Dojcsák Dániel

Blokkolhatatlan online hirdetések lesznek idehaza

Bemutatta teljesen megújult hirdetés-kiszolgáló programját, az AdServer Next Generationt az Adverticum, akik közel 400 hazai portálon havi 12 milliárd hirdetés megjelenését bonyolítják. Az új rendszer egyszerűbb kezelőfelületet, testreszabhatóságot és gyorsabb kiszolgálást ígér a partnereknek, illetve blokkolhatatlan hirdetésekkel sokkolja a reklámkerülőket.

Az online hirdetési piac még az annak alapjául szolgáló tartalomiparnál is jóval gyorsabban fejlődik, bár van is mit behoznia, ha szeretné kiaknázni a klasszikus médiumokhoz képesti előnyét. Az Adverticum, a legnagyobb hazai hirdetés-kiszolgáló rendszer 2002. óta szolgálja az online médiapiacot, s igaz hogy azóta minden oldalról toldozgatták - foltozgatták, de eljött az ideje egy teljes felület és magcserének. A legfontosabb újdonság talán az, hogy a korábban egybegyúrt Adserver mag és az adminisztrációs felület különválik, így a frontend alkalmazások és funkciók sokkal dinamikusabbá válnak, egyszerűbben testreszabhatóak bármely ügyfél kívánságai szerint. Sőt egy szabványos felületen keresztül a regisztrált fejlesztők saját alkalmazásokat (API) is írhatnak az új felülethez.

Már a mostani fejlesztésben is elérhetőek új formátumok, igaz csak a riportkészítés szintjén (XHTML, PDF, XML..stb) választható ki a legkedvesebb felület. Ugyanakkor a fejlesztőktől megtudtuk, hogy képesek bármely új formátum befogadására: igény esetén, akár a Microsoft által terjeszteni próbált flash-konkurens megoldás is implementálható. Egyelőre viszont az egyedi igényeket különböző templatek segítségével ültetik be, mint például a lenyíló- vagy a videókreatívokat.

Klikk ide!

A fejlesztés célja, hogy a korábbinál még pontosabb, még részletesebb statisztikák készülhessen és még célzottabban lehessen eljuttatni az reklámüzenetet a megfelelő látogatókhoz. Az online hirdetés kezdeti idejében egy mennyiségi (kvantitatív) szemlélet hódított, ami arra gyúrt, hogy nagyon olcsón nagyon sok emberhez el lehet juttatni üzenetet, míg a mai szemlélet az, hogy minden felhasználót érdeklődésének és attitűdjének megfelelően szólítsanak meg a hirdetések. Ehhez viszont pontos mérések és jól tervezhető kampányok szükségesek.

Ahogy a Webaudittal kapcsolatos írásunkból is kiderült, a mai internet-felhasználó szinte minden egyes lépése rögzítve van, ma már lehet tudni a látogatókról, hogy mennyi idősek, honnan jöttek, milyen végzettségűek. Az Adverticum is igyekszik tartani a lépést, így az ő rendszerük is cookie-k (süti) alapján azonosít minden látogatót. Az új rendszerben lehetségessé válik az is, hogy ne csak az legyen regisztrálva, ha valaki rákattint egy hirdetésre, hanem az is, ha látott egy bannert és napokkal később magától eszébe jut a reklámozott termék, és felkeresi a weboldalát. Manapság már nem meglepő, hogy egy kampányt tervező és kivitelező ügynökség számára látható, hogy "kik" nézték a hirdetés megjelenésekor az oldalt, milyen egyéb oldalakon találkozhatnak még ugyanezek az emberek a kampány más elemeivel, stb.

Klikk ide!

Habár a sajtótájékoztatón úgy tűnt, hogy ők is szeretnének a Webaudithoz hasonló statisztikákhoz jutni, egyelőre erről szó sem lehet, hiszen nem kezelhetnek személyes adatokat egykönnyen. Az iWiW-en belül például szolgáltathatnak személyre szabott hirdetéseket, de ott is csak annyira érintkezhetnek ezekkel az adatokkal, hogy a hirdető kívánságának megfelelő paraméterekkel rendelkező felhasználó elé prezentálják a megjelenést, de adatok kinyerésére még statisztikai céllal sincs lehetőségük. Úgy tűnik, az online világon belüli személyiségi jogok egyre cifrább problémákat szülnek és minden érintett szereplőnek kényesen ügyelnie kell arra, hogy a visszaélés halvány árnyéka se vetüljön rájuk, különben rájuk húzzák a vizes lepedőt.

Az Adverticum új terméke nem egy éles váltás, hanem az azt felépítő modulok cserefolyamatának kezdete. Egyelőre a magrendszer és a "riport" modul került frissítésre, de előreláthatólag december 31-ig a partnereik még a régi felületet használják élesben. A tesztelés viszont heteken belül elkezdődik, az áttérés pedig fokozatos lesz. Amennyiben a tesztek sikeresek, akkor az új adminisztrációs felület kizárólagos jogot kap, vége a párhuzamos működésnek és kezdődhet a kiszolgáló szerver működésének átalakítása is. A teljes folyamat akár éveket is igénybe vehet, de a fejlesztők szerint a dinamikus megoldás lehetőséget ad arra, hogy a jövő változatos kihívásainak is megfeleljen.

Az egyik jósága a fejlesztéseknek, hogy akár mikro-hirdetők is csatlakozhatnak a rendszerhez, azaz akár pár napos vagy pártízezer forintos kampányok is könnyen létrehozhatóak lesznek komolyabb erőfeszítések és bürokrácia nélkül. A modellt valószínűleg a Google hirdetési rendszeréből irigyelték meg, ahol akár otthonról néhány kattintással is összehozható keresőszavas hirdetési program, legyen az milliós vagy párszáz forintos tétel. Az itthon jelenleg egyeduralkodó Adverticum ezen lépése viszont kedvezhet a kis és középvállalkozói szektornak, hiszen a folyamatok bonyolultsága és a nem elég precíz targetálás eddig visszatarthatta őket.

Klikk ide!

A netezők számára a szervezeti újításoknál jóval figyelemreméltóbb újdonság lesz az, hogy az Adverticum felveszi a kesztyűt az Adblockerekkel (a hirdetések megjelenését megakadályozó szoftverek) szemben. Pónya Pétertől, az Adverticum egyik fejlesztőjétől megtudtuk, hogy a módszer alapelve egy szájtonként egyedileg telepített proxyként viselkedő modul lesz. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a hirdetések nem az eddig megszokott adverticum domainekre hivatkozik majd, hanem a szájton belül, az ottani tartalmakkal szinte azonos címre. (Tehát mondjuk "sg.hu/kep21/kep.jpg" a tartalom és sg.hu/kep22.swf a hirdetés).

Ezzel viszont még nincs vége, hiszen ez csak megnehezítené az Adblockerek konfigurálását, hiszen szájtonként kellene beállítani, de egy bonyolult matematikai alapokon nyugvó algoritmus gondoskodik arról, hogy ne legyen lehetséges, legalábbis ne érje meg sakkozni folyamatosan a hivatkozásokkal. A dolog hátránya, hogy minden portálnak külön konfigurálni kell, illetve az egyedi látogatók mérése ezzel a módszerrel nem lehetséges globálisan, csakis szájtonként, illetve az összesítéseknél lehet kiszámolni a teljes értékeket. Ez utóbbi az ügynökségek számára plusz macera lesz, a tartalomszolgáltatók közül a nagyobbak viszont üdvözölni fogják a helyzetet, hiszen náluk már komolyan érezhető a blokkolt hirdetések és a letöltött oldalak közti volumen különbsége.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Zsoldoskatona #140
    A mi napon tíz, azaz 10 éves lett ez a cikk és az AdBlock ma is remekül teszi a dolgát. Szerencsére nem csak a gonosz erői munkálkodnak ezen a világon.
  • TheCow #139
    Nem akartam szándékosan kiforgatni, sajnálom ha így ment át.

    A reklámot tiltani (ha van rá technikai-jogi stb. lehetőség és igény) mindenkinek saját ügye, ez a része teljesen rendben van. Bármikor kimehetsz a szobából ha reklám van, átlapozhatod a hirdetést az újságban stb. Max a neten ez inkább aktív mint passzív szerepbe hozza az embert. Nem szeretném a spammelőket és bannertemetőket védeni.

    Visszatérve azonban a "társadalmi haszontalansághoz", amivel továbbra sem értek egyet, ha a tartalmat előállítók és ebből megélők (legyenek cégek, vagy emberek) nem szolgáltathatnak reklámot, akkor ki fogja megfizetni az ő munkájukat? Az egyértelmű, hogy egy-két kivétellel (pl. HBO) ezek nem az előfizetési díjból működnek. Mondjuk eltűnne az összes újság, TV csatorna, rádió, internet oldal aki MIND a reklámból él.

    Valószínűleg létrejönnének a helyükön újak (pl. legyenek blogok, vagy hívjuk bármi egyébnek) de egy bizonyos méret felett ezek ugyanúgy csak üzleti alapon tudnak működni (kivéve a szamaritánusokat, jótékonysági szervezeteket, és az altruista időmilliomosokat) és csak visszatérnénk a kiindulási helyzetbe, max nem index-et meg google-t nézne a többség. Mondjuk, hogy ezek az elején honnan szednék a híreket, az egy jó kérdés (egymástól lopkodnák?), vagy ki közvetítene professzionális módon, teljesen átfogóan, felépítve, megszerkesztve egy sporteseményt, kultúrális rendezvényt, stb-t. ahol van mondjuk 100 helyszín (a nézők mobiltelefonnal meg PDA-val?) -> Igen, írhatok pl. konferencia blog-ot és ennek is megvan a maga létjogosultsága, de ha profi módon teszi ezt valaki, azt csak a saját (szabad)idejéből tudja feláldozni, amikor nem dolgozik (mást). Ha meg ez a munkája, akkor szeretne feltételezhetően ellentételezést kapni érte. Egy bizonyos méret felett képtelenség átlátni mindent, és sajnos lehet 1 vagy 10 jó blogger, de ha mondjuk 1 000-en szerkesztenek valamit, ott már óhatatlanul is bekerülhet olyan tartalom, ami nem üti meg az elvárt színvonalat Lásd a nagyon jó videók a YouTube-on vs. a rengeteg szemét. Vagy a Wikipedia körüli botrányok, ami nem von le semmit a kezdeményezés értékéből és nemes céljaiból, csak egyszerűen rávilágít az emberi természet gyarlóságára. Meghamisított személyiségek, bejegyzések, viták a szerkesztési elvekről, hierarchiáról a tényleges szerkesztés helyett, stb. Érdekességképpen, a felhasználók 2 százaléka állítja elő a tartalom 70%-kát! (az angol nyelvűben)

    Illetve, hányan nem használnak egyáltalán Google-t elvi alapon, ami szintén a PPC hirdetésekből tartja el magát és jelenleg bőszen vásárolgatja az egyéb csatornákat?

    Vagy ott van pl. a ted.com, amit egy privát nonprofit alapítvány működtet és a BMW támogatja, de baromira nem zavar amíg ingyen hozzájuthatok, minőségi előadásokhoz, érdekes emberektől, akiket valószínűleg soha nem hallhatnék Magyarországon.

    És igen, a reklám befolyásolja a tudatot vagy akár a tudatalattit, nem feltétlenül csak a "buta" emberekét, ez tény.
  • m4G1c #138
    "Érdemes ezt elmagyarázni egy háziasszonynak, vagy egy egyedülálló anyukának, aki mondjuk nem tud senkit elhívni magával vásárolni. Ja, hogy ő nem tudja mi az a kontrasztarány meg válaszidő."

    erre vannak tán a tesztek... különben a technikai adatokkal is próbálják megfogni a népet, lásd digitfényképezők. ("a több biztos jobb")

    amúgy az eredeti témánál maradva: ha már ismertek az ad-szerverek, akkor miért szarakodik mindenki blockerekkel? DoS-t nekik, úgy 50000 gépről. így senki nem hibás, mert nem egymagában okozta volna a szerver végét - ráadásul az ad-s gép pont a sok-sok letöltésre készült, nem?
    minden nap 5 percet szánna erre az a félszázezer ember, aztán cégek úgyis ellennének a helyreállítással utána : )
    (meg persze azért nem árt valami csúnya, rosszindulatú kódnak álcázni a scriptet, nehogy már gyanúba keveredjen bárki is)
  • Penge4 #137
    "ez itt ok-okozati összefüggés lenne?"

    Olyasmi, de nem konkrétan, inkább közvetetten. De ezt a részét lezárom, mert kiforgattad a szavaimat a melóssal kapcsolatban is.

    "Másképpen, explicite azt kijelenthetjük ezek szerint, hogy a haverra nem hatnak a reklámok?"

    Na akkor kurvarészletesen és tömören leírom: A boltok polcain nem várom el, hogy fehér dobozokon fekete félkövér felirattal legyen rajta a márka. Ugyanúgy használhatják a "ilyen olyan tisztítóhatás" meg "természetes eredeti aroma" és hasonló marketingszövegeket DE akkor azért megyek a boltba, hogy vásároljak, tehát átnézek mindent. Az elején lehet, hogy sokáig fog tartani, de egy idő után meg lehet szokni. Később, meg ha esetleg változik, akkor amikor legközelebb megyek: Jéé, megváltozott annak az xy-nak a címkéje, ami a múltkor szar volt. Na kipróbálom megint.

    "Érdemes ezt elmagyarázni egy háziasszonynak, vagy egy egyedülálló anyukának, aki mondjuk nem tud senkit elhívni magával vásárolni. Ja, hogy ő nem tudja mi az a kontrasztarány meg válaszidő."

    Ehh wazze, a legtöbb férfi meg nem tudja, hogy az akármilyen kajához mennyi cukor kell, arra hagyatkozik, amit leírnak, aztán jól elbassza, mert kispórolt szar minőségű cukrot vesz. És gondolom élelmiszert gyakrabban és rendszeresebben vesz az ember, mint plazma TV-t. Amúgy meg ott is ott alatta a leírás, de mikor láttad egy reklámba, hogy elmondták volna, akár csak nagyvonalakban, hogy mi az a válaszidő, vagy kontrasztarány?

    "Ez ugyancsak azt feltételezi, hogyha vásárolni szeretnél, akkor legyél polihisztor minden termékkategóriában, különben megszívod."

    És egy egyedülálló valaki, aki nem tudja mik ezek nyugodtan elhívhat valakit, gondolom minden embernek vannak ha nem is barátai, de legalább olyan ismerősei, akik elmennének vele. Ilyen dolgokat nem vesz minden nap az ember.

    A reklámok lényege csupán a gyenge jellemű emberek tudatalattijának megcélzása, befolyásolása.
  • AranyKéz #136
    << vagy egy atomerőmű mellett >>

    Atomerőmű mellett max a vízgőzt szívja magába a fű.

    << És lehet az x beszállító figyel ilyenekre, az y meg tesz rá >>

    De ha valaki tesz rá, az kockáztatja hogy gyenge minőségű lesz az áruja és kevesebben veszik, valamint hogy megbasszák egy ellenőrzés alkalmával.

    << Nekem sem szimpatikus a környezetszennyezés és az ezeket a kérdéseket látványosan leszaró cégek, >>

    A zöldeknek jelenleg sokkal több joguk van belepofázni, mint bármely más rendszerben ^_^
  • TheCow #135
    Először is nem tudom miért kell személyeskedni (én sem tiszteltem meg senkit divatmajom vagy techb*zi kifejezésekkel), ettől még lehet véleményt mondani ugyanúgy. (szerintem)

    A "melósnak" nem azért van kevés pénze, mert reklámoznak termékeket (ez itt ok-okozati összefüggés lenne?), bár így összemosva társadalmi rétegeket nem lennék annyira biztos abban sem, hogy mindenki abszolút vagy relatív értelemben szegénynek minősül, azért mert fizikai munkát végez.

    A dolog érdemi részével kapcsolatban - ha már a tejes példánál maradunk, bár a konkrét termék vagy kategória lényegtelen - akár adalékanyag nélkül is adhat más tejet szerencsétlen tehén, mert lehet az Alpokalján zabálja a füvet vagy egy atomerőmű mellett. És lehet az x beszállító figyel ilyenekre, az y meg tesz rá. Az más kérdés, ezt hogy ellenőrzik meg kicsoda, de erre vannak a különböző hatóságok. Megint be lehet tiltani az x tejet (ha odafigyelünk az emberek egészségére), de általában "A" tejet hogyan tiltsák be? Vagy menjünk vissza az ősközösségbe, ahol 10-20 fős csoportok gondoskodnak magukról egy biogazdaságban?
    Nekem sem szimpatikus a környezetszennyezés és az ezeket a kérdéseket látványosan leszaró cégek, de meg tudom tenni, hogy nem veszem meg a cuccaikat, vagy hangot adok a nemtetszésemnek (akár itt az interneten is).

    A kipróbálás most sem tilos, ennek egyfajta ösztönzése a reklám. Ami jó, azt valóban úgyis megveszik jó eséllyel, de lehet észre sem veszik esetleg, ha nem kerül be a "köztudatba". Valószínűleg a haver sem úgy született, hogy végigkóstolt mindent, hanem valami alapján választott. Másképpen, explicite azt kijelenthetjük ezek szerint, hogy a haverra nem hatnak a reklámok?

    Vannak technikai adatok. Érdemes ezt elmagyarázni egy háziasszonynak, vagy egy egyedülálló anyukának, aki mondjuk nem tud senkit elhívni magával vásárolni. Ja, hogy ő nem tudja mi az a kontrasztarány meg válaszidő. Hát istenem, pech! Ez ugyancsak azt feltételezi, hogyha vásárolni szeretnél, akkor legyél polihisztor minden termékkategóriában, különben megszívod. Nem CSAK a márka alapján dönt az ember nyilván (pl. én is szeretnék dolgokat, de nincs rá pénzem), de az is egy szempont.

    Sehol nem védtem az agresszív reklámokat, és azokat, amelyek kéretlenül felugrálnak, teljesen irreleváns dolgokat mutogatva fűnek fának. Pusztán arra kívántam felhívni a figyelmet, hogy "a minden reklám szar" kissé demagóg.
  • homeless #134
    Én ritkán nézek tv-t, de ha valami jó film van akkor az esetek 99%-ban a kibaszott reklám alatt alszok el és reggel kúrvaideges vagyok, hogy már megint elaludtam a tetves reklámok miatt.

    Amúgy rám nem hatnak a reklámok(ugyanígy vagyok a politikával is). Tv-be is sokszor végignézek egy 5 perces reklámblokkot és fel se fogom, hogy mit reklámoztak. Neten is amit nem tudok letiltani, azt meg se látom. Ha mindenki így gondolkodna akkor felesleges lenne reklámozni, de sajnos rengeteg befolyásolható ember van.
  • Penge4 #133
    "én eljutottam hogy a Tv esetében már inkább fizetnék csak NE legyen benne reklám."

    HBO, HBO2....stb
  • zserrbo #132
    "Azt csodálom hogy azt még nem találta ki senki hogy pénzt lehetne kérni azért amire már elkeseredésemben én eljutottam hogy a Tv esetében már inkább fizetnék csak NE legyen benne reklám. Mondjuk mikor a nejemmen nagy ritkán Tv-t nézünk és van valami idióta reklám (megjegyzem vannak tényleg értelmesek is) egyrészt elkapcsolom másrészt mondom neki hogy ha legközelebb vásárolni megyünk figyelmeztessen hogy az adott cég termékéből még véletlenül se vegyünk semmit. "

    Egyetértek veled és én is ezt csinálom azon kívül, hoyg nem vagyok házas.
  • Penge4 #131
    "Ezért káros a reklám össztársadalmi szempontból."

    Igen káros, mert el nem tudod képzelni mit élhet át egy csóró melós néhány vérlázító reklám láttán, aztán csodálkozol ha a gazdag picsádat szétlövi, amint a bankban intézed ügyeidet, nem akar bántani, de éppen útban vagy. Ő is szeretne 200 kilónyi arany smukkot, nyaralást Dubaiban most csak 99999999999999-ért és xy pezsgőt szücsölni egy jakuzziban. És neki már nem sok vesztenivalója van.


    "de pl. az összes tejet megiszod? Jobban ízlik a Coca Cola mint a Pepsi? Az összes ásványvíz egyforma ízű? Elkezdenéd egyesével végigolvasgatni, hogy mi van benne, és végül melyiket veszed? Végigkérdezgetnéd az összes ismerősöd, meg elolvasnád az összes fórumot, hogy melyik a legjobb? Minden egyes szirszar termék esetén?"

    Szomorú, hogy tejből különböző márkák vannak. Hányféleképpen lehet megfejni egy tehenet wazze? Azt is telebasszák minden szemét adalékanyaggal aztán szövegelnek hogy ne cigizz, ne piálj, ne szennyezd a környezetet...stb. Azt nem mondhatják, hogy ne is zabálj, mert hamarabb megdöglesz benne mint bármiben a nép meg bizonyítottan droid, aki a nyilvánvalót is csak akkor veszi észre ha nyíltan leírják neki szájbarágva.

    Az elején lehet bonyolult lenne, de megszoknád. Persze nem azt mondtam, hogy minden termékről tűnjenek el a márkajelzések, de magára a reklámra nincs szükség. Kipróbálod, haverod amit kipróbált ajánlja (ha megkérdezed tőle a saját akaratodból) azt is kipróbálod és egy idő után mindenki eldönti mi a jó. Marad a legjobb, marad a legolcsóbb, de még fogyasztható és marad a legeslegolcsóbb, a többi szar meg lemorzsolódik a picsába. Nincs is szükség másra, úgyis ezeket a rétegeket termelte ki a kapitalizmus.

    "Kint lenne a műszaki boltban 100 különböző plazma TV és soha egyiknek sem láttad a nevét sehol. Mi alapján döntöd el, hogy melyiket veszed?"

    Ebből látszik, hogy divatmajom vagy. Mond neked az valamit, hogy technikai adatok?

    "Egy komoly cég nem nagyon engedheti meg magának, hogy hazudjon a termékről. És ha hazudik is, általában elég gyorsan kiderül"

    Álomvilágban élsz. A felszínt látod, ami alatta van azt már nem. Mindenki hazudik. Aki orbitálisat hazudik, vagy rossz ember(eke)t kent meg beszopja és ez így szerves része a "rendszernek", mert a sok droid elégedett ezáltal, gondolván "működik az igazságszolgáltatás".

    "Egyébként pedig semmit nem kötelező megvenni!"

    Ez tetszik. Majd odamegyek eléd és elkezdelek pofozgatni azt mondogatva "Nem kötelező visszaütni." Vagy mész 130-al autópályán, elédszórok szögeket, végignézed, amint a kocsid fel van csavarodva egy fára a családoddal együtt, majd mondom, hogy mindez elkerülhető lett volna, ha Michelin gumit vásárolsz.

    "de lehet nyugodtabban megveszed a "márkás" karácsonyfaizzót, mint a kínai piacon azt, ami leégeti az egész lakást, nem?"

    Hát sorolhatnék példákat ahol egy kínai többet ér, mint egy márkás, de aki csak a bulvárhírekből tájékozódik és 2 évvel ezelőtti dolgokat emleget, annak felesleges.