Hatalmas gázfelhő veszi körbe galaxisunkat

Csillagászok egy hatalmas gázfelhőt fedeztek fel, ami beborítja galaxisunkat. Ha a Tejút körüli felhő méretét és tömegét sikerül megerősíteni, azzal megfejthetünk egy régi csillagászati rejtélyt is.

A felhő - szakszóval haló - hatalmasnak tűnik, több százezer fényév lehet az átmérője. A tudósok szerint főként hidrogénből áll, némi oxigénnel és más elemekkel vegyítve. A haló hőmérsékletét, méretét és tömegét a NASA Chandra röntgentartományban működő űrtávcsöve, az ESA XMM-Newton űrobszervatóriuma és a japán Suzaku műhold adatai alapján becsülték meg. A kutatók meggyőződése, hogy a haló tömege választ adhat az úgynevezett "hiányzó barion problémára".

A NASA Chandra űrtávcsöve

A barionok olyan szubatomi részecskék, melyek minden alapvető kölcsönhatásban részt vesznek, közéjük tartoznak a csillagok és galaxisok atomjait felépítő protonok és neutronok. A világegyetem kialakulásáról és fejlődéséről szóló elméletek szerint sokkal több barionnak kellene lenni, mint amit látunk. Valójában az a barion mennyiség, amit saját helyi kozmikus szomszédságunkban felleltünk, csupán fele az elméletek szerinti mennyiségnek. Az új kutatás szerint, ami az Ohio Állami Egyetem csillagászának, Anjali Gupta nevéhez fűződik, a Tejutat is körbe vevő, galaxisokat beburkoló gázhalók lehetnek a hiányzó barionok többségének a rejtekhelyei. "Bár vannak bizonytalanságok, Gupta és kollégáinak munkája az eddigi legjobb bizonyíték, mely szerint a galaxis hiányzó barionjai egy, a galaxist körülölelő, millió Kelvin fokos gázfelhőben rejtőznek" - olvasható a NASA közleményében. "Ennek a halónak a becsült sűrűsége annyira alacsony, hogy a más galaxisok körüli hasonló halók elkerülhették a figyelmünket"

A Tejutat körülvevő haló első jelei a Chandra obszervatóriumtól származnak, ami nyolc fényes röntgensugár forrást figyelt meg, melyből kitűnt, hogy fényük egy részét töltéssel rendelkező oxigén atomok nyelik el. A tudósok megállapították, hogy ez a galaxisunkat körülvevő gáz 1 millió és 2,5 millió Kelvin fok közötti hőmérsékletű, ami több százszorosa a napfelszín hőmérsékletének. "Ismerjük a galaxis körüli gázt és ismerjük a hőmérsékletét is" - írta Gupta az Astrophysical Journalban közzétett tanulmányában. "A nagy kérdés az, hogy milyen nagy a haló, és mekkora a tömege?"

Egy illusztráció a Tejutat körülvevő gázfelhőről. A képen látható a Kis- és a Nagy Magellán-felhő, a két kis szomszédos galaxis. A haló sugara ezen az ábrázoláson megközelítőleg 300.000 fényév, a valóságban azonban jóval nagyobb is lehet

Az XMM-Newton és a Suzaku észlelései szerint a gáz súlya 10-60 milliárd naptömeg között lehet. "Munkánk azt bizonyítja, hogy a Chandra észlelések egy hatalmas forró gáz gyűjtőre utalnak a Tejút körül" - mondta Smita Mathur, a tanulmány társszerzője. "Elképzelhető, hogy kiterjedése a Tejút körül néhány százezer fényév, de ennél messzebbre is nyúlhat, egészen a környező galaxis csoportokig. Akárhogy is, a tömege nagyon nagynak tűnik"

• senki687 #124
    Úgy tudom, hogy a sötétanyagot azért találták ki, mert a galaxisokban a megfigyelt forgási sebesség mellett a látható anyag -a jelenlegei ismeretek szerint- túl kevés gravitációs hatást fejtene ki, ami nem lenne képes összetartani a galaxisokat. Azért találták ki a sötétanyagot, hogy ezt a hiányzó gravitációt pótolja. A halo egy ritka anyag, így nem pótolja a hiányzó gravitációt a galaxisokban. A galaxisok összetartásához szükséges sötétanyag továbbra is szükséges marad, legfeljebb valamennyire csökkentheti a szükséges sötétanyag tömegét, de helyettesíteni nem tudja. Nem tudja akkor sem, ha összességében akkora lenne, mint a keresett sötétanyag tömege. Ellenben az Univerzum össztömegének becslését módosítja, ami viszont a sötétenergia becslésénél fontos.
  • orbano #123
    mondjuk én nagyon laikus vagyok ebben, de szerény tudásom alapján azt mondaná nem túl valószínű, hogy ha a fizikusok az univerzum 80 százalékát kitevő nem atomokba rendeződött anyagot várnak valahova, akkor azt aligha fogja helyettesíteni ugyanenyi hidrogén :)
    Szerintem, ha végül kiderül, hogy ezek a gázfelhők mégis lefedik az eddig a sötét anyaggal illetett lukat az elméletben, egyetlen tudós sem fog könnyeket hullatni, a sötét anyag miatt. Ha nemazt fogják mondani, hogy na, végre megkerült. Lesz még ezen kívül kutatnivaló temérdek. Nem fognak ettől a kardjukba dőlni. Wilcox-al meg ilyen témában nem érdemes beszélgetni. Szerinte a mai csillagászat és a kvantumfizika kamu úgy ahogy van. Így beszélgetni vele nincs értelme. Hiszen mi értelme olyan beszélgetésnek, amikor a másik fél a tagadáson kívül semmire sem képes? Középiskolában-főiskolán-egyetemen (nem tudom mit végzett) a newtoni fizikából biztos 5-ös volt, mert amúgy nem hülye Wilcox, csak épp azt nem hajlandó felfogni, hogy picit a témához nála sokkal jobban értők foglalkoznak ezen kérdéssel és van nála itt a fórumon is olyan, aki jobban képben van a kérdésben, még akkor is, ha a kérdéses személy esetleg nem volt színötös hőtanból.
  • Zero 7th #121
    De érted, ott van két konkurens elmélet, lehetne azokat is _nagy erőkkel_ vizsgálni, mégis a fő kutatási irány a sötét anyag mibenléte, eloszlása, satöbbi. Pedig ugyanilyen intenzitással lehetne cáfolatokat keresni a konkurens elméletekre is, például. Azzal előrébb lennénk, minden kigyomlált párhuzamos elmélet közelebb visz a világ megértéséhez.

Viszont egy elmélet önkényes kiválasztása és fényesre polírozása nem feltétlen, főleg akkor, ha az az elmélet ennyire bizonytalan.
    Persze minél többet tudunk meg a sötét anyagról, annál közelebb kerülünk a sötét anyag-elmélet cáfolatához is, ebből a szemszögből kicsit érthetőbb a dolog. Ha azért ezt kutatják inkább, mert ezt lehet a párhuzamos elméletek közül legkönnyebben cáfolni, akkor mea culpa, nem szóltam.
  • senki687 #120
    Szerintem nem a tetszés-nem tetszés itt a kérdés, hanem hogy nem igazán tudják vizsgálni a jelenséget. Szerintem biztos, hogy a sötétanyag-modell rossz, és abban is biztos vagyok, hogy amint tudják, vizsgálni fogják és kijavítják, de ennek egyszerűen még nincs itt az ideje.
  • Zero 7th #119
    Az első és a második mondatod ellentmond egymásnak.

Nem a seggemből rángatom elő ezeket a dolgokat ám.

Alternatives to dark matter szakasz harmadik bekezdése, miután ismertetett két elméletet is, ami sötét anyag nélkül magyarázza a galaxisok gyorsabb forgását:
    "Although these alternatives are not considered by the astronomical community to be as convincing as the dark matter model"

"Nem annyira meggyőző, mint a sötét anyag modell"

Tehát mégis, a csillagászok többségének jobban tetszik a képletjavító tényező, és a továbbiakban szarnának a dologba.
  • senki687 #118
    Össze kéne haverkodnod valami moderátor csajszival, aki azokat zárná ki, akik téged irritálnak és akkor nem bannolnának folyton. :)
  • caius marius #117
    Ha valami nem megy, ne erőltesd.
  • blessyou #116
    A központi fekete lyuk tömege jól becsülhető a környező csillagok mozgásából.

Egyébként a fekete lyuk nem jó magyarázat, mert akkor a csillagok a galaxisban a Kepler-törvények szerint mozognának a korongban, nem pedig sugártól független, állandó sebességeloszlásban.

A gravitációs modellünk nagyon is jó lábakon áll, az igazi korlát, hogy nagyon összetett, sokváltozós, bonyolultabb eloszlású anyagi rendszereket nem tudunk kiszámolni, mert nincsen rá kapacitás (ezért nem tudja pl. az áltrel megmagyarázni a fekete lyukak kialakulásának pontos folyamatát). Ez viszont azért is van, mert a többi törvényszerűség ismeretének hiányában még pontos anyagmodellt sem tudunk felállítani (az energiaviszonyokat meghatározni).

Messze nem arról van szó, hogy az asztronómusok nem foglalkoznának a sötét anyag pontos mibenlétével. Ez nem egy újabb flogisztonelmélet, ahol kényelmesen magyarázunk valamit valamiféle misztikus esszenciával. Igenis érdekli őket és kutatják folyamatosan, csak jelenleg még korlátozott lehetőségekkel. Remélhetőleg a Chandra teleszkóp és a Kepler bővebb információkat szolgáltat. Ha majd tarthatatlan lesz a dolog, vagy túl bonyolult, úgyis kidobják. Jelenleg azonban még nem ütköztek ilyen ellentmondásban.
  • blessyou #115
    Nem mondasz hülyeséget, ugyanis relativitáselmélet szerint a testek forgása igenis meggörbíti a teret :)

Az általános relativitáselmélet szerint ugyanis a téridőt nem önmagában a testek tömege görbíti meg, hanem egy tizenhat komponensű tenzor, amiben szerepel az anyagi rendszer mindenféle, energiatárolásra alkalmas jellemzője, ebből például az egyik a nyugalmi tömeg, de szerepel benne a perdület, a nyomás, a mechanikai feszültségek stb. Az egész egyébként annyira bonyolult, hogy maga Einstein is azt gondolta, amikor először fölírta, hogy ezt soha senki a büdös életben ki nem fogja tudni számolni.

Ehhez képest pár évre rá Schwarzschild kiszámolta egy konkrét anyagi rendszerre, ebben jelent meg az első jóslat a fekete lyukakra.