Berta Sándor

Hatékony segítséget jelentenek katasztrófák idején a közösségi portálok

Az elmúlt hónapok különböző természeti katasztrófái bebizonyították, hogy a Facebook, a Twitter és társaik hozzájárulhatnak az eltűnt hozzátartozók megtalálásához, valamint a kapcsolattartáshoz.

Andreas Hetzer, a Siegeni Egyetem munkatársaként kiemelten foglalkozik a médiák szerepével a katasztrófahelyzetekben. "Egy földrengés után az emberek minden rokonukat és ismerősüket fel akarják hívni, feltéve, ha éppen a kezük ügyében van a mobiljuk. Chilében a mobil hálózat eleinte teljesen túlterhelt volt, így sokan a Facebookon keresztül üzentek a barátaiknak, családtagjaiknak. Leírták, hogy jól vannak, ugyan a házuk összedőlt, de ők élnek."

"Emellett az El Mercurio újság és a Google közös platformokat hozott létre, amelyek célja az eltűnt személyek megtalálása volt. Ezeket a híreket olvasták az emberek Kanadában, Spanyolországban vagy éppen Norvégiában is és így felhívták a hatóságokat, hogy érdeklődjenek az ismerőseik felől. Voltak, akik ismertek valakit és felajánlották a segítségüket a családtagoknak az illető megtalálásában. Relatív sok sikerélményünk volt és sokan úgy érezték, hogy így is segíthetnek másokon" - nyilatkozta Andreas Hetzer.

A 30 éves szakember elmondta, hogy az internet különösen azért hatékony az ilyen helyzetekben, mert egyrészt szándékosan úgy alakították ki, hogy a legnehezebb körülmények között is működjön, így a hálózat sok mindent kibír, akkor is, ha más rendszerek már nem üzemképesek. Ha kiesik egy router azonnal átveszi a helyét egy másik - ha bírja kapacitással. További előny a mobilinternet, amely akár a nehéz hegyi terepen is kiválóan működik, így az információk PDA-ra, mobiltelefonokra vagy laptopokra is továbbíthatók.

Chilében megkönnyítette a helyzetet, hogy a régióban az egyik legfejlettebb állam, nagyon jó a távközlési ellátottsága, régiós szinten kiemelkedően sok a mobiltelefon és kiváló a szélessávú internetellátottság. A fővárosban, Santiago de Chilében ez utóbbi aránya 80 százalékos, ami abszolút rekord Latin-Amerikában, de még világviszonylatban is megállja a helyét. A jó infrastruktúrának köszönhetően rendkívül népszerűek a közösségi portálok és a videomegosztó platformok, így kézenfekvő volt, hogy a földrengés után segítséget kérő és a segíteni akaró emberek a világhálót használják majd.

"A Nemzetközi Vöröskereszt rendszeresen használja a Twittert Chilében és körülbelül 20 000-en olvassák rendszeresen a szervezet üzeneteit. Ez a szám azonban a többszörösére nőhet a tweetekre adott válaszoknak köszönhetően. Persze vannak komoly hátrányok is. Ha mondjuk valaki azt írja le, hogy utórengés várható, akkor ez pánikot válthat ki" - szögezte le végül Andreas Hetzer. A Facebookon külön oldal foglalkozik a haiti és a chilei földrengés túlélőinek keresésével. Az ezeken a honlapokon megjelenő információk komoly segítséget jelenthetnek nem csak a családtagoknak, hanem a kutatásban résztvevő szakembereknek is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mad mind #1
    Meg az email, postagalamb, rádióamatőr és a telefon. Ha működik valami és életben vagy, tudsz beszélni a hozzátartozóiddal. Mondjuk nekem nem segített volna se a Twitter, se a Facebook, mert egyiknek se vagyok tagja, bár Skypeolni tudtam volna.