Berta Sándor

Gyalogosok és kerékpárosok mérik a légszennyezettségi adatokat

A leginkább a járókelők és a kerékpárosok vannak kitéve az autókból kiáramló káros anyagoknak, így logikus ötlet, hogy ők mérjék a légszennyezettségi adatokat.

Azt általában megbecsülni is nehéz, hogy egy városban egy főút mellett mennyi káros anyagot is lélegez be egy sétáló gyalogos. A Cambridge-i Egyetem kutatói mindenesetre kíváncsiak voltak a pontos értékekre, ezért szenzorokkal láttak el járókelőket és a kerékpárosokat. A Cambridge Mobile Urban Sensing (CamMobSens) programot Mark Calleja vezeti. A beérkező információkat valós időben az OpenStreetMap (OSM) nevű térképes szolgáltatáson jelenítik meg, így az internetezők azonnal láthatják, hogy melyik útvonalon mennyi káros anyagot lélegeznek be.

A rendszer a kihelyezett mérőeszközöknek köszönhetően képes jelezni az aktuális szénmonoxid- és a nitrogénoxid-értékeket, azokat frissíteni és továbbítani az OpenStreetMap térképeire. Minden egyes cigarettás doboz méretű szenzorházban található az érzékelőn kívül egy Bluetooth- és egy GPS-chip. A készülékek folyamatosan mérik az emberek és a kerékpárosok szervezetét szennyező anyagok szintjét. A kapott értékekből megtudható, hogy melyik útvonalon milyen a légszennyezettség mondjuk reggel a munkahelyre menet, délben és este a közeli pub meglátogatásakor.

A Bluetooth segítségével az adatok bármikor továbbíthatók egy mobiltelefonra, ahonnan a GPRS-nek köszönhetően átjátszhatók a központi rendszerbe. Az információk akár KML formátumba is importálhatók és elhelyezhetők a Google Earth oldalán. A CamMobSens és az OpenStreetMap összekötésének ötlete Callejo kollégájától, Peter Murray-Rust kémikustól származik. Az OSM előnye, hogy a térképeket nem védi a szerzői jog, azok bárki számára elérhetők és módosíthatók. Emellett az OSM közösség tagjaiból könnyen verbuválható volt egy mérőcsapat.

A CamMobSens részét képezi a Mobile Environmental Sensing System Across Grid Environments (Message) programnak, amelyben öt brit város egyetemének (Cambridge, London, Leeds, Newcastle és Southampton) munkatársai vesznek részt. A Message célja olyan könnyű és olcsó mérőrendszerek kifejlesztése, amelyekkel mérhetők a közúti forgalom környezeti hatásai. Az így nyert adatok később felhasználhatók a közösségi, a régiós vagy akár az országos közlekedés megreformálásában.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sturm44 #1
    Napersze, csak a gyalogosok, meg a biciklisták. A PM10 úgy átmegy minden szűrőn, mintha ott se lenne. Pláne az autók a levegőt kipufogómagasságból szívják, és még jól meg is ül a belsejükben. Igaz, a forgalmasabb utak mellet élők is [email protected]ák, mert a nyílászárón lévő hőszigetelés is édes kevés...