Hunter

Éjszaka is helytállt a napelemes gép

Több mint 26 órás repülés keretében teljesítette a napelemekkel működő Solar Impulse HB-SIA első egész éjszakás útját.

A gép André Borschberggel a pilótafülkében reggel 9 órakor szállt le a svájci Payerne repülőterén megdöntve a napenergiával történő repülés időtartamának és magasságának a rekordját. "40 éve vagyok pilóta, de ez volt karrierem leghihetetlenebb a repülése" - nyilatkozott Borschberg. "Csak ültem és figyeltem az akkumulátor töltöttségi szintjének emelkedését, majd következett a bizonytalanság, hogy vajon sikerül-e egész éjszaka a levegőben maradni."


A Solar Impulse megálmodói, Bertrand Piccard és a pilóta pozícióját betöltő André Borschberg nekikészülnek a hajnali felszállásnak

Borschberg szerda reggel 6 óra 51 perckor szállt fel a géppel. A nappali órákat a polimer-lítium akkuk minél nagyobb magasságban történő feltöltésével töltötte, amit a 63 méteres szárnyfesztávú gépen elhelyezkedő közel 12 000 napelem végzett el. Napnyugtakor a gép szinte az elérhető legnagyobb magasságon tartózkodott, egészen pontosan 8564 méteren repült. Ezt a magasságot 10 óra alatt érte el a gép. Ekkor az akkuk már maximális töltöttségi szinten voltak, jöhetett az éjszaka, amit lassú ereszkedéssel kezdett a Solar Impulse.

Mivel a meteorológiai előrejelzés szerint is repülésre alkalmasnak tűntek a körülmények, a csapat a folytatás mellett döntött, igaz Borschberg ekkor már több kisebb problémával is küzdött. Először a rendelkezésére álló víz fagyott meg, majd az iPodja fagyott le. Több, mint 14 óra repülés után a pilóta kénytelen volt felkészülni egy viszonylag "száraz", hideg és csendes utazásra a szűk pilótafülkében, ettől eltekintve azonban minden rendben működött, az akkuk is kiválóan teljesítettek, a gép kibírta a levegőben az éjszakát.


Jöhet az éjszaka

Ezzel a Bertrand Piccard vezette Solar Impulse csapat elérte elsődleges célkitűzését, sőt a napkeltével való újratöltődés beindulásával egy korábban be nem harangozott mérföldkő elérésére is esélyt láttak. "Amint az akkumulátorok újra elkezdtek töltődni, a gép magasságvesztés nélkül tudta folytatni a repülését. Ez azt jelenti, hogy vissza tudunk menni 8200 méterre a délután folyamán és megkísérelhetünk egy újabb éjszakát" - nyilatkozott Piccard a Wired.com-nak.

A repülés még két órán át folytatódott és az akkuk valóban újratöltődtek. Piccard tehát a gyakorlatban is megbizonyosodott róla, hogy korlátlan ideig képesek a levegőben maradni. A csapat rádión megbeszélést folytatott Borschberggel a repülés meghosszabbításáról, aki 26 óra után is szívesen folytatta volna az utazást, azonban mivel minden célt teljesítettek, így Piccard a leszállás mellett döntött.


A gép egészen lassan, óránkénti 42 kilométeres sebességgel közelítette meg a kifutópályát, Borschberg kikapcsolta a két elektromos hajtóművet és csütörtök reggel 26 óra és 9 perc repülés után 9 órakor finoman letette a gépet. Piccard teljesen fellelkesült a sikeren, hiszen ezzel végre demonstrálhatta mire is képes a megújuló energia. "A megújuló energiákat és az energiatakarékosságot eddig kedvezőtlen színben, a mobilitás, a kényelem és az életstílus korlátjaként tüntették fel" - magyarázta. "Az embereknek fel kell ismerniük, hogy a kiaknázásukhoz szükséges technológiák már rendelkezésre állnak, amikről szeretnénk bebizonyítani, hogy a munkahelyteremtés és a gazdasági fejlődés kulcsai lehetnek."

A Solar Impulse projekt következő lépcsőfoka egy nagyobb gép megépítése lesz, ami 2011-re készül el. Elsődleges célja az Atlanti-óceán átrepülése, majd 2013-ban következne egy földkörüli utazás.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • polarka #62
    1ébként a sugárhajtóművet nem azért használják utasszállításnál is (propeller helyett), mert gyorsabb, mivel nagyobb a tolóereje?
    az igazi kérdésem pedig, h egy ilyen napelemes gép mit tud felmutatni a propellereken kívül?
    majd ionizálja a légköri gázokat és azokat fogja gyorsítani!?:)
  • Kara kán #61
    Zala már van. A nevéből ítélve magyar.
  • Molnibalage #60
    Miért is?

    1. Ez egy bejelentés, hogy fejlesztnek. Ha holnap bejelentem, hogy teleportáló gépet fejlesztek, az nagy csapás a légitársaságoknak? Szerintem inkább áprilisi tréfának fognák fel.

    2. Ez egy kisszériás versenyautó / luxusautó / techdemo. Ez a világ autóiparát nem fogja megváltani.

    3. Ez kb. annyira fajúslyos, mint a fenti repülő. Kirakat, hogy "mi teszünk a környezetért" és érdekes hír. A helyezetet 0 szinten befolyásolja.
  • Kara kán #59
    Nagy pofon ez az alternatív energiákat lesajnálóknak.
  • Dj Faustus #58
    "Magyarországnak nincsenek UAV-jai, drónjai"
    Légierőnknek vannak Elbit Skylark-jai (9 darab), meg tervezték WB Electronics SOFAR-ok beszerzését - de az végül meghiúsult.
  • Alfa Of NS #57
    Saját fejlesztéső UAV-ot akár csinálhatnánk is.
  • Kara kán #56
    Az biztos, hogy van evolúció. Vagy legalábbis annak tűnik. Egyébként az aszfaltba már nyomásra áramot termelő aksikat is beépítettek, bár én még egyet sem láttam, de ha a tudósok ezt mondják, akkor elhiszem nekik. (Köztünk szólva, én mezei wifis érzékelőkkel, navigációt segítő aprócska csipekkel is elégedett lennék, de ne akarjunk egyből mákostésztát.)
  • Kara kán #55
    (Bocs, van 2 drónunk, na.)
  • Kara kán #54
    Magyarországnak nincsenek UAV-jai, drónjai, hát ilyeneket tudnánk csinálni mi is, ehhez nem kell hipermodern technikai tudás.
    Ez a szegény ember kémrepülőgépe. Többek között.
    Lehetne figyeltetni az autópályaforgalmat, az árvízi helyzetet, a színesfémtolvajokat, a tyúktolvajokat, a zsebtolvajokat, megz illegális kéjelgőket is.
    Csak tipp.
  • Alfa Of NS #53
    Léghajó egyszerübb...