Berta Sándor

Dugó-előrejelző rendszeren dolgoznak európai kutatók

Egy 2006-ban indított európai program keretében a szakemberek egy járműfedélzeti, dugókra figyelmeztető rendszert akarnak kifejleszteni.

A Co-operative Systems for Intelligent Road Safety (Coopers) projekt célja, hogy az európai kutatók egy olyan hálózatot hozzanak létre, amely nemcsak képes előrejelezni a közúti torlódásokat, hanem segítségével el is kerülhető a dugók kialakulása. A központi rendszer az egyes gépkocsikba épített modulokat gyorsan és megbízhatóan tájékoztatja majd a balesetekről, a torlódásokról és az útlezárásokról, így az autósok mindig percre pontos információkkal rendelkezhetnek az aktuális közlekedési helyzetről.

"A jövőben a célirányos, egyénre szabható és automatizált, a járművek, illetve az utak közötti kommunikációt lehetővé tévő rendszerek a jelenleginél jóval biztonságosabbá teszik majd a közúti közlekedést" - hangsúlyozta Alexander Frötscher, az AustriaTech osztrák szervezet munkatársa és a Coopers-projekt vezetője. A fejlesztőmunkában egy 120 tagú csapat vesz részt, akiknek az egyik fő feladata egy közlekedési információkat összegyűjtő és elemző rendszer létrehozása. "A lényeg, hogy az új hálózat egyrészt a már meglévő adatokra fog támaszkodni, ilyenek például a közlekedés-irányító és -felügyeleti adatbázisok információi, másrészt pedig teljesen új megoldásokat is felhasznál majd" - tette hozzá Mirjam Kaplow, a Coopers-ben résztvevő Fraunhofer Intézet Számítógép-architektúra és Szoftvertechnikai Intézetének (FIRST) kutatója.

Ilyen új információforrások lehetnek többek között a video- és közlekedési radarelemző, valamint az úgynevezett Floating Car Data rendszerek. "Utóbbi minden, az egyes járművekben regisztrált információt továbbít, így megállapítható például, hogy egy autós mikor fékezett" - mondta Mirjam Kaplow. Ezeket az adatokat a járműfedélzeti modulok a vezetéknélküli hálózatok segítségével továbbítják az utak szélén elhelyezett egységeknek.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

Amennyiben a központi számítógéphez olyan adatok futnak be, hogy egy bizonyos útszakaszon egyszerre sokan fékeztek, akkor megállapítja, hogy vagy baleset történt vagy dugó alakult ki. Ezt alátámaszthatják az egyes gépkocsik helyzetét, sebességét stb. jelző adatok. A dugókra az autópályákon elhelyezett elektronikus kijelzők és a beépített modulok segítségével egyaránt figyelmeztethetik a vezetőket.

Az adattovábbításra a Transport Protocol Expert Group (TPEG) nevű protokollt használják majd. Ez egy teljesen új szabvány. Az első tesztekre várhatóan az idei év végén kerül sor. A Coopers 3-5 éven belül terjedhet el.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • m minnifield #9
    kocsog kocsik, mondá a nagy énekes művész
  • Epikurosz #8
    JA, TÉNYLEG!

    Micsoda piszkos fantáziám van nekem. :-))
  • AlexX #7
    Nem köcsök, kocsok...és még az sem, hanem kocsik :)
  • Epikurosz #6
    Nem köcsök, köcsög. G-vel.
  • kvp #5
    A leiras alapjan kamerara nem nagyon van szukseguk. Csak a jarmuvek pozicioja es sebessege szamit. Ezt egyebkent egy gps+gsm jarmukoveto rendszerrel is meg lehet kapni. A megoldas lenyege, az lenne, hogy ha minden jarmurol tudjak hol van, akkor konnyebb felmerni a forgalmi helyzetet. A vegso valtozaban pedig lehetoseg lenne arra, hogy az autopalya bejaratanal atvegye a rendszer az iranyitast, es a celallomas helye, az auto muszaki adatai, tovabba a forgalmi viszonyok fuggvenyeben automatikusan elvezesse a jarmuvet a celallomasnal talalhato lehajtoig. Igy nemcsak a dugok kerulhetoek el, de meg az autopalya kihasznaltsaga is javul, mivel 130 korul senki nem merne egy tobb kilometeres oszlopot 10 centis kovetesi tavolsagra beallitani es ugy is tartani, viszont egy kozponti szamitogep kepes erre.

    ps: Persze olcsobb es hatekonyabb lenne nagy tavolsagnal az autokat vonatra rakni es a celallomason lepakolni, de ezt a mai viszonyok kozott senki sem tudna keresztulvinni.
  • passatgt #4
    "utak szélén elhelyezett egységeknek"

    csak ne fémből legyen
  • geli13 #3
    dugofigyelésre boven elég lenne egy forgalomszamlalo mint a metrokban...és kocsokhoz még kamera se kéne,mivel sorban egymas utan mennek,nem ugy mint az emberek....felhaborito
  • geli13 #2
    ez no comment...semmi köze a dugokhoz, sima megfigyelés sztalin modra:@
  • Turdus #1
    Egyszer csak megszólal az autó:
    "Önt gondolatbűnözésen értük, ezért manuális vezérlést kikapcsoltam, az uticélt pedig átállítottam a börtönre. Útvonal újratervezés folyamatban..."