Berta Sándor

A korábbiaknál nagyobb hatalmuk van a felhasználóknak

Csak a Wall Streeten naponta egy terabyte adat keletkezik, míg a Twitteren naponta 200 millió üzenetet jelentetnek meg az emberek. Azonban közel sem mindegy, hogy kik gyakorolhatják az információk felett az ellenőrzést.

Az IT-ágazatban jelenleg tapasztalható digitális adatrobbanásra a "Big Data" kifejezést használják. A drasztikus mértékben növekvő digitális adatmennyiség komoly problémát okoz a cégeknek, ezért napjainkban az adatvédelem az egyik legfontosabb témává vált. Michael Rhodin, az IBM egyik vezetője a CeBIT-en elmondta, hogy ki kell tudni elemezni ezt az adatmennyiséget ahhoz, hogy az ügyfelek viselkedését megérthessék és előrejelezhessék. "A fogyasztóknak ma sokkal több hatalmuk van, mint korábban és sokkal nehezebb őket a hagyományos módon meggyőzni" - tette hozzá a szakember.

Egy aktuális felmérés szerint a felhasználók 78 százaléka nem bízik a cégek reklámüzeneteiben. Az emberek egyre gyakrabban online döntenek a vásárlásaikról, független attól, hogy végül egy webshopban veszik-e meg a kiválasztott terméket vagy sem. Emellett egyre nagyobb szerepet kapnak a döntési folyamatban a közösségi portálokon bejelölt barátok és ismerősök.

"Amennyiben a cégek nem figyelik meg és értékelik ki a közösségi oldalakon, a fórumokon és a saját honlapjaikon lévő adatfolyamokat, akkor teljesen vakok lesznek a márkáik és a termékeik teljesítményével kapcsolatban. A digitális globalizáció miatt véget ért az az idő, amikor egy bizonyos terméket egy meghatározott célcsoport számára egy konkrét helyen lehetett piacra dobni. A Big Data kiértékelése időben megmutathatja a vállalatoknak, hogy a helyes úton járnak-e, vagy egy teljesen más terméket, esetleg stratégiát kell-e követniük. Azok a társaságok, amelyek nem figyelnek az ügyfeleikre eleve elveszítették a küzdelmet. Az új számítástechnikai lehetőségekből azonban az egész társadalom profitálhat" - emelte ki az IBM képviselője.

A szakember végül kitért arra is, hogy vajon az adatok gyűjtése, egyesítése és kielemzése összeegyeztethető-e az adatvédelemmel és a magánszféra védelmével, szerinte minden cégnek és országnak szembe kell néznie ezzel a kihívással. Példaként hozta fel a Facebookot, ahol eddig több mint 750 millió ember regisztrálta magát, akiknek látszólag semmilyen problémát nem okoz az, hogy megosztják a személyes adataikat másokkal. "Az adatvédelemmel kapcsolatos társadalmi normák már most is változnak" - szögezte le.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • DjDano #5
    Társadalmi norma vagy sem , én nem kérek belőle és ettől nem érzem magam kevesebbnek ;)
  • himihumi27 #4
    Nos a Big Data jelenségnek elsősorban a mérhetetlenül elszaporodott "digitális szemét" az oka. Az "értelmes/szükséges", közösségi és más oldalakon generálodó tartalom az kb. egy a millióhoz arányban keletkezik a "jaj de berúgtam/nézd ezt a cicát/kapcsoaltban-nincs kapcsolatban" és egyéb "baromságok" mellet. És valóban, algoritmus legyen a talpán ami ebből hasznosítható adatot tud összehozni.

    A máik probléma - már természetesen a felhasználói profilozáson túl - az, hogy idővel (10-20 év) eljuthatunk oda, hogy a felhasználó nem csak releváns reklámokat kap - ami még hasznos is lehet - hanem szuggesztív hatás alá kerül adott termék/szolgáltatás megvásárlására nézve. Egy a jelenleg "0-perces" "nyugati-világi" csecsemőnek, mire kereső korba ér, teljesen természetes lesz.

    Az is aggasztó, hogy maga az FB fiók már társadalmi norma - egy termék/szolgáltatás szvsz nem lehetne társadalmi norma, semmilyen körülményke között.

    Végül pedig érdekes, mikor lépi át a közösségi hálók használata a virtualitást közigazgatási szempontból úgy, hogy egy-egy fiók az adott felhasználó személy
    azonosságának ellenőrzésére is szolgál majd.

    Kíváncsian, mindazonáltal kissé félve is várom a fejleményeket.
  • torreadorz #3
    Mondjuk ha jó terméket gyártanának akkor ez az egész kevésbé gond. Inkább ott van a gond amikor szart gyártanak, aztán szembesülnek vele hogy a közösség (fórumok stb) lehúzzák az adott terméket. De ez ellen semmiféle adatfeldolgozás nem véd.
  • Cat #2
    Nagyvállalati szinten fillérekről van szó, sokkal többet ér a sokmillió felhasználói adat. Persze a hatékony feldolgozás kérdése valóban kemény dió, anélkül meg ugye az egész kidobott pénz.
  • kjhun #1
    És mire/mivel archiválják azt a rengeteg adatot?

    Gondolom nem tömörítve foglal ennyit. 1-2-4 naponta új HDD kell hozzá