Berta Sándor

Microsoft-vízió a jövő digitális városáról

Az amerikai szoftveróriás a hannoveri CeBIT kiállítás végén mutatta be digitális város projektjét, amelynek lényege, hogy minden rendszer össze van kötve egymással.

"Ez a program megmutatja, hogy az IT miként teheti hatékonyabbá, a polgárok számára barátibb környezetté és gazdaságilag vonzóbbá a városokat és a közösségeket" - nyilatkozta Katrin Pommer, a Microsoft Németország társadalmi szerepvállalási részlegének vezetője. A társaság álláspontja az, hogy a globális piaci versenyben szükség van egy általánosítható rendszerre. "Függetlenül az adott város méretétől, a lakóinak a számától és a helyzetétől a projektben bemutatott megoldások gyakorlatilag mindenütt alkalmazhatók" - tette hozzá Katrin Pommer.


A szakember szerint az elektronikus ügyintézési útnak köszönhetően a több hetes hivatali eljárások időtartama akár 20 percre is lecsökkenthető. A rendszer egyik alappillére a Parteezy nevű platform, amelynek segítségével a polgárok aktívan bekapcsolódhatnak a városok döntési folyamataiba és a számítási felhő technológiára épül megoldásnak köszönhetően a viták, tanácskozások hatékonyabban folytathatók le.

Az intelligens IT-hálózatokkal összeköthetővé válnak a betegek, az orvosok, a kórházak és a klinikák. Ezzel drasztikus mértékben csökkenthetők a különböző költségek, miközben a kórházi kórtermekben elhelyezett terminálokkal hatékonyabbá válik az ápolók és a betegek közötti kommunikáció. A betegek akár ételt is rendelhetnek az ágyukból és a rendszer ráadásul minden fontos személyes és kezelési adatot tartalmaz. Utóbbiak titkosítva tárolhatók a számítási felhőben. Szintén gyorsabbá és hatékonyabbá tehető a rendőri munka, valamint lehetőség nyílik arra is, hogy vészhelyzetben gyorsabban össze lehessen gyűjteni a segítőket, adományozókat. "Ahhoz azonban, hogy mindezek az innovációk megvalósuljanak mindenekelőtt arra van szükség, hogy az emberek jobban bízzanak az új IT-technológiákban" - hangsúlyozta Katrin Pommer.


Magyarországon már 2003 elindult az a projekt, amelynek célja, hogy Győrből digitális város legyen. A tervet az Intel magyarországi részlege is támogatja. A programot folyamatosan bővítették. Emellett a Magyar Telekom is elindította a T-City projektjét, amelynek köszönhetően innovatív szolgáltatások válnak elérhetővé Szolnok - Szandaszőlős városrészének lakosai számára. Külföldön szintén számos hasonló kezdeményezés van. Az Integrated Project on Interaction and Presence in Urban Environments (IPCity) nevű program keretében több egyetem is azt vizsgálja, hogy a világháló és a különböző technológiák, például az Augmented Reality (AR) miként változtathatják meg a 21. századi városi környezetet és az online elérhetővé váló információk segítségével mennyire bővülnek az emberek lehetőségei és az életterük.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Komolytalan #4
    Ma reggel voltam okmányirodában. Egyrészt útba esett, tehát utazással nem telt el idő (nagy csomópont közelében van, nem félreeső helyen). Húztam sorszámot az előtérben, beléptem az ügyféltérbe, és pityent a kijelző, megjelent a számom. Elsétáltam az ablakhoz, kitöltöttem a kitölteni valót, befizettem a befizetni valót, és 10 perc múlva már kint is voltam. Közben lefotóztak - majd küldenek SMS-t ha mehetek az új jogsimért.
    Lehet azt mondani hogy mázli - én meg azt mondom, hogy szervezettség. Nyilván villany alapon is lehet jót alkotni - lásd céges ügyek elektronikus intézése Magyarországon - de nem attól függ a dolog, hogy mennyire elektronikus. Viszont azt sem kell elfelejteni, hogy a kényelmi díjat bizony átalánydíjban meg kell fizetnie mindenkinek. Megérne ez nekem mondjuk havi 5eFt-t, hogy kütyün intézzem el azt, amit ma 20 perc alatt (sétával, másik járműre várás, mindennel együtt) elintéztem? Egyértelműen nem. Megérne 5000 Ft-ot az, hogy egészségügyi ellátásra soha többé ne kelljen várakoznom? Egyértelműen igen. Viszont: elvárható lenne, hogy az egészségügyben is hasonló hatékonyságú fél-villany rendszert építsenek ki, mint ami az okmányirodában ma van? Egyértelműen igen.
  • gombost #3
    Az emberek tobbsege hivatalokban sem szeret sorba allni es az joval tovabb tart.
  • Motoroj #2
    Én még azt is megkérdőjelezném, hogy szükség van-e mindenre? Nem hiszem, hogy az emberek többsége kütyük birizgálásával akarja tölteni az idejét.
    Digitális város...
  • himihumi27 #1
    "az emberek jobban bízzanak az új IT-technológiákban" - ha nem jönnének heti rendszerességgel a "feltörték/követnek" jellegű hírek (és nem azzal van baj, hogy van róla hír), akkor lehet jobban megbíznának az emberek a dologban.