Hunter

Piacra dobják a "repülő autót"

Hasonló címmel már közel 6 évvel ezelőtt is közöltünk egy cikket, egy amerikai cég azonban az idén valóban megkezdi a szokatlan hibrid egy változatának repülési tesztjeit. A kétüléses gép "kétéltű", a levegő mellett a közúton is megállja a helyét.

A jelenleg Transition nevet viselő gép megkísérli áthidalni a személygépkocsik és a repülőgépek közötti szakadékot. Sokan repülő autónak nevezik, a tervező és kivitelező cég, a Terrafugia azonban jobban kedveli a "közútra alkalmas repülőgép" terminust. A lényeg gyakorlatilag ugyanaz, reggel kigördülhetünk vele a garázsból, elhajthatunk a legközelebbi kifutópályáig, ahol kihajtogatjuk a gép szárnyait, majd némi nekifutás után a magasba emelkedhetünk. A Transition 800 kilométert repül egy tank hagyományos ólmozatlan benzinnel, leszálláskor pedig a szárnyak behajtogatását követően - ez természetesen csak egy gombnyomás - bárhová elautózhatunk vele.

A Terrafugia mellett több másik cég is megkísérelte már elterjeszteni ezt a különös, ám sokak által nagyon is áhított hibridet. Itt az SG.hu tudomány rovatában még 2003 tavaszán írtunk egy repülő autóról, amit egy amerikai mérnök, Paul Moller alkotott meg, de ennél jóval korábbi próbálkozások is akadnak: a Washington államban működő Aerocar nevű cég 1949-ben mutatta be első repülő autóját. A cég hat prototípust épített, gyártásba azonban soha nem kerültek, többnyire csak a közlekedési múzeumok gyűjteményeit gyarapítják, ugyanez igaz Moller fáradozásaira is. "Ez egy olyan koncepció, amiről már régóta álmodnak az emberek, gyakorlatilag amióta az autók és a repülőgépek egymás mellett szolgálják a közlekedést" - tette hozzá Dick Knapinski, a Kísérleti Repülőgép Szövetség tagja. A Szövetség múzeumában ugyancsak megtalálható az Aerocar egyik prototípusa.


Térjünk azonban vissza a Terrafugiára, ami 2006-ban jött létre. Alapítója az MIT egy hallgatói csoportja, akik a mai napig több mint 40 Transitionre kaptak megrendelést, és terveik szerint az első darabokat 2010-ben szállítják le a leendő tulajdonosoknak, tájékoztatott Richard Gersh a cég üzleti kapcsolatokért felelős alelnöke. A jármű ára 194 000 dollár lesz, ez jóval kedvezőbb mint a Moller-féle SkyCar, amit 2003-ban 1 millió dollárra tartott alkotója. Erre egyrészt az anyagok és a hajtómű technikák fejlődése a magyarázat, a Terrafugia várható kereskedelmi sikerét azonban a hatósági szabályozások enyhülése is nagyban segítheti, melyek egyaránt kedveznek a kis méretű magán repülőgépeknek és a pilóta jogosítvány megszerzésének.

2004-ben a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) egy új kategóriát hozott létre a repülőgép-vezetői jogosítványok körében, a sportrepülését. Ezzel próbálták megállítani, illetve feltornászni a képesítéssel rendelkező pilóták rohamosan csökkenő számát. Az USA-ban jelenleg körülbelül 600 000 jogosítvánnyal rendelkező pilóta van, ami 25 százalékkal kevesebb mint 1980-ban. "Az FAA és a repülési ipar rájött, hogy valamivel fel kell kelteniük az emberek érdeklődését a repülés iránt. Még az utasszállító gépek pilótáinak is el kell valahol sajátítaniuk a repülés alapjait, azaz lennie kell egy belépési pontnak, ami egyszerre gyakorlati és pénzügyi szempontból is megengedhető az repülés szerelmesei számára" - mondta Knapinski.

A sportpilóta jogosítvány megszerzéséhez nem kell annyi repülési órát teljesíteni, mint a kereskedelmi jogosítványhoz, igaz a sport repülők nem is szállhatnak fel és le irányító toronnyal ellátott kifutópályákon. Az egészségügyi követelmények is enyhébbek a sport pilótáknál, mint más pilóta engedélyek tulajdonosainál, nem sokkal szigorúbbak a gépjármű vezetői jogosítvány kitételeinél. Az FAA és a kormány a sport pilóták rendelkezésére olyan járműveket kíván bocsátani, melyek komplexitásukban nagyjából egy szinten vannak a gépjárművekkel és viszonylag alacsony sebességgel közlekednek a légtérben.


"Ez egy rendkívül jó alkalom számunkra" - mondta Gersh. "Soha nem kelhetnénk versenyre légügyi szempontokból egy Cessnával vagy egy Boeinggel". A Transition a könnyű sportrepülőgép kategóriában kapott helyet. Hagyományos propelleres hajtóművével, a Rotax 912S 100 lóerős változatával repülési sebessége 180 km/h körül mozog, közúton óránkénti 100 kilométeres sebességre képes. Knapinski szerint a legnagyobb akadályt az áttörés útjában nem is a technika, a hatóságok, vagy az ár jelenti majd, sokkal inkább az emberek hozzáállása egy repülő autóhoz. "Az emberek többsége nem tudja elhinni, hogy képes lehet egy ilyen jármű működtetésére" - mondta Knapinski.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bracsek #69
    Szerintem meg ideje volna az autókat is kicsit kordában tartani számítási felhővel szépen és akkor többet nem volna baleset stb... majd.
  • Gordon88 #68
    ezt ugye azért mondtam, mert a herrier egyhelyből feltud szállni, megállni a levegőben előre-hátra balra-jobbra, ill. bólogatni is tud :)
  • Gordon88 #67
    olyan meghajtás kellene mint a herrier vadászgépeken is van, csak persze kistesó formában...és a fogyasztás...háááát.
    Talán kombinálni lehetne ezeket a dolgokat...herrier meghajtás hibrodmódra :D
  • LegionarR #66
    Már látom hogy ennek hányszor fognak beragadni a szárnyai a legrosszabb időkben :D
  • Epikurosz #65
    Az InterPici nem ilyen? Én utaztam eggyel.
  • toto66 #64
    Magyarok is próbálkoztak a sín busszal, nem is egyszer. (Az akkori pályák miatt) nem volt elégséges az alváz, ha jól emlékszem ez volt az indok ami miatt nem lett semmi belölle.
  • MrWaczak #63
    Ennél a repcsinél sokkal érdekesebb egy olyan jármű, amely busz és vonat egyben.
    Ha jól emlékszem, japán fejlesztés, linket nem tudok. Például iskolabusznak jó lenne. Kigördül a pályaudvarról, és sorra látogatja a kisközségeket. Ja, és nem kellene izgulni a csatlakozásért.
  • NIBI #62
    Dehogynem, ott csak lehúzódni tudsz. :D
  • cateran #61
    Vegyél helikoptert....
    Bortékolható,hogy nem fog elterjedni..miért? mert autót ugyan még vezethet minden hülye,de repülőgépet már nem annyira...
    Ugyan ilyen kisebb gépekre valamivel könnyebb a dolog mint nagyokra,de
    1, új jogsi-új tanfolyam,új költségek és messze nem biztos hogy sikerül elvégezni (nem olyan egyszerü mint a földi kresz és még az is hiperkomplikált egyeseknek...)
    2, több üzemanyagot zabál ha repül (nem is a sebesség a lényeg,hanem hogy mekkora távot tud 1 feltöltéssel megtenni,bár 180km/h repülve eléggé karcsú..)
    3, karbantartásra sokkal szigorúbban kell odafigyelni (levegőben nem tudsz lehúzodni..)
    ezek a legkézenfekvőbb gubik,de biztos lenne még ha nagyon belegondolnék...
  • egyén #60
    Ha megfizeti, miért ne.