Hunter

Miért nem követjük erkölcsi szabályainkat?

Miért küzdünk időként erkölcsi dilemmákkal? Egy klasszikus pszichológiai kísérlet újragondolása azt sugallja, hogy elménk két párhuzamos erkölcsi rendszerrel rendelkezik, amik időnként nem értenek egyet.

A kísérletben résztvevőkkel közölték, hogy egy elszabadult villamoskocsi öt ember halálát okozhatja a sínpályán. El kellett dönteniük, hogy elterelik-e egy másik pályára, amin csak egy ember tartózkodik. Szinte mindenki átállította a váltót, egy életet áldozva fel öt megmentéséért. Ha azonban egy embert le kellett volna lökni egy hídról a kocsi megállításához, a legtöbben meginogtak, ami arra utal, hogy legtöbbünkben szigorú szabályok élnek embertársaink közvetlen megölésével kapcsolatban, még akkor is ha ezzel életeket mentenénk meg.

Hogyan alakultak ki ezek a szabályok? - teszi fel a kérdést a New Scientist. Bár az erkölcsi kódex kizárni látszik a gyilkos cselekedetet a hidas kísérletben, a legtöbb erkölcsi viselkedés az állatoknál a kimenetelre - az egyén halálára összpontosul, sem mint a cselekményre, ami azt előidézi. Egyes élőlények olyan életstratégiát követnek, ami során rokonaik szaporodási sikerét előtérbe helyezik saját túlélésükkel szemben. Az evolúcióbiológusok ezt rokonszelekciónak nevezik és az állat génjeinek túlélési esélyei növeléseként tekintenek rá.

Sok pszichológus úgy véli, az emberi erkölcsi szabályok a rokonszelekció kiterjesztése, Robert Kurzban, a Pennsylvania Egyetem kutatója szerint még ennél is többről van szó. Legutóbbi tanulmánya azt sugallja, hogy vannak olyan erkölcsi törvények, amik a rokonszelekciótól függetlenül alakultak ki. Munkatársaival több változatot is készített a híd forgatókönyvből. A kísérletben résztvevőktől megkérdezték, mit tennének, és tettük morálisan helyes lenne-e? 85 százalék úgy nyilatkozott, hogy erkölcsileg helytelen lenne lelökni egy embert öt megmentéséért, legyenek azok ismerősök vagy ismeretlenek, ami megerősíti az elméletet, mely szerint létezik egy szabály, ami megakadályozza a gyilkolást.

Annak ellenére hogy erkölcsileg helytelennek tartják, a résztvevők 28 százaléka lelökne egy idegent, hogy megmentsen öt életet, míg 47 százalék lelökne egy rokont, hogy azzal öt másik rokona életét mentse. Ez azt jelzi, hogy ha rokonról van szó, akkor az erkölcsi normák jobban háttérbe szorulnak, magyarázta Kurzban, aki szerint a rokonszelekció és a gyilkosság elleni erkölcsi szabály együttesen lép működésbe.

A kísérlet azt bizonyítja, hogy legalább két párhuzamos rendszerrel rendelkezünk a jó és a rossz közötti döntések meghozatalához. Az egyik azt mondatja velünk, hogy egyes cselekedetek, mint a gyilkolás rossz, míg a másik azt mondatja, hogy védjük meg a családunkat. Ezek ellentétesek, hogyan segíthetnek mégis?

Peter DeScioli, a Massachusetts állambeli Brandeis Egyetem kutatója, a tanulmány társszerzője szerint a viták gyors és békés megoldásának elősegítéséhez a társadalmi összetartozás megköveteli a szabályok felállítását, legyenek azok bármilyenek. DeScioli szerint szabályalkotó rendszerünk önkényes, így például a maszturbációt is "rosszként" tüntetve fel. A jó hír, hogy ezeket a szabályokat meg lehet változtatni. Egyes szabályokat azonban jóval nehezebb átírni önmagunkban, mint másokat, tette hozzá Fiery Cushman, a Brown Egyetem tudósa. Véleménye szerint a hozzátartozóink iránti védelem befolyásolja a szabályalkotást, máskülönben nem léteznének egyetemes rendelkezések a lopás, az erőszak és a gyilkosság ellen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gforce9 #110
    Ez is egy vélemény :) Több bizonyíték nem szól emellett sem, mint amellett, hogy az ember ösztönlény :) Úgyhogy helyes kis írás, de ha nem a leereszkedő "Kedveseim!"-el kezded, talán jobb hatást ér el. Ha a "Kedveseim!" nem leereszkedő akart lenni, akkor bocs.



  • mervay #109
    Kedveseim!

    Minden tiszteletem az eddigi hozzászólóknak és a kutatóknak. De azt gondolom, a lényeget nem érinti a nyelvi kommunikáció. Illetve csak annyiban, amennyiben az is következmény, és nem ok. Ugyanis a „tyúk vagy a tojás” problémát nem oldja meg a nyelv kérdése, mert igaz a megállapíts, ember, gondolkodó ember nyelv nélkül nem képzelhető el, és gondolkodó, kommunikáló ember pedig gondolkodó kommunikáló embertől fejlődik azzá.
    Az ember lényege az Ő szellemi szabad személyisége. Ami annyit jelent, hogy az ember „három dimenziós” lény. Nem csupán biológiai-fiziológiai teste van, mint a növényeknek, nem csupán pszichikai érzelmi viselkedése van, mint a magasabb rendű állatoknak, hanem van egy harmadik dimenziója is, értelmes és szabad személy, akit nem irányít meghatározó módon az ösztöne, mert a szó biológiai szoros értelmében, nincs is neki. Vagyis képes az ember a fizikai éhsége ellenére nem enni – értelmesnek tartott cél érdekében (fogyókúra, böjt, szolidaritásból másnak adni stb. -, vagy fájdalmas érzelmi hatások ellenére megbocsátani, segíteni, életét áldozni stb. Mert az értelmes szabad szellemi személy képes másként DÖNTENI. Míg az állatok bizonyos szűk keretek közé szorulnak az ösztöneik által: A gólya sosem fog az eresz alá fészket építeni egy esős nyáron, vagy a fecske e kémény tetejére, mert az tágasabb és jobb a kilátás, „őket” a „beprogramozott” ösztöneik lehatárolják. Míg az ember egyedül SZABAD és FELELŐS SZEMÉLY, ezt jelenti az erkölcsisége. Választhat jó és rossz között, de döntéséért a felelősséget vállalnia kell.
    Ha a rövid terjedelem miatt nem lettem volna eléggé érthető, ajánlom olvasásra Viktor E. Frankl írásait, különösen is a „mégis mondj igent az életre!”, vagy az Orvosi lelkigondozás címűeket, mint a legalapvetőbbeket, de valójában bármelyiket.
    Az ember tehát lényegileg más, mint az állatok, nem csupán mennyiségileg okosabb stb.
    További szép vasárnapot!
    M.M.

  • gforce9 #108
    Mi lenne? Én csak leírtam a véleményem, te is a tiéd. Egymást meggyőzni nem tudtuk, van ez így. Ettől nem megyek a Dunának és gondolom te sem. Sőt ettől holnap ugyanúgy nő a fű is :) Én el tudom fogadni, ha valakinek más a véleménye, nincs ezzel gond.
  • NEXUS6 #107
    Bocsesz. A dolgozat egy nagybani történeti áttekintéssel indít, aminek első lépcsőjeként az empirista filozófusokat említi, az utolsó, ameddig ebben az áttekintésben pedig Noam Chomsky, aki a genetikailag öröklött nyelvi funkciók elméletét hirdető nyelvész. A mű további 90%-ában pedig kb az ő elméleteinek megfelelő módon boncolgatja a témát.

    Igen nincs erre az elméletre sem közvetlen bizonyíték, de kb csak azért, mert ilyen jellegű genetikai kísérleteket embereken végezni sem erkölcsileg, sem jogilag nem megengedett. Azonban, amit tudunk a genetikáról, meg a nyelvi problémákról, a kapcsolódó betegségekről, pl hogy azok családokban történő továbböröklődése miatt a genetikai kapcsolat több mint valószínű.

    ÓKÉ, akkor te legyél empirista, de akkor én meg hiszek Jézus, meg Buddha, illetve a Brahmanizmus, valamint a kínai Taoizmus tanaiban. Szóval mivel a reinkarnáció során, az előző életekben felhalmozott karmát kell feldolgozni, így adott személyiség/lélek szempontjából erre megfelelő környezetet keres. Ilyen szempontból irreleváns, hogy az esetleg nyelvi deffektus oka környezeti, vagy genetikai. A fő ok a karma és egyénileg, amennyiben ez a karma a megfelelő szinten feldolgozásra kerül, esetleg még az is elképzelhető, hogy az adott defektus mint egy magtól megszűnik.

    Neked erről mi a véleményed?:D
  • gforce9 #106
    Elképesztő vagy... "a 17, századból ered" neked egyenlő azzal, hogy "túlhaladott"? Tudod ez azt jelenti, hogy ott vetődött fel először. A racionalista szemlélet vagyis a tiéd is onnan ered bakker a 17. századból. Olvasd el már mindkét mondatot. Mindkettő csak elmélet, mint ahogy az általad linkelt szakdolgozat is írja. Nincs egyikre sem bizonyíték. Ez pont olyan, mint az élet kialakulása és az evolúció. Tudjuk hogyan működik, de hogy hogyan alakult ki, arról csak elméletek vannak. A nyelvtanulás folyamatát is tudjuk, de azt, nem hogy az alapok honnan indulnak ki. Az csak elmélet. Szerintem te olvasol szelektíven olyan bekezdéseket el, amik téged támasztanak alá, az írás egészét pedig figyelmen kívül hagyod. De oké, felőlem lehetsz biztos olyan dologban is, amik a nyelvészek számára is csak elméletek :)
  • NEXUS6 #105
    Óké.
    Ha gondolod felejtsd el úgy 200 év tudományos eredményeit és térj vissza a 17. szd-i filozófus John Locke szméihez.
    Tiszta időutazás veled dumcsizni!:)

    Gratulálok, hogy a 24 oldalból kiszúrtál egy bekezdést, ami valamennyire alátámasztja a gondolatidat, a többit meg kiszórtad a kukába.
  • gforce9 #104
    Már ne is haragudj, de a szakdolgozat legelején 2 fajta uralkodó elméletet ír. És mindkettő csak elmélet. Engedtessék meg nekem, hogy az empirikust érezzem magaménak. A szakdolgozat eleje lényegében arról szól, hogy vita tárgyát képezi. Úgyhogy egy ilyen link maximum gondolatébresztőnek jó, de érvnek eléggé gyenge. csá :)
  • NEXUS6 #103
    Olvasd el ezt.
    Talán akkor megérted, mit akartam mondani.
    Mivel van olyan genetiaki alapú betegség, amikor az általános intelligencia alulfejlett, az anyanyelvben kifejeződő nyelvi képesség viszont nem, értelemszerű, hogy az anyanyelv elsajátításának képessége is genetikai alapú, az agy speciális képessége és nem általában az agy ismeretfeldolgozó, tanuló képességének az eredménye.
    Csá ;)
  • gforce9 #102
    "Felhasználták persze azt a keveset, amit az elszigetelt környezetük biztosított, de akkor is gyak új nyelvet alkottak, vagy még inkább újraalkották az angolt/németet, ahogy azt a kevés inger alapján tudták!
    Na ezt magyarázd, meg!" Nem értem ezen mit kell megmagyarázni. Hallottak néhány dolgot a többit a komplex agy elvégzi, pótolja. Ugyanúgy, ahogy a vakfotra eső képet az agy kiegészíti. Gyanítom, ha szemmozgásunk korlátozott lenne, az agyunk a perifériára eső képet is jobban feldolgozná, élesítené. Azoknak a 8 éves ikreknek a "nyelve" pont annyira fejlődött ki, hogy egymással és a szűk környezetükkel elboldoguljanak. Vagy szerinted ha ezeket a nagyvilágba hirtelen kiengedték volna, bármilyen újszerű dologról azonnal el tudnak beszélgetni? A delfinek kommunikációja meg fogalmam sincs hogyan jön ide. Ez amúgy is egy kiemelt példa az állatvilágból. Igaz szélsőségesen komplex. Egy új nyelvet megérteni nem egyszerű, még ha aa másik fél ember akkor sem. Pedig az tud rajzolni, gesztikulálni. A régi nyelveket pedig általában az írásokból és az írások keletkezésének körülményeiből fejtik meg, illetve következtetik ki. A delfineknél, mégha van is kifejezett egységes nyelvük, ilyen lehetőségek nincsenek. Arról nem is beszélve, ha a "nyelvük" csoportról csoportra változik eléggé halott ötlet megpróbálni megérteni :)

    No mindegy dűlőre úgysem tudunk juni úgy látom, úgyhogy tisztelettel elköszönök :) Legalábbis ebből a topicból, amúgy is nagyon leült :)

  • Archenemy #101
    ja igen, "nekem van igazam, de enm mondom el hogy miert, olvass utana, ha nem hiszed".

    nem az en dolgom a te allaspontod bizonyitasa. ha nem tudod megvedeni, akkor szerintem tevedsz. es mivel se megvedeni nem tudod, se a tevedesedet belatni, ezert bizony joggal tartalak egy fontoskodo, felmuvelt hulyegyereknek ;p