174
...kérdések és remélhetőleg válaszok...
  • lang14
    #1
    egy kedves barátomnak nyitottam mert ő még nem tud :)

    pls segítsetek neki...
  • knadam
    #2
    köszi...

    Lenne egy közgé példám amit meg kellene oldanom jövő 7 csütörtökre!
    Egy gazdaságban a köv. adatokat ismerjük:
    C=150+0,8Y ; I=350-22i ; T=350+0,1Y ; G=440 ; M=420 ; L=20+0,4Y-40i ; TR=150 ; P=1
    -Határozza meg a költségvetés egyenlegét! -Mennyivel kellene T0-t növelni ahhoz, hogy a költségvetés egyensúlyba kerüljön? Hogyan változna ennek hatására az Y változatlan árszínvonal mellett? -Mennyivel kellene G-t csökkenteni a költségvetési egyensúly érdekében? -Mennyivel kellene a transzfereket csökkenteni ahhoz, hogy a költségvetés egyensúlyba kerüljön? -Hasonlítsa össze az egyes költségvetési elemek hatását a kibocsátásra!
    Kérem, ha valaki tud segíteni írjon! Nem leszek hálátlan!
  • Bucser
    #3
    Akkor áruld el előbb, hogy melyik jelölés mit takar, mert ahány tanár annyi szokás...
  • knadam
    #4
    C:fogyasztás
    I:beruházás
    T:adó
    G:kormányzati áruvásárlás
    M:pénz
    L:munka
    TR:transzfer kifizetés
    P:árszínvonal
    Y:reálkibocsátás
    Asszem ennyi!
  • Shadow_THH
    #5
    nekünk pénteken lesz mikrómakró zh

    mi van, mindenki idén lett egyetemista az ezskén?
  • knadam
    #6
    Nekem ez beadandó feladat Közgé II-ből! És nem vágja senki!
    Ha nincs kész, akkor nem adja meg a gyakjegyet!
  • Bucser
    #7
    Nem én már 4 éve:D utoljára akkor volt szerencsém makróhoz:D
  • Kabuto0
    #8
    lol nálam valami csillagászati féleség anyagot tanulunk matekbol...
    pl: számold ki hogy a nap fénye mennyi idö alatt ér a földre.
    meg vannak adva a infok,pl a nap: 581,498 tíz a huszonkilencediekn...stb...
    fura...
  • knadam
    #9
    v=s/t?
    Maradjunk témánál fiúk, aztán jöhet a többi!
  • RaZoK
    #10
    10 perc
  • Bucser
    #11
    Nyugi az anyag már megvan hozzá most próbálom összeszedni az adatokat és képleteket hozzá:)
  • knadam
    #12
    Az nagyon király!!!
  • Thanatos
    #13
    közgázt mint tantárgyat én msot feszem fel harmadszorra idén, nyertem? :DDDD (zh meg csak egy hónap mulva szal akkó is nyertem, böö :PPPP)
  • knadam
    #14
    Tudtam, hogy nehéz feladat...
  • BlackShadow
    #15
    én ehéten írtam mikrobol zh-t :) egyelőre csak az elején tartunk.. iyen szinten még nem..(de már ez sem kutya néha :D)
  • Thanatos
    #16
    szvsz micro nem tul gáz (nekünk is az van) csak tanuljon ilyen fazsságokat akinek két annya van... :P
  • Szeszmester
    #17
    Márpedig kénytelen leszel, kell a diplomához.
    De aki ügyes, az megoldhatja tanulás nélkül is.
    Én 3as voltam mikromakróból, de a Marshall-kereszten kívül semmire sem Mléxem.
  • Bucser
    #18
    Inkább csak annyi, hogy sok az adat és a kérdés és nem minden adat kell minden kérdéshez. Az egyenleg meghatározásához csak az állam bevételeit és kiadásait kell összeszámolnod ehhez tudnod kell melyik melyik oldalon jelenik meg. (nem volt időm mélyebben belemászni mert holnap Lineáris algerbából írok különbözeti vizsgát meg Marketingből elő kell adnom egy prezentációt és sehol sem tartok:D)

    Határozza meg a költségvetés egyenlegét

    kiadás:
    G:kormányzati áruvásárlás
    TR:transzfer kifizetés

    bevétel Adók (gondolom egybeni adózás van ha jövedelemfüggő adózás lenne szólnának)

    Ha megvan az egyenleg akkor tudod, hogy T0-t annyival kell növelned amennyi a hiány volt az egyenlegben.

    Aztán Y változatlan árszínvonal mellett csökenne mert a növevő adóterhek miatt visszafognák a beruházásokat.

    A G és TR visszafogása szintén csak egyszerű kérdés (ugye annyira, hogy egyenlő legyen az adóbevételek és a 2 kiadási oldal) de szerintem ezek szerepére találsz megoldást a makró könyvben.

    Aztán Költségvetési elemek összehasonlítása a kibocsátás vonalán elméleti feladat biztosan benne van az összefggés a könyvben. egyébként: Állami beszerzések növelik a kibocsátást Transzferek közvetetten növelik mert támogatásokat nyújtanak a termelésbővítéshez. Adók csökkentik mert elveszik a beruházásra kibocsátás növelésre fordítható összegeket.

    Szerintem de kérdezz meg egy Makró tanárt pontosabban:D pénzügyet szeretem makrót utáltam túl száraz és elméleti...
  • Thanatos
    #19
    tudom..., ezért a kitörés, sorry, hiddel ha nem lenne kötelező közöm nem lenne eégszhez :D
  • Shadow_THH
    #20
    szerintem majdnem az egész közgazdaságtan egy baromság

    1) tele vagyunk diplomás közgazdászokkal akik értenek a szakmájukhoz, mégis szarban van az ország anyagilag. annyi emberből egy sem tudott még kitalálni üzleti, piaci alternativákat?

    2) minden leírható grafikonokkal, hogy hogyan kell meggazdagodni az is. a feladatok persze ugy kezdődnek, hogy végtelen mennyiségü pénzemet hova fektetném be, vagy ha pl mindent meg tudnék venni mit is vennék. A kedvencem mégis az volt amikor óra közben a tanárnő elmondta, hogy persze ilyenkor nem számolunk pl az inflációval stb - ja akkor jó! Fizikusok mostantól ti se számoljatok a surlódással, felhajtóerővel stb.

    3) ki lehet számolni mennyire leszel gazdag. ennek ellenére a közgáz tanárok tanári fizetésért tanítanak, és nem hawaii villájuk teraszán napoznak hula lányok között.

    4) ki lehet számolni mennyire leszel gazdag, hiszen az üzlet csak annyiból áll hogy veszel valamit és drágábban eladod de még azon a határon belül amiért megvenné a paraszt tőled. Nincsen manipuláció, nincs olyan hogy hátbaszúrnak, ellopják az ötleted, vagy olyan dolgok amik a tökéletes tervbe mint hiba belekerülhetnének. Nincsen Kulcsár Attila sem a tőzsdén. Sőt az egyik legfontosabbként kezelt modelnél a monopól helyzetnél is minden reális, ugyanis az egyetlen igazi monopólium a microsoft, és ha mi lennénk Bill Gates, akkor bizony nagy gondban lennénk ha nem tudnánk, hogy ilyenkor milyen betüt kell megszorozni milyen két betü hányadosával. De persze lehetünk monopól helyzetben más területen még ha majd kitalálunk valamit! Pl csak én gyártok olyan cipőt amit senki más és igy cask a pénzemet növelem. Igaz hogy két héten belül lemásolja egy kínai gyár és 100ad annyiért adja el, igy tőlem már csak páran vesznek, de a grafikon szerint ami vagy egy gőrbe vagy egy lefelé menő egyenes, én járok jól

    tudom hogy nincs teljesen igazam, hiszen csak hajszálnyit van közöm a gözgazdaságtanhoz azokból a mikmak órákból amikre véletlenül bementem de én akkor is így látom a dolgokat- lehet szidni, tudom hogy eléggé sok a nézetemben az elvakult hülyeség, de attól még ez a véleményem
  • Bucser
    #21
    Nem szídlak:) Ez tipikus laikus megközelítés:)

    A közgazdaságtan nem arra való, hogy előre lásd a bajt hanem arra, hogy elemezd a bajt. A közgazdaságtan nem arra vló, hogy előre szmolj ki mindent hiszen itt megtörtént modellek alapján mutatnak be megtörtén eseteket és hogy ezek alapján akkor ott abban a környezetben hogyan oldották meg a problémát. De minden helyzet más ezért ugyanaz a megoldás ugyanannyiszor nem használható. Nem lehet másolni megoldási metódust mindig újat kell keresni. vannak részszámítások amik megadják, hogyha mondjuk emelem az adót az milyen hatással van a beruházásokra de ezt az adóemelést lehet Állam transzferekkel visszapumpálni a gazdaságba támogatások formájában így növelve a beruházási kedvet. De a közgazdaságtan nem adja kezedbe a meggazdagodás kulcsát sehol. A közgazdaságtan arra szolgál, hogy átlásd valamennyire a piaci folyamatokat és az államháztartás működését, és hogy mit miért csinál. arra hogy sok pénzed legyen tanulnod kell mellé Marketinget Pénzügyet kell hogy legyen egy jó ötleted és találnod kell forrásokat. A forrás pedig lehet hitel kölcsön vagy állami vagy EU-s támogatás vagy éppen magánbefektető.

    A tanárokkal sokszor pont az a baj, hogy csak azt fogadják el amit ők mondanak. Kitekinteni az ablakon nem megy nekik... (Az esetek többségében és ez a közgázra hatványozottan igaz)
  • Shadow_THH
    #22
    köszönöm, igy kicsit világosabb

    pénteken ezért lehet elmegyünk énekelni a corvinus elé
  • grizzly21
    #23
    én ugy vagyok ezzel hogy elemzésből ne lehessen már pénzt csinálni.
    hogyha pénzt raksz ide meg oda, manipulálgatsz, és jol csinálod akkor több lesz a pénzed, de miért? te semmit nem alkottál, csak rakosgattad a pénzt, tehát amit kerestél, azt a pénzt más elvesztette
    nem tartom egyébként tudománynak a közgázt sem, ugy ahogy a bölcsészetet sem.
    pont az a helyes munkamorál szerintem hogy valaki dolgozik :valamit alkot, és ezért pénzt kap.
  • grizzly21
    #24
    nyilván ez is szélsőséges, de sztem tul nagy a szerepe a közgazdaságnak manapság, nem véletlen hogy sok a munkanélküli frissdiplomás
  • Thanatos
    #25
    magyarul semmi értleme, értjük mi :D

    amugy a tanárakkal még egy olyan baj is van ugye hogy aki tudja cisnálja aki nem tudja... :P
  • Thanatos
    #26
    jajjj...
    nem akarlak elkeseriteni de ha te akár 20 fillérel is többet keresel , vagy jobban jársz valami üzleten az másnak a kára..., sőt a normál kereseted is másnak a kára ergo halj éhen hogy másnak jólegyen...., gratz...
  • Thanatos
    #27
    nem a szerepe a tulnagy hanem a frissdiplomás a tulsok ahoz hogy mindenek munkája legyen :PPP, ha olyan nagy lenne a szerepe akkor sokkal többen tudnának elhelyezkedni mint igy :D
  • joebacsi
    #28
    "valamit alkot, és ezért pénzt kap"
    khm, levagyol maradva pár évszázaddal, üdv az információs társadalomban!
    ami te akarsz az talán az ipari kor elejére volt jellemző, azmeg nem tegnap volt :)
    ma a másodperc tört része alatt óriási méretű, megfoghatatlan értékek keletkeznek és tűnnek el, amik egyszerűen követhetetlenek a maradi szemléletekkel...valakik képesek átlátni, és ebből a plusz tudásból szereznek pénzt
    jaigen, a bölcsészet tényleg f@sság :P
  • joebacsi
    #29
    "1) tele vagyunk diplomás közgazdászokkal akik értenek a szakmájukhoz, mégis szarban van az ország anyagilag. annyi emberből egy sem tudott még kitalálni üzleti, piaci alternativákat?"
    államadóság, nyugdíjprobléma (egyszerű a dolog, egyre több és egyre tovább élő idős lesz, és egyre kevesebb fiatal)...első még nemis annyira vészes a második tükrében, mert utóbbi megoldhatatlan állami szinten, csak húzni-halasztani-görgetni tudják a problémát, és ez nemcsak itthon probléma a látszat ellenére...
    a fejlett társadalom minden gazdasági problémája a nyugdíjkérdésre vezethető vissza, és ezzel nemtudnak mit kezdeni...
  • Bucser
    #30
    Ez nem a közgazdaságtan hibája hanem az embereké... ész nélkül költenek és aki okosan vásárol és még okosabban ad el az biza meggazdagszik... törvényszerűség. A kereskedők mindig megvetettekvoltak az ókorban meg a középkorban mégis a bankárokhoz ment mindenki pénzért kunyerálni meg a kereskedőkhöz:)

    Tudod ha nem lennének közgazdászok meg pénzügyesek akkor a sok hitelfelveveő mehetne maffiózókhoz pénzért.. ők meg tudjuk milyen hatékonysággal váltják vissza a javakat... Ma már nem csaka kétkezi munkás állít elő értéket. A közgazdász gyárvezető.vagy a pénzügyi befektető aki (szintén közgazdász) lát fantáziát egy bezárásra ítélt gyárban (pont azért mert ismeri ezen törvényszerűségeket.) szintén úgy gondolod, hogy nem állít elő értékeket?
  • knadam
    #31
    Szerintem a közgáz nagyon is hasznos és jó tantárgy, annak ellenére, hogy közgé I-ből 1x megrántottak! Szerintem a II se lesz meg, mert ütközés miatt nem tudok bejárni előadásra! Egyetlen hiba, hogy itt nem lehet konyhanyelven fogalmazni, ezért sok definíciót kellene bemagolni...
    Bucser köszi a segítséget! Hétvégén megpróbálom összeheggeszteni a feladatot!
  • grizzly21
    #32
    hát lehet hogy régimodi vagyok, de sztem ez szemlélet kérdése is: én nem lennék büszke arra hogy azért kapok pénzt mert tudok valami. valahogy mindig olyan volt az értékrendem hogy valamit elérek munkával, és azért jutalmat kapok, lehet hogy ez régimodi de ez van:D
    mellesleg több értelme van azért mint pl a bölcsészeknek, de amit a legjobban utálok : egyszer most amikor előadáson figyeltem, azon vettem észre magam hogy amiről szó van az SÍK primitiv! ovodások is felfognák, csak becsomagolják szakszavak mögé, mintha tudomány lenne, és igy aki elsőre ránéz nem vágja hogy miről van szó.
  • Bucser
    #33
    Pontosan:) De ha meggondolod nincsennek is szakszavak csak nevén nevezik a gyermeket. amit szakszavaknak gondolsz az a primitív magyarítás kényszer szülötte... Angolul minden jól meg van cisnálva... A rövidítések valóban azt jelentik amit.. (g mint government azaz kormányzat, T mint taxes azaz adó és így tovább szépen)
    Szerintem a lgnehezebb amihez hozzá kell szokni az az, hogy angol rövidítéseket és jelöléseket használunk magyarul teljesen máshogy hangzó szakfogalmakra. ÉS ez viszont óriási gond.
  • Thanatos
    #34
    szvsz inkább az a gond hogy a magyar hülyeséget is erőltetik, miért nem lehet pl a "szakszavakat" angolul hazsnálni és max első alkalomkor megmondnai mit jelentenek kb magyarul..., bah...
  • Vlala #35
    Na, ez az a téma, amelyhez le nem tagadottan komplett hülye vagyok. Mostanában már eljutottam arra a szintre, hogy meg tudok írni egy számlát, de egyébként teljes a káosz... a papírmunka a halálom.

    Valaki le tudná nekem írni, mi az a Teljes Hiteldíj Mutató, amellyel annyit lövöldöznek a reklámokban, és miből számolják ki?
  • Thanatos
    #36
    ha jobban átgondolod fősikolán/egyetemen tanított tantárgyak fele ilyen..., probálják tulbonyolitani a dolgokat hogy legyen mivel kiszorni a népet, ennyi...
  • Bucser
    #37
    Wikipedia teljes hiteldíj mutató
  • Shadow_THH
    #38
    menekülsz a papirmunka elől?
  • Vlala #39
    Google-ban én is eljutottam idáig, de feladtam... :(
  • Shadow_THH
    #40
    A fogyasztási hányad pozitív autonóm fogyasztási keresletet és lineáris fogyasztási függvényt feltételezve nagyobb, mint a megtakarítási határhajlandóság?






    Holnap tuti 5ös irok!444ű