Ötvös Tibor

Újabb rossz magyar filmek a mozikban

Hadik és 129. Két nagy költségvetésű magyar film és egyik sem éri meg a jegy árát.

Március 15-én mi mással múlatná az egyszeri ember az idejét, mint hogy megnézi a két legújabb magyar filmet a mozikban és megemészti az ott látottakat. A két film a Hadik és a 129. Előbbi egy történelmi alkotás, a másik egy sci-fi. Bár a téma és a megvalósítás teljesen eltérő, de egy közös a két filmben: egyik sem éri meg az árát.

Hadik
A Hadik egy kevéssé ismert történelmi alak, Hadik András történelmi tettét mutatja be. A hivatalos szinopszis szerint 1757-ben járunk. Hadik András és mindenre elszánt csapata végrehajtja a történelem legvakmerőbb huszárcsínyét. A hétéves háború idején Hadik különleges küldetést kap Mária Teréziától: huszáregységeivel titokban fel kell nyomulnia Berlinig, hogy Nagy Frigyes porosz király távollétében elfoglalják és megsarcolják az ellenséges fővárost.


Hadik és katonái az éjszaka leple és mindössze hat nap alatt tették meg a 450 kilométeres távolságot, hogy váratlanul rajtaüssenek a városon és az azt védelmező helyőrségen. A képtelen támadás teljesen váratlanul éri a poroszokat, ennek is köszönhető a küldetés fényes sikere. Hadik serege azelőtt távozik az elfoglalt Berlinből, hogy az ellenség erősítése megérkezne a városba.

Több mint 2 milliárdos támogatást kapott a Hadik és a film kevés erénye közé tartozik, hogy ez a pénz meg is látszik a végeredményen. A korhű kellékek és öltözékek, a harcok és pár kamerabeállítás nemzetközi vizeken is megállná a helyét. Berlin ostroma kimondottan jól fest és valóban fel is megy kicsit a pulzusunk a nézése közben.

A színészek között is akadnak, akik láthatóan mindent beleadtak és nem rajtuk múlik, hogy teljesen sablonos karakterek maradnak. A címszereplő Trill Zsolt karizmatikus és meggyőző, a Mária Teréziát megformáló Horváth Lili szintén jó választás volt. Molnár Áron és Szabó Győző pedig kisujjból hozzák a figuráikat.


És most jöjjön a fekete leves, mert itt veszíti el a film igazán a nézőket. Bár a színészek jók, sajnos a karakterek teljesen sablonosak. A fedhetetlen jó áll szemben a mindent elsöpörni akaró gonosszal. Itt nincs a szürkének semmilyen árnyalata, aki vicces az végig az, aki komor az szintén.

Bár Berlin ostromát kiemeltem, mint jó pont, de sajnos a többi cselekmény már elég felejthető és hamar unalmassá is válnak. A rendezés nagyon megbicsaklik, láthatóan Szikora János nem tud mit kezdeni az ilyen beállításokkal. A téma sem igazán húsba vágó, de ettől még érdekes és sajnos az aktuálpolitikai kérdések bevitele is nagyon megzavarja a dolgokat (Nyugat-ellenesség, #metoo).

Összességében a Hadik egy érdekes próbálkozásnak tűnt, de sajnos elvérzett a kivitelezés során. Azt pedig szintén ki kell emelni, hogy a 108 perc nem tűnik soknak, de sajnos a fent leírtak okán elég hamar kényelmetlenné válik a székünk. 5/10

129
Az első trailer alapján voltak elvárásaim a 129-cel kapcsolatban. Azt gondoltam, hogy nem is olyan rossz ötlet végre egy saját sci-fit is készíteni. Ugyan nem arra számítottam, hogy Christopher Nolan ide jön majd továbbképezni magát, de azt gondoltam, hogy egy apróbb kis eredményt elérhet a film.

A sztori szerint 2063-ban egy 129-es nevű katona (Dér Zsolt) megszökik a Medrocorp brit kutató-fejlesztő laborból, mely cég üldözőbe veszi őt. A Medrocorp az egész világra kiterjesztette befolyását, és megfigyelik az embereket. Jelentős biológiai és technikai fejlesztésekkel rendelkeznek, mint például klónozott végtagok, szervek, vagy robotok, repülő autók és drónok. A katona nem emlékszik semmire, és miközben a cég üldözi őt, megpróbálja kideríteni a múltját.


Az alapötlet nem rossz, Peter Noel mert nagyot álmodni és itt a megvalósítás az, amibe bele lehet kötni. De nem is kicsit, szinte minden fronton elbukik a 129. A látványvilág olyan, mintha valaki a Szárnyas fejvadász és az Eredet látványát akarta volna egy C-64-es gépen leutánozni. Valahol olvastam, hogy Paint felhasználásával jobb effekteket lehet csinálni és ez nagyon találó.

A szereplők össze-vissza mászkálnak, hol felbukkannak hol eltűnnek a történetben, mindenféle koncepció nélkül. Éppen ezért az alakításukat sem érdemes minősíteni, mert nincs mihez viszonyítani. A 129 nehezen nevezhető filmnek, inkább amolyan ötletbörze, melyben a rendezői koncepciótlanság, a nem kidolgozott forgatókönyv és a pénz hiánya nagyon meglátszik.

A 129 filmként nehezen értelmezhető és bár a rendező célja volt, hogy csak többszöri nézésre álljon össze a teljes kép, de ugyan ki akar egy rossz filmet többször is megnézni, hogy megértsen valamit, ami alapvetően nem érdekli? Ez a legnagyobb kérdés, amit Noel filmje felvet. 1/10

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • t_robert #23
    Azért a témát nem nevezném teljesen újnak. Láttuk úgy a Tökéletes katona pár változatát. Ahol végül is egy cég meghalt katonákat éleszt fel és turbózz fel gyilkoló képeknek. Aztán amikor lelép a gyilkológépük üldözni kezdik.
  • Major #22
    Szerintem jár is a megérdemelt plecsni a pártkönyvedbe.
  • dyra #21
    Az 5 pont az nem rossz. Az már egy nézhető film.
  • Frekvency #20
    belenéztem a trailerbe...a hang miatt nézhetetlen számomra...egyszerűen nem értem ezt, a világ egyik legjobb szinkronjait mi csináljuk de amikor élőben kell önmagukat adniuk az valami gyalázat.
  • yamato41 #19
    A Hadik márpedig jó lett. Az a néhány nagyhangú libsevik, aki úgy fikázza, hogy meg sem nézte, meg tehet egy szívességet.
  • Frekvency #18
    elképesztően szarok a magyar színészek, amatör szinjátszókör színvonal kb...
  • militavia #17
    A nagy difi, hogy az (állítólag, én nem láttam soha), az egy jó film. Ami itthon meg megy, az foshuzatos raklapszar.
  • grobs #16
    "viszont a kultúrát nem csak pénzben mérik"

    Rossz filmben sem mérik. Ha jó film lenne akkor is sok pénzt csesztek el rá, de legalább a jövőnek készült volna valami. Ezt is pont annyiszor fogják élvezettel nézni mint a Honfoglalást. Az Egri csillagok filmet hosszú ideig élmény volt nézni. Nem öregedett jól az elmúlt 30 évben, de kiszolgálta az idejét. Ezek a filmek jövőre már mérhetetlen nézetséggel fognak futni egy NER közeli adón, aztán fiókban maradnak amíg világ a világ.
    Nemzeti büszkeség az lenne ha végre készülne egy magyar film aminek nem iskolás csoportokkal kell feltolni a nézetségét, és 5-10 év múlva is leülnénk elé ha belebotlunk valahol.
  • noland #15
    Tévékben is leadják évente, stb. Amúgy nem tudom az Egri csillagok bevételben visszajött e, viszont a kultúrát nem csak pénzben mérik. Ha csak a pénz számítana nem lennének kult-művészfilmek, amik soha vagy évtizedek múlva hozzák be az árukat.
  • noland #14
    A Casablanca c. film is propagandának indult, de ez kit érdekel?