen te egy fórumban leírtad a megoldást mindössze pár perc alatt! Ők meg 30 évet elcsesztek vele, hihetetlen lúzerek...

    (atyaég, mentsetek már meg az ilyen emberektől)
  • Albertus
    #40
    Ezek szerint Te még nem jártál a Technika házában.
    De még az egyetem fizika előadásai közelében sem.

    Gondolom, hogy azt hiszed, hogy a mágnes nem taszíthatja a
    lágymágneses vasanyagot.

    De még patikában sem jártál, ahol a gyógyszergyártók mágneses lebegtetésű gyógyszeres dobozait megcsodálhattad volna.

    A tudatlanság ilyen mértéke nálad nem okoz fájdalmat?