Gyurkity Péter

Nélkülözhetetlenné válik a Google

Miközben a keresőjéről ismertté vált vállalat egyre inkább a különböző jogi fórumok és testületek célkeresztjébe kerül (nem beszélve a riválisokról, akik többnyire hasztalan próbálják feltartóztatni az egykori garázscég gőzhengerét), a Google újabb és újabb szolgáltatásokkal igyekszik elkápráztatni mind a laikusokat, mind pedig a fanatikus internetfüggőket. Ezeket ráadásul egymással is összehangolnak a nagyobb kényelem jegyében. A még mindig a zászlóshajó szerepét betöltő kereső érdekes közösségi funkcióval bővül ki, egyesek ugyanakkor megpróbálják a lehetetlent: teljesen száműzni a céget életükből.

Egy évtizeddel ezelőtt még meglehetősen egyszerű kép tárult elénk, amikor az internetes keresők piacát szemlélgettük. Akkor ugyanis nem is volt másról szó, mint viszonylag kicsi, bár azért jól ismert cégekről, amelyek az első igazán fontos lépéseket tették meg egy még akkor kibontakozóban lévő piacon. Azóta sok minden megváltozott, manapság a Google valódi óriásnak számít, amely nem kisebb vetélytárssal méri össze - általában sikerrel - erejét, mint a Microsoft. Utóbbi szintén igyekszik megkapaszkodni ezen a jelentős mértékben kitágult területen (lásd Bing, Office Web és társaik), miközben a Yahoo - kis túlzással - többnyire csendben meghúzódva vegetál.

Mindenki számára jól ismert tény a Google birodalmának kiterjedése, annak további szélesedése, hiszen a cég az elmúlt néhány évet nagyon is tevékenyen töltötte. Elég ha csak a GMail véglegesítésére gondolunk, a levelezőplatform felhasználóinak számára, az általa kínált opciókra, vagy számos, a cég laboratóriumából kikerülő szolgáltatásra, amelyekből alig néhány végződött csúfosan. Ezek közül a Wave bukása egyértelműen kimagaslik, ám még erre sem lehet azt mondani, hogy legtöbb funkciója ne élne tovább valamelyik másik kezdeményezésben. A kifejezetten a PayPal ellenében indított Google Checkout pedig szintén a mai napig megtalálható, még ha nem is vette át a vezető szerepet nagy riválisától.

A Chrome böngésző gyors terjedése legalább ilyen hangsúlyos napjainkban, ez ugyanis rohamosan tör előre, miközben a Firefox inkább csak stagnál, így nem sokáig kell várnunk, hogy átvegye a vezető szerepet az Internet Explorer elleni versenyfutásban. Nyilván nem lesz könnyű, ám a szoftvercéggel szembeni küzdelemben legalább ilyen nagy szerepet kap a Google Docs, a tovább bővülő internetes kereső, a Google Maps, vagy akár a Reader, a Blogs, nem beszélve a YouTube hatalmas túlerejéről, amely jelenleg egyértelműen uralja a videostreaming szegmensét.


Nem véletlen, hogy éppen a Microsoft panaszolta most be a céget Brüsszelben, mégpedig arra hivatkozva, hogy akadályozzák a riválisok kibontakozását, legyen szó a keresőkről, a különböző kapcsolódó szolgáltatások adatainak bevonásáról, és általában véve a fair versenyről. Meglehetősen fura szerepben tetszeleg ezúttal a szoftvercég, hiszen ők tüntethetik fel magukat az elnyomott kisebbségként. Ez azonban ettől még nagyon is igaz, legalábbis az internetes keresés terén, hiszen a Google itt 95 százalékban birtokolja a fontosabb állásokat.

Ráadásul a Google Search ismét újabb funkcióval bővül a közeljövőben, első lépésben (szokás szerint) a tengerentúlon, majd pedig azt követően a többi régióban. A különböző közösségi portálokról jól ismert "Like" opció jelenik meg a keresési találatok mellett, ahol a Google fiókkal rendelkező, bejelentkezett felhasználók javasolhatják az egyes elemek, hivatkozások és portálok előbbre történő sorolását, mintegy ajánlva azokat nemcsak ismerőseiknek, hanem a teljes közönségnek. Ezt hivatott lehetővé tenni a +1 névre keresztelt fejlesztés, amely az illetékesek indoklása szerint egyben megkönnyíti majd a releváns, mások által kedvelt találatok megjelenítését.

Felmerülnek ugyanakkor kérdések a megoldással kapcsolatban, amelyek rávilágítanak a vélt gyengeségekre, hiányosságokra. A közösségi oldalakkal ellentétben ugyanis nagyon nehéz megállapítani, hogy a keresésünknél kidobott, mások által kedvelt találatok mennyiben számítanak releváns eredménynek. Nem mindig a közelben lévő kávéházakra vagy színházakra keresünk rá, különösképpen nem az Egyesült Államokon kívül, hiszen inkább ott elterjedt a helyi üzletek bevonása és megjelenítése a keresőportálokon. Ráadásul egy ilyen opcióval milyen könnyű visszaélni és magunkat vagy csendestársainkat előrébb sorolni a keresési találatok listáin.

A részletek ismerete nélkül ezért egyelőre annyit állapíthatunk meg, hogy a Google minden lehetséges módon igyekszik integrálni a kedvelt közösségi szolgáltatásokat a meglévő platformokba, talán azon elgondolás mentén, hogy a Buzz viszonylagos kudarca ellenére még bőven van esély újragondolni a kezdeményezést . Többek közt éppen ebben rejlik a keresőcég igazi ereje, a folyamatos innovációban (amit még a Microsoft is elismer brüsszeli beadványában), valamint a meglévő megoldások keresztezésében és egy jobb, életképesebb utód megalkotásában. Ki tudja, talán mégis van esélyük betörni a közösségi piacra, ahol szintén maradandót alkothatnak, még egy ilyen öszvér fejlesztéssel is.

A folyamatos terjeszkedés előbb-utóbb oda vezet majd, hogy a felhasználók tekintélyes hányada számára nélkülözhetetlenné válik a cég, pontosabban annak szolgáltatásai, amelyek internetes mindennapjaink szerves részévé válnak. Ebből a szempontból különösen érdekes azon néhány próbálkozás, amelynek tesztalanyai megkísérlik száműzni ezen platformokat életükből, kíváncsian keresve a választ azon kérdésre, hogy vajon a riválisok mennyiben tudják pótolni a megszokott szolgáltatásokat. Ezek egyikét indítja most el Joe Wilcox a BetaNews oldalán, aki több mint 30 projektet sorol fel feketelistájában, az Androidtól a Chrome-on és a GMailon át egészen a Nexus S telefonig és a YouTube-ig.

Egy ilyen lépés többnyire áldozatokkal jár, hiszen a platformcsere nem mindig zökkenőmentes, nem beszélve arról, hogy a profitot is eredményező megoldások (mint például az AdSense) nagyon nehezen, vagy egyáltalán nem feladhatók. Gondoljunk bele abba is, hogy a reklámok mennyire szerves részét képezik más, kapcsolódó szolgáltatásoknak, mint amilyen a YouTube, a blogok, stb. Amíg tehát egy internetes keresőt, vagy akár a megszokott böngészőnket viszonylag egyszerű a kukába hajítani, itt már olyan összetett, egymásba ágyazódó platformokról van szó, amelyekről sokszor egyszerűen nem éri meg lemondani.

Valószínűleg erre épít a Google, az internet és a szórakoztatóelektronika szinte minden területén megjelenve. Hamarosan érkezik majd a Chrome OS a vele kompatibilis netbook készülékeken, egyre jobban és gyorsabban terjed az Android a táblákon és az okostelefonokon, több más szolgáltatás pedig (lásd Docs), további fejlesztések árán, akár az üzleti életben is szerephez juthat. Megjósolni sem lehet, hogy mi lesz ebből, az azonban biztos, hogy a Google erejét és jelentőségét egyre kevesebben tudják majd megkérdőjelezni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bobijub #32
    előbb a pécés világban, valamennyire, aztán a hálózatos világban sokkal erősebben és a' zinternetes világban még annál is erőteljesebben érvényesül az a hatás, hogy csak egy maradhat.

    na jó. legyünk tárgyilagosak. vannak termékkategóriák, amikből "tízezerszám" életképesek lehetnek egymás mellett az előállítók, a forgalmazók és a termékek. (játék, zene, film, könyv, újság (főleg a helyi !). vannak a középutasak, amikből (logikailag) nyugodtan megélhetnek egymás mellett többen is a nagy hatalmas erősek, a közepesek és akár az icipicik is. az én levelezésélményemet semmivel sem rontja vagy javítja, ha olyannak kell levelet küldenem, aki nem ugyanannál a szolgáltatónál van.

    és vannak azok a termékek, szolgáltatások, ahol logikus is hogy csak egy big és néhány (de nagyon kevés), nála kisebb, de szintén hatalmas lehet életképes egyidejűleg. egy ki kit ismer alapon működő közösségiháló szolgáltatás erre jobb példa mint a kereső. és desktop oprendszer egyeduralkodósulására is lehet logikai levezetéseket kreálni, többfélét is.

    a harapottalma, a g00000 és az m$ abban nagyon jók, jó arányban tudtak egyik-másik ilyenben az élre kerülni, és jók az arányaik is a "nem bejött" projektek tekintetében. és itt az arányokat a pénztermelési képesség szempontjából kell szemlélni.

    hogy egy cég szimpi-e vagy-e nem-e az nem attól függ, hogy hány mindentvivő terméke/szolgáltatása van, és még csak nem is azon, hogy milyen ezeknek a minősége, hanem azon, hogy harc előtt, közben és utána mennyire viselkedik "etikusan" a versenytársakkal, a "fogyasztóival" és a "gyártóival" szemben, mennyire őszinte, mennyire erőszakos, mennyire kiszámítható, mennyire megbízható.

  • Balumann #31
    Szerintem semmi értelme ezért utálni a google -t, valahogyan nekik is kell pénzt szerezni, hogy tudják biztosítani a szolgáltatásokat/szoftvereket (meghát persze a "munkásokat" is fizetni). Ez nélkül ma már nem sok minden működhet. A bing kereső talán ilyen szempontból tényleg jobb, mint a google keresője - de azt a módszert persze utáljuk, amiből az anyagi erőforrásokat szerezi, meg azt se kellene elfelejteni, hogy valószínűleg a google -nek próbál konkurenciát teremteni (tehát annak is köszönhető, hogy az olyan, amilyen, és ráadásul ingyenes). Google nélkül nem is biztos, hogy lenne ingyenes, jól használható internetes kereső (Yahoo -t mondjuk ilyen szempontból nem ismerem).
    Hozzáteszem, hogy a Microsoftot sincs okunk hasonló okokból utálni, az open source is rengeteget köszönhet nekik, sokan támogatták azért, hogy konkurenciát állítsanak a Microsoftnak, közel sem tartana itt a szabad szoftver kínálat, és a linux sem nélkülük (persze akkor lett volna más, pl. az apple -ről sem szabad megfeletkezni).
  • djstefi #30
    igy igaz, ha nem tevedek Kolozsvari gyerekek csinaltak, de azert vicceseb mint az "eredeti" google
  • Rage47 #29
    Még a Chrome-ban is kell választani telepítés elején, hogy a 10 kereső közül melyiket akarom használni, nem Google az alap.
  • lacyb #28
    A gugli egy mocskos szemét rendszer
    Ráadásul szar
    Milyen kereső az, amelyik a keresési szóra először nem az adott pl termék magyar vagy akár nemzetközi szintű honlapját hozza fel, hanem 26 oldal fizetett na jó szponzolrált hirdetőoldal után talán talán meg lesz amit kerestem. De a múlt héten volt éppen hogy egy termék nevére a 24 oldalnyi találatban NEM VOLT OTT a magyar forgalmazó honlapja.
    Aztán Big Brother módra megjegyzi a keresési szokásaid, így a találati listán pl ezeket előre teszi, sőőt az oldalon a hirdetések is arról szólnak többnyire ami közel áll hozzád.
    Nekem pl rendszeresen jelenít meg a szakmámba vágó hirdetéseket, amiazért is végtelen ostobaság, mert soha az élebe nem fogok onnan semmit rendelni mert azok a konkurrencia!!! tehát teljesen haszontalan nekem, de aki ezért fizetett azt is "becsapja" valahol, mert nem a megfelelő emberekhez jut el a célzott hirdetése
    Szóval jobban utálom már mint a Microsoftot...
  • Nailyenugysincs #27
    Kajak nem értem hogy miért vádolják azzal a guglit hogy nem hagyja érvényesülni a kisebb cégeket. Mint sokan tudjuk egy garázsból indultak amikor az MS már nagy cég volt. De olyat csináltak amit sokan szeretnek használni. Ugyanannyi eséllyel indultak mint a többi cég. a pereskedés csak irigység semmi több.
  • Balumann #26
    Legfőképpen ez: "egyedül a docot és xls-t jelentíti meg hibásan, ami nem meglepő, hiszen idióták alkották ezeket a formátumokat"
    Ennek is a második része.
    Meg az, hogy gyakorlatilag neked minden szar, idióták által megalkotott, ami Microsoft, és minden tökéletes ami nem.
  • sanyicks #25
    Aha persze... mintha az ie és opera is bing-el indul alapból. Ami guglival indul az a chrome és az ff, ez utóbbi lehet nem sokáig.
  • sanyicks #24
    Mi benne az elfogult? Tényekről volt szó nem véleményről...
  • tenkenorman #23
    nemtom én egy két doksit nyitok meg, néha egy két tételt, órarendet és hibátalnul megnyitja, sőt néha ki is nyomtatom. és szerintem jó, ezért meg nem rakok fel egy officet a 80 gigás winyómpra max egy open-t