Berta Sándor

Számítógép az ütközések elkerülésére

Világszerte gyakran történnek emberi életet követelő balesetek az utak erdős szakaszain. A vezetők ugyanis nem mindig tudják elrántani a kormányt és így sok baleset történik a szarvasok, őzek és más állatok miatt.
* Két koreai egyetemi hallgató erre a problémára igyekezett megoldást találni. Hyon Lim és Aram So, az Incheoni Egyetem diákjai ezért létrehozták a Wild Life Kollision Road Kill Mitigation System nevű, autókba beépíthető számítógépes rendszert, amely egy fedélzeti modulból és a különböző állatokat felismerő szenzorokból áll.

"A rendszer alapjai az érzékelők, amelyeket az út szélén helyeznek el. A szenzorok automatikusan felismerik, hogy milyen állat közeledik az úttesthez és az információt azonnal közlik a központi számítógéppel. Ez elemzi a beérkező adatokat, megállapítja, hogy az adott állat melyik irányból és mekkora sebességgel közelít az úthoz, majd, amennyiben a helyzet úgy kívánja, azonnal riadót fúj. Amikor ez megtörténik, az út szélén elhelyezett figyelmeztető fények azonnal felvillannak" - mondta Hyon Lim. A központi számítógép működéséhez szükséges energiát egy napelem és az ahhoz csatlakoztatott akkumulátorok biztosítják, valamint felszerelték GPS-szel és egy kamerával is, amely rögzíti az állatok képét. A fotókat a földrajzi koordinátákkal együtt feltöltik egy szerverre, így a biológusok megtudhatják, hogy milyen állatpopulációk találhatók egy adott régióban.

"A mi rendszerünk tehát nem csak a balesetek elkerülésében segít, hanem abban is, hogy megfigyelhessük és ellenőrizhessük a vadon élő állatokat. Jelenleg ugyanakkor a Wild Life Kollision Road Kill Mitigation System csak a nagyobb állatok felismerésére képes. Ennek oka, hogy az ezekkel való találkozáskor hal meg a legtöbb ember. Később azonban szeretnénk, hogy ha a program a kisebb élőlényeket is érzékelné" - tette hozzá Hyon Lim. A két koreai egyetemista számára egyébként egy olyan film adta az ötletet, amelyben sok, vadállatok miatt bekövetkező balesetről számoltak be.

Az általuk kifejlesztett megoldás nem túlzottan olcsó. Egy központi állomás és 50 szenzor ezer dollárba kerül. Azonban, ha a végeredményt nézzük, nem kérdéses, hogy szükség van a rendszerre. Csak az Egyesült Államokban naponta egymillió gerinces állat válik az autóbalesetek áldozatává, az okozott kár pedig évente csak az USA-ban meghaladja az egymilliárd dollárt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Epikurosz #22
    Én tényleg kíváncsi lennék, hogy mi ilyenkor a szabályos eljárás, meg fizet-e a CASCO. Soha nem lehet tudni... Majd rákeresek Kázmér ???? ügyvéd nevére, meg az Autóklubra, biztos van erre jogi válasz.
  • Tinman #21
    Nem.
    Ha ilyen eset van, még te ütheted meg a bokád. A MÁV-al rendszeresen egyezkedik a vadásztársaság, ha elcsapnak 1-1 szarvast.
    Legjobb amit ilyenkor az ember tehet, hogy megpróbálja az útról levonszolni a dögöt, majd elhúz a fenébe onnan.

    Egyébként nem az autós és nem is a vadásztársaság a hibás hanem a közútkezelő!
    Külföldön -főleg Németben- fixen telepített kerítések vannak és nem engedélyezik forgalmas utak mellé a kukorica, búza, stb ültetvényeket.
    Nálunk kidobnak egy táblát szinte mindenhol és ezzel azt hiszik el van intézve.

    Pár éve melankolikus állapotban jöttem hazafelé kemény 60 km/h-val a főúton és a kukoricásból egy baromi nagy szarvasbika ugrott ki az útra, azonnal satuztam így is eltörte a rendszámtáblát, benyomta egy picit a lökhárítót és betörött a fényszóró + búra.
    Ismétlem 60-al cammogtam. Ilyenkor ki a hibás? Hát biztos nem én, mégis én fizettem ki a szerelőnek a nem kevés összeget.
  • scagnetti #20
    Rosszul tudod. Lentebb már írtam hogy 96 óta nem fizet vadbalesetre, mindegy hogy hibás voltál-e vagy sem.
  • Epikurosz #19
    Én úgy t'om, hogy a vadásztársaság fizet kártérítést a törött kocsiért, ha minden szabályt betartottál.
  • Skyline #18
    Arról nem is beszélve hogy biztosító nem fizet,ha kiderül hogy gyorsan mentél meg is birságolnak SŐT az állatot is állítólag ki kell fizetni (ez nemtopm igaz-e)...Akkor vajon ha beugrik egyszer elém egy ilyen szerencsétlen és ott döglik meg az útszélén nekemmeg szarrátöri a kocsi elejét rendőrt hív az értelmes ember vagy ha üzemképes marad a kocsi berakja az állatot a csomagtartóba és legalkább eszik egy jó pörköltet?:)
    Sajnálom sajnálom...De velem senki se fizettessen ki semmit amikor újgazdag kis vadászaink hobbiból gyilkolásszák ezeket az állatokat...Ha már kártérítés nincs csak fizetni kell,legyen inkább as pörkölt.:)
  • Skyline #17
    Tessék:
    Kerestúri út vége (budapest vége és budapest tábla között erdős szakasz) kb 70km/h a semmiből 3 méterrel elém ugrott ki a szarvas 3-an álltunk keresztbe miatta nemlett senkinek semmi baja,szarvas sem kapott belőlem de a szar megfagyott bennemis meg a másik két autósban is....És itt hivatalosan 90-el lehet menni,a szembőljövőnél aki szintén berántotta keresztbe a kocsit satufékkel vadriasztó volt (annyit is ér)...
    Gyakorlatilag a legmagasabb ívből leszartam volna a szarvast ha jönnek mögöttem,mert ha akkor satu azt biztos hogy törik pár autó,és vhogy a szemből jövők is így voltak vele jogosan...
    Temaruk kicsit gondolkodj már el azon hogy amikor egy ilyen állat megérkezik egy autóútra 1-2 méterrel a kocsi elé ahol hivatalosan 90-el lehet menni akkor mennyire érdekel a szarvas ha közben a forgalomban ember is meghalhat tőle..
  • V43 1105 #16
    Ott van az a szétroncsolt szarvasos kép, azér bezzeg nem jár büntipont ..
  • TrIp #15
    körülbelül én is így gondolom ahogy leírtad... gazdag vadászok hobbiját, az éppen arrajáró autósok szívják meg...
  • scagnetti #14
    1. Először is nem vagyok gazdag hogy ilyeneket támogassak. A fél milliót sajnos magam kellett nagy nehezen (kölcsönből) kifizetnem, lévén nincs olyan sok pénzem fullcasco-ra.
    2. Aki esetleg nem tudja, a vadásztársaság 1996 óta nem fizet vadbalesetre.
    3. Ez 3 éve történt, és ott nem volt vadveszély tábla kitéve (a mai napig nincs).
    4. Szerintem ha te elcsapnál egy szarvast, nem hiszem hogy egyből sajnálni kezdenéd azt az állatot. Örülsz hogy egyben megúsztad karcolás nélkül (elég ritka az ilyen).Állatbarát vagyok, de nem éreztem semmilyen bűntudatot.
    A történtekért egy valakit tudok okolni, mégpedig a vadásztársaságot. Kötelességük lenne a Közlekedésfőfelügyeletnek jelenteni a vadveszélyt arra a bizonyos területre, és legalább ha már szögesdrótot nem is, de egy rohadt táblát kitenni.
    Ja és kb. 100-al mentem, de ez igazából lényegtelen, mivel elkerülhetetlen volt az ütközés, mert szinte a semmiből ugrott elő.
    És nem kívánom senkinek sem ezt a negatív élményt.
    De ha már ennyire tapasztalt vagy ebben a témában, akkor kérdezz meg másokat is, hogy mit gondoltak az eset után.
  • teddybear #13
    Lehet, hogy kissé gyorsan mentél? Vagy rosszul szerelted fel? Esetleg süket volt a szarvas?

    A másik lehetőség, hogy az út mellé kerítést húznak, mint pl. az M3-as mellé. Nem kell a drága érzékelő, és még a bambább parasztot, városi kirándulót is visszatartja.