Berta Sándor

Közösségi hálózatok lehetnek a jövő iskolái

Az oktatásnak nem kell feltétlenül unalmasnak lennie. Az e-képzésnek köszönhetően új lehetőségek nyíltak meg mind a diákok, mind a tanárok előtt.

Az oktatási rendszer változik. Ma már mást várnak el a tanulóktól, mint két évtizeddel ezelőtt. A tanárok nem cipelnek magukkal 30 feladatgyűjteményt, hanem a megoldandó feladatokat gyakran elektronikusan osztják ki. A dolgozatok kijavítása is sokszor már online történik. Ausztria az e-oktatás egyik éllovasának számít. Jelenleg már több mint száz osztrák iskola vesz részt az E-Learning im Schulalltag (ELSA) nevű programban, amit a helyi oktatási és kulturális minisztérium támogat. A projektet négy intézmény bevonásával 2002-ben indították és a nagy sikerre való tekintettel 2005 több mint száz iskolára terjesztették ki.

"Az eredeti cél az volt, hogy az e-képzési platformokat integrálják a meglévő rendszerbe, de már akkor felismerte néhány tanár, hogy az új megoldásokkal személyre szabott oktatás is megvalósítható. Az elmúlt években azonban az internet világa extrém módon megváltozott, így napjainkban már a web 2.0-s alkalmazások kerültek előtérbe" - nyilatkozta Erika Hummer, az Erlgasse Gimnázium tanára. A program következő szakasza a web 2.0-s iskola, ahol a cél, hogy a diákok ugyan továbbra is együtt, de többé ne egy hagyományos osztályteremben tanuljanak. "20 hetedikes osztály közösen dolgoz fel a weben például egy meghatározott fejezetet" - említett egy példát Helmut Stemmer, az ELSA projektvezetője.

A bécsi tizedik kerület egyik gimnáziumában a tanulók már egy közösségi hálózat tagjaiként sajátítják el a tananyagot. Az intézményben az oktatási platformon chatelnek. A 10 évesek már megtanulják, hogy hogyan kell egy csatolt fájlt tartalmazó e-mailt elküldeni vagy hogy miként hasznosíthatják a weboldalak tartalmát. A gyerekek a legnagyobb előnynek azt tartják, hogy így nem unalmas az oktatás és még azok is, akiknek korábban fogalmuk sem volt a számítógépekről és azok használatáról, most már nagyon jól eligazodnak rajta.

"Mindig lenyűgöz, hogy a fiatalok mennyire könnyen tanulnak meg új dolgokat. Gyakran előfordul, hogy ha a kolléganőmnek azt mondom, küldd el ennek az oldalnak a linkjét, akkor közli, hogy nem tudja, azt hogyan kell. Elszomorító, hogy sok fiatal tanár nem tudja, hogy mi a blog vagy a podcast" - szögezte le Erika Hummer. Stemmer hozzátette, hogy ha egy technikai eszköz támogatja a gyerekek motivációját, akkor azt nem kellene ördögtől valónak nevezni. Ebben a kérdésben még a felnőtteknek sok tanulni valójuk van.

Gyakran gondot okoznak a technikai problémák, vagy hogy ha nincs megfelelő infrastruktúra egy iskolában, azonban ezeket a problémákat megfelelő forrásokkal meg lehet oldani. Sokkal nagyobb probléma, hogy a jelenlegi osztrák kormányprogramban egy szó sem esik az e-oktatásról és annak kiterjesztéséről vagy jövőjéről a helyi iskolákban. A fejlődés ettől függetlenül töretlen és könnyen elképzelhető, hogy néhány éven belül a közösségi portálok lesznek az új oktatási platformok.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • daswalker #12
    Ehe... Megmondom én mi lesz ennek a vége: akit eddig is érdekelte a tanár mondaniválója, az ezután is figyelni fog. Akik meg eddig [email protected]ák, azok ezentúl Quake Live!-ozni fognak órán...
  • tomcsa4 #11
    Ja bocsánat, félreírtam. Nem fenyegetés. hanem zsarolás. 2008-ban (de az ötlet 10-12 évvel régebbi) a zsarolás erősödött fel, a phising unalmas :)

    Zsarolás annit tesz, hogy vírus vagy trójai karanténba helyezi az adataidat (magyarul fogságba ejti) és ad egy címet, melyre pénzt utalva felengedik a zárolást. Ha nem fizetsz, akkor mondjuk minden nap délben letöröl egy véletlen adatot vgy valamilyen metódussal (amit megírtak) törli az adat egy részét.
  • tom235 #10
    "Az oktatásnak nem kell feltétlenül unalmasnak lennie" Erre csak annyit tudok mondani, hogy pedig mindig az lesz, amíg a gyerek nem azt tanulja ami érdekli és csak ráerőltetik. Magamat felhozva példának: szívesen nézek néha discovery channel-t például. Elég sok mindent lehet belőle tanulni, amik még hasznosak is lehetnek. Vegyünk ellenben egy magyar órát, ahol rohadtul nem érdekelnek ezek az Emo-s: mindjárt felvágom az ereim típusú költők és semmitmondó siránkozó verseik.
  • polarka #9
    Pontosan.
    Aki nem akar tanulni azt nem lehet tanítani. Ezért kell odafigyelni a motiváltságra (csak vannak, akiket sehogy sem lehet tanulásra motiválni).
  • tomcsa4 #8
    Kölcsönös az egyetértés. Jó dolog egy közösségi oldal, de ne legyen létfontosságú. Inkább a biztonságot tanítsák meg nekik (adatokat nem adunk ki, akkor milyen veszélyek vannak a neten, vírus és trójai ősrégi párostól a phisingen át a mostanában népszerűbb fenyegetésekig).
  • toto66 #7
    Gyakorlatilag egyetértünk!
    Bizony van helye az iskolában is a számítógépnek, de nem az a fontos ki ír vagy olvas blogot! Ezért szerencsétlen a cikk, mert nem a tényleges hasznát emeli ki a technikának, hanem azzal vakítja az embereket, hogy aki tagja valamilyen közösségi portálnak az már tudással rendelkezik.
    "A fejlődés ettől függetlenül töretlen és könnyen elképzelhető, hogy néhány éven belül a közösségi portálok lesznek az új oktatási platformok. "
    Nem a fejlődés nem ez lenne, ez butítás agymosás fejlődése!
  • tomcsa4 #6
    Én meg azt mondom, minden technikai kütyünek megvan a helye. Egy óvodában semmi helye a számítógépnek. De van, mégpedig elég sok helyen.

    Az a funkcionális analfabéta dolog meg igaz. Huszon éves emberek úgy olvasnak, mint én (vagy más, olvasni imádó ember) alsós korában. Pedig nem egy másik generációról van szó. Ha időhöz van kötve, hogy például 5 perc alatt olvass el egy A4-es teleírt lapot és fogd fel a lényeget belőle, azt mondom legyen inkább 10-15 perc. De hogy mikor nincs időhöz kötve, akkor nem értem. Meglepően sok haverom van, akik látszólag tudnak olvasni (kinyögik a betűket, de megérteni nem értik meg, sőt nem megy az összes szó hibátlan kiolvasása sem).

    De még mielőtt őket írnánk le, megint elő kell kapni a szülőket. Bebizonyított (már régen feltételezett, mostanában meg is erősített) dolog, hogy azok a gyerekek olvasnak, akiknek a szüleik kiskorukban felolvastak. Látta a gyerek, hogy anyu olvas, könyv van a kezében és nem lesz neki idegen, sőt a legtöbb esetben olvasni is fog!
  • valamit #5
    Egy a cikkhez passzoló idézet:
    "A nagyok semmit sem értenek meg maguktól, a gyerekek pedig belefáradnak, hogy örökös-örökké magyarázgassanak nekik. " :)))))
  • toto66 #4
    "Elszomorító, hogy sok fiatal tanár nem tudja, hogy mi a blog vagy a podcast" - szögezte le Erika Hummer."
    Nem, nem ez az elszomorító, hanem hogy az iskolákból funkcionális analfabéták nagy számban kerülnek ki!
  • toto66 #3
    Még mielőtt félre érti valaki, én technika párti vagyok, éppen ezért képviselem azt az oldalt, amely azt hirdeti: minden technikát megfelelő módon a megfelelő célra kell használni, és nem szabad mindenhatónak gondolni, mert ez többet árt mint használ a technikai kultúrának is.