SG.hu

Samurai Shodown

Kiadó: SNK
Fejlesztő: SNK
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i5-6500T 2,5 GHz-es vagy AMD FX-8120 processzor, Nvidia GeForce GTX 770 vagy ATI Radeon R9 280 grafikus kártya, 8 GB RAM, 35 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i7-3770S 4-Core 3,1 GHz-es vagy AMD FX-8370 processzor, Nvidia GeForce GTX 1060 vagy ATI Radeon RX 480 grafikus kártya, 16 GB RAM, 35 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Street Fighter-sorozat, Tekken-sorozat, SoulCalibur-sorozat
Kategória: verekedős játék

Sok-sok év kihagyás után végre visszatért közénk az árkád verekedős játékok világában igazi legendának számító Samurai Shodown, melynek legtöbb epizódja messzire elkerülte a számítógépeket, azonban a legújabb rész most mindenért igazságot szolgáltat. Játéktesztünkből megtudhatod, hogy miként!

A Street Fighter-sorozat orbitális sikerei láttán a kilencvenes évek elejére a legtöbb japán játékgyártó árkád verekedős címek fejlesztésébe kezdett annak érdekében, hogy megismételhessék a Capcom sikereit. Bár közel sem csak az ázsiai szigetországban – elég csak a Mortal Kombat 1992-es bemutatkozására gondolni –, de arrafelé különösen aktív volt a piac, ezáltal olyan, mára kultikussá vált nevek sorakoztak fel, mint a Virtua Fighter, a Tekken, a The King of Fighters, a SoulCalibur vagy éppen a Samurai Shodown. Noha ezek közül néhány név messze túlnőtte a többit, azonban egyik sem tűnt el a süllyesztőben, és mi sem bizonyítja ezt jobban más, mint az SNK-hoz köthető Samurai Shodown, mely 1993 óta mindig megbízható színvonalon, kisebb-nagyobb kihagyásokkal, jellemzően a konzolok, valamint az árkád játékgépek bűvöletében létezett, és főként azok emlékeznek rá könnyes szemekkel, akik izgalomba jönnek a NeoGeo név hallatán.

Ez a rendszer volt ugyanis a franchise otthona, bár az évtizedek során megannyi masinát megjárt, így a legendás második epizód 1994-ben még számítógépeken is kipróbálta magát, de volt annak idején PlayStation-exkluzív rész is. Hiába való volt azonban az SNK próbálkozása, a Samurai Shodown név végül soha nem lett olyan népszerű, mint egy Street Fighter vagy egy Mortal Kombat, és mindezt közel sem csak annak köszönhette, hogy nem tudta levetkőzni magáról tipikusan japán sajátosságait. A végeredmény ugyanis semmivel sem volt ázsiaibb, mint például a Capcom utcai harcosai, azonban a jobb később, mint soha elvet követve most egy olyan epizóddal bővült a szamurájos történet, amely végre meghozhatja a nemzetközi áttörést, illetve megalapozhat a jövőbeni törekvések számára.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Amivel kapcsolatban a Samurai Shodown mindig is egy kicsit különbözött kortársaitól, hogy nem a sci-fi, nem a modern téma, de még csak nem is valamiféle fantasztikum adta az alapokat, hanem a japán történelem. A sorozat legtöbb része a 18. századi Japánba repített vissza minket, és bár nyilvánvalóan alaposan kiszínezték azt a készítők, sőt az évek során rengeteg olyan karakterrel gyarapodott a franchise, akik még nehezen se illeszthetők bele a koncepcióba, de ez a hamisíthatatlan történelmi íz azért megmaradt az alkotásban. Mindez tökéletesen igaz állítás a legújabb epizódra is, mely az új kezdetet szimbolizálva egyszerűen csak Samurai Shodown név alatt érkezett, az idővonal tekintetében pedig az első és az ötödik rész közötti eseményeket dolgozza fel, vagyis a japán történelem Tenmei korszakát, noha néhány utalást leszámítva ezt nem igazán érzékeljük majd benne.

A korszak miatt azonban a 16 bekerülő karakter zömét az első néhány epizódból válogatták össze a készítők, így a sorozat egyik arcának is nevezhető Haohmaru mellett olyan nevekkel találkozhatunk, mint Nakoruru, Charlotte, Genjuro Kibagami vagy a hatalmas Earthquake, de azért érezhetően nyitottak az új felé is a készítők. Erre utal rögtön Warden karaktere, akit a For Honorból vettek át vélhetően annak érdekében, hogy ezzel is közelebb vigyék alkotásukat a nyugati rajongókhoz.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Merthogy a Samurai Shodown ízig-vérig japán hatásokkal rendelkezik, már rögtön a betöltés után hatalmába kerítheti az embert az a gyermeki báj, ami annak idején a nagyobb játéktermekben, az árkád gépek ordítozásai között uralkodott el rajtunk. Az SNK egy pillanatig sem akarta titkolni, hogy honnan érkezett ez a sorozat, és bár elsőre furcsán hat, hogy minden egyes pontot vagy karakternevet hangosan felolvasnak akárhányszor csak odaérünk a menüben – méghozzá erőteljes japán akcentussal –, de csakhamar rájövünk, hogy ezek a kis furcsaságok azok, melyek kiemelik, vagy legalábbis a legjobbak közé helyezik a végeredményt. Maguk a bunyók ugyanis alig tartalmaznak olyan dolgot, amit ne láthattunk volna már valahol korábban. A látványvilág és a könnyedség miatt a játék leginkább a Street Fighter-sorozattal ápol nagyon közeli rokonságot, de erős a párhuzam a SoulCaliburral is, méghozzá az eszközhasználatnak köszönhetően.

A Samurai Shodown harcosai ugyanis különféle szúró- és vágóeszközökkel lépnek pályára, azonban akadnak egészen speciális fegyverek is, de a lényeg az, hogy nem ökölharcról van szó, kizárólag abban az esetben, ha ki tudjuk ütni a szerszámot a másik kezéből, illetve fordítva. Ilyenkor ugyan ismét magunkhoz vehetjük egy idő után kardjainkat, de az intenzív küzdelmek hevében kifejezetten nagy akadályt jelenthet, ha egyik pillanatról a másikra elveszítjük taktikánk egyik alapvető eszközét.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Hiába lett ugyanis mondhatni egyszerű a Samurai Shodown a legtöbb árkád bunyós játékhoz viszonyítva, azért a taktikának nagyon fontos szerepe lesz a harcok során. Már az is sokat számít, hogy melyik karakterrel vágtunk bele az ütközetekbe, hiszen rendkívüli módon különböznek egymástól, aminek köszönhetően a balansz sincs mindig a helyzet magaslatán. Earthquake például annyira erős, hogy gyakorlatilag nem lesz ellenfele, Haohmaru egyik kardcsapós támadása pedig olyan nagyot sebez, hogy elég háromszor-négyszer eltalálni vele az ellenfelet, és az máris kifeküdt. Hozzájuk képest egy Mina Majikina vagy Kyoshiro Senryo irányítása kész kínszenvedés lesz. Természetesen ettől függetlenül is érdemes megismerkedni mindegyik hőssel, hiszen valóban jelentős eltéréseket tapasztalhatunk köztük, és nemcsak az erőfölény, hanem a különleges képességek tekintetében egyaránt. Sokan már az egyszerű támadások tekintetében érdekes megoldásokkal kecsegtetnek, de a kombók terén garantáltan mindenkinél elkerekedhet majd a szemünk még akkor is, ha nem most először találkoztunk a Samurai Shodown harcosaival.

A tartalom terén egyébiránt kifejezetten derekasnak nevezhető a játék. Nem kiemelkedő a többi pályatárshoz mérten, de a 16 karakter – akik teljes egészében 3D-s modellezést kaptak és 2D-s helyszínek előtt verekednek –, valamint a változatos, ám sajnos nem interaktív pályák egyaránt kellemes mennyiségű elfoglaltságot kínálnak nekünk, miközben a játékmódokból sincs hiány. Van többféle egyjátékosos élmény, de természetesen a multiplayer sem maradhatott ki a sorból, noha meglepődve tapasztaltuk, hogy egyelőre nem törekedtek e-sportos babérokra az SNK-nál, hiszen ezzel most igencsak rá tudtak volna lépni néhány stílustárs tyúkszemére, pláne ennyire taktikus és mégis egyszerű játékmenettel.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Bár a Japánból érkező videojátékok esetében gyakran éri negatív kritika a grafikai megoldásokat, hiszen ezen a téren gyakori a lemaradás, azonban a Samurai Shodown esetében egyenesen csodálatos, amit látunk. Bátran odatehető a végeredmény egy Mortal Kombat vagy egy Street Fighter V mellé. Nincs túlerőltetve az anime jelleg, inkább egyfajta rendkívül színes, de mégis ízlésesen rajzfilmes és képregényes megoldás vár ránk, amihez alaposan kidolgozott karakterek, rendkívül látványos animációk és effektek, valamint csinos hátterek társulnak. Hogy mindehhez még az optimalizálás is kitűnő, az már csak hab a tortán!

Kezelőfelület, irányíthatóság: Ezen a téren akadtak problémáink a játékkal. A készítők érezhetően jó régen nem dolgoztak már számítógépekkel, ennek megfelelően a Samurai Shodown több esetben is egészen kényelmetlen, még a gombok átvariálását követően is nehéz olyan konfigurációra lelni, ami könnyebbé teszi a karakterek terelgetését, így a kontroller alkalmazása erősen ajánlott lesz.

Játszhatóság: Egészen derekas mennyiségű tartalom került a játékba, hiszen rengeteg visszatérő karakterrel találkozhatunk, de több újoncba is belebotolhatunk, miközben a változatos játékmódok mellett a többjátékosos élmények sem hiányoznak belőle. Utóbbit azonban kicsit gyengének találtuk, mert hozzászoktunk már egy kicsit az e-sportos jelleghez, amiből itt semmit sem tapasztalhatunk.

Intelligencia, nehézség: Nagyon sok árkád verekedős játéknál okoz problémát a karakterek közti balansz megtalálása. Az SNK alkotása ezen a téren alighanem a legrosszabb a piacon, de nagyon fontos, hogy ez egyelőre csak az aktuális állapotot tükrözi, a jövőben érkező frissítésekkel még javíthatják ezt a problémát, ami egyjátékosos módban nem túl idegesítő, de multiban azért okozhat fejtörést.

Hangok, zene: Noha az egész megjelenés és kisugárzás japán hatást kelt, azonban ebben a tekintetben a szinkronok és a zenék teljesítik ki az élmény, hiszen hiába angol az egész, a kellemes japán akcentus mindvégig fontos szerepet játszik, és kijelöli az utat a hangulatnak. Helyenként tényleg olyan az egész, mintha egy árkád játékgép előtt állnánk, csörgő 20 forintosokkal a zsebünkben.

Összegzés: A Samurai Shodown jött, látott és majdnem kiütéssel győzött. Nem döntött le egyetlen nagyágyút sem a trónusról, azonban a nagyteremben mostantól az SNK művét is megilleti egy kiemelt hely, hiszen egy olyan minőségi árkád verekedős játék született, mely jelenlegi állapotában is nagyszerű, de egy-két frissítés után lesz csak igazán maradandó. Főleg a magányos bunyósoknak ajánlott, illetve azoknak, akik hozzánk hasonlóan egy kisebb vagyont dobáltak annak idején a feneketlen árkád játékgépekbe egy-egy Street Fighter-mérkőzésért. A jelek szerint elkezdődött a sorozat második reneszánsza!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!