640
budapesti hidak, köztük a méltán híres és emblematikus Duna-hidak, közúti hidak, vasúti hidak, stb...

  • B0B0
    #1
    Bevallom én mindig is csodáltam a budapesti Duna-hidakat, méretük miatt, hiszen mégiscsak monumentális építmények, van köztük gyönyörű, van persze amely kinézete megosztja az embereket. Nekem speciel egy olyan híd a kedvencem ami ma már sajnos nem áll: ez a régi Erzsébet híd, amely mindmáig rekorder, ugyanis ő volt a világ leghosszabb valódi függőhídja és ma is az lenne ha állna. A helyére épített ocsmányság szerintem nem méltó utód, persze korszerűbb. A maiak közül a Lánchíd ugye a klasszikus, bár ha egyszer valaha tényleg felújítják a Margit hidat, akkor ő is lesz olyan gyönyörű.

    ÉS akkor íme a régi Elizabeth:


    És lerombolva, ahogy 1960-ig megmaradt:


    Ha lesznek érdeklődők is, akkor elmesélem, hogy mekkora városátalakítást okozott a híd megépítése
  • akyyy
    #2
    az alsó szép kép:P
  • bertino
    #3
    engem érdekel
  • B0B0
    #4
    Okés. Összeszedem a gondolataim
  • Punker
    #5
    hajrá
  • Emmegki
    #6
    Szép volt, kár érte.
  • akyyy
    #7
    Engem fökként az érdekel hogy hogy a pibe tudtak akkor daruk meg miegymás nélkül iylen hidakat scinálni?
  • B0B0
    #8
    Így

  • B0B0
    #9
    Noszóval

    Az főváros tanács 1893-ban rendelte el a "fővámtéri" és "eskütéri" hidak megépítését, mert akkor Budapestnek csak 2 hídja volt, a Margit és a Lánchíd. A "fővámtéri" lett ugye a mai Szabadság-híd (akkor Ferenc József híd). Hogy az eskü tér hogy a jó életbe jön ide? No ez az a téma ami miatt az akkor budapestiek a leednő hidat a főváros legproblémásabb hídjának nevezték. Ugyanis ahol az Erzsébet híd pesti hídfője van ott volt régen az Eskü tér, Pest városházával egyetemben. Viszonylag kis terencse volt, kb. olyan stílusú, mint ma a Fő tér a III. kerületben
  • B0B0
    #10
    Az Eskü térbe nem csatlakozott be a Kossuth Lajon utca-Szabadsajtó út. A kossuth Lajos utca ugyan létezett Hatvani út néven de egy aprócska belvárosi utcácskát képzeljünk el. A híd nyilván csak akkor tudott volna forgalmat lebonyolítani, ha valamilyen főutat vezet át a Dunán. Emiatt rendelték el a Rákóczi út meghosszabítását amelynek áldozatul esett a környéken minden épület és kis utca. Persze nem úgy csinálták mint ma, hogy pusztát hagynak körülötte, gyönyörű építményeket emeltek a valljuk be, régi és lepusztult házak helyére. Egyedül a mai Március 15-e téri templom okozott gondot, hisz az már akkor is állt. Lebontani nem lehetett különböző okok miatt. Miután a híd már el kezdett épülni, nem volt más választás, ki kellett kerülni. Ezért kanyarog olyan furcsán ide-oda ma is a Szabadsajtó utca.
  • B0B0
    #11
    A híd tehát elkezdhetett épülni, az utat "lesöpörték előtte". A pályázatot Czekelius és Kherndl mérnökök tervei nyerték el. De miért is épült itt akkor egy lánc-függőhíd, amikor már bőven kiforrott technika volt akkoriban a kábelhíd. Mert a magyar ipar még nem volt képes a megfelelő technikai hátteret nyújtani a kivitelezéshez. A lánchíd elképzelés miatt kicsit lassabban haladt minden. A Szabadság-híd (Gerber-tartós acélrács-híd) már 1896-ban megnyitott, amíg az Erzsébet hidat csak jövő évben kezdték el építeni. De nem is olyan nagy baj ez mai szemmel - ismerjük a mondást: jó munkához idő kell. De micsoda munka lett ez! Remekmű. Kezdetben a híd sárga fénbyében tündökölt, mivel réz-ötvözetből készült. Gyönyörű cirádáival és díszeivel méltón pihent le a híres előd, a Lánchíd mellé. 290 méteres átnyúlása a világ legnagyobb valódi függőhídjává tette (az ennél nagyobb hidak már mind-mind merevítést kaptak az útpályába).
  • B0B0
    #12
    A neve is megérdemel egy kis megemlékezést. Amikor 1897-ben elkezdték építeni, még nem tudta senki mi lesz az új híd neve. Végül az 1898-ban meggyilkolt királyné nevét kapta tiszteletül. Miután a hídon villamos is átrobogott 1914 után, a város egyik legfontosabb ütőerévé vált, még ha párizsi-szintű városrendezésre is volt szükség. Sajnos a híd pompáját csak 1944-is élvezhették, alig negyvenéves története alatt viszont Lánchidi mértékű emblémájává vált az akkori fővárosnak.
  • B0B0
    #13
    A másik nagy kedvencem a városligeti kisföldalatti híd:


    Hogy miért kisföldalatti híd? Mert '73-ig itt volt a felszíni szakasza a MILFAV-nak:
  • Takezó
    #14
    erről vannak még képeid?: o
    mármint amikor még járt, ezt nem is tudtam: o

    és hogy összefirkálták a parasztok:\
  • B0B0
    #15
    A közforgalmi Duna-hidak:






  • uHs Gerzson
    #16
    A felrobbantott lánchidról lehetne kapni képet?
  • Speedbreaker
    #17
    pont amikor robban.
  • B0B0
    #18




  • B0B0
    #19
    És egy ugyanolyan fájdalams kép, az Erzsébet híd :(((

  • B0B0
    #20


  • B0B0
    #21
    Szerintem a városligeti tó feletti híd is szép, csak most kissé ótvar állapotban van (és ez a kép sem túl jó, de nem volt más):
  • joebacsi
    #22
    Kossuth híd:


    a tehetséges "pestmániás" endivajna from júeszéj okosan kihagyta a mostani szuperprodukciójából...
  • Takezó
    #23
    láttad a filmet is?
    mert én ugyan nem, de úgy hallottam, hogy csak a tréjlerbe nem került bele, mert az még nem volt a végleges
  • joebacsi
    #24
    hmm, énis csak a tréler alapján ítélkeztem, nemláttam még, de úgynézki ekkora bakit azért mégsem hagynak benne, így viszont elismerésem érte, előző visszaszívva
  • Unreal1942
    #25
    Jó kis topik.
    Kár, hogy sok mindent már nem lehet hozzá füzni a témához.
    Az Erzsébet hidas történet érdekes. Talán még sosem láttam, hogy milyen is volt régen.
  • akyyy
    #26
    de ilyenkor mért nem esik bele a vízbe?:D

    illetve ami vízalatt ott van nagy betondzsumbuj, azt hogy teszik oda? (vagyis régen h tették)
  • Saddalim #27
    milyen betondzsumbuj?
  • B0B0
    #28
    Miért szerinted összesen ennyi híd van Budapesten? Nem csak a Duna-hidakra gondoltam!
  • B0B0
    #29
    Hát amikor ácsolták a rácsot, akkor belefűztek két sodronyt, azokra aggatták a láncokat. Amikor a láncsor átért a két pilon között akkor a sordonyt ki, és voilá, lehet mire akasztani a hidat :)
  • akyyy
    #30
    ami a híd két szélén van (oszlop), és belemegy í víz aljáig...
  • akyyy
    #31
    Amúgy bolond vagyok mert miért ne lehetett volna már daru. tán a hídember nevezetű filmben is mutattak ilyet.
    Érdekes és jó film lenne, de sok mindennel elbasszák és igy HALÁL unalmas
  • Saddalim #32
    az erzsébet híd lényege volt akkor is, (és ma is, nézd meg), hogy nincs pillére a vízben (na persze nem árvízben)
  • uHs Gerzson
    #33


    Ha van még akkor jöhet, egyszerüen megfogot amikor elöször láttam így a hídat.
  • Emmegki
    #34
    Jó kis leírás. Kipofozva mehetne a wikipédiára. Kár ezért a hídért... A pozsonyi Új-híd is jó még, mi is építhetnénk egy hasonlót.

    (Budahest hol van? Nem kellett volna levágni a p alját a képen.)

  • Fülüke
    #35
    Heló. ÖÖÖ lehet, hogy egy kicsit értelmetlenül fogom leírni: Arról a hídról tudnál betenni képet amelyiket most építették újjá a nevét nem tudom, csak azt, hogy a Bazilikáról nagyon kzelről lehet látni. És engem olyan kép érdekelne amikor belevolt robbanva a vízbe. Köszi:) (persze ez tudom, hogy nem pesti híd. :)
  • artschi
    #36
    komoly topik, szép képek, zsír, grat B0B0
  • B0B0
    #37
    Hmmm. NA ez nekem új! :) A Bazilikánál nem vol sosem híd a Dunán. Pontosan mire gondolsz?
  • B0B0
    #38
    Köszi
  • B0B0
    #39
    Erre izgulsz? Pedig szerintem nem szép látvány. Nagyon szomorú :(

  • B0B0
    #40
    Ez viszont nekem tetszik: