MTI

Diáklányok a celebiparban

Az online hírnév egyre fontosabb része a valóságshow-kon és az okostelefonok, táblagépek és számítógép-képernyők státuszfrissítéseinek örökös izgalmán felnövő tizenévesek életének.

Benni Cinkle, egy 14 éves anaheimi középiskolás diáklány meglepő tartalmú SMS-t kapott Rebecca Black nevű osztálytársától: eszerint egy Benninek szentelt nem hivatalos rajongói oldal bukkant fel a Facebookon. Mindez alig egy héttel azután történt, hogy megjelent Rebecca amatőr videója, a híres-hírhedt Friday című dallal (a klipet 2011. május 30-ig összesen 153,9 millióan nézték meg a YouTube-on), ebben egy rövid időre Benni Cinkle is feltűnt - maga sem gondolta volna, hogy ez a "szerep" az ő internetes karrierjét is elindíthatja.


Magyar műveket nem látott külföldiek szerint ez a valaha készített legrosszabb klip

Bennit - aki azért egyezett bele, hogy szerepel a klipben, mert úgy gondolta, hogy a kutya sem lesz kíváncsi rá - alaposan meglepte a Rebeccától kapott hír. Hiszen saját megfogalmazása szerint ő csak egy rózsaszín ruhás lány, aki a klipben négy másodpercen át Rebecca mögött ül egy autóban, egyébként meg szörnyen táncol. Amikor az SMS-t megkapva először megnézte a rajongói oldalt, már több mint 2000-en lájkolták. Mire hazaért az iskolából, tízszer annyian lettek, péntekre pedig - mert hát Friday az Friday - a rajongók száma elérte a 75 000-et. Így hát Benni azt tette, amit napjaink közösségi médiája kikövetelt tőle: sietve fejest ugrott a hírnév hullámaiba.

Először egy Tumblr-oldalt állított össze, amelyen az animált GIF fájlok azt voltak hivatottak igazolni, hogy időközben remek táncossá érett, majd két nappal később létrehozott egy hivatalos oldalt a Facebookon is Benni Cinkle (Girl Dancing Awkwardly - A lány, aki esetlenül táncol) címmel. Aztán jött a saját YouTube-csatorna, ahol videoblogban válaszolt a rajongói által feltett, hol pletykára éhes ("Még mindig barátnők vagytok Rebecca Blackkel?" "Nem."), hol pedig ostoba ("Milyen hosszú a kocsifelhajtótok?" "42 méter.") kérdésekre.

Ezután a helyi bevásárlóközpontban szervezett villámcsődületet, flashmobot a Friday táncbeállításaival, az erről készült klipet pedig felrakta a YouTube-oldalára (a bevétellel és a felkeltett érdeklődéssel - mint mondta - a japán földrengés áldozatait igyekezett megsegíteni), létrehozott egy hivatalos weboldalt a thatgirlinpink.com (alányrózsaszínben.com) címen, saját nevére keresztelte át a Twitter-fiókját, sőt még internetes túlélőkészletet is kínált rajongóinak. Ez utóbbit bárki szabadon letölthette, ha megadta e-mail címét. Benni Cinkle így alig egy hónap alatt névtelen középiskolásból egyszeriben celeb lett. "Minden olyan gyorsan történt, én csak igyekeztem lépést tartani" - magyarázta a The New York Times tudósítójának.

Benni Cinkle példája azonban korántsem számít kivételesnek. Az online hírnév csupán az egyik eleme a valóságshow-kon és az okostelefonok, táblagépeken és számítógép-képernyők státusfrissítéseinek örökös izgalmán felnövő tizenévesek életének. És nemcsak a YouTube kínál olyan felületet, ahol számos ismeretlen fiatal elindulhat a hírnév felé vezető úton. Egy 13 éves oklahomai diák, Greyson Chance például azután kapott lemezszerződést, hogy az Egyesült Államokban igen népszerű Ellen DeGeneres talk-show-jában szerepelt, miután remek zongoraváltozatot adott elő Lady Gaga Paparazzi című számából.


42 millió megtekintésen van túl Greyson Chance iskolai előadása

Ugyanakkor a Benni Cinkle-hez hasonló, nem különlegesen tehetséges fiataloknak is tömegével akadnak követőik. (A Rebecca Black-klip népszerűségét - amelytől Benni ismertsége növekedésnek indult - túlnyomórészt azok a nézők gerjesztették, akik kimondottan utálták a számot, minden idők legrosszabb dalának titulálva - megnézték, utálkoztak, és továbbküldték...) Aztán ott van azoknak a lányoknak a serege, akik rövid klipekben arról fecsegnek, hogy milyen, a legutóbbi divat szerinti holmit vagy sminket sikerült vásárolniuk. Ezek nézhetetlenek a legtöbb felnőtt számára, de több százezer tizenéves vagy fiatalabb lány alig várja, hogy másolhassa társainak vásárlási szokásait.

Becslések szerint a világ legnagyobb videomegosztó oldalán, a YouTube-on a regisztrált felhasználók 10 százaléka tartozik a 19 évnél fiatalabbak korosztályába, és a legsikeresebbek számára indított, bevételmegosztásra épülő partnerprogramban minden harmadik résztvevő 25 év alatti. Meglehetősen nehéz egyensúlyt teremteni a közösségi élet, az iskolai munka és a 7,5 perces celeblét között. Benni Cinkle szerint alapvetően megváltozott az élete azóta, hogy a Friday vírusszerűen elkezdett terjedni az interneten. Az egy dolog, hogy megromlott a kapcsolata Rebecca Blackkel, de a videó berobbanását követően gyakorta került nézeteltérésbe édesanyjával is azzal kapcsolatban, hogy miként kezelje a rajongók megnövekedett érdeklődését.

"Először megcsinálom a házi feladatomat, csak utána kapcsolom be a gépet, és válaszolok mindenkinek" - mesélte Benni. Amikor viszont egyszer édesanyja úgy talált rá, hogy a billentyűzetre bukva álomba merült, tudta, eljött az ideje, hogy közbelépjen: azóta már ő is segít átrostálni lányának a naponta százával érkező üzeneteket.

Megan Parken, egy 15 éves texasi videoblogger számára még radikálisabb változásokat eredményezett a hírnév. A fiatal lány - aki majdnem 300 000 előfizetőt tudhat magáénak a YouTube meganheartsmakeup csatornáján - sminkútmutatók, vásárlási fogások és életmódtanácsok közreadásával alapozta meg népszerűségét. Amikor ezek a videók berobbantak az online közösségbe, úgy kezdte el kezelni őket, mint valamiféle tanórán kívüli tevékenységet. Úgy gondolta, elég, ha kiszáll a pompomlányok csapatából, és bőven marad ideje a YouTube-csatorna működtetéséhez.


Százezrek nézik rendszeresen Megan videóit

Először megpróbálta titokban tartani YouTube-os életét az osztálytársai előtt, de mivel átlagosan 100 000-en nézték meg egy-egy videóját, ez volt a legrosszabb, amit tehetett. Több osztálytársnője - akiket Megan egyszerűen "átlagos lányoknak" nevezett az amerikai lapban -, gúnyolódott vele, mondván, hogy hatalmas online közösségét javarészt serdületlen kislányok alkotják.

Így hát hamarosan már nem csupán a pompomos karriernek intett búcsút. A YouTube partnerprogramja, illetve a klipekben megemlített kozmetikai márkák gyártóinak révén megnyíló pénzkereseti lehetőség olyan nagyságrendet ért el (diáktársai között meg egyre kényelmetlenebbül érezte magát), hogy a kilencedik osztály elvégzése után úgy döntött, otthagyja a középiskolát, és beiratkozik a Texasi Egyetem online kurzusára, miközben teljes körű anyagi támogatást nyújt szüleinek.

"Fantasztikus pénzügyi lehetőségek nyíltak meg előtte - mesélte a lány édesanyja. - A megtakarításaiból megvette élete első autóját, és az egyetemi tanulmányainak költségeit is maga állja." Megan tanárai sem voltak különösebben elborzadva. Ahogy egyikük fogalmazott: a kislányból a videókon sugárzik a magabiztosság - nem úgy, mint a tanórákon. Szerinte a YouTube hozta elő igazi énjét.

A Kaliforniai Egyetem kutatói által készített, nemrégiben publikált tanulmány szerint a hírnévnek egyre inkább megnő a kulturális jelentősége a fiatalok körében. A tanulmány azt vizsgálta az 1967-től 2007-ig terjedő négy évtized vonatkozásában, hogy milyen értékeket közvetítettek az ez idő alatt sugárzott, a pretinédzser korosztályt megcélzó televíziós show-műsorok. Mint kiderült, a hírnév csak 2007-től vált az első számú értékké ezekben a műsorokban, mindaddig a 16 értéket felvonultató lista alsó régióiban jelent meg. A közösségi érzés, illetve a valamilyen csoporthoz való tartozás 1967-ben, 1977-ben, 1987-ben és 1997-ben is a rangsor első vagy második helyén végzett.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Csaba42 #31
    Ha valami nem megy, akkor el kell kurvásítani.
  • Renátó1985 #30
    menj*
  • Renátó1985 #29
    ezzel a dumával szerintem megy a puruttyára majomkodni
  • alien47 #28
    Amúg én i. Még sofőr kis srácot is. Vazelin nélkül adnám mindnek a szószt!
  • alien47 #27
    Rebecca Black és társainak tudok egy egészen más iparágat ahol remekelhetne. Kovi barátom majd adna neki melót. Ott bizonyíthatná rátermettségét.

    Éljen a 30" bestia hahaha
    Azt kapnának a kis drágák!
  • 12346 #26
    A lánykákat tologatnám^^
  • Tetsuo #25
    A zenehallgatsnak is van egy fejlodo folyamata, mint minden mas muelvezetnek.
    Es mint emlitettem, NEM a stilusok jelentik a lepcsoket.
    Pl. aki klasszikus zenevel ismerkedik, nem hallgat egybol Wagner-operakat vagy vmi melyebb Bartok-muvet, hanem Vivaldit, Rossinit vagy hasonlo konnyed muzsikara figyel, majd joval kesobb "erti" csak meg a fent emlitett muveket.

    Ugyanigy az olvasasban. A sorrend valoszinuleg: Mora Ferenc es utana Victor Hugo. Nem veletlenul van egyfajta sorrend a kisdiakok tananyagaban is.
    Ugyanigy a festeszetben stb... evek kellenek, mig bizonyos muveket ertekelhetunk, persze vki mas utakon ismerkedik stb.. de akkor is ismerkedni kell az adott muveszettel, akar a muveszettortenet reszet is, bar ez nem esszencialis.
  • philcsy #24
    Akkor szubjektívvé teszem a kijelentést.
    Az ami számomra értéke jelent egy alkotásban, minden háttér információ és belemagyarázás nélkül látszik.
  • e57 #23
    "Egy alkotás értéke minden háttér információ és belemagyarázás nélkül látszik."

    Ez így ebben a formában nem igaz.
  • lpmaskmancick #22
    Rebekát már ezsgé cikkbe is? Na nee.