SG.hu

Lost Ark

Kiadó: Amazon Games, Smilegate
Fejlesztő: Tripod Studio, Smilegate RPG
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: 64 bites Windows 10, Intel i3, AMD Ryzen 3, 8 GB memória, NVIDIA GeForce GTX 460 vagy AMD HD6850, 50 GB szabad hely
Ajánlott: 64 bites Windows 10, Intel i5 vagy erősebb, AMD Ryzen 5 vagy erősebb, 16 GB RAM vagy több, NVIDIA GeForce GTX 1050 vagy erősebb, 50 GB szabad hely
Hasonló játékok: Diablo 3, Path of Exile, Albion Online, Torchlight
Kategória: akció-RPG, MMO, Free to Play

A Lost Ark egy MMOARPG, amely 2019-ben jelent meg Dél-Koreában. Az Amazon Games kiadásában most az Egyesült Államok és Európa is megismerhette a játékot (kivéve Belgiumot és Hollandiát, ahol az in-game lootboxokra vonatkozó törvényi szabályozás miatt nem játszható). A Smilegate-nek egyébként nem az első sikeres megjelenése volt ez. Korábban a Crossfire franchise is nagyot futott, amelynél a legújabb rész (CrossfireX) egyjátékosos kampányát a Remedyvel közösen készítette.

Az Amazon tulajdonában lévő Twitch streaming platform segítségével pillanatok alatt hatalmas számokat ért el a játék. A bétatesztelés során nagyon sok streamer rákapott a játék ízére, és már akkor érezhető volt a hatalmas érdeklődés a kiadás iránt. Sokan már akkor megvásárolták a „founder” csomagjukat, amely egyfajta támogatást jelent az ingyenesen játszható MMO számára, és cserébe néhány exkluzív ajándék mellé 3 nappal korábban kezdhetik meg a játékot a vásárlók. Amikor elkezdődött az az úgynevezett headstart időszak, akkor szabadult el a pokol.

Az előtöltés lehetősége támogató és nem támogató számára is adott volt, amivel próbálták kompenzálni a több százezer játékos letöltéseinek nyomán jelentkező hatalmas terhelést. Aztán amikor elérkezett az indulás órája, egy 400 MB-os frissítés érkezett a klienshez. Sajnos ez ismét hatalmas terhelést jelentett a Steamnek, és a patch letöltése rengeteg játékosnál egy kapcsolati időtúllépéses üzenettel meghiúsult. Az Amazon Games és a Valve közös munkájával viszont végül elhárították a hibát, és elkezdtek belépni a játékosok a szerverekre.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Itt kezdődött a következő probléma: nem volt elég kapacitás. A már így is frusztrált játékosok az MMO-k megjelenésekor tapasztalt beléptetési sorokkal találkoztak. Ez különösen ciki volt már csak azért is, mert a kiadáshoz egy promóciós kampányt készített a Twitch, amelynek részeként, ha olyan streamereket nézel, akik a játékkal játszanak, akkor játékon belüli dolgokat szerezhetsz be. A helyzet sajnos a tényleges kiadás napján csak még rosszabb lett. Elérte a játékosok száma az 1 325 305 főt, amivel a második helyre ugrott fel a Steam legtöbb játékosos ranglistáján (csak a PUBG előzi meg). Ha nem délelőtt lép be az ember (amikor néha így is többezres sor van 11:00 körül), akkor 15 000–25 000 körüli számokat láthat a beléptetési képernyőn.

Ezt követte egy újabb probléma, amikor már annyira magas volt a bejelentkezések száma, hogy a játék már a sorba se tette be az embereket. Úgy látszik, az Amazon nem tanult a New World hibáiból, és ismét a lehető legkevesebbet tette meg a stabil kiadás érdekében. Természetesen ezt a támogatók és a F2P-játékosok nem nézték jó szemmel, és a kezdeti tolerancia után megindult a leszavazás a Steam oldalán. A cikk írása pillanatában a játék 68%-os, a támogatói csomag pedig 39%-os értékelésen volt. Tovább tetézte a problémák sorát, hogy akik bejutottak a játékba, a fizetős szolgáltatásaikat sok esetben nem is kapták meg. Például a fizetős kényelmi szolgáltatás, az úgynevezett Crystalline Aura sokaknál nem működött, annak ellenére, hogy megvásárolták, és aktív volt.

Ennyi negatívum után viszont nézzük ténylegesen a játékot. Egy izometrikus ARPG-ről van szó, amely egy folyamatosan nyitott, közös térben játszódik. Leginkább a Path of Exile-t tudnám felhozni példának, ami hasonlóan működik ehhez. Elsőként a karakterkészítővel találkozunk, amely az ázsiai játékoktól megszokott testreszabási lehetőségekkel rendelkezik. Ha valaki nem érzi magát túl kreatívnak, akkor számos előre elkészített karaktermodell közül választhat, vagy rábízhatja magát a véletlenre, és a randomgenerátor segítségével létrehozhat valamit. Az utóbbi esetén nagy az esély arra, hogy egy szörnyeteget kapunk végeredménynek.

Jelenleg hét osztály közül választhatunk: Warrior, Mage, Martial Artist férfi/nő, Gunner férfi/nő, Assassin. Ezek további advanced classokra vannak felbontva. A Warrior háromféle lehet: Berserker, aki a kétkezes fegyverének hatalmas csapásaival szó szerint felszakítja a pályát; Gunlancer, aki egy pajzs és egy puskával kombinált lándzsa segítségével harcol; Paladin, aki a támadásai mellett a csapattársait szent varázslatokkal tudja segíteni. A Mage esetében két opciónk van: Bard, aki a hárfáján megszólaltatott hangok segítségével támad és ad különböző erősítéseket a csapattársainak; Sorceress, aki elementális varázslatok használatával semmisíti meg ellenfeleit. Női Martial Artist esetén szintén három lehetőségünk van: Wardancer, aki könnyű páncélkesztyűi és elementális sebzése segítségével pofozza és bénítja meg a célpontjait; Scrapper, aki a nehéz páncélkesztyűjével egymásra épülő kombinált ütéseket használ; Soulfist, aki varázslatokkal rángatja magához ellenfeleit, majd püföli szét őket (és sokan csak Dragon Ball classnak hívják a két awakening-képessége miatt).

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A férfi Martial Artist nem ennyire szerteágazó, ott csak egyetlen választásunk van, mégpedig a Striker, aki a levegőben ugrálva nagyon agilisan elementális képességek segítségével kontrollálja az ellenfeleit. A Gunner estében pont fordítva van a dolog. Ott a női változat kapott csupán egyetlen opciót, a Gunslingert, aki három különböző fegyvertípust használva lövi szét áldozatait. Férfi esetén viszont három verzió választható: Sharpshooter, aki mechanikus íjakat használ, és kiemelkedően mobilis. A Deadeye a Gunslingerhez hasonlóan szintén három különféle fegyvertípust használ. Artillerist, aki hatalmas fegyverekkel széles területen képes pusztító távolsági sebzést kiosztani, és le tud hívni egy masszív gépágyút, amely magától támad. És a végére maradt az Assassin, amelyből kétfajta választható: Deathblade, aki két egykezes fegyverével nagyon gyorsan csapkodva ad ki magából hatalmas sebzést, miközben folyamatos mozgásban tud maradni. A Shadowhunter ezzel szemben a játék világának démonjaira emlékeztető sötét varázslatokat használ a támadásai mellé.

Ha elkészültünk, belevághatunk a történetbe és a világ felfedezésébe. A teljes sztorikampány úgy 20 órát vesz igénybe első végigjátszásra. A helyszínek változatosak, és szinte minden régió teljes más atmoszférával és tematikával rendelkezik. A kampány során számos kisebb egybefüggő sztorielem is vár majd ránk. Egyszerű farmerek megsegítése, nekromancia, kísértetek, a világ pusztulását előidéző démonok, elementális erővel rendelkező óriások és high-tech szerkezetekkel felszerelt emberek – hogy csak néhányat említsek azok közül, amelyek ránk várnak az utunk során.

Ahhoz, hogy a temérdek mennyiségű tartalom közepette tudjuk, mégis hol tartunk és mi hiányzik, még a rendelkezésünkre áll egy Adventurer’s Tome nevezetű könyv is. Ez régiókra bontva mutatja a főküldetés, a mellékszálak, az összegyűjthető dolgok, a megölhető neves ellenfelek és a dungeonök listáját. Ha csak szimplán végigszaladunk a főküldetésen, ez a könyv meglehetősen üres marad. Ha pedig a végigszaladásról beszélünk, akkor meg kell említenem, hogy a történet és a karakterünk szinte közel sincs összhangban. Talán a kampány harmadánál jártam, mire elérte a maximális szintet a karakterem. A kapott XP is elég egyenlőtlen arányban van elosztva. Egy főküldetés adott mondjuk 15 000 XP-t, míg egy ellenfél megölése 4-et. Ha szimplán gyorsan el akarunk jutni az endgame-ig, akkor csupán a főküldetéseket és a pirossal jelölt időlimites területi küldetéseket kell elvégeznünk. A többi tevékenység aránytalanul kevesebbet ér, mint ez a kettő.

Amennyiben elértük a mágikus 50-es harci szintet a karakterünkkel (mert nem csak egyféle szint van), akkor megnyílnak szép lassan előttünk a végjáték tartalmai. Elsőként fejleszthetjük a kampány során megszerzett saját kis szigetünket (Stronghold), ahová meghívhatjuk a barátainkat és a klántársainkat is. Itt különféle craftolási lehetőségeink vannak, és boltok és különböző küldetések is várnak ránk. De lehetőségünk nyílik akár kézzel berendezni, hogy „otthonosabb” legyen. Ezenkívül a sztori során feloldjuk a hajózás lehetőségét is, amivel a hatalmas térkép különféle kis szigeteit is bejárhatjuk, ahol további endgame-alapanyagokat és saját minisztorikat is kapunk. Ide természetesen további fejlesztések, speciális hajók, személyzet és karbantartás szükséges.

A craftoláshoz természetesen elengedhetetlen az alapanyag gyűjtése is, amelyet 6 csoportra bont a játék: Foraging, Logging, Mining, Hunting, Fishing és Excavating. Ezek használata egy Work Energy nevű erőforrást használ, amelynél időhöz kötött, hogy újratermelődjön. Minél többet használunk egyféle gyűjtést, annál nagyobb szintű lesz. Szerencsére a hajózáshoz kapcsolódó dolgokat, a kereskedelmi skilleket és a Strongholdunkat a szerveren lévő összes karakterünk közösen használhatja. Nem kell minden egyes karakteren külön-külön felszintezzük ezeket. Viszont a „work energy” is közös, tehát nem tudunk három különböző karakterrel gyűjtögetni. Van még egy közös szintezési rendszer: a Roster level. Ez egy olyan szint, amely szintén minden karakter számára bónuszt ad a szintek elérésével. Például a legelső szint elérése 5 strenght/dexterity/intelligence statot ad minden olyan karakterünknek, aki ezen a szerveren található. Elég lassan gyűlik bele az XP, de permanens bónuszokat ad.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Ha már MMO-ról beszélünk, a játék végi grindolás sem maradhat ki. Ez főként a felszerelésünk szintjének folyamatos növelését foglalja magában. Elsőként a Chaos Dungeon nevezetű tevékenység lesz elérhető 250-es minimum tárgyszint elérése után. Itt egy megadott időlimiten belül kell %-ban meghatározott mennyiségű ellenfelet megölni 1–4 fővel. Ez egy alapszettet és kezdő szintű fejlesztési anyagot adhat a karakterünknek. A felszerelésünk fejlesztésével megnyílik a Guardian Raid is, ahol Monster Huntert idéző csatákat vívunk nagy bestiákkal, szintén 1–4 fővel. Számomra zavaró, hogy nem látni a boss életerőcsíkját ebben a módban. Még tovább haladva következik az Abyssal Dungeon, ahová hetente egyszer csak egy karakter tud lemenni. Ide már kötelező a 4 fő.

Egyszemélyes kihívásként teljesíthetjük még a Towert, amely nagyon hasonlít a Mortal Kombat tornyaira. Különböző szintek teljesítése a feladatunk, amelynek a végén valamilyen jutalom vár majd minket. A magasabb szintek teljesítése viszont szintén tárgyszinthez kötött. Akárhányszor újrakezdhetünk egy szintet, így nem kell aggódni, ha elbukunk valamelyiken. A 802-es tárgyszint elérésével és egy küldetés teljesítésével lehetőségünk lesz a Boss Rush módot választani, ahol időre kell majd bossokkal küzdenünk. Végül van még a Cube, amely szintén egy nehéz játékvégi dungeonfajta. Ebben random módosítókkal ellátva kell szinteket teljesítenünk időre.

A játék MMO mivolta ott jön képbe, amikor ezeket a felszerelési szinteket elérjük. A nyers tárgyszintnövelés az úgynevezett Honing mechanikával történik. Itt a különböző tartalmak során gyűjtött nyersanyagokat felhasználva egy %-os esély mellett működő fejlesztési mechanikát használunk. Ez elég gyorsan elkezdi majd szívni lefelé a készletünket (pláne akkor, ha bebukjuk a fejlesztési kockadobást). Másik erőbiztosító képességünk az Ability Stone, amely szintén %-os alapon működik. A Facet mechanikával két pozitív és egy negatív tulajdonságot lehet a kőbe ütni. Annak függvényében, hogy hány sikeres ütésünk volt, bónuszt kapunk a karakterünkre (sok sikeres ütés esetén további bónuszt is).

Az említett kövek és a felszerelések az Engraving mechanikában játszanak szerepet, amely szintén több szintből áll, és különféle képességeket ad karakterünknek. Például a Super Charge engraving meggyorsítja a töltést igénylő képességek töltési idejét, és növeli a sebzésüket. Van még egy Card mechanika is, amely gyűjtögethető kártyák kombinálásával ad különféle bónuszokat. Például egy 4-es Trixion set 10%-os elementális sebzéscsökkentést jelent a karakterünknek. Ezek szintén fejleszthetők, és különböző ritkasággal rendelkeznek. Legvégül még ott van a Gemek rendszere, amely további fejlesztést tesz lehetővé a felszerelésünkön. Ha valaki mindenből el akarja érni a legmagasabb megszerezhető szintet, akkor egy jó darabig biztosan nem fog unatkozni.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: A kamerakezelés egyszerűen zseniális ebben a játékban. Főként a dungeonökben észrevehető a kameramunka, ami nemcsak a bossok méretét érzékelteti, de a helyzet súlyosságát is próbálja szemléltetni. Ezenkívül nagyon sokat segít az eldugott Mokoko Seedek elrejtésében is, amelyek sokszor ugyan a szemünk előtt vannak, mégsem látjuk, mert vagy annyira jól beleilleszkednek a környezetbe, vagy szimplán a kamerát kell egy bizonyos pontba állítanunk, hogy megláthassuk. Az Unreal Engine gondoskodik a környezetünk és az effektek megjelenítéséről. A jól skálázható grafikai opciók segítségével könnyedén megtaláljuk a konfigurációnkhoz legideálisabb beállítást. A játék nagyon élénk színekkel dolgozik és részletgazdag textúrákat használ, ami egy ARPG esetében nem feltétlenül lenne fő szempont. Lehetőségünk van visszább venni a villódzásokból és a vizuális találati jelzésekből, ami a játékvégi tevékenységeknél erősen ajánlott.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A mozgás egérkattintásra történik (bekapcsolható automatikus futással). A támadásaink pedig vagy a karakterünk irányába, vagy AoE képesség esetén egy célterület kiválasztásával történnek. Szinte észrevétlenül folynak egymásba az ütéseink, és nincs semmilyen darabosság benne. A közelharci karakterosztályok kombinált ütéseit szinte betanulás nélkül tudjuk végrehajtani. Az interfész nem fog gátolni minket semmilyen interakcióban, nagyon minimális, és optimálisan helyezkedik el a monitor körül. Ha megnyílik egy lap, azt is könnyedén odébbhúzhatjuk, ha útban lenne. Valamilyen érthetetlen okból kifolyólag nem módosítható a billentyűzetkiosztás minden eleme, így például jobb, ha gyorsan hosszászokunk a G billentyűvel folytatott interakciókhoz. A játék kontrollerrel is meglepően könnyen irányítható, bár külön kiemelik, hogy Xbox-kontrollerekkel kompatibilis.

Játszhatóság: Ha valaki csak egyszer szeretne végigszaladni a történeten, akkor különösebb nehézség vagy farmolás nélkül megteheti. A másik végletnek sem kell aggódnia, hiszen a játék számos mechanikája eszméletlen mennyiségű grindolásra ad lehetőséget. Az erre szánt dungeonök és különböző tevékenységek száma is magas. A PvP pedig nem felszereléshez kötött. Van egy külön mechanika hozzá, az úgynevezett Book of Coordination, amiben beállíthatjuk a képességeink elosztását 340 pontban, és mellé 1000 darab statpontot oszthatunk el. Ezt ahogy a Vern kastélyhoz elérünk, már feloldjuk, így akár még fejlődés közben is játszhatunk a különféle módokban.

Intelligencia, nehézség: Az alap módok azért nem jelentenek annyira nagy kihívást, de ahogy haladunk előre, egyre jobban megizzaszt majd minket a nehezebb módok választása. A felszerelésünk mellett saját magunkat is fejlesztenünk kell majd a komolyabb kihívások teljesítéséhez. Némelyik dungeonben ugyan van 1–4-fős csapat, de például a Tower esetén csak a saját képességeinkre hagyatkozhatunk.

Hangok, zene: A zene változatos. Minden esetben követi a tájak és az aktuális sztorielem tematikáját. Az ütések hangjai jól tükrözik azt, amit a grafikus elemek mutatnak az egyes találatok során. Kifejezetten jó hangjai vannak a távolsági fegyvereket használó karakterosztályok képességeinek. Egy olyan lövés, amely szinte felszakítja a pályát, vizuálisan hasonlóan ütős hangeffekttel van megtámogatva. Egy endgame-csatában viszont elég nagy hangzavar tud kialakulni belőle. A nem átvezető videók alatt zajló beszélgetések (amelyből rengeteg van) nagyrészt csak az első mondatig szinkronizáltak.

Összegzés: Egy zseniális játék érkezett meg végre a mi régiónkba is. Sajnos az induláskori problémák és a várakozási sorok kifejezetten nevetségesek annak tekintetében, hogy az Amazon a kiadója ennek a változatnak. Ha valakinél nem kellene, hogy gondot okozzanak a szerverek, akkor azok pont ők. Ezt leszámítva a játék nagyon alapos munka. Az alkalmi és a hardcore játékos egyaránt megtalálja benne a számításait. A rengeteg tartalom és összegyűjthető dolog számos óráig leköti majd a játékosokat. A monetizációt sem mondanám kifejezetten erőltetettnek, de az általa jelentett kényelmi funkciók érezhetően jelen vannak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!