Kruza Richárd

Sony HDR-XR520VE ismertető

A Sony HD minőségű kategória csúcskamerájának rövid tesztelésére azért került sor, mert nagyon kíváncsiak lettünk, mit is tud a Sony Twilight Football-al hirdetett Exmor R CMOS technológia. Az amatőr kamkorderek vonatkozásában ez amúgy is kulcskérdés, mivel legtöbb bajuk rendszerint a kevés fénnyel gyűlik meg: ilyenkor már a gép képernyőjén is rossz tévéadáshoz hasonlóan kásássá válik a kép.

Külcsín, ergonómia, menü

A videokamerék utóbbi tíz évben történt látványos evolúciója elég jól illusztrálja a technika fejlődését (előrehaladást nem minden esetben lehet egyértelműen mondani). Ez a külső formában is meglátszik ezeken a jószágokon, hiszen tesztkészülékünk egyáltalán nem hasonlít a néhány évvel ezelőtti típusokra. Az átlagnál vaskosabb, mégis nagyon csinos darab a HDR-XR520VE, majdnem olyan, mint egy 71x75x134 mm-es tömör műanyag tömb. De persze a majdnem-en van a hangsúly, ugyanis kézbe véve tökéletesen idomul a tenyérbe, az ujjvégenél lévő vájat pedig nagyon stabil fogást biztosít. A 490 grammos súly érezhetően nagyobb, mint a mai kiskameráké általában, ami azonban használatkor mégis jól jön. A kamerának ugyanis nagyon jó egyensúlya van a kézben, jó érzés fogni és érezni a kezünkben a szerkezetet.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A 3,2 collos képátlójú, tűéles képpel rendelkező képernyő kinyitásakor kiderül, hogy kezelőszervekből nincs éppen sok, lényegében csupán egy-két, a fejlesztők által fontosnak ítélt funkció található meg a gép baloldalán. Ilyen például a GPS ki-be kapcsoló, amely helyett szívesebben láttunk volna mondjuk expozíció korrigálási lehetőséget. Természetesen a gép igen sokmindent tud, azonban a menüpontokat és a funkciókat az érintőképernyőn keresztül tudjuk csak elérni, ami végső soron egy menüben való keresgélést jelent. Ráadásul, amennyiben a keresőt használjuk, eközben a menühöz sehogyan nem lehet hozzáférni.

További csalódást okozhat a kézi beállítást kedvelőknek, hogy nem lehetséges az exponálási idő és rekesz kézi vezérlése: manuális mód egyszerűen nincs a gépen. Önmagában tehát a gép kezeléséből, a menüszerkezetből is nagyon könnyű beazonosítani, hogy nem profi, hanem egy jó minőségű, de szigorúan amatőr kameráról van szó a HDR-XR520VE esetében.

Nagyon jól sikerült viszont, és ez alól kivételt jelent a bal kézzel használható élességállításra használható tekerőgomb. Az előlapon, az optika mellett elhelyezett, nagyon finoman és olajozottan mozgó tekerenyű közepén lévő gomb megnyomásával manuális fókuszra áll át a gép, ezután már állíthatjuk is az élességet. Szuper megoldás, aminek köszönhetően ez a fontos funkció mindig kéznél van. A kiválasztott anyagok és mechanikai megoldások első osztályúak. A gép külső borítása a különféle matt és fényes felületek kombinációjából áll össze, ami kiemeli a termékvonal többi tagja közül és jelzi: "én vagyok a csúcsmodell".

Szenzor, HD video és egyebek

Ami tehát a legizgalmasabb, az az Exmor R CMOS szenzor. A gép Full HD minőséget, tehát 1920 x 1080 pixel felbontású videofelvételeket képes produkálni. Természetesen a minőséget lehet "rontani", és például MPEG2 formátumot is alkalmazhatunk. Ez lényeges, mivel a nagy felbontás normál DVD-re való másolás esetében felesleges, másrészt az ilyen videofájlok nagy tárterületet fogalnak el. Kezelésükhöz, konvertálásukhoz és videoszerkesztéshez pedig igen komoly számítógépes hardverre, és nem utolsó sorban időre van szükség.

A kamera belső merevlemeze 240 GB-os, ami még hosszabb utazások esetében is bőven elegendő: az ötféle felvételi mód közül a legnagyobb felbontásban 29, a legtakarékosabb HD LP módban pedig 101 órányi anyagot rögzíthetünk. Tárterület tehát van bőven, hosszabb útra azonban érdemes tartalék akkumulátort vásárolni: HD minőségben 90, SD módban pedig 115 perc anyagot lehet rögíteni a géppel. Ez azonban a folyamatos felvétel esetében igaz csak, tipikus használat mellett, tehát ki-be kapcsoláskor és zoomoláskor a gyári adat szerint HD módban 45, SD módban pedig 55 percet bír ki az akksi. A gyári csomagban nincs asztali töltő, tehát emiatt a normális használat érdekében bizony további beruházásra lesz szükség.

A nagy tárhelyet persze az ember hajlamos csak használni, és nem letölteni. Annál is inkább, mert tévére rákapcsolva a tartozék távirányítóval nagyon jól el lehet igazodni a felvett anyagok között. A képernyőn megjelenik az intuitív kezelői felület, mely segítségével dátum szerint nagyon egyszerűen navigálhatunk, lejátszhatunk, bemutatót tarthatunk. Egy nap persze bizonyosan betelik a tárhely, és a gépet óhatatlanul számítógéphez kell kapcsolni. A hozzátartozó szoftver pedig - bár adja magát, és viszonylag könnyű a kezelése - vélhetően nem minden generációnak lesz a segítségére. A HD videofájlokkal való manőverekhez ráadásul igen izmos számítógép is kell.

Optika

A Sony gyártmányú erőteljes, 12-szeres zoom optikának 35mm-es ekvivalenciában 43 -516 mm-es gyújtótávolsága van. Beltéren azonnal feltűnik, hogy a 43 mm nem elég, ezért érdemes utánanézni nagylátőszögű előtétlencse ügyben. Más kérdés persze, hogy ilyenkor mi történik a szuper képminőséggel. Az optika természetesen stabilizált. A "Steady Shot" rendszer kiváló, hatása érezhetően sokkal jobb az átlagnál.

A készüléket bekapcsolva azonnal kivilágítatlan területre mentem, és ami először feltűnt, hogy a képernyőn nagyon kevés a képzaj, a kép szép tiszta és éles. Televízión visszanézve ugyanez volt a hatás: a kép éles, a dinamikatartomány is rendben van, mintha tévéműsort vagy filmet nézne az ember. A kamkordereknél megszokott, kevés fényben előforduló kásás kép nincs sehol, vagy legalábbis abszolút nem olyan mértékben van jelen, mint szokott. Emellett az autofókusz is kiválóan működik, kevés fényben is majdnem ugyanúgy mint világosban - kivéve bekapcsoláskor, ilyenkor bizonyos esetekben kell neki hagyni egy kis időt hogy megtalálja magát, ezután azonban már precíz és gyors.

A gép természetesen normál fényben is lenyűgöző képet produkál: tűéles, tiszta, mindig folyamatos mozgóképet. A színvilág kiegyensúlyozott és természetes, és a márkától megszokott módon gyors az automata fehéregyensúly, expozíció és egyéb automatikák működése. (Márka megjelölése nélkül jelzem, hogy vannak olyan - nem is olcsó - típusok is, melyek beltérről kültérre való áthaladáskor notóriusan másodpercekig keresik a megfelelő fehéregyensúly-értéket, és a képen közben minden kék). A képminőség jobb mint a nemrégen megjelent HDR-TG7VE esetében, ami nyilvánvalóan a nagyobb és komolyabb optikának is köszönhető. A megfelelő minőségű és felbontású televízió birtokosa tehát a hagyományos videokamerákhoz képest látható különbséget fog felfedezni, valóban csodás képminőség formájában.

Hab a tortán, hogy négy darab mikrofon van a gép tetejébe beépítve. Így - megfelelő beállítás esetében - kvázi 5.1-es hangot produkál a készülék, ami házimozi esetében érezhető térhatást készít. Természetesen ennek minőségét és hatását nem szabad összehasonítani a profi stúdiókban készített filmek felvételeivel, már csak azért sem, mert a mikrofonok nagyon közel vannak egymáshoz. Ennek ellenére a térhatás érezhető és kellemes, valamint meglepően jó a hangminőség. Meg kell említeni, hogy sztereó mikorofonbemenet is van a gépen.

Tesztgépünk állóképek készítésében is remekelt, legalábbis más videokamerákhoz képest. A maximális felbontás ilyenkor 12 megapixel, a képek minősége pedig elég jó ahhoz, hogy ne kelljen a kamera mellett még egy fényképezőgépet is magunknál hordani. A lenti néhány felvételből látszik, hogy kevés fényben állóképek esetében is átütő az új szenzor hatása: a képzaj a mai megszokott szinthez képest alacsony. A képek színvilága, élessége megfelelő, az amatőr szintet kielégíti.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb verzióhoz

Egyéb funkciók

Arcfelismerés: ez a funkció video módban meglepően gyorsan működött. Míg a kompakt fényképezőgépeknél megszokott, hogy szinte csak mozdulatlan személyek arcára talál rá, ebben az esetben a közepes sebességgel mozgó modelleket szépen követi. Ráadásul a felismerés gyors, és nem csak szemből, hanem kicsit elfordult pozícióban is "meglátja" az emberi arcokat.

GPS

Jól hangzik, és valóban elhelyezi a GPS koordinátákat a készített fájlokhoz, azonban mivel használható térképpel nem rendelkezik, és ezt nem is lehet frissíteni, a képernyőn megjelenő képpel nemigen lehet kezdeni semmit. Amennyiben nem fontos a geotagging, érdemes figyelni, ugyanis létezik GPS nélküli verzió is, valamivel olcsóbban.

Összesítés

A tesztnek számunkra két tanulsága van: egyik, hogy az Exmor R CMOS bizony jó dolog. Kevés fényben valóban remekel, és ebben a kategóriában eddig nem ismert képminőséget produkál. Azonban meg kell állnunk egy kérdés erejéig: milyen kategóriáról is van szó? Ugyanis egy olyan amatőr gépről beszélünk, melynek vételára közel 400 ezer forint. A Full HD minőséghez természetesen egy megfelelő tévé is kell, ezért ez a szórakozás bizony nagy fényűzésnek számít. A megfelelő funkciók és jelleg híján ugyanis - jó képminőség ide vagy oda - még félprofi felhasználásra sem alkalmas a HDR-XR520VE. Emiatt slágertermék bizonyosan nem lesz, hanem inkább egy olyan készülék, melyet a legtöbb amatőr érdeklődéssel jól megnézeget a kirakatban, majd vesz egy sokkal olcsóbb, szerethető és szintén jó minőségű kamerát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #22
    Igy van nem lehet allitani, hiszen nekem pl karcmentes Tayo Yuden-ek mentek tonkre..
  • rufhus #21
    Én is ugyan így vagyok ezzel!
  • willcox #20
    Hulladék lemezek tönkre is mennek hamar. Pláne akkor, ha az ember nem vigyáz rájuk, és már eleve az írás is neccesen történt, ez igaz.
    A 12 évvel ezelőtt megírt lemezeim is tökéletesen olvashatók. Több ezer lemezem van, és talán 3-4 volt, ami tönkrement, de azokat nem is én írtam, és a világhírű noname cég lemezei voltak :)
    Volt olyan winchesterem, ami 3 hónap alatt tönkrement, volt olyan is, ami 2-3 év után kezdte dobálni a bad sectorokat, persze van olyan is, ami nagyon sokat kibírt. Van olyan winchesterem is, ami annak idején napi 24 órát ment hosszú évekig, aztán csak azért lett leállítva, mert már túl kicsi volt a kapacitása. Szerintem még mindig működne.
    Nem lehet kategorikusan kijelenteni, hogy egyik vagy másik jobb. A legjobb az, ha megvan lemezre írva is, meg winchesteren is.
  • willcox #19
    Ácsi! Ugyanolyan méretű és szolgáltatású kamerák közül (HD és DV) nehogy már a DV jobb legyen!
    Amiről írt, az egy buta HD-s és egy okos DV kamera volt, és azt írta, hogy az okos DV jobban kéne neki. Amiről konkrétan szó volt, az a cikkben szereplő buta HD-s, egy félprofi, okos HD, mint amilyen nekünk is van, és egy okos DV. Egyértelmű, hogy a félprofi okos HD-s a jobb.
  • Tetsuo #18
    Az erzekelo merete, az mar igen, de onmagaban a tobb megapixel az szart sem er..
  • Tetsuo #17
    pont a HD-t hasonlitotta egy DV-vel, utobbi javara..
  • Tetsuo #16
    nekem meg meg 1db winyom sem ment tonkre, viszont mar tobb mint 100 cd es dvd.. :S
    inkabb egy jo winyoban bizok mint vmi optokai szarban.. a duplikalassal mi a gond?
  • willcox #15
    A HF S10 félprofi kamera. A Panádat valószínűleg lealázza minden tekintetben.
  • willcox #14
    Az érzékelője (CMOS) nagyobb is és több több pixelt tartalmaz. Ez azért nem kifejezetten csomagolás kategória!
  • Gerygrey #13
    Ott a pont.

    Nekem van egy 200.000 Ft körüli SD kártyás Panasonic HD kamerám, és dolgoztam már félmillás nagy DV kamerával. Ha ugyanannyiba kerülne a kettő, inkább a kisebb felbontású profibb kamerát választanám.