Napi Online

A magyarok közel fele digitális analfabéta

Becslések szerint négymillió magyarra igaz, hogy a gyakorlatban nem tudja használni a számítógépet, bár a hivatalos statisztikák szerint háromnegyedük már ült ilyen berendezés előtt. Szakértők szerint a „digitális nemzedék” szokásai sem minden esetben jelentenek valódi „írástudóságot”.

Szakértői becslések négymillió közelébe teszik Magyarországon a digitális analfabéták számát, azaz közel minden második magyarra igaz, hogy nem képes kezelni a számítógépet. E szám csökkentése, illetve a jelenség felszámolása a hazai gazdaság szempontjából is kiemelt kérdés, ennek első lépése pedig a számítógép-ellátottság és a széles sávú internethez való hozzáférés bővítése. A PC-használathoz nem értők nyilvánvaló hátrányt szenvednek el a munkaerőpiacon, illetve szociális szempontból a közösségi kapcsolattartás terén is. Az "írástudatlanság" visszaszorítása az e-kereskedelem és az e-közigazgatás felfutásának is előfeltétele.

Az Eurostat adatai szerint az EU−27-ek 16 és 74 éves kor közötti polgárainak több mint háromnegyede használt már életében személyi számítógépet, a 16−24 éves korosztályban pedig ennél is magasabb, 96 százalék volt az arány. A 16−74 évesek körében a legjobb helyzetet (90 százalék feletti arányt) Svédországban, Dániában, Luxemburgban és Hollandiában mérték, míg a legrosszabbat Romániában, ahol e kör fele találkozott már pc-vel, de Bulgáriában (55 százalék) vagy Görögországban (59 százalék) is csak hajszállal jobb a helyzet. Magyarországon a fiatalabb korosztály az uniós átlagnál is nagyobb arányban nyilatkozott pozitívan a számítógép-használatról, a 16−24 évesek 98 százaléka használt már ilyet életében legalább egyszer, míg a 16−74 évesek 74 százalékos aránya legalábbis az uniós középmezőnybe tartozik (természetesen ez nem jelenti azt, hogy ilyen arányban képesek készségszinten is használni a számítógépet a megkérdezettek).


A digitális írástudatlanság elsődleges oka a motiváció és az érdeklődés hiánya, illetve ebből következően a kompetenciák alacsony szintje − mondta Soltész Attila, az Infotér Egyesület elnöke, aki szerint a súlyos problémán elsősorban motivációs és képzési programokkal lehet enyhíteni. Az ún. etanácsadók helyi véleményvezérként a motivációs, valamint képzési vonatkozásban is kulcsszerepet játszhatnak a digitális írástudatlanság felszámolásában. Jelenleg több mint 1500 ilyen tanácsadó dolgozik az eMagyarország Pontokon.

A digitális analfabetizmus felszámolásának első lépése a megfelelő infrastruktúra biztosítása, hogy az emberek eszközökhöz és internethez jussanak − hangsúlyozta Tóth-Mózer Szilvia, az ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola doktorjelöltje. Csepeli György szociológus megfogalmazása szerint a másodlagos digitális esélyegyenlőtlenség a tevékenység minőségére helyezi a hangsúlyt, a felhasználó attitűdjeire, internetezési szokásaira. A nonprofit oktatási programokban látja a megoldást Ollé János egyetemi adjunktus, aki szerint életkortól független, permanens képzésre lenne szükség.

A digitális analfabetizmus fogalmáról nem áll rendelkezésre egységes definíció, ezért az érintett kör meghatározása sem egyértelmű, a tapasztalatok szerint azonban a felhasználók többsége szándék nélkül, spontán kezdi el használni az online eszközöket, aminek szakértők szerint komoly kockázata van. Az úgynevezett digitális nemzedék tagjainak eszközhasználatából sem következik egyértelműen, hogy jó eszközfelhasználók lennének. A digitális írástudás és eszközhasználat fejlesztéséhez olyan pedagógusokra lenne szükség, akik szintén rendelkeznek ezekkel a kompetenciákkal. Az online eszközhasználathoz az oktatás vagy a szülők úgy viszonyulnak, mint ha az elsős gyerekeket az írás és olvasás tanítása helyett egy tolltartóval szerelnék fel, és várnák, hogy így majd megtanulnak írni és olvasni − fogalmazott Ollé.

Soltész úgy látja, a "digitálisan ellenállók" nagy része nem is kíván bekapcsolódni az információs társadalomba, úgy gondolja, hogy az infokommunikációs eszközökre nincs is szükség − vagyis már régen nem materiális okok miatt nem használ a felnőtt lakosság közel fele számítógépet. A szakember szerint az úgynevezett mélyhasználat nagyon hiányzik a fiatalok internethasználati szokásaiból. Az információs írástudás azt mutatja meg, hogy a digitálisan írástudó milyen szinten használja az eszközöket.

Az OECD PISA 2009-es felmérésében a hagyományos, papíralapú szövegértéstesztek mellett a digitális szövegértést is mérték, a vizsgálat alapján Magyarország a nyomtatott szöveg értésében elért eredményei alapján a középmezőnybe tartozik, a digitális szövegértésben azonban jelentősen gyengébben teljesített, mint a felmérésben részt vevő OECD- és partnerországok − az eredmények a széles sávú interneteléréssel rendelkező háztartások arányához képest is gyengék.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • abdul alahmed #26
    én is ismerek ilyeneket, csak nem az új generációból. Ugyanis a mai fészbúkos jútyúbos emberek mással nem foglalkoznak, nem csak számítógépen, offline sem(leszámítva a vedelést).
  • Kaeblo #25
    Kb annyira van szükségünk a krumpli termesztésre, meg a csirkepucolásra, mint például a kardforgatásra vagy a lovaskocsi hajtásra. A boltban lehet venni készen ilyeneket, ha nem tűnt volna fel, elég ha az ért hozzá aki megtermeli. A főzés meg elég egyszerű művelet, megnézed neten a recepetet vagy megkérdezed valamelyik ismerősödet és el is tudsz készíteni bármit, csak elhatározás kérdése. Úgyhogy a helyedben nem aggódnék ilyenek miatt.
  • e57 #24
    Nyilván nincs igaza apádnak, amikor azt állítja, hogy minden számítógépes dolog értéktelen, "csak játék". Viszont azon gondolkozz el, hogy nem-e az a helyzet, hogy édesapád szeretné neked átadni azokat a tudásokat amit ő az élete során felhalmozott. Ő azokat értékesnek tartja, te viszont nem. Ha te értéktelennek, lenézendőnek tartod az ő tudását, akkor milyen alapon várod el, hogy ő a tiedet elismerje?
    Lehet, hogy nem azért frusztrált, mert nem ért az "új" dolgokhoz, hanem azért, mert nincs aki fogadja a "régi" dolgokat. Hidd el, ha hagyod, hogy megtanítson "barkácsolni", az csak a javadra válik. A régi tudás nem feltétlen elavult, és haszontalan,.... sőt!
  • narumon #23
    "Ez nem igaz, max 20%-ra akik használják is a gépet. A többi csak féjszbúkoló csak youtube-ot nézegető fiatal emberke bizony hülye mint a sgg."

    Azért ez így kicsit erős! Ugyanis te abból indulsz ki, hogy okos csak az lehet aki mindenfélére használja a számítógépét. Ez bullshit. Ismerek nagyon intelligens nagyon okos embereket akiknek a számítógép pontosan internetből, youtubeból és facebookból áll! Nem is érdekli jobban, de miért is kellene? Teljesen más a munkája, más a hobbija más az érdeklődési köre. Sőt egyik barátom egy nagyon intelligens, kifinomult művésznő (fest, rajzol, stb). Ő is kb ugyanerre használja a számítógépét. Miért kéne neki többre? Éppen a múltkor beszéltünk, hogy sokkal többre értékel egy teázást, kávézást velem mint, hogy a gép előtt kockuljon. Van olyan hét, hogy csak az emaileket, facebookot nézi meg, aztán kapcsolja is kifele.
    Szóval az, hogy te csak ilyen fekete vagy fehér embereket szeretnél látni az nem túl szívderítő.
  • e57 #22
    Tényleg ez a gond, hogy a 16-24 éves korosztályból csak 45% tud elektronikus prezentációt készíteni?

    Engem sokkal jobban aggaszt, hogy a 16-24 éves korosztályból jó ha 10% tud készíteni egy krumplipaprikást;
    1% tudja megtermeszteni azt a krumplit;
    és jó ha 0,001% tud levágni, felbontani egy tyúkot, hogy mondjuk vasárnap húslevest lehessen enni, és ezek még csak az élet legegyszerűbb, legalapvetőbb tevékenységei.
  • narumon #21
    "Klasszikus példa apám, aki szerint gyakorlatilag minden számitógép közeli dolog az hülyeség és én nem értek semmihez mert nem tudok vele odakinn hegeszteni meg barkácsolni csak "játszani" a számítógépen.

    Cserébe nekem jól fizető IT munkahelyem van, ő meg nem talál állást mert az első kérdés mindjárt az hogy ért-e a számítógéphez legalább annyira hogy excelbe be tudja vezetni például hogy miből mennyi fogyott..."

    Hehhe akár mintha a mi családunkat látnám :)
    Jó múltkorában meg is kaptam anyukámtól amikor munkára került a szó, hogy én még életemben nem dolgoztam, azt sem tudom milyen lapátolni... hehh cserébe ha lapátolni kell akkor ki tudom fizetni a lapátoló embereket :)

    A Modern Family című sorozatban volt ez nagyon jól megfogalmazva. Nem tudom ismeritek-e. Van a családnak egy szép de butácska lánya meg egy "csúnyább" de okos lánya. A szép mindig kihasználja a rajongóit, ám egyszer "kockák" előtt kell "helytállni" akik nyilván az okos lányt istenítik. A szép de butácska ezt nem is teljesen érti amire az okos valami ilyesmit válaszol:
    " Tudod nekem is vannak rajongóim! A te rajongóid majd az enyémeknek fognak dolgozni!" :) Nagyon találó.
  • narumon #20
    No amikor én ezt írtam akkor többen jól lehülyéztek, hogy nehogymádenemnincsigazam.
    Szóval ezért mennek a táblák. Mert azt még a digitális analfabéta is tudja kezelni.
  • NEXUS6 #19
    Baxter megint egy világvége cikk. Ha csak a a kis táblázatot nézem akkor átlagban jobbak vagyunk mint K vagy D Európa bármelyik országa, sőt a kis gazdasági csuda EU eminens íreknél is!!!

    Azonban a fiatalok között már van lemaradás, hát ezt az elmúlt 20 évnek köszönhetjük.
    Köszönjük tisztelt vezetőink!

    Vazze, miről is szól a cikk?
  • Vorpal #18
    "szerintem a "digitális nemzedék" ostobább minden eddigi nemzedéknél ami a történelem során létezett"

    Mondta ez nagyapád aki egy vasdobozban lövöldözött az Ardennekben és apád aki május elsején ott pózolt a tribünön.

    Nem hiába hívják a generációnkat "regenerációnak", lesz mit csinálni, hogy ezt a sok szart helyrehozzuk.
  • sanyicks #17
    "Nem ostobább, csak a lexikális tudásuk kisebb, ellenben a keresési és információ feldolgozási képességük jóval hatékonyabb."

    Ez nem igaz, max 20%-ra akik használják is a gépet. A többi csak féjszbúkoló csak youtube-ot nézegető fiatal emberke bizony hülye mint a sgg.