12
jazz és az elektronikus zene
  • Kaszi46
    #1
    üdv minden jazz, és elektronikus zene rajongónak!

    Régóta vadászok olyan zenékre amiben a fent említett 2 zenei irányzat egyidejüleg megtalálható. Találtam is jópár előadót ami az ízlésemnek megfelel, de igazából mindíg gondba voltam amikor meg kellett volna határozni, milyen stílusu zenét is hallgatok éppem. nujazz, acidjazz, jazz'n'base, jazz-house?
    talán mind1ik:)
    A lényeg az, hogy pár napja találtam egy jó kis összefoglaló cikket, amiben pontosan erről van szó. Ezt engedelmetekkel most bemásolom ide, hátha mást is képberak egy kicsit:)

    Tehát akkor a cikk:

    (1.rész):

    Az amerikaiak eddig ugyanolyan elnéző mosollyal kezelték az európai jazzt, mint az európai politikát, vagy a japán baseballt. Valami azonban történik mostanában az európai jazzben, ami komoly kihívást jelenthet az amerikai hegemóniának. Egy új zenészgeneráció nőtt ki az európai jazz undergroundból, akiknek az amerikai jazz csal toleráns mosolyt az arcára. Ha említik egyáltalán az amerikai jazzt, úgy beszélnek róla, mint egy halott, közeli, kedves barátról. Ezek az új európai zenészek úgy gondolják, hogy az amerikai jazz visszavonult a múltba, amíg Európa a 21.-ik századba emeli a mûfajt. A rövid idő alatt híressé vált norvég zongorista, Bugge Wesseltoft ezt így fejezte ki: " Úgy gondolom, hogy az amerikai jazz valahogy megált az 1970-es évek végén, az 1980-as évek elején. Egyetlen érdekes, új amerikai lemezt sem hallottam az elmúlt 20 évben. Az amerikai jazz olyan, mint egy múzeum: azt ajánlja, ami már megvolt.

    Eddig az európai jazz zenészek általában Amerikára figyeltek, az ott történteket próbálták utánozni. Mostanában azonban új hozzáállásnak lehetünk tanúi, főleg Franciaországban és Skandináviában. Az új generációhoz tartozó zenészek tánczeneként kezelik a jazzt, s a legkülönbözőbb tánczenék – európai house, techno, drum’n’bass, jungle – elemeivel gazdagítják, visszaállítva a jazz rég elveszett kapcsolatát a popkultúrával. Az új európai jazz nem teljesen akusztikus, mint a mainstream amerikai jazz, de nem is teljesen elektronikus, hanem a kettő keveréke. Az improvizációk ismerős és ismeretlen melódiákra, hangzásokra és ritmusokra támaszkodnak. Az új európai jazz kilép a jazz-clubokból és koncerttermekből és igyekszik meghódítani a discokat. Fiatalok tömegei állnak sorba, hogy hallgathassák az új zenét és táncolhassanak rá.

    Amerikában is történtek kísérletek a hip hop és a jazz ötvözésére, mint például Miles Davis Doo Bop, Gary Thomas Overkill és Don Byron Nu Blaxploitation címû lemezei, de az eredmények nem meggyőzőek. Úgy tûnik, hogy a jazz és a rap nem keverhető. Ugyanakkor a drum’n’bass nincs túl messzire a húzós jazz ritmusoktól és könnyedén elbírja a jazz stílusú improvizációkat. Az európai jazz kötődése a tánc-kultúrához egésszen más irány, mint amilyet a chicagoi és newyorki undergroundból kijövő experimentális jazz képvisel.

    EuroJazz 2.

    Az eurojazz ismertetőjele a ritmus akusztikus hangok és a digitális hangminták együttes alkalmazásából áll össze. Elektromos basszus helyett most a legtöbben nagybőgőt használnak, a dobfelszerelés minimális: pergőből, nagydobból és cintányérból áll. Lemezjátszókról és samplerekből bejátszott hangok ambiens, gyakran baljós, kísérteties hangulatú hátteret szőnek az improvizációk mögé. Nils Petter Molvaer norvég trombitás az északafrikai zenében találta meg gyökereit, annak felfogását, elemeit ötvözi a modernitással saját mûveiben. Minimalista Eurohouse groove-okra helyezi az afrikai motívumokat. A tradicionális 7/8-os, 9/16-os afrikai ritmusképletek bizonyos akcentusai, elektronikus effektekkel feldúsítva szinte lebegnek az ambiens zenei tájkép felett.

    Nem meglepő, hogy a jazz puritánjai, a tradicionális New Orleans jazz fanatikusai, akik az 1930-as évek big bandjain és az 1940-es évek be-bopját tartják a mûfaj csúcsának, elutasítják az új, európai zenét. Nekik még a free jazz és Miles Davis elektronikus fusion zenéje is idegen. Az biztos, hogy az eurojazz nem azonos azzal, amit korábbban jazznak gondoltunk. Nem is próbál versenyezni a tradicionális, mainstream jazzel. Fontos azonban emlékeznünk arra, hogy a jazz legnagyobb mûvészei, Charlie Parkertől, Dizzy Gillespie-n át Miles Davisig zenéjükkel mindíg saját korukat akarták kifejezni, arra akartak reflektálni, ami éppen körülvette őket. Az eurojazz összetéveszthetetlenül a ma zenéje. "Az európai jazz kiszabadította a jazz hajóját a kényszerkikötőből és elvitorlázott vele“, mondja Laurent de Wilde, francia zongorista, aki évekig játszott New Yorkban. "Lehet ragaszkodni a tradíciókhoz, de fejlődni is kell“. Izgalmas az európai paradoxon. A 20.-ik század elején sok európai mûvész a kreativitás elfojtásával vádolta a nyugat kultúráját, különösen a klasszikus zenében. Darius Milhaud francia zeneszerző és generációjának több tagja, mint például Ravel és a Párizsban élő Sztravinszkíj a jazzhez fordultak életerőért, újfajta energiákért. Milhaud 1923-as, La Creation du Monde címû balettzenéjét erős jazzes hatásáért emlegették a kritikusok. A mai francia zenében az enigmatikus Ludovic Navarre St. Germain nevû együttese vált nagyon sikeressé a francia house zene és a jazz kombinálásával. Tavalyi, Tourist címû albumukból 600 000 kópiát adtak el, zömében Európában. Hogy a siker nagyságrendjét érzékelni tudjuk, emlékeznünk kell, hogy jazz lemezeket ritkán lehet 10 000-nél nagyobb példányszámban eladni. 10 000 jazz-lemez eladása már nagy sikert jelent. Európa bárjaiban, clubjaiban, divatboltjaiban kikerülhetetlenül találkozunk a St. Germain Rose Rouge címû, könyörtelenül 4/4-es ütemû számával, s benne a Marlena Shaw hangmintával : "I want you to get it together“

    MC BusyB

    EuroJazz 3.

    Az új skandináv jazz mûvészeket korábbi generációk, elsősorban a norvég szaxofonjátékos, Jan Garbarek munkája inspirálta. Az 1990-es évek közepétől fiatal norvég jazz-zenészek, mint a zongorista Wesseltoft, a trombitás Movaer, a dobos Audun Kleive és Eivind Aarset gitáros felhagytak a skandináv jazz addigi hûvös, meditatív stílusával és kísérletezni kezdtek az új tánczene hangzásával és ritmusaival. Wesseltoft New Conception of Jazz címû lemeze, amelyet saját, független kiadója adott ki, 40 000 példányban kelt el Európában. "A jazz Amerikából jött“, mondja Wesseltoft, "de úgy érzem, hogy a techno és egyéb elektronikus tánczenék inkább európaiak“ A gitáros Aarset Electronique Noire címû lemeze egyike a legjobb post-Miles albumoknak. "Az én hozzáállásomat az olyan emberek munkája inspirálta, mint Jan Garbarek és Terje Rypdal és az ECM komoly kísérletei a techno ütemekkel és hangzással“, mondja Aarset. A trombitás Molvaer 1997-es, Khmer címü albumából több mint 100 000 példány kelt el Európában. A mûvész megkapta a Nordic Council Music Prize 2000-t, a legnagyobb norvég zenei díjat, a német zenekritikusok díját és albumát 2000-ben a Jazz Record of the Year díjjal jutalmazta az LA Weekly. Jelenleg Esbjorn Svenson Trióját (E.S.T.) tartják a legfontosabb skandináv jazz zenekarnak. Lemezeik – Good Morning Susie Soho, From Gagarin’s Point of View, Somewhere Else Before, - Svédországban Madonna és a Radiohead felvételeivel versengenek népszerûségben, ami egy jazz-zongora trio esetében példátlan.
    Különös módon – valószínûleg az amerikai kultúrához fûződő, tradicionálisan szoros kalpcsolat miatt, - az angol jazz zenészek nem igen kísérleteznek a kortárs tánczene és a jazz keverésével, noha a mai tánczene nagyrésze éppen Londonból jön. Courtney Pine szaxofonista az egyik kivétel. Új albuma, Back in the Day mutatja, hogy messzire került az 1980-as években használt stílusától, amikor az európai Wynton Marsalis-ként vált ismerté, (olyannyira, hogy még felvételeket is készített Marsalis apjával, Ellis-el). Új albumán hangmintákat , számítógéppel előállított ritmusokat használ, ezekre az alapokra játszik szoprán és tenorszakszofon szólókat.

    Ha az amerikai jazz továbbra is ragaszkodik a mainstream-hez, könnyen lehet, hogy az eurojazz veszi át a helyét, hiszen az új hangzást fiatalok tömegei érzik magukhoz közel.


    A 3 cikk forrása:
    Eurojazz1
    EuroJazz2
    Eurojazz3

    Szóval euroJazz Powaa:)

    A teljesség igénye nélkül leírom még pár kedvencemet, és majd titeket is erre szeretnélek megkérni!

    Az egyik első ilyen "felfedezettem" és kedvencem
    ST.Germain. Aztán akiket még mindenképpen meg kell említenem, az Erik Truffaz, Laurent de Wilde, John-b, Atomic kitchen ....
    egy témába vágó kiadó, ami jó kiindulópont lehet még a hasonló stílusok megismerésére: ninjatune


    A téma adott, előadó nevek, számcímek, témába vágó programajánlók, és minden ami még belefér az jöhet ide.

    Üdv és jó zenehallgatást mindenkinek!



    ui.: pár kedvenc számot majd feltöltök aztán linkelem.
  • NaNoKuTyA
    #2
    ezt most találtam, oszt eszembe jutott a topigod!!;)


    The Best Of Acid Jazz - 2cd mp3 vbr

    track list - cd1
    1. Virtual Insanity - Jamiroquai
    2. Dream On Dreamer - The Brand New Heavies
    3. Remember Me - The Blue Boy
    4. There's Nothing Like This - Omar
    5. Revival - Martine Girault
    6. Love The Life - James Taylor Quartet
    7. High Havoc - Corduroy
    8. My One Temptation - Mica Paris
    9. Don't You Worry About A Thing - Incognito
    10. Brightest Star - Drizabone
    11. Brother - Urban Species
    12. Inner City Blues - Working Week
    13. Pushing Against The Flow - Raw Stylus
    14. Long Time Gone - Galliano
    15. The Jackal - Ronny Jordan
    16. My Definition Of A Boombastic Jazz Style - Dream Wariors
    17. Pass The Vibe - Definition Of Sound
    18. Can I Kick It? - A Tribe Called Quest
    19. Summertime - Jason Rebello
    20. Mercy Mercy Me - The Apostles
    code:

    http://rapidshare.de/files/12228893....JZZ.1.rar.html

    track list - cd2
    21. Apparently Nothin' - Carleen Anderson
    22. Jazz In The House - Count Basic
    23. You Gotta Be - Des'ree
    24. Outside - Omar
    25. Stay This Way - The Brand New Heavies
    26. Dream Waves - The New Jersey Kings
    27. Friendly Pressure - Jhelisa
    28. The Garden Of Earthly Delights - D'note
    29. Bad Ass Weed - Mother Earth
    30. Love Will Keep Us Together - The James Taylor Quartet
    31. Dr. Bong - Greenfinger
    32. Beached - Milk
    33. Got To Be - High Steppers
    34. Big City - Outside
    35. A Bad Trip - Night Train
    36. Ain't No Sunshine - The Beaujolais Band
    37. The Corduroy Orgasm Club - Corduroy
    38. It Only Gets Better - Society Of Soul
    39. A Love Supreme - Will Downing
    40. Time After Time - Tuck & Patti
    code:

    http://rapidshare.de/files/12237292....JZZ.2.rar.html


    rar pass: markec2
  • NaNoKuTyA
    #3
    még1!

    Kevin Yost - The Jazz Influence (electronic jazz)

    1. The Artist" - Euphonic 7
    2. Livin' The Truth" - Guy Monk
    3. Rush Hour" - Kevin Yost
    4. Big Bright Sky" - Dream System
    5. Do You Like Jazz?" - The Cool Balance
    6. Mission At Hand" - Black Fuse
    7. Square Playa" - The Square Playa
    8. Go" - Fast Talker
    9. Pendulum" - Kevin Yost
    10.Never Say Never" - The Cool Balance
    11.Long Distance Goodbyes" - Kevin Yost
    12.Get On Down Now" - Sonny Jones

    Code:
    http://rapidshare.de/files/18049278/TJI.zip.html
  • robotnyk
    #4
    az euro-jazz sztem nem a legszerencsésebb kifejezés, de egye franc.. :)

    nem csodálom amúgy, hogy gondban vagy a címkézéssel, mert kicsit összefolynak a különböző irányzatok (ami nem baj) pl a deep house és a jazzy house között is nagyon vékony a határ :)

    mostanában hallottak közül a Get Large Vol. 2 mixed by Mark Grant a jelenlegi etalon számomra jazzy house kategóriában. az Afterdark mixsorozatból a Chicago, a London és a Milan amik bejövősek. Ananda Project - Relightja szintén nagyon jó.

    Nu-Jazzből The Invisible Sessions albuma tetszett mostanában, kicsit elborultabb Kobol - Broken Ebonyja.
  • Lammer
    #5
    sziasztok!

    tudom nem "eurojazz" amit kerdezek, de nem tudtok veletlen olyan boltot, ahol korrekt arban adjak az eredeti cdket(jazz)?
    uj kedvencemet egyszeruen meg Ebayen is nehez levadaszni(nemhogy meg jo arban :D)
    Bohren und Der Club of Gore, zsenialis ambient-jazz... imadom a Badalamenti fele "twin peaks" stilusos atomborult night-ambient-jazzt :D

    tudnatok 5lettel szolgalni?

    szerk: jo helyre irok, nem nagy az elet "errefele" :D
  • Kaszi46
    #6
    Az eredeti megszerzésében nem tudok segédkezni, de ha megfelel mp3-ban is arra tudok egy megoldást
  • magus
    #7
    eurojazz ezt így még nem hallottam...

    amúgy Erik Truffaz sem nagyon nyúl az elektronikus zene irányába. viszont amit művel a gitárral néha az eszméletlen.

    Kaszi te milyen megoldást tudsz ahol ilyen zenéket lehet beszerezni?

    Egyre bővül a gyűjteményem, de még nem elég nagy-.-
  • Kaszi46
    #8
    Igazad van Eric truffaz-al kapcsolatban, azért említettem meg amugy első helyen, mert élg újszerű és innovativ jazz-t játszik\játszanak, és sokszor olyan benyomása van az embernek mintha elelktronikus zene is keveredne a számokba, pedig mindent "élőbe" nyomnak.
    Ezenkívül amikor nyitottam a topicot, akkor éppen ő volt nálam már jóideje a "porondon", szóval erős késztetést éreztem arra, hogy őt is megemlítsem.:)

    Azt viszont meglepődve látom, hogy te pont a gitározást hoztad fel mellette, mert nekem eric truffaz neve majdhogynem egyet jelent a trombitával. Van pár amiben van, de sztem nem jellemző(pl: king-b, next door, seven skies, mantis, the point, saisir, nina valeria, yasmina. akkor ezekben ő gitározik? de akkor meg ki fújja a trombitát?:P).

    no mind1

    és hogy a kérdésedre is válaszoljak(ne számíts semmi meglepőre), elsősorban rákeresek torrenten, ahol általában kevés sikerrel járok, bár manapság egyre többb minden fellelhető ott is. Aztán megyek az edonkey hálozatra. Itt még nem volt olyan zene amit ne találtam volna meg. Lassan jön általában de biztosan.:)

    Ha pedig új zenéket akarsz megismerni, legyen az bármilyen stílusu is, akkor a lastfm-et ajánlanám. Nagyon jó kis progi oriási webes támogatással. A nagyszerűsége abban rejlik hogy az általad választott stílusu zenénél, vagy előadó szerinti rádióhallgatásnál, mindíg ír hasonló stílusokat, és hasonló előadókat.
    Ezenkívül, ha sokat hallgatod, akkor hozzádrendel szomszédokat akik hasonló zenéket hallgatnak mint te. Az ő listájukat átnézve, illetve ajánlásaikat meghallgatva találhatsz rá új előadókra, zenei stílusokra. Lehet bannolni is a zenét, akkor olyat többet nem játszik, de ugy is megjelölheted hogy tetszik, és akkor a későbbiekben is berakja azt, és az ahoz hasonló zenéket. Ezenkívül rengeteg hasznos funkciója van még, szerintem megér egy próbát mindenképpen. lastfm cikk(régebbi cikk ezért van egy két dolog benne ami nem aktuálispl az audioscrobbler és a lastfm már egybeolvadt, de ugy nagyjábol képbe rak mire is számíthatsz.

    Bocs hogy egy kicsit hosszura sikeredtem.:)
  • magus
    #9
    Erik Truffazzal kapcsolatban amúgy igazad van, trombita dominál, de nekem vhogy a gitár maradt meg, általában buszon hallgatom nem tudom melyik szám sózl épp, de vannak amikor úgy nyúzzák, hogy feláll a szőr a hátamon (jó értelemben)

    beserzéssel kapcs, demonoidon kívül nem tudok egy oldalt sem ahol lennének fenn. ott mondjuk rengeteg, de publicon elvétve.

    edonkey-n nekem sosem talál semmit. van külön oldal ahol keresni kell, vagy rossz szerveren próbálkozom?

    lastfm meg eszement jó-.- pár hete találtam meg, aztán rászabadultam, s olyan zenéket találtam hogy ajjajj. Azóta is kedvencem pl Boozoo Bajou nevű zenekar, azt is ott találtam, de rengeteg jó van-.-
  • Kaszi46
    #10
    Emule plus-al próbálkozz. Keresést pedig global search-re állitsad.
    Így mindenhol keres. Szevrereknél én Donkeyserver No1-re szoktam fellépni, de asszem global search-nél tökmindegy.
  • magus
    #11
    omg eddig vakon éltem, megnéztem ezt a soulseek nevű programot.
  • Kaszi46
    #12
    :OOO én meg félvakon:DD

    Köszi az infót, itt a hiányzó dolgokat is megleltem. Igaz jazz témában még nem keresgéltem, de eddig nagyon jónak néz ki a progi.