Ötvös Tibor

Félresikerült az Arcania: Gothic 4?

A 2001-es Gothic volt a német Piranha Bytes bemutatkozó alkotása és rögtön kirobbanó sikert arattak. Az akció-RPG nagyon hangulatos volt, szépre is sikeredett és könnyen játszhatónak bizonyult. Ráadásul a sztori is lekötötte a játékosokat.

A siker hatására egy évvel később el is készült a folytatás, mely ugyan grafikailag nem fejlődött túl sokat, de az élmény még mindig kimagaslóan jó volt és így újabb sikert könyvelhettek el az alkotók. Majd jött egy hosszabb szünet és legközelebb 2006-ban térhettünk vissza a már megismert világba és a Gothic 3 is szép sikert aratott.



Ezután elkezdődött egy kisebb perpatvar a fejlesztők és a kiadó között, majd megtörtént a váltás. A Piranha Bytes kilépett a JoWood berkeiből és elkezdte a Risen munkálatait, a jogokkal rendelkező kiadó pedig a Desperados sorozattal hírnevet szerző szintén német Spellbound Entertainmentre bízta a negyedik rész elkészítését. Az első körben Arcania: A Gothic Tale néven futó negyedik rész végül (a névvita lezárulását követően) megkapta az Arcania: Gothic 4 címet és a héten meg is jelenik.

Mivel német játékról beszélünk, így nem is meglepő, hogy az első kritikát egy német magazin szerkesztőjének tollából olvashattuk. Az már viszont sokkal érdekesebb, hogy a kritikus számos negatívumot talált a játékban, melyek alaposan lerontják az élményt. Ráadásul azt is kijelentette, hogy "az Arcania: Gothic 4 egy jó játék, de ez nem Gothic." De lássuk sojában a pozitív és negatív oldalait a játéknak.



Pozitívum

Kevés bug: Elég sokat késett az első bejelentéshez képest a negyedik rész megjelenése, de szerencsére ezúttal legalább meglátszik a végeredményen ez a sok csúsztatás. Ráadásul a harmadik rész rengeteg hibával rendelkezett, de ezek az Arcania: Gothic 4-ben nem szerepelnek. Nincsenek kifagyások, eltűnő mentések, megoldhatatlan küldetések. Ugyanakkor a textúrákkal néha gondok vannak, de ez nem zavaró.

Hanghatások, zene: A negyedik részben számos dialógus hallható és szerencsére a karakterekhez illő hangok lettek kiválasztva. Az azonban a kritikus szerint zavaró, hogy hősünk sokszor ismétli önmagát.

Grafika: Bár néha elcsúsznak a textúrák, de ezen felül a grafikai motor remekül teljesít. Ez mondjuk már a korábbi képeken is látszott, de állítólag mozgásban maga a "gyönyör" az Arcania: Gothic 4.



Segítő rendszerek: A mini-térkép, a küldetéseket jelző jelek és a különböző kijelzők tökéletesen működnek. Nem kerülteti meg velünk a küldetés a fél világot, hanem a legrövidebb útvonalon vezet a helyszínre minket és ez mindenképpen pozitívként említendő.

Régi ismerősök: Bár a negyedik részben egy új hőssel indulunk egy új területen, ennek ellenére mégis összefutunk majd régi ismerősökkel. A sztori folyamán utunkba akad Diego, Milten, Gorn és a Névtelen Hős is, de a trilógia számos mellékszereplőjével is összefutunk. Természetesen egyik találkozás sem véletlen, de a teljes kép csak a sztori végén áll majd össze. Negatívum

Egyhangú küldetések: A kritika szerint a legnagyobb negatívum a nagyon egyhangú küldetésekben keresendő. A készítők nem tudtak kellő változatosságot belevinni a játékmenetbe és az hamar egysíkúvá, unalmassá válhat. Ráadásul ez nem csak a mellékküldetésekre, hanem a fő feladatra is igaz. A kritikus szerint például a mellékküldetéseket nem is érdemes megcsinálni.

Unalmas történet: Az Arcania: Gothic 4 története nagyon egyszerűen kezdődik. Hősünk szeretné élete szerelmét feleségül venni és ehhez különböző küldetéseket kell végrehajtania. Ez tulajdonképpen a Tutorial, amivel ha végeztünk, akkor III. Rhobar király elfoglalja az otthonunknak helyet adó Feshyr-szigetet és lerombolt mindent. A célunk tulajdonképpen a bosszú. Sajnos azonban ettől kezdve nem nagyon lesznek a történetben meglepő csavarok illetve egyedi elemek.



Érdekel az Arcania: Gothic 4?
(Összesen 229 szavazat)
  • Ez már nem Gothic
    29 % (66 szavazat)
  • Igen
    38 % (87 szavazat)
  • Nem
    28 % (65 szavazat)
Rossz inventory: Sok fejfájást okozhat még a rosszul kivitelezett Vásárlási menü. Itt ugyanis nem írja ki a program, hogy eddig mekkora összegben adtuk el a dolgokat, hanem nekünk kell fejben összeadni azok értékét. Így előfordulhat, hogy a figyelmetlenek jóval áron alul adnak el egy-egy értékesebb relikviát, fegyvert. Ugyanez a javításoknál is érvényes.

Túl könnyű: A Gothic - többek között - nehézségéről is híres volt. Elég volt egy rosszkor megindított támadás és máris fűbe haraphattunk. Az Arcania ennél jóval könnyebb. A legkönnyebb élete a harcosoknak van, akik nagyon hamar, még a sztori elején szinte teljesen felfejlődnek és így szinte egyetlen csapással kettészelnek minden ellenfelet. De a másik két karaktertípus is hamar eléri a legmagasabb szinteket.



Sajnos ehhez hozzájön, hogy a legtöbb ellenfél - főleg a nagyok - elképesztően buták. Egy egyszerű taktikával mindet lel lehet győzni. Gyorsan oda kell rohanni hozzá, megütni, majd elfutni. A szörnyek ugyanis csak egy adott területen járkálnak, így egy jó íjjal vagy mágiával már messziről leszedhetjük őket, de harcosként is adhatunk nekik, mikor komótosan visszasétálnak az eredeti helyükre.

A végére pedig maradt a "legkeményebb" megállapítás: az Arcania már nem Gothic. A fejlesztők annyi mindent megváltoztattak az eredeti trilógiához képet, hogy itt már valóban csak a név és pár régi ismerős arc felbukkanása miatt tudjuk, hogy ez egy Gothic program.



A végén azért hozzátennénk, hogy a német úriember még így is 72 százalékot adott a programra, míg a magazin olvasói értékelése csupán 64 százaléknál jár. Az Eurogamer 50, az IGN 75, a GamingXP pedig 76 százalékot adott a játékra, a Metacritices átlaga pedig 73 százaléknál jár. Hogy a fentiekből mi valós és mi nem, azt majd hamarosan megjelenő saját kritikánkban kifejtjük.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sunrider924 #46
    CSak neked:
    " A velemeny olyan mint a segglyuk, mindenkinek van es senki sem kivancsi a masikera"
    Jossz egy olyan velemenyel ami egy habzo szajum csalodott gothic rajongotol van. Raadasul pontatlan is. Hat annyit is er.
  • Sunrider924 #45
    Ha megnezed a skill fat akkor ott irja, azt hiszem a tuz es a villam magia-ba fektetve minden pont noveli a mana-dat is.
  • Örült kutya #44
    Mellesleg tudja valaki hogy a "Mana" szintet a szintlépéssel nő vagy mással is lehet növelni?
  • Jakuza001 #43
    "Mindenki egyet ertett abban, hogy az Arcania egy tisztesseges iparosmunka"

    Marmint a magadfajta idiotak ?

    Akkor ez a velemeny mi ?

    "Nos ezzel a résszel sikerült alulmúlni a sorozat összes eddigi darabját. Ráadásul RPG-nek csak nagyon jó szívvel lehet nevezni, inkább a hack & slash stílusra hajaz.
    1 valamiben viszont hasonlít a korábbi "epizódokhoz", ez pedig a trágya, fos szar, hanyag, hulladék (elnézést de nem lehet rá megfelelő szavakat találni) programozás.
    Az ember azt gondolta volna hogy most hogy új motorral dolgoztak, sikerül rendes munkát kiadni a kezeik közül. Hát ez nem így történt.. Sokszor 3x3-as kis termekbe is ami tök üres volt, nem egyszer esett be az fps (hosszabb időre) 17-18 körülire. No comment.
    A vége főleg nagyon gázos ebből a szempontból.
    Amit még nem tudok hova tenni.. :
    Az árusoknak sok értelmét nem láttam, ahogy a pénznek sem. A játék elején bevásároltam 999db kötszert, azzal végig elvoltam. (és még nyilván maradt is egy csomó) Ezen kívül más nem kellett, ugyanis mindent meg lehetett találni a "szabadban"."

    Ja es megegyszer az Alien Breedhez visszaterve, ez a hulladek Arcania, barcsak olyan szinvonalas lett volna, mint az Alien Breed abban az idoben amikor keszult.

    Szoval kar erolkodnod a nyomoroddal, hogy mar mas idot irunk. Ettol meg a ket jatek szinvonala kozott az idohoz viszonyitva eg es fold a kulonbseg es nem az Arcania javara.

    Amugy pedig a fejlesztokre visszaterve akik a Gothic 3 es ebben is resztvettek.

    "Mas fejleszto csapat ? Tenyleg ? Akkor elmondom, hogy a Gothic csonkjan a fejlesztok osszekaptak es kulon utakra tevedtek es mindkettojuk elkeszitette a maga kis gothic klonjat es mindketto egy nagy tragyadomb.
    PErsze ettol meg az eredeti keszitok alkottak a fejlesztocsapatok magjat."

    Javaslom a mondatok ertelmezeset, bar neked sargalaposan, ez nehezedre fog esni.
  • Sunrider924 #42
    Az igazsag az,hogy uncsi vagy, lassan fogy a puskaporod is, es meg mindig kotod az ebet a karohoz, nem is olvasol el semmit, csak nyomatod ugyanazt a marhasagot. Mint irtam miutan a PB otthagyta a G3at ugyanaz a Spellbound valalta be a G3 befejezeset, mint amelyik az Arcaniat is csinalta. Furcsa hogy 6 ember ugyanaz, amikor ugyanarrol a csapatrol beszelsz?

    Mindenki egyet ertett abban, hogy az Arcania egy tisztesseges iparosmunka, pontosan annak a retegnek keszult, akinek a Jowood szanta, a feltetelezett gyengebb igenyu amerikai kozonsegnek, es nem az europai hardcore rpg-s gothic rajongoknak.

    Abban is egyetertenek a jatekosok, hogy nem hivatalosan a Risen az igazi G3 orokos, meltokeppen fogadtak/megunnepeltek, mert sokat fejlodtek a PB fiuk. Mivel minden izeben gothic, otletem sincs neked mi nem tetszett benne, de te ahelyett hogy kijelentened, hogy neked szemely szerint nem tetszett, inkabb jossz osztani az iget, hogy milyen szar, pont mint az Arcania. Az egeszben csak az hibadzik, hogy semmilyen osszehasonlitasi alap nem letezik a ketto kozott.

    Nem izgat kulonosebben a helyeseirasod, de az Amigas beszolasodig meg voltam gyozodve hogy valami kiskoru takonypoc vagy, nemcsak az irasod alapjan hanem de a stilusodat nezve is a hulyebbnel hulyebb smiley-val fuszerezett humorosnak szant valaszaiddal. Tudod mit, neked a legnagyobb buntetes ha hagynak hulyen meghalni, szoval le vagy ejtve.
  • Jakuza001 #41
    "Az lehet hogy az ALienbreed nagy siker volt, de szerintem te le is ragadtal az Amiganal, jelzem azota fordult kettot a vilag mar nem az a merce. "

    Szamold meg te marha hany vesszo hianyzik egy mondatodban. Ha mar annyit papolsz a helyesirasrol, te galandfereg.

    A masik, te majom gyerek 6 fejleszto ugyanaz volt a teamben, aki a Gothic 3-ban is reszt vett, de ne izgasson a tyukeszeddel.

    Amugy a helyesirasrol. Te lehetsz csak akkora taplo, hogy a kijelento mondatot osszemosol egy kkerdo mondattal es kerdojellel zarsz.
    Kocsog.
  • Sunrider924 #40
    Jakuza: "Amugy pedig a vesszokkel kapcsolatban, eloszor tanulj meg helyesen irni, utana pampoghatsz. -Nem is cvsodalom, ...""...akkor neked te geniusz -2 az AI-d, is csak azert, hogy be ne...". Gondolom erre vagsz fel te szajkarate seggfej, ez aztan a helyesiras kiskoma, de meg masolhatnek parat, van boven beloled.

    Jakuza "Te idiota marha, a Gothic negy fejlesztoi kozott nem egy van aki a Gothic 3-n is dolgozott." - vajon ki a marha kiskoma? a gothic 4et a Spellbound fejlesztette, es a Gothic3at miutan a Jowood kivette a PB fiuk kezebol pont a Spellbound ajanlotta hogy segit befejezni. Szoval legyszives legyel te mar kussban te seggfej, kurvara lovesed sincs mirol pofazol.

    Jakuza"TE nem mondtad hogy jo,..." - megmutatnad megis hol mondtam? Ja hogy neked nehez kulonbseget tenni mi mit is jelent.
    Az lehet hogy az ALienbreed nagy siker volt, de szerintem te le is ragadtal az Amiganal, jelzem azota fordult kettot a vilag mar nem az a merce. Szerintem jot tenne neked ha dugnal mar egyet akkor nem csak pofaznal rola, sot ide se szarnad a hulyeseget a helyesirasrol meg az ertekredrol, szerinted.

  • Jakuza001 #39
    Mar mint sasol ? Te valami homokos cigany vagy ?
    Nem is cvsodalom, hogy mar a bolcsodebol kirugtak es mar akkor sargalappal jutalmaztak.
    Te idiota marha, a Gothic negy fejlesztoi kozott nem egy van aki a Gothic 3-n is dolgozott.

    Ilyen faszkalapokkal van tele a net mint te, jol szajba kene verdesni az ilyeneket, hogy helyukre keruljenek.

    Csak halkan megjegyzem szamodra, hogy az Alien Breed egy nagy sikeru jatek volt Amigan, es ezerszer jobb mint ez a fos Gothic 4.

    TE nem mondtad hogy jo, de ha valaki kozepest ir rola vagy lehuzza, akkor itt josz a szajtepessel te majom.

    Nem hogy nem kozepes, hanem egy szar igy egyszeruen.
    Ugyanaz szar, mint ami jellemzi, hogy mit erzek a velemenyedrol.
    Leszarom magasrol, mint az ures frazisokat, amit csopogtetsz ide a rutinrol es a lehuzasrol, amit az interneten olvastal es most azt hiszed milyen bolcs dolgokat tudsz te mondani.

    Amugy pedig a vesszokkel kapcsolatban, eloszor tanulj meg helyesen irni, utana pampoghatsz.
    Mint a kijelento mondatot lezaro pont helyet, a vesszo es a kovetkezo kerdo mondat vegere ez okbol kerulo kerdojel.

    Mondom menj es recskaz hulyerek a Gothic 4-re ami egy fos, kutyat nem fog erdekelni.
    Ha meg kuzdeni akarsz akkor lerendezhetjuk mas helyen is ezt a kerdest, hogy jo vagy sem, maximum kratert utok a kis papaszemes fejedbe.
    Ja el is felejtettem te kungfu bajnok vagy, es 500 kilos sulyokkal edzel, ezert ez fog majd kovetkezni, az ismereteim szerint.
    De a netes ismereteim szerint egy nyikhaj kis feleszu pocs vagy aki itt nagy ember es szamtol szemben meg zilfeknyomot eresztene a bugyogojaba.
    Te nyikhaj menj es cumizz le valakit, ahogy toled egy kis kocsogtol dukal, addig is kussban vagy.
  • Sunrider924 #38
    Na ide sasolj kiskancso, bar felesleges megprobalni idiotakkal vitatkozni, mert ugyis lehuznak a szintjukre aztan legyoznek a rutinjukkal, de megegyszer megprobalom hatha 5ik altalanosba majd megy mar a szovegertelmezes neked: hiaba nemet a ket fejlesztocsapat, kurvara semmi kozuk egymashoz, felfogod mar te kis pocs? A Spellbound egy teljesen kulonallo csapat teljesen mas orientaltsaggal, verd mar abba a kibaszott hulye fejedbe bele. Mas lett emiatt a jatek mufaja is, hihetetlen hogy nem birod felfogni. Marhara nem arrol van szo, hogy ki szerint jo vagy rossz az Arcania, sokkal inkabb arrol, hogy a brand nev mekkora kavarodast okoz a tiednel merfoldekkel ertelmesebb emberek fejeben is. Fogd fel egyszer es mindenkorra, az Arcania teljesen onallo termek, semmi koze a volt gothicos fejlesztokhoz. Amugy meg lehet rossz a jatek de ezt ne egy hozzad hasonlo kaliberu takonypoc mondja mar meg, aki ALien Breedre nyaladzik, orditott az osszehasonlitasodbol hogy ritka ertelmes vagy, hogy az istenbe hasonlitod mar ossze a szezont a faszoddal?
    Meg ha jol vettem eszre, neked szemuvegcsere is kell surgosen, sehol egyetlen szo erejeig nem irtam hogy a Gothic 4 jo lett, szoval nemcsak hulye de vak is vagy, menjel gyurjal, hogy atmenjel kovetkezo osztalyba ott talan majd ertelmesebb embert faragnak beloled. Ja es nyelvtanbol is vegyel par orat mert irto hulyen rakosgatod a vesszoket, vagy neked a fejedbe is ilyen ertelmesne fogalmazodnak meg a gondolataid?
  • Jakuza001 #37
    Marmint a hozazd hasonlo seggfejeket ? Ertem, de elarulom ha nekem 80 IQ-m van, akkor neked te geniusz -2 az AI-d, is csak azert, hogy be ne csinalj az eloszobaba. Na papa gyotrodj tovabb magadban te kis gyikarc, akinek meg az sem jut el a tudataig, hogy egy uj fejlesztocsapat nem azt jelenti automatikusan, hogy uj fejlesztocsapatbol is all.
    Sot megsugom halkan, bar ugy sem tudod felfogni a tyukeszeddel, hogy meg lokalisan is nemetorszagban maradt az uj ceg.
    Jah es ettol meg jo nagy szar a Gothic 4 es nem lesz attol jobb, mert egy hozzad hasonlo majom azt irja.
    Sry pardon a majmoktol azok kedves lenyek te egy dildo vagy semmi egyeb. :DD
    Jo F5 nyomogatast ujra te gyik.