Berta Sándor

A HTML5 jelenti a jövőt?

Egy fiatal szakember szerint a HTML5 jelentheti a kulcsot a web birodalmába. A Flash-alkalmazások ideje hosszú távon lejár, jobban kezelhető és szebb programok jelenhetnek meg.

Peter Kröner 26 éves és máris HTML5-szakértőnek számít. A fiatalember webes fejlesztőként dolgozik Osnabrückben és tavaly szakkönyvet írt a témában: "HTML5 - innovatív és jövőálló weboldalak" címmel. "A HTML5 olyan technológiák gyűjteménye, amelyek a böngészőt egy egyszerű dokumentumnézegető szoftverből egy alkalmazásplatformmá változtatják át. Mindez azt jelenti, hogy amit nekünk ma egy alkalmazás vagy program kínál, az a jövőben elérhető lesz közvetlenül egy böngészőben is. A HTML5 rendkívül sok előnyt kínál mind a fejlesztők, mind pedig a felhasználók számára. Sokkal kényelmesebb használni, hiszen egy csapásra minden platformon kezelhető. A lényeg azonban, hogy a HTML5 lehetővé teszi a webes alkalmazások használatát. A Flash éppen emiatt hosszú távon a múlté lesz, de ebbe a kategóriába sorolható a Java és a Silverlight is" - vélte Peter Kröner.

A webes fejlesztő hozzátette: "A HTML5 mindenképpen meg fogja változtatni nem csak a böngészők funkcióit, de a kinézetét is. A trend ugyanis egyértelműen az adaptív webdizájn irányába mutat. Mindez azt eredményezi majd, hogy mindegy lesz, hogy a karaktereket egy széles TFT-kijelzőjén fogjuk nézni, vagy egy kis méretű iPhone-képernyőn. Természetesen mindez kihívást jelenthet majd az Apple számára, azonban azt most még nem lehet megmondani, hogy a HTML5 megjelenése, elterjedése miként hat majd a cég életére és bevételeire. Ugyanúgy előfordulhat, hogy az Apple megoldásai és a HTML5 teljesen jól megférnek majd egymás mellett, mint ahogy ennek az ellenkezője is. Mindenesetre, ha én lennék Steve Jobs, hátradőlnék és nagyon nyugodtan figyelném a fejleményeket, fejlesztéseket. Nem szabad elfelejteni, hogy Steve Jobs és az Apple a HTML5 egyik legnagyobb támogatójának számítanak."

Az új webes szabvány legnagyobb támogatói között feltétlenül meg kell említeni az Apple mellett a Microsoftot és a Google-t is. Mind a két társaság hisz a HTML5-ben és aligha fordulhat elő, hogy ez a három vállalat közösen ne tudjon sikerre vinni valamit. Ennek ellenére még kérdéses, hogy a HTML5 mikor válhat globális szabvánnyá. Ez részben arra vezethető vissza, hogy a W3C konzorcium és a Web Hypertext Application Technology Working Group (WHAT WG) 2004 óta egyaránt a HTML5-ön dolgoznak. A probléma azonban az, hogy a két szervezet bizonyos specifikációkban még nem tudott megállapodni egymással. Korábban a HTML5 szabványainak elkészítési határideje tavaly december volt, de azóta egy új határidőt tűztek ki idén októberre. Körner szerint azonban ezeknek a határidőknek nincs túl nagy jelentőségük, mivel a webes technológiák amúgy is folyamatosan fejlődnek.

Az iPad megjelenése óta komoly vita alakult ki az online közösségben. A fejlesztőket és a felhasználókat az a kérdés foglalkoztatja, hogy vajon a Flash vagy a HTML 5 mellett tegyék le a voksukat? A két fő szabvány mellett ugyanakkor zajlanak kisebb, de ugyanolyan fontos viták is. Tavaly például a YouTube, a Vimeo, illetve a Mozilla Alapítvány, a Google, a Dailymotion és az Opera keveredtek összetűzésbe amiatt, hogy milyen kodekeket használjanak a videomegosztók a HTML5 mellett. A YouTube és a Vimeo egyértelműen a licencköteles és szabadalmaztatott H.264, míg a Mozilla és a Google a nyílt forráskódú megoldások (Theora, Ogg) mellett tette le a voksát.

A Flash, a Silverlight és a JavaFX technológiák jövője már 2009-ben is foglalkoztatta az elemzőket. Egy értekezés szerint a HTML 5 egyik legfontosabb újdonsága a különböző grafikák, a képi tartalmak és hanganyagok könnyű, szabványosított módon történő megjelenítése a weboldalakon. Amennyiben ez megvalósul, nagy kérdés, hogy mennyiben lesz szükség az olyan levédett, egy-egy cég által birtokolt megoldásokra, mint amilyen a fenti hármas.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • viasz #113
    A nagy FLASH-es pajtiknak, ha már a prog.hu-val meg az ottani temérdek flesses munkával jönnek, akkor szintén erről az oldalról egy apró adat:

    "A világméretű hálózatra fejlesztők közül egyedül a Flash-programozók nem jártak jól, akik - nyilvánvalóan a HTML5 előretörésének köszönhetően - az utolsó negyedévben már 10 százalékkal kevesebb munkát kaptak, mint a megelőző három hónapban."

    És persze a link:
    Link a boldogsághoz
  • Papichulo #112
    "Nem gondolhatod komolyan hogy ekkora litániára válaszolok."

    Ahhh, dehogyis kell! De azert azt tudod, hogy amit te csinalsz azt cherry-picking-nek nevezik es nem tul szep debate taktika?

    Igy viszont en ket dologgal le is zarnam a vitat.

    Az egyik, hogy akarmennyire is bizonygatod, az egy oltari nagy marhasag volt, hogy tud valami is gyorsabb lenni flash-ben, mint native code-ban. Ezt az allaspontot sehogy sem lehet vedeni, mivel, mint mondtam, ha egy plusz layer-t raksz ugyanabba a folyamatba, akkor az csak lassabb tud lenni. A gyakorlat is ezt bizonyitja, mivel "semmilyen" komoly dolgot, nem irnak flash-ben.

    A masik amit nagyon szepen ignoraltal, az az eredeti felvetesem volt, nevezetesen, hogy a flash kizarolag windows-on mukodik kielegitoen. Ennek ellenkezojet SEMMIVEL nem tamasztottad ala, egyszeruen figyelmen kivul hagytad az en bizonyitekaimat es hallgattal rola.
  • Komolytalan #111
    Lehet a casual játékokat utálni, de azt mondani hogy divathülyeség, az blődség. A Zynga egyszerűen talált egy piaci rést (casual játékosok), amely nagyobb, és fizetőképesebb mint az eredeti piac (HC játékosok).
    Azok a 30-40 éves, jól szituált, de kevés idővel rendelkező játékosok akik jelenleg a Zynga játékaival játszanak, nemigen fognak visszatérni a Crysis9-hez, mivel eddig letojták az igényeiket, most meg foglalkoznak velük. Nem látom realitását annak, hogy ez a piac akár minimális mértékben is szűkülne. Sőt, inkább bővülni fog, mert a jelenlegi középkorúak idősként is fognak netezni, és játszani, míg a jelenlegi idősek között elég kevés a netező, és még kevesebb a játékos.
  • asgh #110
    A Zynga azért van túlárazva, mert fő bevételi forrása olyan divathülyeségekből jön, ami hosszú távon nehezen fenntartható. Elég valószínűtlen, hogy évtizedekig el lehet majd adni a virtuális birkát valódi pénzért. Lecseng a divat és oda a bevétel. Persze lehet a most felhalmozott tőkét okosan befektetni, de az ilyen pár év alatt milliárdosra felfutott cégeknél erős a kockázat, hogy elhiszik magukról, hogy nem az emberi hülyeség, hanem valami általuk termelt valódi érték miatt lettek sikeresek. Jellemzően ezért szoktak a pilótajáték cégek is egyik napról a másikra bebukni.
  • Komolytalan #109
    Egy olyan cég, ami évente 150%-ot növekszik, nem feltétlenül van túlárazva. Volt olyan negyedéve, hogy 40MUSD volt a nyeresége, a profit grafikonján látszik, hogy össze-vissza változik, mert elég agresszíven fejleszt. Pl 1 év alatt megnégyszerezte az alkalmazottai számát, jelenleg 2000 alkalmazottja van, aminek ha csak a fele fejlesztő - mert ugye értékesítést jelenleg az FB végzik -, az akkor is azt jelenti, hogy komolyabb fejlesztési potenciálja van, mint a 4-5Mrd-ra értékelt EA-nak vagy Activision-Blizzardnak. Minden esély megvan arra, hogy a WoWhoz hasonló következő nagy kaszát a Zynga produkálja. Ezenkívül eddig gyakorlatilag letojta az értékesítést - annyi profitot termelt, ami muszáj a fennmaradáshoz, de ami szerződése van a FB-al, az vicc. A Yahoo-tól kezdve a Google-n át mindenki kopogtat nála, hogy - komoly pénzekért - az ő oldalukra (is) vigye át a játékait. 232millió aktív felhasználója van, ebből 60millió napi szinten aktív. Ez durva szám, attól függetlenül hogy micropaymentes játékai vannak, ez akkor is 20 db wow, de ha a wow-ot kivesszük a kosárból, akkor más cégekkel összehasonlítva közel 100-as szorzójú felhasználói bázisa van. Ez a cég - bármilyen furcsa - csak most indul be. Kezdésnek meg ez amit csinált legalábbis durva.

    A stílusomról meg annyit, hogy amilyen az adjon isten, ugyebár. Te is megnézheted hogy kezdted a leugatást, szóval továbbra is sz.rjál sünt. A teljességgel fogalmatlan, de legalább magas lóról pofázó Papizé meg sanyix típusú alakoktól meg kiráz a hideg. Kb azon a szinten van amit csinálnak, mintha én bemennék egy orvosi fórumra, és megmagyaráznám a dokiknak, hogy agyműtétet csakis pajszerral, mert az a trendi. A dokik velem ellentétben finom, megfontolt emberek, mégis csípőből kiállítanák a hülyeségi bizonyítványomat.
  • gombost #108
    A helyzet valóban más, de! Különösebb közgazdaságtani óra nélkül: az éves bevétel 100 millió USD és 10 milliárd USD-re becsülik a cég értékét. Ez százszorosa a bevételnek. Nincs kicsit túlárazva?
    " Idejöttél, első hozzászólásodban már a zsebemben turkáltál (állását féltő flashes programozó, stb). "
    Tudod eszembe nem jutott a zsebedben nyúlkálni, de kicsit irritáló vagy. Itt egy tök jó topik, a html5-ről. Szépen meg lehetne beszélni az előnyeit, hátrányait, ki mit lát benne. Itt vagy te, aki flash-el foglalkozol. Tudnád képviselni a másik oldalt. De nem, ahelyett, hogy normálisan leírnád a véleményedte, érvelnél, stb, inkább nekiesel mindenkinek, aki bántani meri a szeretett flash-edet, mint valami 10 éves gyerek, az új matchboxával. Ne is haragudj, de elmész te a p.csába.
  • Komolytalan #107
    Az a baj hogy nem érted a piac működését. Ha mondjuk a MOL talál egy k.rva nagy olajmezőt, akkor miért megy föl rögtön az értéke? Hiszen a tavalyi profitja nem lett tőle több. Ezekben a cégekben növekedési potenciált látnak, ugyebár a Zynga per pill megengedi magának azt a luxust, hogy:
    - a micropayment bevételeinek 30%-át megkapja a FB
    - a teljes reklámbevételét megkapja az FB.

    Ez pl. változhat a közeljövőben - gondolom nem poénból vettek negyed év alatt 50millió USD értékű eszközt -, és akkor rögtön másképpen fog festeni a mérlege.
  • Komolytalan #106
    Elmész te a p.csába - személyeskedés nélkül. Idejöttél, első hozzászólásodban már a zsebemben turkáltál (állását féltő flashes programozó, stb). Szóval szarjál sünt öregem.
  • Komolytalan #105
    Nézzük csak a különbséget a jelenlegi helyzet, és a dotcom lufi kipukkanása (1999) között:
    - 1999-ben betárcsázós net volt a meghatározó, helyenként percdíj alapon. Az internet drága volt, sőt a számítógép is.
    - 2011-ben a legkisebb falukban is átalánydíjas szélessávú net van (minimum 20x olyan széles mint 99-ben). Az internet olcsó, sőt számítógép se kell hozzá, elég egy jobb telefon.

    - 1999-ben a .com cégeknek nem a profitra, hanem a terjeszkedésre koncentráltak (a látogatószám, vagyis kvázi a piac lefedése határozta meg a cég értékét). Ezzel párhuzamosan brutális veszteségeket termeltek, és folyamatos tőkeinjekciókkal tartották magukat életben.
    - 2011-ben a Zynga éves profitja 100M USD környékén van.

    - 1999-ben a hirdetési piac marginális része volt a web. Egy országos portálon annyiért lehetett hirdetni, mint egy megyei napilapban (mert kb ugyanannyian olvasták).
    - 2011-ben a hirdetési piac meghatározó része a web. Egy országos portál napi látogatottsága versenyben van a kereskedelmi tv csatornák nézettségével, és többszöröse az országos napilapoknak.

    Magyarán aki szerint ugyanaz a helyzet, mint a .com lufi kipukkanásakor volt, az szűk látókörű, és buta.
  • Komolytalan #104
    DVD meg Zynga hasonlat annyira sántít, hogy jobban nem is tudna. DVD egy elterjedt, befutott szabvány, Blu-ray sokkal később jött. Zynga meg a fasorban se volt, amikor az EA, Activision, Blizzard már meghatározó tényezők voltak a játék piacon.
    Az lehet hogy a Zynga átvált flashről html5+JS-re (végülis van profitja, amit elégethet egy ilyen balf.sz lépésre), de hogy te mobilon html5+js alatt nem fogsz játszani 5 éven belül az 7szentség. Egyszerűen nincs meg hozzá a mobil eszközöknek a sebessége. Amik most mobil eszközben vannak procik, azok nem érik el egy P4 teljesítményét. A többmagosok se, még úgy se hogy 1 mag teljesítményét szorozzuk a magok számával, ami elég durva csalás.