Assassin's Creed és Alan Wake - az "A" betű hatalma



Cikksorozatunk korábbi részei:
FPS-kalauz 2007: S.T.A.L.K.E.R vs BioShock
FPS-kalauz 2007: a nehézbombázók

A taktikai-FPS-eket boncolgató cikkünk végén említést tettünk két játékról. Az Assassin's Creed, illetve az Alan Wake is alapjaiban írhatja át az akció-kalandjátékok történelmét. Az egyedi történet, a gyönyörű grafika, és a rettegés garantált. Mindössze egy dolgunk van, türelmesen ki kell várnunk, amíg a két program megjelenik. Ami nem holnap, de nem is holnapután lesz.

Azok közé tartozunk, akik orrvérzésig játszották Max Payne kalandjait. A két rész után elégedetten bólintottunk, mert akkor még nem tudtuk, hogy több ínséges év vár ránk. A kategóriában ugyan jelentek meg különféle fejlesztések, de azok nem állították el az ember lélegzetét, szimplán jók voltak. Ezen szeretne változtatni az Alan Wake, amely a fejlesztés első néhány hónapja után nagyon komoly kihívót kapott az Assassin's Creed személyében. Nézzük, hogy mit nyújt az Ubisoft, valamint a Remendy üdvöskéje.

Assassin's Creed - akkor most hogy is volt?

A kereszténység szereti magát a világ erkölcsiségének feltüntetni. Az ismert mészárlások, erőszakos hittérítések a jótékony feledés homályába merültek, és elöljáróik a történelem során nem is feszegették eme szégyenfoltokat. Mielőtt sokan keresztre feszítenének, kijelenthetjük, hogy nem vagyunk egyházellenesek, mindössze a szent ügy másik oldalára is felhívjuk a figyelmet.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Azaz mi is csak közvetetten, ugyanis az Ubisoft Montreal gondozásában az Assassin's Creed és annak főhőse, Altair megteszi ezt helyettünk. A játék az információk csokorba szedése, majd csoportosítása után leginkább egy középkori Hitman-re hasonlít, ahol a célunk ugyanaz, mint a híres kopasznak, a diszkrét munkavégzés. Egy orvgyilkos bőrében a hittérítők és az ellenzők oldalán is megjelenve változtatjuk meg a világ történelmét.

Altair a Szentföldön szent feladatokat kap, amely során azonban sokszor vér tapad majd a kezéhez. A feladatokat egy ismeretlen ruházza majd rá, amelyek egy-egy ember felkutatásától egészen az eliminálásáig terjedhet. A szokásos kard-ki-kard akciókat viszont örökre (legalábbis a Creed esetében) elfeledhetjük. A program és a fejlesztők legnagyobb erénye az, hogy a küldetések végrehajtása közben az utcán sétáló polgárok segítségével érhetünk csak célt. Ha mi kedvesek vagyunk az utca emberével, akkor ezt ő is meghálálja majd, amikor egy-egy gyilkolászás, vagy éppen botránykeltés után menekülőre fogjuk a rend őreivel szemben. Ilyenkor a lábunkat a nyakunkba véve spurizzunk, ugyanis ha elkapnak, akkor másnap a mi kivégzésünkre ébred a város népe.

Az újkori Prince of Persia sorozat megalkotói nem hazudtolták meg magukat az Assasin's Creed-nél sem, és Altairt egy igazi falmászóvá varázsolták a programozók. Ha minimális lehetőséget lát, azonnal vertikálisan menekül üldözői elol. A köz embere akkor jön jól, amikor az efféle lehetőségek nem állnak a rendelkezésünkre, és egy-egy szűk folyosón, ösvényen utat mutatnak nekünk.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

De vigyázat! Amilyen az adjonisten, olyan fogadjisten. Amennyiben cserbenhagyjuk az embereket, amikor szükségük van ránk, ők sem fognak szívélyesen a keblükre ölelni minket. A karhatalom elől menekülve gáncsolják továbbjutásunkat, akadályozzák előrehaladásunkat, illetve legrosszabb esetben el is kapnak bennünket. Netán ha sikerülne megmenekülnünk, azt is sokkal feltünőbben tehetjük csak meg, hiszen ilyenkor mindössze egy lehetőségünk marad. Az emberek félrelökésével törünk utat, amely minden csak nem diszkrét munkavégzés.

A történet során természetesen mindenről mi döntünk. Érdemes a gyilkolás sunyi módját választani, de ha a sors nem áldott meg minket Splinter Cell, illetve a Hitman végigjátszásához szükséges türelemmel, játékstílussal, akkor erőszakosabbra vehetjük a figurát. Korlátozott fegyvertárunk miatt azonban nem érdemes hosszútávon a véres akciókra alapoznunk. Alan Wake - ébredj fel Alan!

A finn fejlesztőgárda nyilvánvalóan előnyben van, hiszen a Max Payne is az ő nevükhöz fűződik. Ennek ellenére a Remendynek alaposan fel kell kötnie azt a bizonyost, ha versenyben szeretne maradni az Assassin's Creeddel.

Sam Lake és Petri Jarvilehto szerint a sikeres játék titka az újdonságokban rejlik. Számos interjúban kifejtették a Max Payne történetéért is felelős személyek, hogy a csodálatos grafika semmire sem elég. A legfontosabb az egyedi ötlet, amelyet több százezer poligonból álló objektumok sem tudnak helyettesíteni. "A stáb összeült és nagyon hamar kikristályosodott, hogy a főhős a nappal-éjszaka között vívódik majd. Azt is mondhatnánk, hogy egy tökéletes Stephen King regényt alkottunk." - fejtegetett a két zseni

Ki nem ismeri a Született Feleségeket? Az aki a Földön él, biztosan hallott már a "tökéletes" asszonyok történetérol. Az Alan Wake a sorozathoz hasonlóan egy szokványos amerikai kisvárosban játszódik. Washington államban, pontosabban Bright Falls-ban, egy színtelen-szagtalan közösségben éli mindennapjait Alan Wake, egy sokadrangú író. Alan életét azonban kerekestül felforgatja egy nő, akinek megismerése után főhősünk szörnyű álmok hátán lovagol éjszakáról, éjszakára. A szörnyű fantáziákat ezután papírra veti, és hamarosan egész Amerikában elismert íróvá válik.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A rivaldafény kellős közepén barátnője titokzatos módon eltűnik, és a főhősünk fejéből egy pillanat alatt kirepülnek a színes gondolatok, válságba kerül. A kedvese eltűnése után Alan Wake eddig szokványos életét elfelejtheti, hiszen az éjszakai rémálmok, illetve a nappali valóság között a határok el-elmosódnak. A rettegéssel megfűszerezett éjszakák kikészítik Alan-t, aki már nem tudja megkülönböztetni az álom és valóság dimenzióját. Elkeseredettségében felkeres egy álmatlansággal foglalkozó klinikát, ahol tüneti kezeléssel enyhítenek a sorsán, de főhősünk hamar rájön, hogy egy módón szabadulhat meg örökre a rá nehezedő tehertől, ha felkutatja és legyőzi az ármányt.

A fejlesztők a program szerkesztésének kezdetén kijelentették, hogy azok, akik a Max Payne-hez hasonló egy szálon futó cselekményt várnak, más játékot válasszanak. Az Alan Wake bár küldetésekre lesz osztva, a játékos szuverén joga marad eldönteni, hogy a kitűzött célt hogyan éri el. "Nagyon sokat törtük a fejünket, hogy hogyan hagyhatjuk hátra a Max Payne-re jellemző lineáris játékmenetet úgy, hogy a játékosok kihasználva a szabadság adta lehetoségeket, ne tévedjenek el a komplexumban. A megoldást amilyen egyszerű megfogalmazni, olyan nehéz megvalósítani. A lényeg, hogy a küldetések céljait nagyon pontosan fogalmazzuk meg, és segítjük az embert, hogy odajusson, amely segíti a továbbhaladásban. Senkinek nem okozhat komoly gondot a továbbjutás" - mondta el Petri Jarvilehto.

Az elképzelést gondolat, majd tett követte. A srácok a tájékozódást segítvén egy jegyzetfüzettel könnyítik meg a dolgunkat, amely egy általános füzet tulajdonságain messze túlmutat. Úgy is nevezhetnénk a "papírfecnit", hogy kőkorszaki GPS, amely a missziók megoldásának sarokpontjait tartalmazza majd.

Az Alan Wake legnagyobb ütőkártyája bizonyosan a napszakok váltakozása. A vizuális különbségeken túlmenően a játékstílus is az adott időszakhoz igazodik majd. Azaz nekünk kell hozzásimulnunk, ugyanis ha nem tesszük, akkor pillanatok alatt a képzelt, illetve valós kreatúrák áldozataivá válhatunk. Hamar megtanuljuk, hogy éjszaka a legjobb, ha biztonságba helyezzük magunkat, és ki sem dugjuk az orrunkat. Alan Wake leghatásosabb fegyvere a korábbi akció-kalandjátékokkal szemben nem egy bizonyos sorozatszámmal illetett fegyver, hanem a sötétség ellentéte, a világosság, vagyis a fény lesz. Sokszor egy-egy autó fényszórója is megmentheti majd az életünket, de ennél többet nem árultak el a fejlesztők. Az Alan Wake aránylag nagy területen játszódik, ezért többször négykerekűek segítségével jutunk el a messzebb fekvő célpontokhoz. Ezen utazások közben viszonylagos biztonságban leszünk, ilyenkor lesz időnk arra, hogy átgondoljuk milyen trükkel éljük túl azt, ami az autóból való kiszállás után vár ránk.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A feladatok elvégzésénél nem kell az időre koncentrálnunk. A GTA és az akció- kalandsorozatokkal ellentétben az Alan Wake számára ismeretlen az idő szorításában megoldott rejtvények fogalma. A világ összes ideje a miénk, ha úgy akarjuk. A történet szempontjából édesmindegy, hogy tíz percet, vagy tíz órát használunk fel ugyanazon feladat elvégzésére.

A tartalomhoz a tökéletes körítést a Havoc-motor adja, amely káprázatos világot varázsol elénk. A programon uralkodó szürkés árnyalatok, tejszerűen a tájra nehezedo ködfoszlányok, a rémisztő világon áttörni próbáló napsugarak egyedi hangulatot kölcsönöznek az év egyik legnagyobb dobásának. A fejlesztők különösen büszkék az általuk megálmodott és megvalósított környezeti hatásokra. Hatalmas viharok, zivatarok, orkán ereju szelek, hóviharok és hétágra sütő napsugarak keserítik, illetve aranyozzák be mindennapjainkat. A programozók olyannyira figyeltek a részletekre, hogy a víz hullámai a szélerősségnek megfelelően fodrozódnak.

Petri Jarvilehto igen frappánsan fogalmazta meg a mondandóját, amely a jövő játékainak lényegét is magában foglalja. "Úgy gondoljuk, hogy a következő generációs hardvereknél nem arra fog kimenni a játék, hogy szimplán a grafikát feljavítsák a designerek, hanem arra, hogy a megjelenő világot a valóságnak leginkábban megfelelő módon modellezzük le, hogy az minél hihetobb, és dinamikusabb legyen a játékos szemében." Mit is mondhatnánk erre? Csak azt, hogy mélyen egyetértünk vele.

A két "a"-betűs fejlesztés egészen más történettel, karakterrel, cselekménnyel csábít minket, de egy dologban megegyeznek. Mindkettő elvarázsolni, szórakoztatni, és talán elgondolkodtatni is akar.

Kapcsolódó letöltések:
  • Videó
  • Hozzászólások

    A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
    Bejelentkezéshez klikk ide
    (Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
    • Klub #27
      A maffiához majd összel jöhet szóba, vagyis augusztus 27.-étől.
    • Csaba42 #26
      Valóban? Ezt én nem tudtam, én úgy tudtam, hogy újfent a Remedy csinálja. Akkor remélem, valaki észbekap, és összehoz egy méltó folytatást a Mafia című játékhoz is!!!
    • Geryke #25
      Remendy->Remedy
    • ldavid #24
      a Max Payne 3-at már fejlesztik, csak éppen egy másik csapat.
    • koschwarz #23
      nem halt meg. viszont egyre szomorúbb lett
    • Wittgen #22
      Nem úgy volt vége a Max Payne 2-nek, hogy meghalt a végén? Végigjátszottam vagy 4x, de nem emlékeszem a befejezésre...
    • Csaba42 #21
      LOL, akkor a "nagy titokra" most fény derül: A(!!!)ssassin's Creed és A(!!!)lan Wake! Utóbbit bizti jó lesz, de nekem betartsa a tisztelt fejlesztőgárda a korábbi ígéretét, miszerint az Alan Wake után elkezdik fejleszteni "esetleg" a Max Payne 3-at...
    • Kindred Blades #20
      Mindkettő címében van "a" betű. vagy valami ilyesmi
    • Loverman #19
      mondjuk azt sem értem h egy tps meg egy kalandjáték mit keres 1 kategóriában.. akkor legyen 1 cikk a stalker és a supcom összehasonlításáról is, kb annyira van távol a 2 téma.
    • Kindred Blades #18
      tps - third person stabber? :)
      Ebben azért biztosak nem lehetünk, amit a demo videóból látni, az egy előre lerendezett, megbeszélt dolog, s igen rövid ahhoz, hogy a játékot teljes valójában megítéljük. No persze, ha olyan lesz (illetve lesz olyan jó), mint az új PoP második harmadik része (amire van esély, nem is kicsi, a fejlesztőcsapatot tekintve), az nekem már elég. :)