Berta Sándor

Blu-ray technológiával javít a zenei CD-ken a Sony

Az úgynevezett Blu-spec CD-k a Blu-ray lemezeknél alkalmazott gyártási technológiával készülnek és a jelenleginél audiolemezeknél jobb hangminőséget tesznek lehetővé. Előnyük továbbá, hogy teljesen kompatibilisek az audio-CD-kre vonatkozó Red Book szabvánnyal.

Folyamatosan felbukkannak olyan hírek, hogy a különböző cégek a zenei CD utódját keresik. A Sony évekkel ezelőtt a MiniDiskkel próbálkozott, azonban az nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket és a hagyományos CD-lejátszókkal nem kompatibilis Super Audio CD (SACD) sem igazán terjedt el. Emellett komoly problémát jelentenek az alkalmazott digitális másolásvédelmek és az egymással korántsem kompatibilis különböző formátumok. A Sony éppen ezért úgy döntött, hogy nem valami újat fejleszt ki, hanem a már jól bevált technológiákat ötvözi.

Az eredmény egy, a Red Book szabványnak megfelelő audiolemez, amely ugyanakkor elsősorban hangminőségi szempontokból eltér elődjeitől. Az új diszkek készítésére a Sony kéklézeres berendezéseket használt, mivel azok a gyártó állítása szerint jobban hűthetők és a segítségükkel jobb Master-CD-k gyárthatók. Az első Blu-spec CD-k Japánban idén december 24-én jelennek meg. A Sony Music Japan összesen 60 különböző albumot dob piacra az új adathordozón, a többségük klasszikus mű, például Beethoven 9. szimfóniája.

A Blu-ray technológiával készített zenei CD-k ára kicsit magasabb lesz a hagyományos társaikénál, de a jobb hangminőség kárpótolhatja majd az embereket a felárért. A Sony azt reméli, hogy sikerül meggyőznie a kiadókat a váltásról és a Blu-spec CD-k világszerte elterjedhetnek, valamint valódi alternatívát jelenthetnek az online terjesztéssel szemben.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #114
    Csak nem szerinted a PC-s hanglejátszás maga a tökély? :)
    Olcsó konverterek, op-ampok, kondik + egyszerű táp- és órajel-áramkörök + rengeteg táp- és elektromágneses zaj = gyenge minőség. Egy normálisabb CD-játszó szebben szól, mint a legjobb consumer hangkártya, és a profi kártyák is max. a hifi felső kategóriáját ütik meg.
  • Sanyix #113
    pl?
  • narumon #112
    Az megint egy érdekes dolog, hogy pcs grabbelés sem olyan egyszerű dolog mint aminek kinéz, a grabbelő programok igen nagy százaléka "hibásan" grabbeli le az adatot. Ezért kell pl EAC-ot használni a maga ezermillió beállításával, de az legalább normális lesz.
  • dez #111
    Ők inkább a hagyományos áramköröket és mechanikát finomítgatják, ez többek között szintén csökkenti a pit-jitter érzékenységet.

    De itt sokszor v. legtöbbször a CD-játszó csak az SPDIF jelet szolgáltatja (ami monjduk szintén átviszi a jittert, az említett tolerancia miatt), a D/A átalakítás külső DAC-ra van bízva. És van egy olyan dolog, hogy reclocking (az említett pufferolás, pontos időzítős kiolvasás és továbbítás), ami pár ilyen külső DAC-ba be van építve, illetve különálló áramkörként is létezik.

    A profi kategóriában (ami nem olyan kifinomult, mint a high-end, de betartandó előírások vannak) nem nagyon használatos ilyen fajta reclocking. Inkább begrabbelik az egész CD-t pl. PC-n, mert a rövidebb pufferelés időnkénti (pl. pár másodpercenként) kimaradó v. ismétlődő hangmintákat eredményezhet, amit nem lehet meghallani, de nem előírásszerű dolog.

    Szóval ez a dolog leginkább a hifi kategóriát érinti, mert azok már elég jók ahhoz, hogy meg lehessen hallani, de nem elég fejlett ahhoz, hogy hathatósan tegyen ellene (utólag).
  • Tetsuo #110
    mondjuk azt nem vagom, h a high-end plajakba miert nem raknak memoriat??
  • dez #109
    (Persze a PC-s lejátszásnak meg egyéb nyűgjei vannak.)
  • dez #108
    Ha begrabbeled, és pl. PC-n játszod le, akkor tényleg nem fog számítani a dolog.

    De a CD-játszók nem olvassák be az adatot egy elegendően nagy puffer-memóriába ahhoz, hogy utána egy független, pontos időzítéssel küldhessék az adatsort a D/A-kra. Hanem a kiolvasási és alapvető hibajavítási műveletek a pitek olvasásához van szinkronizálva. Ez lehetővé tesz egy toleranciát a forgási sebességet és adatsűrűséget illetően (így lehetnek 74, 80, 90, 99 perces CD-k). A hátulütője viszont, hogy a pitek elhelyezkedési pontatlansága kihat az egészre. "Girbe-gurba" pitek/landok következménye, hogy a hangminták egymásutánisága egyenetlen lesz. Ezt jitternek hívják. Már nagyon kis egyenetlenséget is eléggé meg lehet hallani (és a D/A működését is eleve zavarja). Ha pontosabbak a pitek/landok, csökken a probléma.
  • narumon #107
    Szerintem mielőtt töknagy hülyeségeket beszélsz azelőtt olvass utána a témának kicsit.
  • narumon #106
    "miért lenne jobb a hangminőség ? a CD szabvány 16 biten és 44100 herzen tárolja a hangokat... ha ez szabvány akkor ennek is így kell működnie,"

    Ennél ez sokkal bonyolultabb dolog. Tudod még olyanban is van különbség hogy két tökegyforma lemezből az egyiket mondjuk USA-ban nyomták a másikat meg németországban. Ez két gyári cd ugyanannak az együttesnek ugyanazzal az albumával és érdekes, de máshogy szól. Tökre és nem is kicsit.
  • Tetsuo #105
    neked mi a fasz bajod van? ki bantott?