Berta Sándor

Átkelne az Atlanti-óceánon a robotvitorlás

Az Osztrák Innovatív Számítógép-tudományi Társaság (INNOC) célja egy robothajóval átvitorlázni a Föld második legnagyobb óceánján.

Az INNOC munkatársai az elmúlt hetekben Horvátországban tesztelték az ASV Roboat nevű vitorlást. "A tengeren mindazt letesztelhetjük, amit például a Dunán vagy a Fertő-tavon nem tudunk" - szögezte le Roland Stelzer projektvezető. A szakemberek elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy a robothajó mennyire stabil a tengeren, különösen nagy szélben, és hogy a hajótest mennyire áll ellen a sós tengervíznek.



Az ASV Roboat képes bármely előzetesen megadott célkoordinátát elérni emberi segítség nélkül. Az optimális hajózási útvonalat az időjárási adatok alapján számítja ki, utóbbiakat azonban folyamatosan frissíti. Még a vitorlákat is a fedélzeti rendszer kezeli, a hajó fordulását, sebességét mind a számítógép határozza meg és figyel is az értékek betartására. A működéshez szükséges energiát egy fotovoltaikus és üzemanyagcellás rendszer együtt biztosítja. Utóbbi csak akkor jut szerephez, ha a napcellák már nem képesek elegendő energiával ellátni a fedélzeti berendezéseket.

"A hajót úgy terveztük, hogy képes legyen kizárólag a napenergia segítségével működni. A hajó erőssége a vitorlázás. Informatikusokként nagyon jó le tudtuk modellezni a vitorlázást a számítógépeken és így sikerült egy nagy intelligenciájú rendszert létrehoznunk" - hangsúlyozta Stelzer. Az ASV Roboat építése 2005 végén kezdődött. A Microtransat nevű Atlanti-óceáni utat jövőre tervezik az osztrák kutatók. A versenyen kizárólag négy méternél nem hosszabb robotvitorlások indulhatnak és a megmérettetés célja a technológiai fejlődés elősegítése. Az osztrákok ezúttal is komoly esélyük van a végső sikerre, lévén ők nyerték a regattát 2006-ban és tavaly is.



Stelzer szerint azonban a robothajó nemcsak sportcélokra használható fel, hanem más területeken is szerepet kaphat. Így például alkalmas lehet kutatási-felderítési feladatok elvégzésére a különösen veszélyes területeken, bóják helyettesítésére. A bóják hátránya, hogy ki kell helyezni őket és gyakran elsodródnak, így pedig nehéz őket újra begyűjteni. Ez a veszély az ASV Roboat esetében nem fenyeget, hiszen akár a partról is irányítható. Elvitorlázik a megadott koordinátákra, adatokat gyűjt, méréseket végez és automatikusan hazatér. A célkoordináták bármikor utólag is módosíthatók a műholdas kommunikációs eszközöknek köszönhetően. Vészhelyzetben a fedélzeti rendszer dönthet úgy, hogy a legközelebbi kikötőt célozza meg.

Emellett a technológia a jövőben szolgálhat a hajók biztonsági rendszereként. Így veszélyhelyzetben, például a motorok leállása esetén a fedélzeti számítógép felvonhatja a vitorlákat. Ráadásul a vitorlázással jelentősen csökkenthető a hajók károsanyag-kibocsátása. Eközben nincs szükség legénységre és elláthatja gyógyszerekkel vagy élelmiszerrel akár a kevés ember által lakott szigeteket, partrészeket.

Az ASV Roboat használható kiképzési feladatokra, a vitorlázási műveletek elemzésére, a feladatok megoszthatók, így tehermentesíthető az esetleges személyzet, ami különösen akkor jöhet jól, ha a fedélzeten lévők fáradtak, megbetegedtek, megsérültek, lázasak vagy például járvány tört ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #15
    LOL azert ez kicsit osszetettebb, marmint 1 vitorlast vezerelni.
  • dez #14
    Az enyém!?
  • Sanyix #13
    ez olyan mint a v1. kilövik, beakad a vezérsíkja. Elöl forog a távolságmérő propeller, majd mikor eléri a beállított távot, kirobbantja a vezérsík rögzítését, és szépen lekanyarodik és bumm :DD

    Na ez is hasonló fejlettségű.
  • Elefánt0000 #12
    Hy
    Hát nekem is ez a legnagyobb kételyem, nincs "szeme" anélkül meg az ilyenféle robotok nem sokat érnek...
  • Epikurosz #11
    Á, dehogy.
    Majd a te agyszövetes CPU-d MI-ja beáll révkalauznak. :-))
  • dez #10
    Na igen, hát ezért ütköznek össze, futnak zátonyra, stb. Mármint az olajszállító hajók.

    Itt meg majd egy hang bemondja, hogy vigyázat, automata irányítás, kerüljék ki.
  • Epikurosz #9
    Átkelni az óceánon, önmagában nem nagy vaszizdasz.
    GPS-el elmegy egy automatika a világ végére is. A probléma akkor kezdődik, ha összetalálkozik egy másik hajóval, hurrikánnal, kalózokkal...
  • HUmanEmber41st #8
    Nem tudom, mi a ráknak szenvednek vitorlákkal, mikor sokkal hatékonyabb a szélkerék. A spanyolok már ezer éve csináltak ilyen hajókat. Tehát a vitorlát és a napelemeket simán meg lehetne spórolni, a szélkerék meg éjjel-nappal termeli a villanyt...
    Mit csinál a hajó, ha pl elszakad a vitorla? megvarrja?
  • dez #7
    Input:
    - GPS
    - áramlat iránya
    - szélirány

    Output:
    - Motorteljesítmény
    - Hajólapát iránya

    :)

    (A vitorlás egy fokkal bonyolultabb ennél.)
  • dez #6
    "és így sikerült egy nagy intelligenciájú rendszert létrehoznunk"

    Hallod ezt, Kukacos, micsoda tudományos igényű megfogalmazás...?
    Holott valójában egy igen egyszerű algoritmus az egész.

    Persze jól mutat majd a címlapokon, hogy "A robotható egyedül átkelt az óceánon!".