Hunter

Éjszakai repülés napelemekkel

Első alkalommal fog éjszaka repülni egy kizárólag napenergiával működő repülőgép. A Solar Impulse június végén, még napsütésben emelkedik a magasba 24 órásra tervezett repüléséhez.

A gép első lépésként feltölti magát a szárnyán elhelyezett napelemekkel, amik a tervek szerint egészen hajnalig képesek lesznek energiával ellátni a gép elektromos motorjait. A projekt mögött álló Andre Borschberg-Bertrand Piccard páros célja, hogy bizonyítsák, a napenergiával repülő gépek alkalmasak hosszútávú utazásokra is. "A kizárólag napenergiával hajtott repülőgép éjszakai repülésével a megújuló energiaforrásokban és azon technikákban rejlő lehetőségeket kívánjuk demonstrálni, amik fokozatosan csökkentik az olajtól való függőségünket" - nyilatkozott Piccard. "Szeretnénk megmutatni hogy ténylegesen képesek vagyunk csökkenteni energiafogyasztásunkat. Egy robogó teljesítményével repülünk - és ha erre képesek vagyunk a levegőben, akkor egészen biztosan a földön is képesek leszünk rá."


A repüléshez használt HB-SIA jelű gép különleges kialakítású. 61 méteres szárnyfesztávja mellé - amit egy óriásgép is megirigyelhetne - mindössze 1,5 tonna súly társul. A Solar Impulse 2009 decemberében repült először, azóta számos nappali próbaút áll már mögötte, bár ezek többsége csak igen kis magasságokban és távolságokon zajlott. Április 7-én teljesítette első jelentős nappali repülését, 87 percet töltve a levegőben, miközben elérte az 1200 méteres magasságot.

A hó végi 24 órás repüléshez a Svájci Légierőnél edződött Borschberg ül a pilótafülkébe. Amennyiben a kísérlet sikerrel végződik, a Solar Impulse csapat újabb lépéseket tehet a végcél, a megújítható napenergia határainak kitolása felé. "Ha egyszer sikerül letudnunk egy nappali - éjszakai ciklust, utána újra és újra teljesíteni tudjuk majd. A következő lépés a hosszútávú repülések megkezdése lenne, ezek közül is az első mérföldkőnek az Atlanti-óceán átrepülése számít majd" - magyarázta Boschberg. A repülőgép két éven belül szelheti át az óceánt, majd 2013-ban kizárólag napenergiával repülik körül vele a Földet. A Solar Impulse megpróbálja a híres amerikai pilóta, Charles Lindbergh útját követni, aki 1927-ben elsőként repülte át az óceánt a Spirit of St. Louis névre keresztült együlésesével.


Borschberg bár számos repülőgéppel repült már élete során - beleértve a Solar Impulse-t is - izgatottan készül az éjszakát is magába foglaló útra. "Ez a repülés rengeteg figyelmet és koncentrációt igényel. A repülőgépben nincs robotpilóta, ezért folyamatosan, 24 órán át dolgozni kell vele" - nyilatkozott a BBC-nek.

A hosszas üldögélésre jógagyakorlatokkal készül, amik segítenek majd izmai és végkeringése stimulálásában. A 24 órás kényszertesttartáson túl a gép súlya is nagy kihívást jelent, a könnyű szerkezet ugyanis rendkívül érzékeny a környezeti hatásokra, különösen a turbulenciákra. "Mindezek ellenére nem hiszem, hogy túl kockázatos lenne, mivel mindent alaposan leteszteltünk és felkészültünk az eshetőségekre" - tette hozzá.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Dj Faustus #83
    "A svájci Solar Impulse elnevezésű légijármű napos időben korábban már sikeres tesztrepüléseket hajtott végre, és most került volna sor az első 24 órás időtartamra tervezett, vagyis egy éjszakát is magába foglaló próbarepülésre.

    Bertrand Piccard, a vállalkozás társalapítója egyelőre nem tudta megmondani, hogy mikor kerül sor a következő kísérletre. A tesztrepülést azonban még augusztus eleje előtt végre kell hajtani, ugyanis később már annyira rövidek lesznek a nappalok, hogy az elemek nem tudnak teljesen feltöltődni, és nem bírják ki az egész éjszakát.

    André Borschberg, a gép pilótája elmondta, hogy az egyik mérőműszer hibásodott meg szerda este."

    Forrás: Index - Elhalasztották a napelemes repülőgép éjszakai próbaútját

    "The testing of this little box of electrics, as small as my mobile phone, has not gone well, I regret to report. It has a tendency to overheat, and despite it’s small size, it is such a complex piece of equipment that we now have to refer back to the manufacturer for more detailed advice, and more likely, a full replacement.

    This means that the Solar Impulse SIA will not become airborne today and whilst we do not yet know how long this postponement will last, it will certainly be a minimum of a few days."


    Forrás: A Solar Impulse hivatalos weboldalának blogja

    Kár. És pláne hogy ilyen kis dolgon csúszik el a dolog, mint egy apró telemetriai eszköz...
  • Kara kán #82
    Ezek nem viccelnek.
  • Kara kán #81
  • Kara kán #80
    No, megyek lefekszem...
  • Kara kán #79
    ...and I think to myself what a horrible world.
    Úgyhogy, ascoltare la música!
  • Kara kán #78
    Naná, hogy csődbementek!
    Mégis, hogy képzelték, hogy majdnem ingyen fognak itt furikázni Európában? A kis pimaszai!
  • Kara kán #77
    Ennek vagány zenéje is van.
  • Kara kán #76
    Van máááásik!


    185 km/h elég lesz?
  • Kara kán #75
  • Molnibalage #74
    Még mindig nem látom, hogy hol a teljesítmény mai lehetővé teszi, hogy az Alpok burva emelkedőit megmásszaq. Azt sem vágom, hogy a csomagom hova fér el. Stb.

    Ez így érdekes techdemo. Gyakorlati alkalmazásról szó nincsen.